(10.10 hodin)
(pokračuje Foldyna)

Já pléduji na to, abychom dotáhli do konce splavnění Labe v kontextu vybudování toho kanálu, má-li se, nebo nemá-li se vybudovat, protože Bohumín je jedno z center, řekněme, a na jižní Moravě kolem Hodonínska je druhé centrum. To se potom propojí, napojí se to na ten kanál a spojí se to se severozápadní Evropou. Severozápadní Evropa je nejbohatší část Evropy a jde tam největší přeprava zboží. A když český stát na tom prodělává - a on na tom v zásadě prodělává, protože všechno se realizuje přes spolkové dráhy na severozápad Evropy - a je to 19 milionů tun, a kdybychom na každé tuně vydělali jenom euro, tak jsou to prostě veliké peníze, které se kompenzují na mzdách našich lidí. Takže já bojuji pro to a pléduji, podporuji kroky pana ministra a říkám - dělejte to rychleji! Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Foldynovi. Nyní faktická poznámka pana poslance Polanského. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Dobrý den, kolegyně, kolegové. Ano, k předřečníkovi: lodní doprava je velice ekologická, má jednu nevýhodu - nelze využít pro přepravu osob. To je asi ten hlavní problém. Kromě toho kapacita celého kanálu Dunaj-Odra-Labe bude omezena kapacitou plavebních komor. Když to srovnám s železniční dopravou a místo kanálu Dunaj-Odra-Labe bychom postavili jednu jedinou kolej, tak by se veškerý náklad, propustnost toho kanálu, vešel do jednoho jediného obyčejného nákladního vlaku za hodinu. Ta kolej, ta trať, by byla prakticky nevyužitá. Tolik asi ke kapacitě a možnosti využití takovéto obrovské investice. Je to naprostý nesmysl. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pan ministr se chystá na další reakci. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Interpelace zněla: splavnění řeky Odry na polské straně hranice v plánech vlády České republiky. Čili ještě jednou, toto není o diskuzi Dunaj-Odra-Labe, jakkoli souhlasím s jednou věcí. Kdyby se někdy za určitých okolností dělal, tak pochopitelně tato část by se na to navázala, ale to jsou dvě úplně odlišné diskuze. V tuto chvíli diskutujeme nad tím, jak se vyrovnat s tím nebo jaké zaujmout stanovisko, že v Polsku se blíží k českým hranicím. 10 let se diskutuje, možná ještě více, o tom, že by se to dalo splavnit až na území České republiky - Bohumín, Ostrava, Svinov, hledá se nějaká varianta, která nemusí třeba nastat, ale toto je základem té diskuze. Čili tam jenom odpovídám na to, co říkal pan poslanec Janda, že to jsou dva rozdílné projekty, které se mohou dělat úplně separé, a diskuse Dunaj-Odra-Labe, to je samostatná diskuze, která pochopitelně může proběhnout na různých úrovních a víte, že probíhá celou řadu let se všemi plusy i minusy.

Nemyslím si, že je alibistické přijmout závěry té studie, to znamená, jestliže vláda vzala na vědomí, že studie, která byla dělána v dobré víře, dokonce na ní participovaly různé politické strany, respektive zadávaly ji, tak přijmout závěr té studie, já na tom nepovažuji nic špatného, naopak. Vláda jasně řekla, že dbá na to, aby odborná část byla potvrzena, protože proto se dělala. To mohla vláda rozhodnout rovnou, aniž by si nechávala zpracovávat odbornou studii. A kdybychom rozhodli jinak, než je v té odborné studii, skoro jsem si jistý, že by tady byla celá řada poslanců, možná ne třeba vy, pane poslanče, ale jiní, kteří by říkali. Tak jste zase politicky do toho zasáhli, ale vy tady máte odborníky, které jste zaplatili, a místo abyste vzali na vědomí jejich názor, tak jste do toho začali zase politicky zasahovat a udělali jste to úplně, úplně jinak.

Takže já myslím, že jsme tímto pouze dali na vědomí to, že respektujeme odbornou veřejnost, a diskutujme o tom, co se nám tam líbí nebo ne, to chápu, to beru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, děkuji. Nyní faktická poznámka... Dobře, tak pan poslanec Jakub Janda, kolega Polanský mu dal přednost a hlásí se normálně do rozpravy, nikoliv faktické. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Jakub Janda: Jsou dvě faktické?

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ne, normální.

 

Poslanec Jakub Janda: Dobře. Pane ministře, pokud tady toto se bude stavět, nebude stavět, tak samozřejmě to je pouze politické rozhodnutí, pokud se nemýlím. Ale i tak vám poděkuji za odpovědi, budu to dál sledovat a budu se vás když tak dále dotazovat. Nemám žádný návrh na usnesení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, procedurální. Nyní tedy v rozpravě ještě pan kolega Polanský bez časového omezení. Máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Já mám jenom jednu otázku na pana ministra. Posledně jsem tedy zmínil kanál Dunaj-Odra-Labe, teď tedy to splavnění Odry do Ostravy. Já jsem se nikde nedozvěděl, co se vlastně do Ostravy má po té vodě vozit. Doba, kdy se v Ostravě vyvážely nadrozměrné náklady, zalomené hřídele pro zaoceánské lodě a tady tyhle věci, ta je dávno pryč. A tehdy jsme ten kanál nepotřebovali na tyhle nadrozměrné náklady, tak si myslím, že jej nepotřebujeme ani teď. A naopak vožení něčeho sem... Co by to tak mělo být? Budou to sypké materiály, uhlí a podobně? Když si vybudujeme přístav v Mariánských Horách v úplném centru Ostravy, budou tam jezdit lodě a překládat tam obrovské hromady s uhlím, prášit na celé sídliště, v zimě většinou jezdí zamrzlé, tak se to tam musí ještě sbíječkami rozbíjet na těch lodích... Já si myslím, že se tady bavíme o něčem úplně tak patřícím do sedmdesátých let. Tehdy by to fakt možná dávalo smysl, dneska si myslím, že už je to někde úplně jinde.

Pojďme tu korunu, kterou věnujeme na ten kanál a na to splavnění, věnovat na vysokorychlostní tratě. Tam je reálná poptávka. To chtějí, potřebují cestovat lidé a tak podobně. Na tu loď jsem neviděl reálnou poptávku čehokoli. Nová huť, respektive Mittal Steel nebo Liberty, jak se to teď jmenuje, ty odcházejí od uhlí, budou elektrické pece. Já fakt nevidím nic, co by se do Ostravy dalo vozit po vodě. A neviděl jsem, i když se krajský úřad a Město Ostrava snažilo shánět tu poptávku, tak kloudného nic, i když chodilo po těch firmách a ptalo se, tak prostě na nic zajímavého nepřišlo. Tak proč vlastně budujeme ten kanál? Co se po něm má vozit? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pan ministr ještě odpoví. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Tohle beru jako férovou diskuzi a myslím, že nic nebude bránit tomu, abyste si třeba i vyslechl aktéry nejenom průmyslu, ale i podnikatelů, dalších firem, kteří mají zájem poměrně velký, aby se toto skutečně ukonalo, nemluvě o tom, že to nemá jenom ten charakter čistě dopravní, to znamená převoz materiálu, jakkoli můžeme diskutovat, na čem bude Ostrava založena za 10, za 15 let, myslím na jakém typu výroby, ale je to samozřejmě nějaké rekreační, turistické, energetické využití a tak dále, to znamená, ono to má širší kontext. A do značné míry, kdybychom řekli, že to je úplný nesmysl, tak jak třeba naznačujete, tak je otázka, proč to to Polsko dělá, proč tedy jde dál, proč má zájem i to Polsko, abychom to protáhli dál. Ale o tom nechť je ta diskuze.

Co se týká vysokorychlostních tratí, v tom se shodneme, já myslím, že tady máme stejný názor. Vysokorychlostní tratě se - nehledě na to, jestli se někdy bude budovat kanál Kožle-Bohumín, Kožle-Ostrava, uvidíme, kam ta diskuze povede - ty se budou budovat tak jako tak, to není prostě buď, anebo. Víte, že vysokorychlostní tratě jsou naplánovány přes Moravskou bránu z Brna nahoru, směr Ostrava, že to je naše do značné míry povinnost vysokorychlostní tratě vybudovat i s ohledem na mezinárodní dopravu a že nás to bude stát více jak jaderné bloky, že to budou skutečně stovky miliard korun.

A jenom podotknu, že kdyby se dobudovalo Kožle-Ostrava a splavnilo se to tam, tak se bavíme na české straně, kdyby to šlo až do Ostravy, ono to může třeba skončit v Bohumíně, tak se bavíme v tom řekněme vyšším cenovém rozpětí, někdy o 15 miliardách korun. Já neříkám, že to je málo, 15 miliard korun. 15 miliard korun je hodně peněz. Jenom podotýkám, že nás v první vlně roušky stály víc, respirátory a veškeré ochranné prostředky. Jenom tím chci dokreslit to, co se muselo vynakládat třeba v době krize, co musíme platit, a podívejme se na ostatní výdaje, které jsou. Nemluvě o tom, že by to bylo hrazeno z evropských zdrojů, nemluvě o tom, že by to bylo až od roku 2030. To znamená, ten problém nejsou ty finance v tomhletom.

Pokud by dospělo jednání do závěru, že to dává smysl, potom finance nejsou tou hlavní bariérou. Ale chápu, že to může být bariéra jiného charakteru, že si to ti lidé nebudou v tom regionu přát. To je třeba respektovat, je třeba s nimi o tom mluvit, je třeba si na to nechat udělat celou řadu úhlů pohledu, posudků, nedívat se jenom na zájmy byznysu, ale ani ne jenom na zájmy těch, kteří to tam fatálně nechtějí, a je třeba si to tam velmi dobře rozdiskutovat. A já jsem rád, že moderátorem té diskuze nakonec bude kraj Moravskoslezský, který podle mého názoru je docela nad věcí a nemá fatalistický názor ani ano, ani ne, ale chce o tom diskutovat a už dneska přichází s určitými alternativami, jak by to mohlo vypadat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP