(22.00 hodin)
(pokračuje Maláčová)

Myslím si, že těch studií v České republice v posledních týdnech bylo opravdu hodně. Ten argument se spotřebou, který já také velmi ráda používám - investujme do lidí. Nedávno se nám podařilo jako vládě prosadit rouškovné 5 tisíc pro nejenom starobní, ale také invalidní důchodce a také pozůstalostní, přídavky na dítě, výborná podpora spotřeby nejníže příjmových. Ale tento návrh potřebu v České republice nepodpoří, protože pomáhá nejvíce bohatým. Ti nad 90 tisíc si v průměru přilepší o 44 tisíc ročně. V průměru o 44 tisíc ročně. Jenom tento návrh. To jsou obrovské částky. A nejnižší, pětina zaměstnanců, o 270 korun měsíčně. Strašný nepoměr.

Já mám velký strach jako ministryně práce a sociálních věcí, jestli budeme mít na sociální služby v téhle těžké době, v době koronakrize, jestli budeme mít na sociální služby, jestli budeme moci mít spravedlivé důchody, protože i přes ta rekordní navyšování z minulých let jsou důchody v České republice stále velmi nízké. Proto jsme se snažili každý rok nad rámec zákonné valorizace navyšovat důchody. Ale teď už na to nebude, protože se udělá taková obrovská díra do rozpočtu.

A ještě jednou opakuji, že sociální demokracie chce snižovat zdanění práce, to je správný krok, ale musí se to udělat proporcionálně, nesmí se prostě snižovat bohatým, protože to je cesta do Rumunska, do Bulharska. A myslím, že to správné řešení je skutečně navýšit slevu na poplatníka a převést je do daňového bonusu, o tom tady vůbec nemusíme diskutovat. Takže kdyby někomu šlo o to, aby se pomohlo této ekonomice, abychom šli německou cestou, tak by šel právě touto cestou.

Asi nemusím zmiňovat, že o peníze nepřijde jenom stát a veřejné služby, ale také obce a kraje. Nebude na investice. Povede to k dalšímu propadu ekonomiky. Nebudou peníze. V době, kdy nám zase hrozí nárůst nezaměstnanosti, nebudou peníze na podporu pracovních míst.

A ještě jednou opakuji, a odmítám ten argument, který by podle výroku pana předsedy Stanjury znamenal, že celý vyspělý svět a celá západní Evropa nevěří svým občanům a jde špatnou cestou. Protože ta cesta, která se tady dneska diskutuje a která pravděpodobně projde, je cesta do Bulharska a do Rumunska. A já myslím, že bychom to všichni měli odmítnout. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Dobrý hluboký večer. Budeme pokračovat v jednání. Jako první s přednostním právem za klub pan poslanec Ferjenčík, poté pan... A pardon. S faktickými poznámkami jsou tady páni poslanci Jurečka a Výborný v tomto pořadí. Prosím.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Pěkný večer. Dvě faktické poznámky. Jednak nemyslím si, že je férové dávat úměru mezi tím, v jakých zemích jsou různě vysoké daně, a podle toho vyvozovat, jaká tam je životní úroveň. Najdeme země, které mají vyšší zdanění než my, vyšší životní úroveň, propracovanější sociální systém, najdeme země, které mají výrazně nižší daně, nižší celkovou daňovou kvótu a jsou na tom také lépe. Takže nemám rád tady ty příměry některých zemí, které se takto vybírají.

A druhá věc. Škoda, že paní ministryně teď odešla. Já když tady slyším dneska mluvit ministry za sociální demokracii, jak pana ministra Zaorálka, tak paní ministryni, slyšíme tady příměry o tom, že tady nebude kultura a budou tady jenom nákupní střediska, tak bych čekal, že sociální demokracie bouchne do stolu a řekne: prostě tady vyvoláváme koaliční jednání a buď se dohodneme a najdeme společný kompromis, nebo z té vlády jdeme pryč. - Ale vy tady přijdete, tady se vybrečíte ve sněmovně, řeknete, jak je to hrozně těžký, jaké to bude mít dopady. Ale kde je potom to, proč vy v té vládě jste: Kde je to, jaký máte program, jaké máte ideje, o kterých tady mluvíte? A potom jako co bude? Tak projde návrh pana poslance Babiše a vy řeknete hmm, tak jsme to projeli a budeme v té vládě pokračovat dál. - Má to smysl?

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan poslanec Výborný svou poznámku stáhl, takže se vrátíme k přednostním právům. Nyní pan poslanec Ferjenčík s přednostním právem se stanoviskem klubu České pirátské strany, poté pan místopředseda Fiala Petr. Prosím.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já se přiznám, já jsem měl takovou představu vždycky, když stát se snaží hospodařit, tak buď jde tou cestou, že snižuje daně a snižuje výdaje, nebo jde cestou, že zvyšuje daně a poskytuje za to nějaké lepší služby. A vláda Andreje Babiše se tváří, jako že vynalezla perpetuum mobile na peníze, že je možné ty daně snižovat a současně dávat víc peněz na té výdajové stránce a že nějakým zázrakem, protože pan Babiš je génius, jakého svět neviděl, najednou v České republice, v jediné zemi na světě, se to potká a tady to konečně vyjde. Tady konečně budeme ta země, která dokáže současně snížit daně, současně zvýšit výdaje a současně ten rozpočet bude fungovat. Ne, prostě ten rozpočet fungovat nebude. Takhle se to nedá dělat.

Já si pamatuji, jak jsme tady projednávali různé daňové balíčky ještě v dobách, kdy jsme se hádali u rozpočtu o jednotky miliard nebo stamiliony, bylo tady 40 miliard schodku a řešilo se to jako velká věc. A tehdy paní ministryně Schillerová říkala na naše návrhy na zvýšení základní daňové slevy na poplatníka na 30 tisíc s rozpočtovými dopady 19,4 miliardy korun 21. prosince 2018 otevřeně: já to nepodpořím, jsou tam rozpočtové dopady. Stanovisko Ministerstva financí daňový balíček 2019: je to bez odpovídajícího návrhu kompenzace, nepodpořím. - Daňový balíček 2020, opět zvýšení slevy na 30 tisíc: značné rozpočtové dopady, a to bez odpovídajícího návrhu kompenzace. - A to jsme se bavili o 20 miliardách korun. Teď se bavíme o 90 miliardách korun, skoro pětkrát větší částka a najednou: žádná kompenzace není potřeba.

Dostali jsme jako rozpočtový výbor plán té konsolidace veřejných výdajů, který počítá s tím, že po dvou letech nějakým zázrakem se všechno zlepší a ty výdaje se stabilizují samy od sebe i bez toho, aby to v tom zákoně bylo napsané. Tady důvodová zpráva se tváří, že je to na dva roky, pan prezident moudře tady kývá hlavou, že říkal panu premiérovi, že je to rozumnější na ty dva roky, v důvodové zprávě to je, akorát v tom zákoně to není. A samozřejmě asi nikdo nepůjde do voleb s tím, že razantně zvýší zdanění práce.

Dostáváme se do velmi špatné situace ohledně státního rozpočtu, a úplně zbytečně. Tady prostě Ministerstvo financí roky tvrdilo, že není možné valorizovat slevu na poplatníka, kterou by se přitom slušelo valorizovat o inflaci nebo podle růstu průměrných mezd, aby její cena neztrácela na hodnotě nebo její váha neklesala. Kvůli tomu nám tady roste to průměrné zdanění průměrné mzdy dlouhodobě. A po třech letech toho, kdy na to jako že nebyly peníze, teď přijde vláda s návrhem, který má rozpočtové dopady násobně větší, žádné kompenzace nehledá, žádné úspory nehledá a tváří se, všechno bude sluníčkové.

Ne, sluníčkové to nebude. Ta vláda, co přijde po vás, přijde prostě k rozpočtu, který bude vybrakovaný, nebude možné zvyšovat důchody tím tempem, co se zvyšovaly dosud, nebude možné zvyšovat platy státním zaměstnancům tím tempem, co se zvyšovaly dosud, bude problém třeba i ufinancovat těch 130 % platů učitelů na školství, bude obtížné udržet daně pro živnostníky na současné úrovni, protože prostě nebudeme mít peníze, zatáhneme tu dluhovou brzdu někde okolo roku 2025, 2026 a potom hrozí, že nám ještě vzrostou náklady na správu toho dluhu, že nám stoupnou úroky, které budeme platit, a celé se nám to prodraží ještě jednou.

Podle mě by se vláda měla rozhodnout, jestli chce zvyšovat výdaje a k tomu mít adekvátní příjmy, nebo ty výdaje snižovat a pak snižovat daně. My rozhodně podporujeme nějaký kompromis, podporujeme zvýšení slevy na poplatníka, ale vybrakovat tady 90 miliard, ještě z toho 30 miliard cizího, a tvářit se, že se nic neděje, podle nás prostě není rozumný postup. Z toho důvodu návrh Andreje Babiše nepodpoříme.

Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP