(9.50 hodin)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Poslední faktická poznámka pro tuto chvíli paní poslankyně Pastuchová. Tak snad jsem to nezakřikl.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Jenom velice krátce, vaším prostřednictvím, na pana poslance Skopečka. Pane poslanče, já jsem u všech pěti jednání byla. Ta jednání trvala po dvou hodinách a můžu vám říct, a pokud budete chtít, tak vám zašlu i e-maily, které nám potvrdili všichni, kdo tam byli, a opravdu tam byli zástupci tripartity, byla tam zastoupena i Hospodářská komora, takže si nemyslím, že bychom ji obešli, že by s něčím nesouhlasila.

A mě trošku mrzí to, že když jsme tady měli kurzarbeit a byl tu rozpor mezi pozměňovacími návrhy ve vládní koalici, kdy jeden předkládal pan poslanec Sklenák a druhý jsem předkládala já s kolegyní Aulickou Jírovcovou, tak jste tady všichni horovali, ať si v tom uděláme pořádek, ať už se konečně dohodneme. A teď, když jsme si to opravdu odpracovali se všemi, se všemi, a byli tam opravdu přítomni úplně všichni, tak nám tady zase začnete vyčítat, že jsme někoho nepozvali? Byli tam opravdu všichni a já vám ten seznam i s jejich souhlasem velmi ráda pošlu.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Nebyla to poslední faktická poznámka. Pan poslanec Grospič, připraví se pan poslanec Skopeček.

 

Poslanec Stanislav Grospič: Slibuji, vážení kolegové, že to je poslední má faktická poznámka. Chtěl bych, aby došlo k hlasování o tomto zákoně, protože je velice potřebný. Jenom, vaším prostřednictvím, k panu Skopečkovi: Mně se absolutně nestýská po plánované ekonomice. Možná vám, proto jste to tady vyjevil a dusil to v sobě a potřeboval to vyventilovat. Já bych vám jen chtěl připomenout, že to byly vaše vlády, které ořezaly zákoník práce a všechny sociální vymoženosti, dvaapadesát jich bylo. Teprve v roce 2026 (?) se podařilo stabilizovat pracovní právo a od té doby slyšíme z pravice neustálé pokusy o tom, jak je potřeba znova jej ořezat a dehonestovat.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Pan poslanec Skopeček, faktická poznámka.

 

Poslanec Jan Skopeček: K panu kolegovi Grospičovi: Pane kolego, máme jeden z nejrigidnějších zákoníků práce. Jsou na to mezinárodní studie, OECD, Světová banka, stačí se s tím seznámit, prostě máme jeden z nejméně flexibilních trhů práce, máme jeden z nejrigidnějších zákoníků práce. Takže to, o čem tady mluvíte, jsou nějaké vaše dojmy a fantazie. Realita je bohužel úplně jiná, brzdí restrukturalizaci české ekonomiky a brzdí změny na trhu práce.

A ke své předřečnici: Já jsem vůbec nehovořil o tom, že jste se nebavili při přípravě toho zákona s Hospodářskou komorou nebo s dalšími podnikatelskými svazy. Já jenom říkám, že při tom startování, při spouštění kurzarbeitu, paní kolegyně Valachová argumentovala tím, že to bude po dohodě s tripartitou. Když si vzpomenu na to, jaké byly dohody s tripartitou třeba okolo zvýšení minimální mzdy, tak vždycky byly vyslyšeny odbory, nikdy nebyli vyslyšeni zástupci zaměstnavatelů. To bylo moje gros té připomínky, nikoli to, že byste při vyjednávání o tom zákoně s nimi nemluvili.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Faktická poznámka, paní poslankyně Langšádlová.

 

Poslankyně Helena Langšádlová: Děkuji za slovo, pane předsedo. Já bych chtěla navázat na svého kolegu Jana Skopečka a potvrdit, že tady opravdu je velmi rigidní zákoník práce, a to, co nám tady říká levice, to znamená: My hájíme ty zaměstnance, tak ono v praxi to je úplně jinak, protože podívejte se na porovnání korelace mezi tím, jak vypadají zákoníky práce a jak vypadá stav na trhu práce a zaměstnanosti. Takže lze dokázat, že pokud tady říkáte: Chceme velmi rigidní zákoník práce a rigidní pravidla, tak je prokazatelné, že v zemích, ve kterých to tak je - a třeba Španělsko je velmi typickým příkladem - to vede k velmi špatným podmínkám na trhu práce a k vysoké míře nezaměstnanosti.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Mám zde faktickou poznámku paní poslankyně Valachové - na chvilku zmizela, a už je tady. Tak prosím.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: No ano, stručně. Já to beru. Jestli to má být o tom, že pravidla kurzarbeitu a zachování míst ve firmách je levice a výmysl levice, já to beru. Je to naše, přiznáváme se.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: To byla poslední faktická poznámka a poprosím paní poslankyni Richterovou do rozpravy.

 

Poslankyně Olga Richterová: Dobrý den, vážená paní ministryně, vážené kolegyně a kolegové. Já jsem zde se stanoviskem Pirátů a současně jsem tady s takovým heslem: Ano, chceme kurzarbeit jako v Německu. Ale to, co bylo předloženo, prostě není jako v Německu.

Nepovažuji za úplně standardní komentovat tady hlasitě z lavic, nicméně to podstatné je, že tady ještě nezaznělo, v čem všem se to právě liší od německého systému a v čem jsou rizika, to je jedna věc, a v čem to pak vráží nespravedlnost a neopodstatněný rozdíl, a to obrovský, mezi lidi, kteří měli smůlu, jejich firma skončila nebo byli propuštěni a jsou na podpoře v nezaměstnanosti, a mezi ty, kteří, a to podporujeme, zůstanou ve vztahu se svým zaměstnavatelem - to je cenná věc, ale budou neúměrně zvýhodněni.

A teď je ta otázka: Včera vyšla najevo další čísla o státním rozpočtu a my si musíme říci, jestli opravdu chceme pro tento návrh v této podobě hlasovat. Takže ještě jednou: Není to jako v Německu. Je to klasický smíchaný buřtguláš a řeknu proč. Vráží to obrovskou nespravedlnost mezi míru podpory v nezaměstnanosti, kdy si lidé hledají práci, už nemají žádnou vazbu na zaměstnavatele, a mezi nezaměstnanost částečnou, což je ten kurzarbeit, kde samozřejmě je potřeba ocenit to, že zůstává zachován vztah ke konkrétnímu zaměstnavateli, ale není to zdaleka za nás tak jednoznačně vyjednané a dobře navržené.

Klíčový pozměňovací návrh, o který tady jde, byl nahrán pod číslem 8091. Je to pozměňovací návrh paní poslankyně Pastuchové, pana poslance Sklenáka a paní poslankyně Aulické. Už tady zaznělo, jak dlouho trvalo, než se k tomu tato vláda dobrala, to nebudu komentovat, je to prostě holý fakt, že máme květen 2021, máme více než rok pandemie. Ale co chci okomentovat, je: bude to návrh na dlouho, a proto respektuji to projednávání. Bude to návrh, který tady může být na mnoho a mnoho dalších desetiletí, ale současně to bude návrh, který bude vystavovat vládu velikému tlaku různých skupin - spustit-nespustit - a podnikatele uvrhne do nejistoty. Nebude tam zdaleka moment předvídatelnosti jako právě v Německu.

A ještě poslední úvodní poznámka: za ten rok se ukázalo, že Antivirus, byť má nějaké svoje zádrhele, tak v zásadě opravdu funguje. Na Antiviru B je spoluúčast firem v určité výši, udrží svoje podnikání. Takže zase: při vědomí toho, že bychom si mohli přát dávat co největší podporu, jaká je možná, tak prostě státní rozpočet má svoje limity a na to chci znovu upozornit, jestli to opravdu je v kurzarbeitu navrženo přiměřeně. Základní parametry komplexního pozměňovacího návrhu totiž jsou, že má být ta podpora 80 % z vyplacené náhrady mzdy tam, kde zaměstnavatel vyplácí alespoň 80procentní náhradu. Čili ten rozdíl od Antiviru B, který už tady funguje okolo roku, je navýšení o 20 % z té podpory 60 % jako v Antiviru. Pak tam zůstává v základním nastavení to, čeho se obávají odbory, protože je to příspěvek zaměstnavateli, a nikoliv podpora pro nezaměstnaného, takže je tam riziko, že to nebude uznáno ze strany Evropské unie. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP