(9.50 hodin)
(pokračuje Birke)

Samozřejmě že musí být správně nastavené i kontrolní mechanismy, aby se tento systém nezneužíval a byty skutečně sloužily těm, pro které jsou určeny. Musí být zabráněno spekulacím s byty typu levně koupil, draze prodal, to známe z praxe, a počítá se i s regulací v oblasti pronájmu. Současná bytová politika se vyznačuje zbytnělým vlastnickým bydlením, oslabeným bydlením v nájemních (bytech), ignorací potřeb lidí na okraji společnosti a tímto zákonem se můžeme vrátit na správnou cestu.

Přicházíme tedy s alternativou developersky organizované výstavby vlastnických bytů, která by učinila z bytů dostupné zboží.

Všechna statistická srovnání pro Českou republiku, porovnáme-li průměrné příjmy a ceny bytů na trhu, jsou, dovolte mi konstatovat, alarmující. To potvrzuje i fakt, že v loňském třetím čtvrtletí vzrostly s porovnáním s průměrem Evropy od roku 2015 ceny bytů a domů v České republice o 55,4 %. Výrazněji v celé Evropské unii zdražovaly reality už pouze v Maďarsku, tam až 80 %. V Evropské unii tak vcelku vzrostly v letech 2015 až 2020 ceny o 27,6 %, tedy jen zhruba polovičním tempem v porovnání s vývojem České republiky. Nikdo vůbec nedokáže predikovat, co s tím samozřejmě udělá korona nebo respektive COVID-19 a krize s tím spojená. Zejména pro mladé lidi na začátku rodinného života je tedy bydlení neúměrným břemenem. A my víme, že tito lidé, kteří jsou zatíženi hypotékami a dalšími finančními nástroji, dokonce 30 % svého rodinného rozpočtu dávají na náhradu anebo na úhradu bydlení. Uvědomme si, že právě dostupnost bydlení zasahuje do další oblasti našich životů. Bavíme se zde o životě našich dětí, budoucích generací. Často se hovoří o tom, v jakém stavu přenecháme naši planetu v oblasti životního prostředí, a tak dále a tak dále, ale dovolte mi, musíme stejně přemýšlet o dostupnosti bydlení, které je nejenom dle mého názoru, ale podle mého názoru celé Sněmovny, a myslím si to, velmi důležitý.

Dovolte mi na závěr tři poznámky, které jsou ale velmi důležité pro to, aby tento návrh prošel Sněmovnou. Nedokážu si představit spolupráci s ministryní pro místní rozvoj Klárou Dostálovou a s Ministerstvem pro místní rozvoj. Podotýkám, že tato novela byla představena nebo předložena jako poslanecký návrh s tím, že samozřejmě legislativně a komunikačně musíme ty věci koordinovat, a z hlediska možností třeba připravení komplexního pozměňovacího návrhu, který je dnes už připraven, a jsme intenzivně v jednání s vědomím paní ministryně i s její náměstkyní tak, abychom řešili řekněme drobné problémy, které ta diskuze a reakce na tu diskuzi, která samozřejmě ve výborech pojede nebo se povede, abychom na ni mohli reagovat. Chci za to poděkovat, za tu dosavadní spolupráci, a těším se na spolupráci další, která, myslím si, bude velmi fér.

Vím, že pro celou řadu z vás ten zákon zcela určitě není dokonalý, a budeme hledat způsoby, že je tam celá řada chyb a celá řada nedodělků a celá řada problémů, které ten zákon vyvolá především v kontrolních mechanismech. Ale máme ho na stole. Máme ho na stole, je to určitě debata k tomu, že se konečně o něčem můžeme bavit, a je tady ambice tento zákon, a myslím si, že pro všechny, ještě zvládnout do konce tohoto volebního období tak, aby byl přijat, tak, abychom umožnili občanům České republiky, a především lidem, o kterých jsem hovořil, si sáhnout nebo mít možnost získat, jak už jsem řekl, dostupné bydlení.

No a v neposlední řadě je moje žádost. Dovolte mi, abych vás jménem svým, jménem předkladatelů mého poslaneckého klubu sociální demokracie, ale zároveň i jako starosta města požádal, abychom pustili tento sněmovní tisk 952 do druhého čtení do výborů. Důvod je proto, protože nám starostům tímto umožníte možnost, variantu jiné možnosti bydlení, kromě toho, že jsou samozřejmě dotační tituly v rámci Ministerstva pro místní rozvoj - nesmím na to zapomenout - ale developerských projektů, které samozřejmě v obcích máme, ale možnost i dalšího, třetího segmentu, který by byl na trhu dle mého názoru prospěšný.

Děkuji vám za pozornost a děkuji za diskuzi, která určitě nastane.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Teď se mi tady hlásil místopředseda klubu TOP 09, zřejmě s přednostním právem, Dominik Feri. My nemáme otevřenou rozpravu, nic, tak... aha, tak jo, tak jo, dobře. Tak jste tady přihlášený na faktickou poznámku, tak to vás tedy odmažu a poznamenám si vás do obecné rozpravy.

Teď tady mám jednu omluvu. Omlouvá se ministr zemědělství Miroslav Toman, a to z pracovních důvodů.

Nyní tedy prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, měl to být Ivan Bartoš, ale opět tady máme žádost o změnu zpravodaje v prvním čtení. Takže já svolám poslance do jednacího sálu, protože o tom budeme hlasovat.

 

Takže kdo souhlasí s tím, že zpravodajem pro prvé čtení bude místo Ivana Bartoše poslanec Ondřej Profant?

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 188. Přihlášeno 101 poslanců, pro 85, proti žádný. Návrh byl přijat.

 

Takže nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Ondřej Profant.

 

Poslanec Ondřej Profant: Děkuji za slovo. Vážení kolegové, dovolte mi krátce představit novelu zákona o veřejně prospěšných bytových společnostech, které vám právě představil předkladatel. Jedná se o návrh zákona předložený skupinou poslanců, kterou zastupuje pan poslanec Jan Birke a který vláda na své schůzi projednala a posoudila dne 17. srpna 2020 a vyslovila k němu negativní stanovisko. Návrh zákona byl Sněmovně doručen dne 10. 7. 2020, organizační výbor pak na svém jednání dne 3. 9. doporučil Sněmovně usnesení číslo 309, aby návrh projednala, a navrhl výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garanční.

Návrh má ambici zlepšit situaci na trhu s bydlením, která je, jak konstatuje důvodová zpráva, nevyrovnaná. Navrhovatel uvádí, že pro zlepšení situace v oblasti dostupnosti bydlení je nezbytné regulovat trh přirozenou tržně konformní cestou, a to investicemi na straně nabídky. Podrobně svůj návrh představil předkladatel a já jenom navážu tím, že v novele se zavádí vytvoření statusu veřejně prospěšné bytové společnosti, který by byl udělen některým právnickým osobám. V důvodové zprávě však chybí vysvětlení, jak situaci na trhu s bydlením tento návrh konkrétně vyřeší, což jsou samozřejmě věci, které asi můžeme dořešit na výboru, takže uvidíme, jak se k tomu Sněmovna postaví.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Otevírám obecnou rozpravu, do které nejprve je přihlášen pan poslanec Dominik Feri, a následně se připraví paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Dominik Feri: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, nejprve si dovolím před závorku vytknout, že náš poslanecký klub pokládá bytovou problematiku za zásadní, chceme řešit nedostatek bytů a zvyšující se ceny zejména v městech, jenže se nedomníváme, že tato předloha je nějakým dobrým nástrojem, jak toho dosáhnout. Společně s dalšími politickými stranami z opozice věříme, že klíčem k tomu je v rámci Poslanecké sněmovny zejména úprava vládou předloženého stavebního zákona, to znamená zrychlit stavební řízení, zkrátka poskytnout stavebníkům nějaký nástroj, jak stavbu zrealizovat pokud možno co nejrychleji, aby stát byl služebníkem, a nikoliv v rámci dlouhých zdeúředních postupů a řízení výstavbu zpomaloval. To je podle nás vhodný nástroj, participujeme na tom. Shodou náhod zítra budeme představovat finální verzi našeho komplexního pozměňovacího návrhu. To znamená, cestou, jak zajistit dostupné bydlení, je výstavba. Mnohem silnější nástroje mají podle nás mít například samosprávy, protože právě samosprávy jsou ty, které dosahují shody v území a dosahují rozvoje území. Takže to vytýkám před závorku, abych snad nebyl obviněn, že tím, že nepodpořím tuto předlohu, vlastně nechci, aby měli Češi, a mladí Češi, dostupné vlastnické bydlení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP