(16.10 hodin)
(pokračuje Stanjura)

Naším tedy ne. Budu odpovídat za náš poslanecký klub a já tu debatu nechci natahovat. Mně by docela stačilo, kdyby paní ministryně na mikrofon řekla, že to považuje stejně jako my za nespravedlivé, za příliš drastické, a že například ta sankce bude stejná, jako když nezaplatí za září, kdy už nebyl Antivirus C, a kdyby zaplatili místo 20. října 21. října, tak sankce je 0,1 % z dlužné částky, pokud se nepletu, možná ještě nižší. Tomu bych rozuměl. To by mi přišlo spravedlivé, protože za drobné pochybení je nějaká drobná sankce. Tady za drobné pochybení ve zpoždění jednoho dne, respektive pěti dnů, je drakonická sankce a státní podpora je nula.

Myslím si, že k tomu stačí změna podmínek toho programu. Stačí k tomu dobrá vůle. Paní ministryně říká, že je zákon. Tak ať paní ministryně změní zákon. Já si to nemyslím, a jsou i právní rozbory, které mají jiný právní názor. Ale budiž, nepřeme se o to, jaký nástroj použít k té změně. Hledejme nástroj, aby ty sankce nebyly tak drastické a tak nespravedlivé. A jestli to bude muset být cestou změny zákona, za nás nabízím, že to může být velmi rychle, nebo jestli to bude změnou metodického pokynu nebo individuální žádostí, což je ta nejhorší cesta, nechat to na nějaké libovůli někoho, který individuálně rozhodne, že může snížit, respektive každá firma může požádat o snížení tvrdosti, to bych nepokládal za šťastné. Ale toto je cesta, kterou se snižuje důvěra, podnikatelé si to samozřejmě řeknou mezi sebou, těch případů jsou desítky. Neříkám, že jsou jich tisíce, ale jsou desítky a je to hrozná škoda. Tady stát šetří na nepravém místě.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. V tuto chvíli bych si dovolil otevřít rozpravu, jestli můžu, a je zde přihlášena paní poslankyně Richterová, nicméně paní ministryně Maláčová chce reagovat s přednostním právem. Prosím.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana Maláčová Děkuji, velmi rychle zareaguji. Tento bod se jmenuje antivirus A a B, ale jestli jsem to pochopila správně, tak pan předseda Stanjura chce mluvit o C. Je to asi o C, protože jinak bychom se nebavili o odvodech. Dobře, nevadí, pojďme se bavit o všech písmenech programu Antivirus, ale pojďme si to vyjasnit. Já jsem to velmi podrobně vysvětlovala. Pan předseda Stanjura tu nebyl, brali jsme si také dvacet minut pauzu, a řeknu to ještě jednou.

Rozumím těm případům a my evidujeme případy, kdy firmy zaplatily o jeden den později pojistné a díky tomu přicházejí o podporu. Je mi to velmi líto, protože program Antivirus má pomáhat firmám v této velmi složité kritické pandemické době. Myslím si, že se shodneme také na tom, že Antivirus je nejlépe funkční protikrizový program. Věřte tomu, že jsme strávili na Ministerstvu práce a sociálních věcí spoustu času tím, aby to byl rychlý, administrativně nenáročný, efektivní program, který zachraňuje pracovní místa a který zachraňuje firmy. Nebudu se bavit o tom, že pomohl téměř milionu zaměstnanců A a B a stovkám tisíc zaměstnancům v C. Ale vysvětlím, proč, a ještě jednou to zopakuji, proč je to v tom C velmi složité.

Pojďme si to tedy říct. Počet podpořených zaměstnavatelů v programu Antivirus C je 128 000, celkově 750 000 zaměstnanců za 13,3 miliardy korun. Nicméně zákon, kterým se stanovuje proces placení pojistného, se týkal v té době 327 000 žádostí. 327 000! A z těch 327 000 bylo 7 905, omlouvám se, 7 905 k 25. lednu, zaplaceno se zpožděním, to znamená 2,4 % případů. Některé z těchto 327 000 firem platí pojistné opožděně více či méně pravidelně. Téměř u poloviny podniků byla délka zpoždění větší než dva dny a průměrná délka zpoždění téměř čtyři dny. A zákon v tomto hovoří jasně. Do 20. následujícího měsíce se má platit sociální pojištění, a to stanovuje zákon. Stanovuje to zákon, a je tomu tak velmi dlouho.

A není tomu i jinak v případě programu Antivirus C, protože když jsme tady tento zákon, a je to novela zákona, byla to novela zákona, projednávali, tak nikdo nezpochybňoval ten 20. den v měsíci. A kdybychom chtěli přistoupit ke změně, tak je to změna zákona, a ještě retroaktivně několik měsíců zpět. S některými z vás jsem v posledních měsících komunikovala o tom, zda můžeme přistoupit k celému tomu systému prostřednictvím odstranění tvrdosti zákona. Nejde to.

Hned ještě jednou popíšu ten technický postup. Nelze to udělat, nelze prominout nesplnění podmínek ani formou řízení o odstranění tvrdosti, protože právní úprava, pokud se jedná o fiskální povinnost, žádnou tvrdost, která by se vyskytla při odvodu pojistného, nezná. V oblasti pojistného na sociální zabezpečení tak lze cestou odstranění tvrdosti zákona v odůvodněných případech prominout pouze penále podle ustanovení § 104 písm. ch). To znamená, možné to není, ale nechceme těm firmám, které se opozdily o den, a ten případ je tragický, který vy vyjmenováváte, tak nechceme je nějakým způsobem likvidovat, ale maximum, co jim můžeme odpustit, je právě to penále, a Česká správa sociálního zabezpečení takto přistupuje. Pokud se nejedná o notorické neplatiče - takových případů máme také dost - nebudeme po těchto firmách penále vyžadovat, abychom je ještě více nepoškodili.

Zároveň ale měnit ten zákon - a ještě jednou říkám, 327 000 žádostí a opoždění u 7 905 z nich, tak jak by k tomu přišlo těch 320 000 firem, které to zvládly zaplatit včas. To znamená, řešení, které my navrhujeme, je odpustit penále, pokud se nejedná o notorické neplatiče, a to bych chtěla ještě jednou zdůvodnit a zdůraznit, a pak se fakticky jedná o to, že bychom jim bez jakýchkoli sankcí pojistné odložili. Vím, že v případu Antiviru C se pak jedná o to, že přišli o ten daný měsíc. Vím, že tu pomoc nedostali. Ale tato změna u pravděpodobně několika málo případů by vedla k tomu, že bychom museli retroaktivně změnit zákon, který by dopadl celkově na 327 000 firem. A já si myslím, že to je nesystémové.

A ještě jednou zdůrazňuji - nechtěla bych, aby to bylo dezinterpretováno. Ministerstvo práce a sociálních věcí pomáhá firmám. Myslím si, že kromě Antiviru A, B, C jsme velmi rychle, v řádu dnů, pomohli i živnostníkům - prominuli jsme jim pojistné na půl roku a myslím si, že to v březnu byla extrémně rychlá a důležitá pomoc - ale v tuto chvíli musíme k tomu přistupovat systémově. A když jsme zde ten zákon projednávali, týkající se Antiviru C, tak jsme si to procházeli a žádný ze ctěných poslanců a poslankyň nezpochybňoval datum 20. následujícího měsíce.

Otázka je, kdybychom zahájili diskuzi, že retroaktivně přistoupíme ke změně toho data, tak jestli by to mělo být. Já si myslím, že je to čistě hypotetická diskuze, velmi nerada bych to připustila. Ale kdybychom k tomu přistoupili, tak jak bychom to nastavili? Bavili bychom se o dni? O týdnu? Nebo bychom tam nastavili interval a řekli bychom, sociální pojistné se musí zaplatit 20. následujícího měsíce plus minus týden nebo deset dní? Kde by byla znovu ta hranice a jak by se stanovovala, na základě čeho? To znamená, rozumím tomu, ale je to opravdu velmi teoretická diskuze a v podstatě je to nefér zpětně měnit pravidla hry, když 320 000 firem ty podmínky splnilo. Bylo by to velmi nesystémové. A ještě jednou opakuji, je nefér říkat, že MPSV se nesnaží firmám pomáhat. Skutečně nám jde o to, abychom nikoho v této velmi složité době nelikvidovali. Toliko za mě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Jsme v rozpravě a pan předseda Stanjura chce, předpokládám, vystoupit s přednostním právem. Dobře, prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: My jsme se s paní ministryní asi nepochopili. Já jsem nevolal ani nenavrhuji, aby se změnil termín 20. My jsme se asi nepochopili. To je v pořádku, je to zaužívané, roky to platí a nemám žádný důvod, žádný argument, proč bych řekl, že to má být 21. nebo 18.

Chtěl jsem něco jiného. Říkal jsem, že když se to té firmě stane v normálním měsíci, kdy nebyl Antivirus C, že zaplatí o den, o dva nebo o pět dnů později, tak se postupuje podle § 20 odst. 1 zákona 589 o pojistném na sociální zabezpečení, příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, a platí se penále. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP