(12.00 hodin)
(pokračuje Rusnok)

Pokud jde o posílení nástrojů v oblasti dohledu, respektive makroprudenční politiky ve vztahu k naplňování cíle finanční stability, tato věc byla mnohokrát prodiskutována, projednáváme to opravdu mnoho let, mnohokrát prodiskutována v prvním, druhém čtení, v rozpočtovém výboru opakovaně. Tady nejde o nic jiného než o to, že úvěry na bydlení jsou klíčová složka celého úvěrového trhu. Je to zhruba řekněme polovina celého úvěrového trhu. Je to zásadní část. Úvěrový trh, respektive banky, jsou nejčastějším zdrojem velkých ekonomických krizí. Je to logické, prostě je to jakási krevní soustava ekonomiky, tak jako kardiovaskulární choroby v medicíně patří k tomu nejcitlivějšímu bodu lidského těla a péče o něj, tak tady jsou to právě banky a finanční systém. Proto v legislativě evropské i české takový důraz na regulační roli makroobezřetnostních orgánů, kterým v našem případě je ČNB, a opět ne proto, že by se o to vehementně hlásila - my se toho klidně rádi vzdáme, ať na to vláda zřídí speciální orgán, jsou takové země, bude to stát samozřejmě nějaké rozpočtové prostředky a tak dále a tak dále, ale dnes jsme prostě tímto orgánem my, a k tomu také, abychom mohli ten cíl naplňovat, potřebujeme nějaké nástroje. Už tady mluvila o tom paní ministryně, proč doporučení nestačí. Ne že nestačí dnes, ale v situacích, které mohou nastat, tak mohou být nedostatečná a neefektivní.

A proč tři regulační ukazatele? Protože to jsou ukazatele, které - každý reaguje na trochu jinou část toho problému, za prvé. A proč v zákoně? Protože tady je taková legislativní kultura, že vždycky tyto povinnosti se dávají rovnou do zákona. Tady se argumentovalo, že toto nemají jiné země EU v zákoně. Ano, jiné země to explicitně v zákoně nemají, ale mají tam zmocnění, že dohledový makroprudenční orgán může vydat příslušná podzákonná opatření, kterými může regulovat tyto oblasti, čili de facto výsledek je stejný. Je to otázka nějaké legislativní tradice a kultury, která prostě u nás je v tomto směru mnohem řekněme detailněji orientována.

Pokud jde o zkušenosti s dosavadním fungováním volných operací na trhu, ano, my jsme zatím naštěstí nemuseli extenzivně tuto pravomoc použít. Došlo k rozšíření v podstatě jednom potenciálních operací na protistrany, které podle minulého zákona nebyly možné. Máme rámcové smlouvy s dvěma velkými pojišťovnami, s třemi velkými správci aktiv, že pokud by potřebovali posílit svoji likviditu, tak samozřejmě můžou k nám přijít a v rámci standardních repo operací, kde protihodnotou je právě držení státních dluhopisů, my jim takovou likviditu poskytneme. Čili k tomu využití došlo, byly nastaveny tyto mechanismy, které uklidnily situaci právě u velkých správců aktiv, kteří jsou také, vedle bank, například držiteli státních dluhopisů.

Pokud jde o to, že ten zákon v oblasti hypotečních regulatorních ukazatelů - že se mají rozšiřovat ty výjimky - my jsme už několik vstřícných kroků v tomto směru udělali. Ta výjimka objemová, na kterou nejsou kladeny žádné požadavky, pokud jsou případně hypoteční indikátory použity - pokud jsou použity, zdůrazňuji, například momentálně my jsme ta doporučení vypnuli, používáme jenom LTVs, a to ještě se zvýšenou hodnotou, než tomu bylo před covidovou krizí - tak pokud mluvíme o tom, že je tam málo té výjimky, tak prosím, 5% výjimka, to je zhruba 15 miliard hypoték! To není žádná 1, 2 miliardy. To je na tom trhu, který my máme, 15 miliard hypoték, i po této novele, a pokud by byly zapnuty všechny indikátory, regulatorní ukazatele, tak banky mohou v tomto objemu poskytnout hypotéky bez jakýchkoliv omezení. A to bezesporu všechny potřebné situace specifické, které mohou samozřejmě nastat, pokrývá.

Pokud jde o transparenci, tak já tady znovu místopřísežně prohlašuji, že tak transparentní jako ECB my jsme vždycky a budeme vždycky. Nemám s tím nejmenší problém. Absolutně žádný problém s tím nemám, pokud budeme nějaké operace dělat, tak za prvé musíme ten program vyhlásit, protože my operujeme na otevřeném, veřejném trhu, my neděláme žádné pokoutní obchody někde v mé kanceláři. Čili už jenom tím, že vyhlásíme ten program - pokud bychom takový program potřebovali, tak to je samozřejmě první věc - a posléze zveřejňujeme výsledky těch operací, tak jako zveřejňujeme, pokud děláme agenta Ministerstvu financí, aby mohlo prodávat své dluhopisy na primárním trhu, a my jsme ten agent zprostředkovatel, tak samozřejmě o těch aukcích v podstatě okamžitě po jejich skončení informujeme, jaké byly přesně nabídky, jaké byly prodeje, jaké byly ceny a tak dále. Čili tady není nejmenší důvod se obávat o nějakou netransparenci ze strany ČNB.

Podívejte se na rating, na ten žebříček, který sestavuje profesor Eichengreen a další, transparence centrálních bank, a podívejte se, na kterém místě je ČNB, na jednom, druhém, třetím, čtvrtém, pátém, podle toho, jak se každý rok rozvíjí a kde je případně ECB. Takže o tom nemám nejmenší pochybnost, že toto dokážeme zajistit. My jsme jediná banka spolu se švédskou centrální bankou na světě, která zveřejňuje prognózu, pardon, se švédskou jediná, která zveřejňuje zápisy z jednání svého boardu čili bankovní rady, se jmenovitým uvedením argumentů jednotlivých členů bankovní rady, takzvané attributive minutes. My jsme jedna z mála centrálních bank spolu se švédskou, která to dělá. Pak jsme jediná na světě, která zveřejňuje náš odhad, prognózu devizového kurzu vlastní měny, čili my skutečně poučovat o transparenci - obávám se - nepotřebujeme.

Závěrem mi dovolte, dámy a pánové, říct, že více než dvacet let svého profesního života pracuji de facto pro Českou republiku v různých funkcích, v různých pozicích, de facto od píky, od posledního referenta na tom či onom ministerstvu, a jsem za to rád, byla to velmi zajímavá příležitost, a vždycky jsem se snažil svoji práci dělat poctivě. Jestliže se dneska dívám na tento zákon a slyším, že to je zákon, který nepotřebuje tato země, který je nějakým - já nevím - snad plezírem centrální banky, která neví, co by dělala se zahrnováním a zvětšováním svých pravomocí a kompetenci pod sebe, tak se opravdu nestačím divit, protože to tak není. Prostě tento zákon je velice potřebný, je potřebný v každé době. Mě mrzí, že jsme dospěli k jeho finálnímu projednávání až po tolika letech, ale o to lépe snad je připraven a prošel lepší procedurou a debatou ve všech možných grémiích, která to vyžadovala, takže vás prosím o jeho podporu. Děkuji vám za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP