(12.30 hodin)
(pokračuje Bartoň)

A zároveň i s tím dotaz. Již existuje nějaký pilotní projekt, který testuje žáky a který nám dává praktické zkušenosti, jak se mají žáci testovat, jak to má probíhat, jak často, jakým způsobem, abychom měli už zkušenosti, návod, že akorát tenhle návod vezmeme a použijeme na celou republiku. Už máme tyto pilotní projekty provedené. Já jsem slyšel o mnoha pilotních projektech v některých městských částech Prahy, v Olomouci, v Ostravě, ale zajímalo by mě, jestli tento pilotní projekt je dostatečný, má dostatečný vzorek a má dostatečné zkušenosti a výsledky na to, aby to přineslo to, že v momentě, kdy bychom dokázali dát statisíce dětí v republice do škol, že ihned víme, a nebudou zde žádné logistické problémy, nebudou zde žádné problémy z toho, že nemáme zkušenosti s tím. Použijeme prostě tento pilotní projekt a jeho zkušenosti na to, abychom to nasadili po celé republice. Děkuji a děkuji i panu ministrovi, pokud odpoví.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Teď na faktickou poznámku pan poslanec Antonín Staněk a s přednostním právem je následně přihlášen ministr školství Plaga. Vaše dvě minuty. Prosím.

 

Poslanec Antonín Staněk: Děkuji, pane předsedající. Nebudu zdržovat, nicméně chtěl bych reagovat na předřečníka a kolegyni Valachovou, kteří hovořili před chvílí. Především bych chtěl, aby zde nezapadla jedna důležitá věc, a to je, že o pandemii covidu víme více než rok. A také víme už od 1. září, že může nastat i situace, kdy budou uzavřené školy déle, než se očekává.

Bohužel, pane ministře, obávám se, že věřit je sice hezké, ale víra, ta nám ještě nevyřeší ten problém, a problém tady prostě máme, a je škoda, že Ministerstvo školství už od 1. září, možná od prázdnin, nepřipravovalo několik variant. Oceňuji, že se vám podařilo poměrně velmi rychle zareagovat na situaci po návrhu pana premiéra. Osobně si nemyslím, že by úplně měla být ta jeho nabídka nebo ten jeho návrh tady takto dehonestován. Prostě se vlomil do prázdného prostoru v daném okamžiku a ten tam byl, protože chyběl projekt, který jste navrhli včera.

Co se týče testování a pilotních projektů, byl bych velmi rád, abychom po roce, více než po roce pandemie s testováním velmi často začali spojovat i určité rozvolňování, protože já si myslím, že jako ministra školství, mládeže a tělovýchovy by vás mělo zajímat, že žák, který bude otestován a může jít do školy, trávit tam vzdělávací proces, tak by měl mít možnost třeba navštívit i kroužky, případně sportovní tréninky. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní s přednostním právem ministr školství Robert Plaga. Prosím, máte slovo.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji za slovo. Dámy a pánové, dovolím si odpovědět na některé věci, které tu byly vzneseny.

Co se týká dotazu paní poslankyně Valachové: Protože komunikujeme se školami, tak už v manuálu, který se týká závěrečných zkoušek, se řediteli školy uložila povinnost zveřejnit jednotlivé termíny zkoušek nejpozději do 15. 3., tedy v tom lednovém manuálu. Obsah a rozsah zkoušek se může upravit do dne zadání, aby škola mohla reflektovat změněné podmínky praktického vzdělávání. Tedy tady předpokládám a jsem přesvědčen, že to je lepší než to tvrdé datum s ohledem na to, že návratové scénáře, které mají zpracovat epidemiologové, mohou návrat nějakým způsobem posunout, ale je dobré, když ten ředitel může na to reagovat. Takže termín byl uveden už v lednové verzi manuálu, který odešel do datových schránek škol, stejně jako ten daný postup. Samozřejmě že na situaci reagujeme průběžně.

Co se týká pana poslance Bartoně, tak těch dotazů byla spousta. Chtěl bych říct, že individuální konzultace - a využiji toho, že je tady zmínil - my jsme je do toho upraveného "psa", do těch opatření, dostali a požádali jsme školy, aby jich využívaly, protože je to jeden z nástrojů, který může pomoci právě těm dětem, kde to sociální prostředí, domácí prostředí není vyhovující pro distanční výuku. Dovolím si využít této chvíle, znovu apelovat teď v Poslanecké sněmovně na ředitele a budeme samozřejmě s dalšími manuály a dalšími informacemi do škol opakovat tu prosbu. Nebyla to prosba jednorázová a dle předběžných informací to není tolik využíváno, jak bychom si představovali, a je to škoda. Takže toto je nástroj, který tam je, mohl by být využíván víc a není, to znamená apel na ředitele bude opakovaný, protože je to jedna z cest, jak ty žáky zapojit.

Co se týká testování, tak rád bych upozornil a je dohledatelné, že prvním materiálem, který otevřel debatu o tom, že by testy nemuseli dělat zdravotníci, o tom, že ve školách testy mohou být nasazeny a co je potřeba pro ně udělat včetně toho, co nepřísluší Ministerstvu školství, ale přesto to kolegové z Ministerstva školství udělali, a dělali to kontinuálně s tím, když jsme připravili "psa" 2.0, tak jsme celý leden jednali se skupinami Ministerstva zdravotnictví a poté, co jsme se tam nedohodli, tak jako Ministerstvo školství jsme dali informativní materiál na vládu a souhlasím s tím, první varianta - je to dohledatelné v eKLEPu - je PCR testování ze slin.

Další věci, jak se udály, to znamená výjimky Ministerstva zdravotnictví, které se podařilo vyjednat - a souhlasím s vámi, byť to tady nezaznělo, že to mohlo přijít dřív a mohlo to přijít dřív, i co se týká průmyslu. Já sám, když jsem si to dohledával, tak jsem vyzýval komerční sféru k tomu, aby využívala home officů více, než se to na podzim stalo, protože data PAQ Research Daniela Prokopa a dalších ukazovala, že jednoznačně není tolik míry home officů. Stejně tak jsme jako Ministerstvo školství při jednáních o protiepidemickém systému 1 i 2 byli zastánci antigenního testování. Bylo to Ministerstvo školství, a proto si vyprošuji od pana poslance Staňka, aby vykládal, že nemá Ministerstvo školství plán. Kolegové z Ministerstva školství dělají už rok, reagují na tu situaci a ty situace řeší častokrát i v oblastech, kde by nemuseli, kde bych očekával, že s iniciativou na otevření testování a s jasným postupem a mapováním laboratorních kapacit nebude přicházet Ministerstvo školství. Takže pokud se chcete o tomto bavit, tak ano, ale gesční ministr není ministr školství, mládeže a tělovýchovy, a mí kolegové odpracovali mnohem víc, než se odpracovat dalo nebo mělo z pohledu gescí jednotlivých ministerstev.

Ptáte-li se na spolehlivost testů, přijde mi úsměvné, a dokonce snad na půdě této Sněmovny bylo konstatováno. Proč to neděláte stejně jako Rakousko? Testy, které vybralo Ministerstvo zdravotnictví, ne Ministerstvo školství, jsou ty stejné testy, které se používají v Rakousku. Znovu odkazuji na materiál, kde s propojením na vědeckou sféru jsme uváděli první variantu PCR testů ze slin a antigenní testování. Takže ta výhrada vůči Ministerstvu školství není namístě. I já samozřejmě, stejně jako vy, pane poslanče, sleduji odborné debaty, které se baví o spolehlivosti jednotlivých typů testování, jejich plošném nasazení a podobně. Rovněž zaznamenávám, že je lepší antigenní testování plošné, screeningové než žádné testování, a budu rozhodně rád, pokud se najde dostatečný prostor, a jednáme o tom třeba s vysokými školami, pro to, aby to nebylo jenom o antigenním testování, ale aby mnohem větší prostor našly testy PCR s odběrem ze slin, které umožní samozřejmě ten screening. Není to diagnostická metoda v tomto případě, je to screeningová, jak jsem se dozvěděl, jsem jejím zastáncem a mí kolegové ji doporučují opakovaně v materiálech, které na vládu dáváme. Svědomí Ministerstva školství v tomto je čisté a ještě jednou se ohrazuji proti tomu, jakým způsobem to tady podával pan poslanec Staněk. Ponechám bez komentáře ten pouvoir, který ho k tomu opravňuje.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní faktické poznámky. Jako první vystoupí pan poslanec Lukáš Bartoň a dále paní poslankyně Kateřina Valachová. Faktické mají přednost. Prosím, vaše dvě minuty. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP