(12.00 hodin)
(pokračuje Langšádlová)

Samozřejmě že ani stanovení té vzdálenosti není stoprocentní zárukou zvýšení bezpečnosti, ale je to alespoň takový naprosto jasný signál z naší strany, že nám na té, pane kolego (ke zpravodaji), bezpečnosti zkrátka opravdu záleží. Takže rozumím tomu, že je to problém. Já vnímám i ty výhrady, které měl třeba ROPID, které měly další instituce z hlediska koordinování dopravy, ale přesto si myslím, že bezpečnost by měla být na prvním místě.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní paní poslankyně Květa Matušovská, připraví se Jan Čižinský k řádnému vystoupení. Paní kolegyně, ještě malý moment. Požádám hloučky, aby umožnily tomu, komu je uděleno slovo, vystupovat. Prosím, usaďte se, nebo diskuze přeneste do předsálí. Máte slovo.

 

Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající. Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové, pane ministře, dovolte mi, abych se vyjádřila k poslanecké novele zákona o pozemních komunikacích. Můžu říct, že jsme tuto novelu podporovali, a trošku nás mrzí, že z toho nekonfliktního návrhu, jak už tady bylo řečeno panem předkladatelem, se stala zásadní novela, kterou už tady řešíme vlastně přes půl hodiny a řeší se tam pouze právě ti cyklisté. Nemyslím si, že by to zrovna bylo jenom o cyklistech. To je jedna věc a za druhé jsou tam další pozměňovací návrhy, na které bych také ráda upozornila, a my se samozřejmě rozhodneme podle toho, jak budou ty pozměňovací návrhy přijaty, pak se rozhodneme, jak budeme o tomto návrhu hlasovat.

Jak už tady bylo řečeno, pan poslanec Dolínek, 1,5 metru. My jako klub máme volné hlasování. Osobně nemám nic proti cyklistům, i já samozřejmě jezdím na kole, ale zavádět bezpečný odstup, když víme od pana ředitele dopravní policie, že to nedokážou změřit, a ke stanovení podmínek pro minimální boční odstup při předjíždění cyklisty zatím nejsou žádná statistická data právě o nehodovosti s kritériem nedodržení toho bezpečného odstupu. Jsme si samozřejmě vědomi, že toto pravidlo funguje v zahraničí, že cyklostezky nejsou všude, a pokud by to bylo součástí zákona, že by se posílila vymahatelnost a nebylo by to pouhé doporučení chovat se ohleduplně. Ale zase musím zmínit, že by bylo lepší, kdyby to bylo součástí vládního návrhu zákona, aby se k tomu mohlo vyjádřit gesční ministerstvo, a doufám, že i pan ministr se k tomu třeba krátce vyjádří.

Pokud se mám vyjádřit k dalším pozměňovacím návrhům, je tu pan poslanec Čižinský. Zde podpoříme pouze návrhy, které se týkají neoprávněného stání vozidel na parkovišti vyhrazeného na ZTP, a samozřejmě další pozměňovací návrh E7, který zakazuje přepravovaným osobám požívání alkoholu a drog.

Také nám trošičku dělá starosti pan poslanec Jurečka nebo jeho návrhy, protože nesouhlasíme s pozměňovacími návrhy na plošný zákaz jízdy kamionů převyšujících 12 tun po jiných pozemních komunikacích než po dálnicích a silnicích první třídy, i když samozřejmě chápeme, že v některých obcích to může být velký problém. Pan poslanec Jurečka dále předkládá pozměňovací návrh o přetížení kamionů. My to samozřejmě vidíme, nezdá se nám správné, že jsou kamiony, ale také se nám nezdá správné, aby se trestali řidiči zvýšením pokuty z 30 na 100 000. Jsme ale rádi, že v tomto návrhu zazněl i postih dopravců, protože samozřejmě o tom většinou ví, že ten jejich kamion je přetížený, ale stále co nám tam chybí, je hmotná odpovědnost odesílatelů, protože si trváme na svém, že součástí přetížení jsou samozřejmě i právě odesílatelé a jim žádné pokuty ani žádné sankce nehrozí.

Pan poslanec Feranec - odtahy: nebudeme podporovat tento návrh a nejsme pro monopol odtahových společností. Myslíme si, že každý řidič ať si rozhodne sám o tom, kdo odtáhne jeho vůz. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Jan Čižinský, připraví se pan poslanec Feranec. Prosím.

 

Poslanec Jan Čižinský: Děkuji moc. Nechci tady zdržovat, aby mohlo dojít ještě k hlasování. Já bych přece jenom ještě využil situace a rád bych vás požádal o podporu několika pozměňovacích návrhů.

E1 a E11 jsou návrhy, které se týkají pouze projektantů, to znamená projektantů, kteří dělají křižovatky, a ty křižovatky musí být ještě schváleny policií. To znamená, že tam není nějaké riziko, že by to dopadlo nějak špatně. Je to prostě otevření možností, jak projektovat infrastrukturu pro chodce a cyklisty tak, aby to co nejlépe fungovalo.

E2 je slučování přestupků. Určitě je potřeba omezit zneužívání, že se slučují stovky a stovky přestupků, což někteří využívají.

A pak bych ještě rád upozornil na dva: E4 je jenom umožnění, aby na informačních cedulích bylo napsáno, jak je na tom ovzduší. To znamená, aby ty informace, které jsou třeba na dálnicích, mohly nést tuto informaci. E5 je umožnění odtažení dopravního prostředku z chodníku, a to se třeba týká také kola nebo koloběžky, které je prostě špatně dáno na chodníku. Není to povinnost, je to umožnění. Takže za to bych také rád požádal o podporu. Díky.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Milan Feranec, připraví se pan poslanec Profant. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Pane ministře, dámy a pánové, já bych se rád vyjádřil k pozměňovacímu návrhu pod písmenem V podle hlasovací procedury, sněmovní dokument 5706, a to způsobem tímto, že ho beru zpět. O co se jedná? Jedná se o mediálně velmi diskutované řešení odtahu na dálnicích.

Proč ho beru zpět? Už když jsem se k němu hlásil, tak jsem říkal, že v případě, že Ministerstvo dopravy najde nelegislativní řešení, tak ho beru zpět. Podle mých informací pod patronací ministra dopravy vznikla dohoda, kde jsou zainteresovaní, to znamená ŘSD, policie za asistence pojišťoven, takže tento problém se vyřešil nelegislativní cestou a v tomto smyslu je tento pozměňovací návrh už nadbytečný. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Josef Kott. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych chtěl reagovat na slova kolegy Milana Ferance, protože v podstatě předložil můj pozměňovací návrh, který jsem zde v daném čase nemohl uplatnit. Za to bych mu chtěl poděkovat. Na druhou stranu mě skutečně mrzí, protože první pozměňovací návrh jsem připravoval, když to řeknu, na vlastní pěst, na druhém pozměňovacím návrhu jsem spolupracoval jak s Ministerstvem dopravy, tak s Ředitelstvím silnic a dálnic, že nakonec tento pozměňovací návrh nedostal doporučení, je to pro mě do jisté míry zklamáním. Sice to respektuji, ale stále se domnívám, že Ředitelství silnic a dálnic jako majitel komunikací by mělo mít výhradní právo rozhodnout si o tom, kdo a jak bude pro něho zajišťovat odbornou činnost, a systém, který je zde v současné době nastaven, si myslím, že je nad rámec zákona, a to je asi všechno, co s tím mohu v tuto chvíli dělat. Nicméně znovu říkám: domnívám se, že Ředitelství silnic a dálnic ve chvíli, kdy je zodpovědné za komunikace, a jednalo se skutečně pouze o dálnice, tak mělo dostat prostor, aby tuto činnost, která v mém pozměňovacím návrhu byla popsána, mohlo dělat s firmami, které jsou řádně vysoutěženy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Paní poslankyně Langšádlová s faktickou poznámkou.

 

Poslankyně Helena Langšádlová: Děkuji za slovo. Já si myslím, že je dobře, že kolegové tento návrh stáhli, protože okolo interpretace a motivace bylo příliš mnoho otázek. My jsme o tom dlouho mluvili i na hospodářském výboru. Já si myslím, že každý provozovatel má mít zkrátka právo si vybrat odtahovou službu. Opravdu ta podezření, která vyvolával tento návrh, byla poměrně četná, a tak bych chtěla ocenit, že návrhy byly staženy.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Ondřej Profant v obecné rozpravě. Připraví se paní poslankyně Válková. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP