(15.50 hodin)
(pokračuje Richterová)

Ukazovali jsme konkrétní návrhy, co by se dalo právě pro uživatelskou vstřícnost udělat, a zajímalo nás, jak bude řešena i ta systémová technická podpora. Stejně tak nás zajímalo - a to ocituji - že strategie i plán v obecné podobě počítaly s určitým počtem vakcín. A co když přijde zpoždění? Co když nebude realizace? Jak se s tím ten systém, ta strategie vyrovná? S tím se musí počítat i v přípravě.

Nyní jsou tedy lidé v situaci, že odpovědi nedostávají, netuší, co si mají počít. Data k dispozici, jak to postupuje, nejsou, není možná transparence, důvěra lidí v to, že se situace nějakým způsobem kontinuálně zlepšuje, nemůže stoupnout. A byť chci poděkovat panu ministrovi, že se s námi dnes sešel, s Piráty a hnutím STAN, a měli jsme věcnou rozpravu o tom, jaká je zdravotní situace dnes - není dobrá, to všichni víme - tak jsme se naprosto neshodli na těch třech věcech, které by pomohly. Byla bych velmi ráda, aby se to posunulo.

Ta neshoda byla v tom, že data lze zveřejnit okamžitě. Říkal to i pan ředitel Dušek, ředitel ÚZIS, že to lze. Chce to jen svolení vlády. Asi to chce i vstřícné slovo pana premiéra, který zde sedí. A druhá věc, že vedle očkování je třeba jasná pozitivní motivace. Jsou to kompenzace, jsou to podpory firem, aby si mohly dovolit každý týden testovat antigenními testy. A pak, není možné trvale, mnoho a mnoho dalších měsíců, mít nouzový stav. Vhodné by bylo zvolit zase nějaký epidemický, pandemický stav přizpůsobený zdravotní situaci, tomu, že tady není válka, ale zdravotní problém. Tam věřím, že se posuneme, že o tom budeme dál jednat. U těch dat nerozumím tomu, proč nejsou prostě dostupná veřejně všem. Kolik který kraj dostal vakcín, kolik bylo očkováno lidí, ideálně v členění na prioritní kategorie, v členění na věk.

Poslední věc, kterou chci zdůraznit. Ta příprava mohla být nejenom mnohem dříve a také mohla být preciznější, kdyby vláda byla ochotna poslouchat připomínky třeba pirátského odborného týmu. Od začátku prosince jsme připomínali také to, že vedle technického řešení celé té věci bude potřeba proškolit nemocnice, že bude potřeba mít jednoduchý návod a zohledňovat, aby to v praxi fungovalo co nejrychleji.

A to je poslední věc, na kterou bych se ráda zeptala, nejspíš pana premiéra. Opravdu je to tak, že zadání softwaru, zadání programování registračního softwaru, přišlo až 22. prosince, až dva dny před Štědrým dnem? Zajímá mě odpověď na tuto otázku zejména proto, že na tom se nejvíce ukáže, jestli je chyba na straně nejvyššího vedení vlády, anebo jestli náhodou není někde jinde. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Olze Richterové. Nyní s přednostním právem vystoupí místopředseda Poslanecké sněmovny Tomio Okamura, připraví se pan předseda Jurečka. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, máme tady bod s názvem Informace vlády o průběhu očkování. Premiér Andrej Babiš a ministr zdravotnictví Jan Blatný představili minulý týden registrační systém a strategii očkování. Tento materiál přichází jednak v časovém skluzu a je také závislý na dostupnosti očkovacích látek pro definované skupiny obyvatelstva a s cílem proočkování minimálně 70 % celkové populace.

Podle první fáze má být prováděno v souladu se stanovenou prioritizací nejrizikovějších skupin, tedy skupina seniorů 80+, senioři v zařízeních pobytových sociálních služeb a personál a ně pečující, klienti v domovech pro osoby se zdravotním postižením a odlehčovacích služeb a zdravotníci přednostně poskytující péči pacientům s covidem. Schéma je komplikované a pro běžné důchodce bez znalosti internetu těžko pochopitelné. Navíc systém po uvedení do provozu dne 15. ledna v 8 hodin po 90 minutách zkolaboval. Občané v rizikových skupinách, kteří očkování chtějí, by měli být naočkováni rychle, bezpečně a měli by mít možnost výběru.

Trváme na dobrovolnosti, to chci zdůraznit. Hnutí SPD tady od počátku prosazuje dobrovolnost a odmítáme diskriminaci lidí, kteří se nechtějí nechat očkovat. Pokud je ale kvůli Evropské unii vakcín nedostatek a nevíme, kolik a jakých druhů jich budeme v následujících měsících mít, je logistika a metodika vládní strategie očkování na vodě. K tomu je zároveň potřebný dostatek vakcinačního materiálu - mám na mysli jehly, stříkačky - a zejména kapacit na provádění vakcinací. Ty však ve všech krajích a státních zdravotnických zařízeních nejsou.

SPD navrhuje, aby klíčovou roli hráli zejména praktičtí lékaři - ti znají své pacienty, mají podmínky pro očkování, nikoliv vládou vytváření nějakých alternativních paralelních registračních způsobů, když údaje o svých pojištěncích mají například i zdravotní pojišťovny. Chtěl jsem za nás zdůraznit, že pozice hnutí SPD je, že očkování musí být dobrovolné. Dále trváme na tom, aby nedocházelo k diskriminaci občanů, kteří se nechtějí nechat očkovat. A ti občané, kteří se chtějí nechat dobrovolně očkovat, tak by jim to měla vláda umožnit rychle, bezpečně, aby si mohli vybrat. Což není naplněno.

Rád bych ještě zmínil také situaci kolem podpory, podpory firem, podpory živnostníků a jejich zaměstnanců. Vláda musí podle našeho názoru volit jednoduché a rychlé metody podpory živnostníků a podnikatelů postižených opatřeními vlády, jelikož nezaměstnanost stoupá. Ale to jsme očekávali už před půl, tři čtvrtě rokem - vláda se nepřipravila a firmy krachují.

Podpora živnostníkům, firmám a zaměstnancům by měla být taková podpora, která když podpoří firmy, tak to v důsledku podpoří i jejich zaměstnance. Podpora by měla být stanovena bez zbytečné byrokracie a s využitím údajů, které má stát k dispozici. Platí, že kdo rychle pomáhá, dvakrát pomáhá. Například je možné stanovit pomoc procentuálním podílem, například 60 až 70 % z rozdílu výše tržeb vykázaných v daňovém přiznání za roky 2019 a 2020.

Tento model je aplikován ve vyspělých západních zemích. Jde o rychlou a snadno kontrolovatelnou metodu, která bude správně preferovat podnikatele vykazující a zdaňující své příjmy. Jde o metodu, která pokryje fixní náklady, nikoliv zisky, a je to metoda, která je jasná, transparentní a dá se aplikovat i podle oboru činnosti, protože někde je ziskovost větší nebo někde náklady jsou větší, ziskovost je větší. Ale ta čísla má finanční úřad, všechna je má k dispozici. Takže i ten komplikovaný systém podpory je také jeden z velkých problémů, proč finálně podpora dostatečně nezasahuje všechny potřebné skupiny občanů. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi Okamurovi za jeho vystoupení. Nyní s přednostním právem pan předseda Jurečka, připraví se paní poslankyně Pekarová Adamová a poté pan ministr zdravotnictví. Zatím jsme tedy v přednostních právech. Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji mnohokrát. Dobré odpoledne, vážený pane předsedající, pane premiére, páni ministři, kolegyně, kolegové. Na úvod chci říct, že oceňuji konstruktivní dohodu na dnešním zařazení tohoto bodu na tuto schůzi. Chtěl bych také ocenit i snahu pana ministra Blatného komunikovat i s námi jako představiteli opozičních stran. Takže se těším na snad zítřejší schůzku. Vážím si také i toho, že snaha o komunikaci je vedena z jeho strany, protože za posledních deset měsíců jsme často žádali o možnost setkávat se pravidelněji, častěji, například s panem premiérem. A to se nám bohužel ne úplně vždycky dařilo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP