(9.40 hodin)
(pokračuje Filip)

Děkuji zástupci navrhovatelů, děkuji zpravodaji a končím bod 345.

 

Pokračovat budeme bodem číslo

 

341.
Vládní návrh zákona o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem
vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 535/ - třetí čtení

Opakuji, že jsme ve třetím čtení, a požádám, aby u stolku zpravodajů zaujaly svá místa ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová a zpravodajka garančního výboru, hospodářského výboru, poslankyně Zuzana Ožanová. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 535/7, který vám byl doručen 24. března 2021. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 535/8.

Ptám se paní ministryně, jako zástupce navrhovatele, tedy vlády, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Ano, je tomu tak. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, s návrhem tohoto zákona jste byli již seznámeni. Jedná se o modernizaci tohoto velmi starého zákona. Změna se týká vymezení pojmů a druhů technických zařízení, dále požadavků na bezpečnost těchto zařízení, předpokladů pro odbornou způsobilost včetně způsobů jejich ověřování nebo také evidence lidí, kteří jsou k takové práci odborně způsobilí. Jedná se opravdu o velmi technickou záležitost. Co se týká pozměňovacích návrhů, tak zde jsou tři, jejichž přijetí je z pohledu MPSV problematické.

Konkrétně jde o pozměňovací návrh A3, který by významně rozšířil okruh zařízení, kterých by se ustanovení týkalo. Taková změna by zásadně zvýšila zatížení zaměstnavatelů.

Dále jde o pozměňovací návrh A9, který se týká doby platnosti odborné způsobilosti. Původní navrhovaná tříletá lhůta je dohodou všech zapojených stran včetně sociálních partnerů. S návrhem na prodloužení této doby na pět let proto MPSV nesouhlasí, protože by se jednalo o porušení dohody z tripartity.

Posledním problematickým bodem je bod A20, který navrhuje účinnost od července 2021. Zde však MPSV podporuje účinnost až od 1. července 2022, abychom všem zúčastněným dali prostor se přizpůsobit novele zákona, protože několik málo týdnů tak, jak předpokládáme průběh schvalování tohoto zákona, by bylo skutečně velmi málo. Během posledního roku a půl se nám projednání zdrželo.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, prosím o podporu tohoto zákona, který uvádí do praxe nejnovější poznatky v oblasti bezpečnosti práce. Velmi děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Otevírám rozpravu, do ní se hlásí jako první zpravodajka. Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji vám. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, hospodářský výbor doporučil Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, v jakém pořadí se má hlasovat o návrzích podaných ve třetím čtení. Zaujal k návrhům stanoviska, přičemž pověřil zpravodajku výboru k přednesení stanovisek. Dále pověřil zpravodajku, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny popřípadě navrhla i další nezbytné úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. V souladu s tímto pověřením navrhuji úpravu dle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. V části 4, § 28 se slova "1. ledna 2020" nahrazují slovy "1. července 2022". Myslím si, že 1. ledna 2020 opravdu nestihneme.

K tomu bych chtěla říct, že cílem pozměňovacího návrhu je prodloužení doby legisvakance tak, aby bylo možné v řádném legislativním procesu předložit a schválit prováděcí právní předpisy k vládnímu návrhu zákona o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů. Je nezbytné, aby se tyto předpisy v účinnosti shodovaly z důvodu vzájemné provázanosti a také aby dotčené subjekty měly přiměřený čas na přípravu a implementaci nové právní úpravy. Návrhy provádění právních předpisů budou předloženy Evropské komisi k připomínkování v členských státech v době trvání asi tří měsíců.

Prováděcí právní předpisy jsou důležitou částí legislativy a je nutné, aby byly zpracovány dobře. Z tohoto důvodu navrhuji nabytí účinnosti zákona 1. července 2022. O tomto, že budu úpravu navrhovat, jsem informovala také hospodářský výbor na jednání dne 31. března 2021. O účinnosti hovoří, jak již zmínila paní ministryně, i pozměňovací návrh A20, v němž je navržena účinnost k 1. červenci 2021.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce. Nyní v rozpravě vystoupí poslanec Pavel Juříček. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Juříček: Ano, děkuji. Dámy a pánové. Dovolte, abych řekl svůj názor, respektive názor nás podnikatelů k tomu, který nicméně docela vítá, aby tento tisk prošel Sněmovnou. Nicméně není to tak moderní, jak to vypadá, protože ta původní norma je 40 let stará a jsou tam desítky až stovky různých technických zařízení, která je potřeba z hlediska technických norem rozvolnit tak, aby podnikatelská sféra nebyla tak zatížená, jak je.

Je samozřejmé, to už jsem tady říkal i ve druhém čtení, že Hospodářská komora není příliš pro, protože bychom samozřejmě rozpouštěli rybník byznysu těm revizákům. Nicméně tak, jak jsme dělali analýzu i s řadou technických revizorů, tak pokud bychom skutečně trvali na tom, aby obsah byl splněn, obsah tohoto nového tisku, tak z dnešních zhruba 10 000 až 12 000 technických revizorů by jich bylo potřeba asi 22 000. Jinými slovy, už dneska se obchází ten zákon, a je nutné si říct, že za těch 40 let se ty technické záležitosti posunuly úplně někam jinam. Moderní firmy mají spousty a spousty právě těch drobných technických zařízení, která by stále podléhala technickým revizím.

Proto dovolte, abych následně načetl doprovodné usnesení, protože vlamovat se přímo do zákona a dělat opravdu desítky a možná stovky úprav těch jednotlivých technických zařízení by asi nebylo příliš produktivní. Proto doporučuji, abychom v doprovodném usnesení dali vládě čas na to, aby pozměnila všechny státní normy, ČSN, aby pozměnila vyhlášky a nařízení vlády tak, aby to odpovídalo roku 2021.

Jak jsem říkal, ano, tento sněmovní tisk je posun, ale ne dostatečný k tomu, aby podnikatelé mohli normálně fungovat a nebyli zbytečně zatíženi byrokracií, protože obsah právě těch technických revizí je jedno z největších břemen, které podnikatelé mají. A proto i já doporučuji, abychom přijali posunutí u pozměňovacího návrhu A9 na pět let. Ale to není vše. To můžeme udělat v tomto zákoně, ale pak bychom tady trávili pravděpodobně řadu hodin, kdy bych vám vysvětloval všechny elektrické, plynové, tlakové a řadu dalších elektronických prvků, kterých by se to týkalo, a nikdo z vás by, omlouvám se, těžko mohl do toho vniknout tak, abyste pochopili, co pro to je potřeba udělat.

Proto vítám i návrh kolegyně Zuzany Ožanové, prostřednictvím předsedajícího, že by se posunul termín k 1. 7. 2022, aby vláda měla možnost upravit všechny ty vyhlášky, nařízení a státní normy tak, aby skutečně podnikatelé nebyli příliš zatíženi touto byrokracií, která v mnoha směrech už neslouží k tomu, aby byla ochráněna bezpečnost práce, ale je to opravdu jenom a jenom byrokracie. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP