(12.40 hodin)

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. Jsem rád, že máme stejný pohled na testování. Ještě bych se rád zeptal znovu na tu otázku ohledně maturit, ohledně jednoho možného opravného termínu pro všechny, didaktických testů, zdali by to bylo možné, nebo už je to plánované. Vzhledem k tomu, že není logisticky nebo není organizačně náročné, vzhledem k tomu, že ty testy se už připravovaly, tak je použít, a procento žáků, který by tento druhý opravný termín využilo, bude daleko menší, než kolik půjde k prvnímu termínu, takže ani nebezpečné z pohledu epidemie by to nebylo.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Na faktickou poznámku vystoupí paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Ještě jednou, o co mi jde v těch praxích, a myslím, že by nám o to mělo jít všem. To, že praxe a praktická část a odborný výcvik vypadl, to je objektivní fakt, během jednoho roku, bohužel. Samozřejmě situace je jiná například u učebních oborů kuchařů, cukrářů, víme, ano, byť to bylo samozřejmě inovativní, pekli, vařili doma, zvládli to dokonce distančně, on-line.

Stejnou cestou nemohl jít logicky soustružník. Vím samozřejmě, že na chemických školách se snaží kolegové to, co bylo odučeno distančně, dát do té praktické části, a praktická část tedy nebude mít praktickou zkoušku, a že to třeba zveřejnili vůči studentům. Ale spíše z praxe vnímám, že jsou to výjimečné postupy a že většina škol k úpravě ani termínové, ani obsahové nepřistupuje.

Já jenom prosím, pokud na to pan ministr není třeba připraven v tuto chvíli odpovědět, tak jenom prosím, abychom případně na školském výboru příští týden tuhle věc detailně rozdiskutovali, protože jde zkrátka jenom o to, aby do nějakého data, tak jak si ministerstvo přeje - já to tak chápu, to, co bylo včera zveřejněno a zopakováno z ledna - tak aby byly upraveny praktické části poctivě, podle toho, co se odučilo, abychom měli nějakou hranici, kde to opravdu všichni budeme vědět, a zejména to budou vědět studenti a studentky.

Takže o tohle mně jde. Samozřejmě případně vyzývám a jsem připravena s panem ministrem o tom diskutovat na školském výboru příští týden, kde se bezpochyby dohodneme ve prospěch kvality vzdělání i studentů a studentek. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní jako zpravodajka s přednostním právem poslankyně Tereza Hyťhová. Prosím.

 

Poslankyně Tereza Hyťhová: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Já bych chtěla dát procedurální návrh po určité vzájemné dohodě, a to, až za chvíli skončí tento bod ve 13 hodin - předpokládám, že se nestihne doprojednat, a je zde ještě mnoho přihlášených a mnoho lidí by se k tomu určitě rádo vyjádřilo - proto dávám procedurální návrh o přerušení ve 13.00 do 24. března, je to variabilní týden ve středu od 14.30, aby se pokračovalo v této rozpravě a aby ten bod zkrátka nezapadl. Prosím o podporu. Jde jenom o to, abychom to tady dneska nezazdili a mohli o tom debatovat dál. A vím, že pan ministr už jistě v té době bude mít i více informací, které nám bude moct třeba sdělit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak momentíček, já tady mám ještě jedno přednostní právo, ale vy máte k tomu procedurálnímu návrhu, jo? No takhle, ale ono se o něm stejně musí hlasovat bezprostředně, takže to váš návrh nic nezmění, protože bezprostředně o něm musíme hlasovat. Dáváte protinávrh? Tak prosím.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dávám protinávrh, aby tento bod byl přerušen do čtvrtka, to je 25., do 9. hodiny.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Takže 25. v 9.00. No dobře. Tak máme... chápeme, že ten procedurální návrh, že to bude platit, že nepřerušujeme teď hned, ale až ve 13 hodin, jenom abych to upřesnil, takže debata bude pokračovat. Ale o procedurálním návrhu musíme hlasovat bezprostředně. Proto já svolám gongem poslance.

 

Poslanec Roman Kubíček: Já se velmi omlouvám, já jsem udělal chybu. Interpelace jsou od 9 do 11, myslím na 11. hodinu, to přerušení na 11. hodinu, na čtvrtek na 11., protože od 9 jsou interpelace.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Ještě jednou, takže na 25. 3. na 11. hodinu. Ano, ano. (Poslanec Kubíček: Na 11 hodinu.) Tak ano, protože je to čtvrtek, ony tam jsou ty interpelace. Takže já svolám poslance. Nejdříve budeme hlasovat o protinávrhu, a to je tak... Pan poslanec Zdeněk Ondráček.

 

Poslanec Zdeněk Ondráček: Já si dovolím pana poslance Kubíčka ještě modifikovat, že by to bylo tedy do toho čtvrtka, ale po ukončení odpovědí na písemné interpelace, protože se může stát, že skončíme třeba v 10 hodin, a pak jsme měli přestávku jako dneska půlhodinu. Takže po ukončení odpovědí na písemné interpelace, rozumíte, pane předsedající?

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já tomu rozumím, já jsem jenom tamhle gestikuloval, to, že jsem neodpovídal, neznamená, že nerozumím. Já jenom, jestli s tím pan poslanec Kubíček souzní. Takže souzní. To já rozumím dobře, to se toho nebojte.

 

Takže jako první hlasujeme o procedurálním návrhu, aby se tento bod přerušil ve 13 hodin do čtvrtka 25. 3. po ukončení odpovědí na písemné interpelace.

Kdo je pro? Je to návrh pana poslance Ondráčka s panem poslancem Kubíčkem, krátce řečeno. Kdo je proti?

Hlasování číslo 232, přihlášeno je 93 poslanců, pro 67, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

A nyní s přednostním právem se stanoviskem poslaneckého klubu SPD vystoupí poslanec Pavel Jelínek a připraví se pan poslanec Václav Klaus. Tak prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Jelínek: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, vážený pane ministře. Vítáme upřesnění průběhu letošní maturity. Úprava je vhodným kompromisem, jelikož každé vybočení ze zákonem nastaveného průběhu maturit je bohužel pouze ke škodě věci. Nicméně chápu, že je nutné naleznout co nejvyváženější řešení mezi zajištěním zdraví obyvatelstva a zajištěním maximálního objemu znalostí maturujících studentů. (V sále je velmi hlučno.)

Proč je nutné kompromisní řešení? Proces přípravy maturitních zkoušek je již dávno nastartován, praktické obory nelze ukončit jinak než praktickou maturitou, průběh maturity je dán zákonem a nemůže se měnit jen rozhodnutím vlády.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já vás požádám o klid v jednacím sále. Tak prosím.

 

Poslanec Pavel Jelínek: Děkuji. K praktickému průběhu výuky, která probíhala nebo spíše neprobíhala v tomto školním roce: distanční výuka byla naprosto nevyhovující a ministerstvo dle našeho názoru nezajistilo dostatečnou metodickou i praktickou pomoc v průběhu distanční výuky. Jaké mohlo být řešení v tomto školním roce? Chápu, že po válce je každý generál, nicméně jsme přesvědčeni, že výuka mohla probíhat v malých výukových skupinách při - (V sále hluk trvá.)

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já bych vás chtěl požádat ještě jednou o klid v jednacím sále! Tak prosím.

 

Poslanec Pavel Jelínek: Jsme přesvědčeni, že výuka mohla probíhat v malých výukových skupinách při zúžení na základní, případně maturitní předměty. Při zajištění přísných opatření, poskytnutí prostředků k samotestování, k zajištění dobrovolného očkování vyučujících a didaktického působení na studenty v otázkách neohrožování spolužáků, rodičů, k zajištění bezpečnosti prarodičů a všech dalších případných kontaktů.

Místo toho jsme se v celém školním roce dočkali pouze chaotických rozhodnutí jak celé vlády, tak i resortu školství. Samozřejmě nemám nic proti řízení chaosu, jenomže k tomu je potřeba, aby vláda a resort byla velmi flexibilní, robustní, odolná, chytrá a kreativní. Co tyto body znamenají? Flexibilní znamená schopnost rychle reagovat na vnější působení a vnitřní podněty. Robustnost znamená schopnost ustát stres s minimálním poškozením, vychýlením od standardu nebo ztrátou funkčnosti. Odolnost je schopnost vrátit se do původního tvaru nebo postavení poté, co dojde k tenzi. Kreativita znamená tvořivě inovovat vše, co lze - procesy, zákony či služby veřejné správy, funkční model, vztahy k občanům i státním zaměstnancům, školám, studentům a podobně. Chytré znamená znalost, že problémy nelze řešit způsobem myšlení, který vedl k jejich vzniku. S tímto přístupem jsme se bohužel nesetkali. Takže pokud není resort schopen realizovat řízení chaosu, tak musí využívat standardní zastaralé řízení, nebo musí vedení resortu na své posty rezignovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP