(12.20 hodin)
(pokračuje Jelínek)
Vládní návrh stavebního zákona ve svém navrhovaném znění nerozlišuje výši pokut pro fyzické osoby, podnikající fyzické osoby a právnické osoby v případě dopuštění se přestupku. Je však velmi vhodné rozlišit, o jakou osobu se jedná. Navrhované ustanovení pozměňovacího návrhu zmírňuje dikci zákona v tom smyslu, aby zohledňoval povahu osoby, jíž se ukládá sankce. Tedy u fyzické osoby by měly být zohledněny její osobní poměry, zejména ve smyslu její celkové finanční situace a podobně, a to z toho důvodu, že nepovažujeme za vhodné ukládat fyzickým osobám podobně vysoké sankce jako právnickým osobám s dostatečným finančním zázemím.
Horní hranice, pokud... jsou v návrhu oproti stávajícímu stavu zvýšeny na dvojnásobek. V mnoha případech tak může být uložená pokuta pro danou fyzickou osobu zcela likvidační a uvrhnout takového stavebníka do neřešitelné situace. Taktéž vzhledem k výchovnému působení trestu je žádoucí, aby stavebník adekvátně pocítil sílu trestu, což je u fyzické či právnické osoby diametrálně rozdílné. Považujeme za žádoucí určit druh správního trestu a stanovit jeho výši podnikající fyzické osoby i právnické osoby s ohledem na to, jakou konkrétní činností se i taková osoba zbývá, zejména proto, že předmět její činnosti může být stavebnictví velmi vzdálený.
Podle § 15 zákona č. 250/2016 Sb. se k odpovědnosti fyzické osoby za přestupek vyžaduje zavinění. Tady lze předpokládat, že daná osoba nemá praktické zkušenosti ve složité problematice stavebního řízení a je potřeba to zohlednit při udělování sankce v takovémto řízení. Žádám vás o podporu tohoto pozměňovacího návrhu, jelikož nelze a priori počítat s dostatečnou mírou diferenciace mezi pachateli správních přestupků jakožto právnických osob a OSVČ na jedné straně a fyzických osob na straně druhé pouhou obecnou aplikací zákona č. 250/2016 Sb., takzvaného přestupkového zákona.
Jako nezbytnou úpravu zákona stavebního za SPD navrhujeme také snížit poplatky za povolení bytové výstavby, výstavby rodinných domů a staveb garáží a vinných sklepů. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona, stanoví vysoké správní poplatky. Stavební řízení je samo o sobě velmi administrativně náročné. Těmito vysokými poplatky v žádném případě nelze zlepšovat podíl správních poplatků na celkových nákladech státní správy při výkonu stavebního práva.
Podíl správních poplatků a pokut na celkových nákladech osciluje v průměru od 46,3 v roce 2015 přes 57,1 % v roce 2016 a 42 % v roce 2017. Návrh zákona nemůže počítat s větší mírou pokrytí celkových nákladů, jelikož stavebníci by mohli toto zvýšení vnímat jako další překážku v již tak náročném stavebním řízení. Proto navrhujeme snížit některé poplatky pro ty nejobvyklejší typy trvalého bydlení nebo běžného rekreačního bydlení. Jde vlastně o podporu běžných občanů a jejich rodin při zajištění nebo úpravě jejich bydlení. Snížení těchto poplatků lze chápat jako snížení překážek při realizaci rodinného bydlení a usnadnění realizace takových staveb s konečným důsledkem zvýšení počtu staveb rodinného bydlení.
Jsme za SPD přesvědčeni, že nová stavební norma přinese očekávané přínosy a zrychlí stavební řízení, zprůhlední průběh stavebního řízení a přinese větší komfort stavebníkům při vyřizování stavebního řízení. Za SPD tento zákon podpoříme a pro další vstřícnost ke stavebníkům vás žádám o podporu pozměňovacích návrhů, které jsou v systému vloženy pod čísly 7324 a 7325. Jsou v textu pozměňovacích návrhů dostatečně popsány a zdůvodněny a k těmto pozměňovacím návrhům se ještě přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Petra Dolínka a připraví se pan poslanec Josef Kott. Pan poslanec Petr Dolínek není, tak to ještě neznamená, když není v lavici, třeba je v předsálí, proto jsem dal prostor, ale když už tady slyším ty ohlasy, takže požádám o vystoupení pana poslance Josefa Kotta a připraví se paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, máte slovo.
Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, pane předsedající. Milé kolegyně, vážení kolegové, paní ministryně, já jsem tento svůj pozměňovací návrh nahrál do systému až tento týden, protože jsem uznal, že by se novela zákona o zeměměřictví nemusela v tomto volebním období dokončit, a protože tento můj pozměňovací návrh je v souladu nebo souvisí se stavebním zákonem, tak jsem si ho dovolil načíst právě k tomuto sněmovnímu tisku.
A velice krátké odůvodnění. Cílem tohoto pozměňovacího návrhu je zahrnutí ověřování výsledků zeměměřické činnosti mezi vybrané činnosti ve výstavbě, a to z důvodu provázanosti této činnosti s činnostmi, které se týkají stavebního zákona. Cílem není omezení autorizovaných osob, ale jistota pro stavebníka, protože zeměměřický inženýr je na základě zákona č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví, v platném znění, garantem údajů o prostorové poloze stavby včetně majetkoprávních vztahů v území a průběhu podzemní technické infrastruktury, což je nezbytné pro prokázání realizace v souladu s povolením vedení digitální technické mapy, ale také pro budoucí přicházející výzvy, jako je datové modelování, digitalizace stavebního řízení, informační modelování staveb a vystavěné prostředí, kde jsou garantovaná veta základním předpokladem. Ověřování výsledků zeměměřických činností ve výstavbě je proto navrhováno jako nová vybraná činnost ve výstavbě s odvoláním na jejich definování v zákoně o zeměměřictví.
A v krátkosti ještě vyjádření gestora zákona č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví. Český úřad zeměměřický a katastrální opakovaně jednal s Ministerstvem pro místní rozvoj o potřebnosti propojení právní úpravy zeměměřictví s vybranými činnostmi ve výstavbě upravenými stavebním zákonem. Zeměměřické činnosti ve výstavbě, jejichž výsledky podléhají ověření podle § 13 odstavce 1 písm. c) zákona č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví, zcela naplňují obecnou charakteristiku vybraných činností ve výstavbě, neboť jejich výsledkem bezpochyby ovlivňuje ochranu veřejných zájmů ve výstavbě. Proto považuji návrh na doplnění § 155 o písmeno c), který zní ověřování výsledků zeměměřických činností ve výstavbě, a doplnění odkazu na zákon o zeměměřictví za vhodné řešení. K tomuto se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí paní poslankyně Kateřina Valachová a připraví se pan poslanec Ondřej Profant. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Kateřina Valachová: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, vážená paní ministryně, dovolte mi, abych také já se vyjádřila ke stavebnímu zákonu a změnách, od kterých si slibujeme změny k lepšímu. Chtěla bych říct, že samozřejmě stavební zákon takový, aby zjednodušil život občanům, ale zároveň znamenal zrychlení výstavby nejenom klíčových staveb v zemi, ale například i bytové výstavby, což mi leží opravdu na srdci, je velký úkol.
Myslím si, že to je úkol, který je samozřejmě hoden především vládního návrhu, proto nebudu jako právnička a legislativkyně zapírat tady na plénu Sněmovny a notabene před paní ministryní, že nejsem nijak šťastná ze změti pozměňovacích návrhů a komplexních pozměňovacích návrhů tady ve Sněmovně. Jakkoliv si vážím zpravodaje a kolegy Kolovratníka a bezpochyby jeho schopnosti jsou mimořádné, takovéto věci nemají vznikat na koleně a mají být opravdu vládní legislativou od A do Z.
Chtěla bych také vzpomenout, protože si myslím, že je to namístě, doktora Kadečku, který se podílel na původním návrhu a snažil se o to, spojit jako profesionál to, co jsem poznamenala, takřka to nespojitelné, to znamená zjednodušení věcí pro občana z hlediska stavebních povolení, zrychlení významných dopravních staveb v zemi, a zároveň také to, aby nová bytová výstavba šlapala v naší zemi tak, jak si to zasloužíme jako občané, abychom měli šanci na to, že všichni budeme mít možnost na dosažitelné bydlení, dostupné bydlení. Dopadlo to, jak to dopadlo. Jsme v situaci, kdy se načítají desítky pozměňovacích návrhů, komplexní pozměňovací návrhy, je otázkou, co nakonec Sněmovna schválí. To samo o sobě je samozřejmě mimořádně riskantní. ***