(16.00 hodin)
(pokračuje Martínek)
Dále bychom chtěli poopravit pozměňovací návrh, který už jsem zmiňoval ohledně věkové hranice, která je zákonem stanovena na 36 let, a to z toho důvodu, že i Státní fond podpory investic, který vypisuje obdobný program na podporu rozvoje bydlení pro mladé, kdy jsou půjčky nově ohraničeny ne věkem 36 let, ale 40 let, tak chce inspirovat a upravit to i v tomto zákoně a posunout věkovou hranici na tu vyšší věkovou hranici, tedy 40 let.
Dále bych chtěl ještě odůvodnit poslední pozměňovací návrh, který mi přijde jako jeden z těch nejdůležitějších. Návrh stanovuje povinnost ČNB zveřejňovat obchody, které uskuteční na základě své nové pravomoci. Zveřejňuje se bezodkladně způsobem umožňujícím dálkový přístup, a pokud by zveřejnění ohrozila činnost ČNB, je možné část zveřejnění odložit. Původní vládní návrh zákona je navržen tak, že nové znění § 32 významně rozšiřuje pravomoce České národní banky, a to především v oblasti obchodu na finančním trhu. Tyto pravomoce má Česká národní banka již k dispozici, avšak v časově omezeném limitu.
Transparentnost je obecně považována za prostředek, který zvyšuje důvěru ve veřejné instituce. V tomto případě je transparentnost prostředkem, který zvyšuje kredibilitu i odpovědnost centrální banky. Navrhuje se proto, aby ČNB bez zbytečného odkladu zveřejňovala informace, jakým způsobem realizuje svoje nově nabyté a dále nabývané pravomoci. Navrhujeme, aby ČNB zveřejňovala následující informace o obchodech v rámci nově nabytých pravomocí: označení protistrany, nejde-li o obchod na regulovaném trhu, mnohostranném obchodním systému nebo komunitní burze; hodnota obchodu a označení předmětu obchodu, zejména označení jeho emitenta. Je nepředstavitelné, že by ČNB veřejně neinformovala o svých rozhodnutích ohledně konvenční měnové politiky, tedy zejména ohledně výše úrokových sazeb.
Stejně tak by tedy měla být veřejná informace, jaké obchody a v jaké výši ČNB na finančních trhu provádí. Evropská centrální banka provádí již od finanční krize v roce 2008 nestandardní operace na peněžním a kapitálovém trhu. Informace o programech kvantitativního uvolňování zveřejňuje již od června roku 2017 na úroveň detailu, v rámci kterého je uveden název protistrany, čísla ISIN a dalších informací o nakoupených dluhopisech. Informace jsou zveřejňovány a aktualizovány každý týden. I proto, a protože sama ČNB se vlastně odvolává na pravomoc ECB pro vlastní využití, bychom chtěli, aby současně s tím byla tedy i zavedena transparentnost alespoň na úrovni, kterou poskytuje Evropská centrální banka. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak nyní tedy se rozhlédnu, zdali je někdo v obecné rozpravě, už nikoho přihlášeného... mám? Ano, pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Prosím.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Já jsem chtěl skutečně poprosit pana guvernéra, jestli by mohl reagovat na ty dotazy. Já myslím, že to asi už dneska nebudeme protahovat, nicméně myslím, že ty otázky jak ode mne, tak od kolegy Martínka byly relevantní, potom nás čeká hlasování. Tak jsem chtěl poprosit o tu reakci. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já se rozhlédnu po sále, zdali je zájem... Tak má pan guvernér zájem, protože... Je to na svobodné vůli každého, zdali chce vystoupit, či ne. Tak, pane guvernére, máte slovo. Prosím.
Guvernér ČNB Jiří Rusnok Děkuji vám, pane místopředsedo. Vzhledem k času, který je myslím velmi drahý, já nepůjdu do merita věci. Pokud jde o devizové rezervy, velice jednoduše: máme dvě základní hromádky. Ta menší - zhruba 40 % - je investována skutečně jenom s ohledem na likviditu a minimální riziko, čili aby to byly prostředky, které můžeme kdykoliv použít, pokud bychom potřebovali pro nějaké měnově politické operace. Těch 60 % je investováno mnohem více s ohledem právě na výnos; 20 % z těch 60 % je dneska například v akciích, takže to se snaží skutečně více o ten výnos, ale samozřejmě, že tam také musíme dbát o nějaké rozumné rizikové profily. Já vám k tomu pošlu nějaký písemný text, který bude vyčerpávající. A teď jsem zapomněl to druhé, co se ptal pan kolega Martínek... (Z pléna se ozývá: Paušální daň.) Jo, už vím, paušální daň. Teď vám neodpovím. Určitě se poradíme s Českou bankovní asociací, a máme na to myslím dost času, to je vlastně aktuální až pro příští rok, a najdeme nějaký model, aby tam byla shoda, jak to posuzovat z hlediska toho rizika, které je relevantní pro ně i pro řekněme náš pohled.
A také vám pošlu potom nějakou písemnou informaci. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Dobré odpoledne, budeme pokračovat. Pokud mám správnou informaci, jsme v obecné rozpravě, v tuto chvíli zde nemám žádné další přihlášky. Nicméně zde mi byl předán procedurální návrh, abychom před ukončením obecné rozpravy hlasovali o přerušení do konce března. Vidím žádost o odhlášení, já vás všechny odhlásím. Prosím, přihlaste se svými kartami. A až se nám počet přihlášených ustálí, pokud dosáhne počtu potřebného pro hlasování... Tak ještě pár...
Vypadá to, že je nás dostatek, takže já zopakuji, budeme hlasovat o přerušení tohoto bodu před ukončením obecné rozpravy do konce března.
Já zahajuji hlasování číslo 87. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Já vám děkuji.
V hlasování číslo 87 bylo nakonec přihlášeno 79 poslanců a poslankyň, pro 23, proti 20. Návrh byl zamítnut.
Já počkám, jestli budou nějaké protesty, protože vím, že byl v sále velký pohyb, ale nevypadá to, že by to tak bylo, takže to nevypadá, že bychom návrh schválili. Budeme tedy pokračovat v obecné rozpravě, do které již nemám přihlášky, a pokud se již nikdo další nehlásí, tak já tuto obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova ze strany ministryně v rozpravě - není tomu tak.
V tom případě bychom nyní měli hlasovat o některých návrzích, ale žádný takový nezazněl, takže zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být řádně odůvodněny. A já zde mám tři přihlášky do podrobné rozpravy v tuto chvíli. Takže jako první pan poslanec Munzar, připraví se pan poslanec Ferjenčík. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Jak jsem zde již avizoval v obecné rozpravě, předkládám pozměňovací návrh pod číslem 4439, který se týká toho, že se z návrhu novely vyjímá kompetence týkající se úvěrových ukazatelů, a tedy zachovává stávající stav.
Dále mi dovolte, abych v zastoupení svého kolegy Jana Skopečka, který dnes není přítomen, abych načetl ještě čtyři jeho pozměňovací návrhy, první pod číslem 4824. Jedná se pouze ponechání ukazatele, takzvaného LTV, to znamená ze tří jednoho.
Další pozměňovací návrh 4823. Týká se zachování standardních nástrojů měnové politiky, využití nekonvenčních měnových nástrojů kvantitativního uvolňování se tímto pozměňovacím návrhem ruší.
Další pozměňovací návrh kolegy Skopečka 4822. Zvýšení výjimek z 5 na 10 %.
Další pozměňující návrh pod číslem 4821. Týká se věku, kdy podle pozměňovacího návrhu by stačilo, aby jeden ze žadatelů byl mladší 36 let.
Podrobnější zdůvodnění najdete, dámy a pánové, v systému u těchto pozměňovacích návrhů. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. To byly návrhy pana poslance Munzara. Nyní pan poslanec Ferjenčík, připraví se pan poslanec Martínek v podrobné rozpravě. Prosím, pane poslanče. ***