(11.10 hodin)
(pokračuje Aulická Jírovcová)

Snažili jsme se to vykomunikovat i z toho důvodu, že bylo přislíbeno, že se zapojí i finance z projektů při Ministerstvu pro místní rozvoj tak, aby na zřízení těchto tříd pro takhle malé děti byly finanční prostředky, aby se o to navýšil rozpočet a aby de facto samosprávy nebo i soukromé subjekty, pokud by chtěly zřizovat dětské skupiny anebo se třeba i transformovat potažmo do dětských skupin a mateřských škol, tak aby na to ty prostředky mohly dostat přes ty projekty. Viděli jsme to jako velký návrat k systému, který by tady fungoval, a fungoval v předešlých letech a hlavně by odpadl ten velký argument toho, že třeba ve velkých městech by pak rodiče museli jezdit do jedné dětské skupiny a pak přejíždět do jedné mateřské školky jenom z toho důvodu, že mají děti v předškolním věku. Takto by se prostě budovaly třídy při mateřských školkách a víceméně ty děti by pak neměly žádné problémy přecházet do předškolního vzdělávacího systému, protože by to prostředí znaly, znaly by paní učitelky, znaly by ostatní personál, který tam je, a nedělalo by jim to žádné problémy. To byl ten hlavní fakt, který my jsme v té to novele zákona viděli.

Při projednávání nebylo opravdu jednoduché řešit určité oblasti a po tom, co se odehrávalo, myslím asi napříč politickým spektrem, jsme se dneska rozhodli, že podpoříme pozměňovací návrh paní kolegyně Kovářové. Jsou to dva pozměňovací návrhy. Jeden hovoří o tom, že vláda při rozhodování o částce, kolik bude dávat na dětské skupiny, bude přihlížet i k provozním nákladům celého toho provozu. Myslíme si, že to je logická věc a i ta částka, o které se vlastně doposud mluvilo, zhruba 7 500, tak doufáme, že opravdu to nikdy nebude nižší, že naopak by to mohla být jenom vyšší částka a že i by na to potom mohlo reagovat samotné Ministerstvo školství, protože tam si myslím, že víceméně ve financování a celém pojetí mateřských škol dlouhodobě zaspává.

Další pozměňovací návrh paní poslankyně Kovářové, který podpoříme, je výjimka pro malé obce. Je to z toho důvodu, že systémově, ať se vám to líbí, nebo ne, vláda, potažmo Ministerstvo školství s dalšími ministerstvy, nedokázaly reagovat především na poptávku a na problém toho, že na malých obcích neustále narůstá počet mladých rodin, malých dětí, a víceméně finance v rozpočtech byly opravdu malé na to, aby se jim pomáhalo zřizovat mateřské školky.

Také si myslíme, že dlouhodobě celý pohled na zřízení mateřských škol podle školského zákona by se měl otevřít, mělo by se o něm mluvit, měly by se řešit nebo přehodnotit určité hygienické parametry a jít takovou cestou, která by nebyla až tak problémová jak pro samosprávy, pro firmy a další, kteří by chtěli ty mateřské školy zřizovat. Říkám to především z toho důvodu, že když jsme měli kulatý stůl u paní ministryně Maláčové, tak tam byli zástupci dětských skupin z celé republiky a ač neměli třeba s personálním obsazením vůbec žádné problémy, protože tam v současné době mají v dětských skupinách opravdu vybavený, kvalitní personál, mají tam pedagogy, ale i chůvy a tak dále, tak ten největší problém viděli právě v tom, že když se budou transformovat, tedy část dětské skupiny, část mateřské školy, tak právě tak, aby splňovaly veškeré podmínky toho, aby se mohla zřídit ta mateřská škola.

Na minulém jednání pan kolega Čižinský hovořil o tom, že ve velkých městech jsou i dětské skupiny v bytech. Pro mě je tento fakt jenom důkaz toho, že ta podoba zákona schváleného v roce 2014 byla opravdu velmi rozvolněná a já se prostě s touto podobou nemohu ztotožnit. Chápu, že se bavíme o malých skupinách dětí, chápu, že dětské skupiny vznikaly pro potřeby rodičů, na druhou stranu si myslím, že je to právě chyba pohledu poslankyň a poslanců v té době, jak se mělo přistupovat k péči o děti, ale vnímáme i to - a myslím si, že asi tady všichni - že ti rodiče řeší, jak je postaráno a kde je postaráno o jejich děti, a že je to mnohdy velký problém právě u velkých měst. Protože když se třeba podíváme i v Praze, v jakých prostorách jsou mateřské školky, tak si myslím, že je to opravdu velký problém toho, že by se o tom mělo více hovořit z odborných pohledů, jak dál právě rozvolnit a i s těmi hygienickými normami řešit tu péči o nejmenší děti až do předškolního věku.

Chtěla bych vás požádat, ale vím - nebo vlastně nevím - jak by dopadla třeba i ta věková hranice, protože je tu další pozměňovací návrh na to, aby se zvýšil věk ne do tří let a přechod jednoho roku, ale do čtyř let a přechod jednoho roku - abyste tento pozměňovací návrh, myslím, že je také paní kolegyně Kovářové, nehlasovali, protože my jsme tím původním návrhem, který je, chtěli docílit, aby se ty děti opravdu vzdělávaly. Tím, že v tomto návrhu zákona není dáno, že dítě, které je starší tří let a ještě bude v té dětské skupině, tam není ten pedagogický personál, tak opomíjíme jedno ohromně velké dogma, jednu velkou pravdu, a to, že každé dítě od tří let má právo na vzdělání. A my jsme se nad tím vlastně u těch dalších věcí nezamysleli a ten parametr toho, že by tam pedagog měl být vždycky, když tam bude dítě od tří let, tam prostě není dán. A to si myslím, že za nás je to jeden velký důvod, proč - ač třeba v Senátu může dojít k úpravě, neříkáme, že ne - ale za nás si myslíme, že dítě, které je starší tří let, se má především vzdělávat. Menší děti samozřejmě potřebují jinou péči, ale je to z toho důvodu, že víme, co se odchytává v mateřských školkách, víme, jak pedagogové vnímají jednotlivé děti, jak s nimi pracují, co je potřeba, jak opravdu ve velké míře jsou zanedbány jednotlivé věci, které je potřeba v tom předškolním věku zachycovat a na které rodiče z logiky věci nejsou schopni reagovat, anebo je třeba prostě nevnímají. A v tuto chvíli si opravdu myslíme, že u dětí starších tří let by měl být člověk, který tomu rozumí. Děkuji moc.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Haně Aulické Jírovcové. Nyní máme dvě faktické poznámky, kolega Bauer posečká. Paní kolegyně Richterová, poté pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Prosím, paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslankyně Olga Richterová: Vážené kolegyně a kolegové, zůstanu u těch peněz, protože to je velice podstatné. Paní kolegyně Aulická zmiňovala 7 500 měsíčně, paní ministryně Maláčová 9 800 měsíčně, paní poslankyně Pastuchová neřekla žádnou částku s tím, že to určí vláda. Ale to přece takhle nemůže fungovat, protože my dobře víme, že potom vláda je schopna použít argument - bohužel ano - že mateřské školky mají nižší příspěvky na děti. Už se nezohlední to, že prostě ano, mateřským školkám by bylo třeba přidat, a bude reálně hrozit, že dětské skupiny zaniknou kvůli nedostatečné podpoře, že ta částka, kterou vláda ve vyhlášce schválí, bude přinejmenším pro určité regiony, tam, kde je poskytování péče dražší kvůli vyšším nájmům a vyšším platům, nedostupná. A proto se znova ptám - v tom zákoně to není, vy jste tady neřekli jednotnou částku, na které byste se jako ty tři strany, které to chtějí podpořit, shodly, a proto se ptám, jaká ta částka má být, vážená vládní koalice. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP