(14.30 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan předseda Fiala bude reagovat. Prosím.
Poslanec Radim Fiala: Vážený pane poslanče, jestli jste dobře poslouchal, tak my v SPD jsme tu pomoc neodmítli. Nakonec jsme poděkovali za tu nabídku. A byli bychom rádi, kdyby tady byli. Ale nechceme to hlasovat jako pobyt cizích vojsk na území České republiky. Máme bilaterální smlouvy, kterými jsme schopni to ošetřit, a kdy ti lidé tady můžou být a můžou nám pomáhat. A já si myslím... A dokonce víme, že to lze, že to může udělat i vláda bez Poslanecké sněmovny na základě bilaterálních smluv. Ale samozřejmě potřebuje, aby to bylo, řekněme, transparentnější, aby to schválila Sněmovna. My prostě nechceme schválit pobyt cizích vojsk na území České republiky. Nejsem si jistý, jestli Itálie schvalovala pobyt cizích vojsk na italském území v době, kdy tam ruští zdravotníci byli, jeli pomáhat.
Ale abyste mi rozuměl. I kdyby nám chtěli pomáhat ruští zdravotníci, tak my bychom chtěli, aby se to schvalovalo na základě bilaterálních smluv, a ne jako pobyt cizích vojsk na území České republiky.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Děkuji za dodržení času. Nyní se přihlásil s faktickou poznámkou znovu poslanec Martínek. Poté paní zpravodajka. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Tomáš Martínek: Já jenom krátce. Asi to potvrdí pan ministr, že jednodušší cesta, rychlejší cesta k pomoci v této krizové situaci asi není, nebo bylo velmi složité ji hledat. Asi nemůžeme soukromým osobám nařizovat, aby někam jely. Tady je trošku armádní situace, armádní stav trošku jinak. Za sebe chci jenom říct, že tuto pomoc vítám , jsem rád, že nám spojenci tuto pomoc nabídli, a doopravdy nechápu někoho, kdo pro to nebude hlasovat.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Nyní paní zpravodajka s faktickou poznámkou. Poté je přihlášen s přednostním právem pan ministr.
Poslankyně Jana Černochová: Děkuji. Já jenom možná kratičký exkurz do naší Ústavy. Ten článek 43 je jasný. Jiná možnost není. S panem ministrem jsme vlastně ve středu v noci, když mi to volal a svolávali jsme výbor, tak jsme zvažovali všechny varianty, včetně toho ustanovení, které tam teď už jde za vládou. Ale tam jsou živelní pohromy. Což tohle to živelní pohroma není, takže ten výklad tady není možné uplatnit. Zvažovali jsme, jak by to bylo v případě cvičení, protože skutečně ty naše dvě gardy společně cvičí. Ale tam zase ta americká strana by musela rozhodovat ve svých jakoby orgánech o tom, že by vysílala vojáky na cvičení. Takže nechceme tahat kočku za ocas. Šli jsme tou nejčistší formou jak ze strany vlády, tak ze strany našeho výboru pro obranu. A ta nejčistší forma, kterou nemůže nikdo zpochybňovat, je právě ten článek 43.
Není pravda, co tady říkal předseda klubu SPD Fiala. Já jsem neříkala, že by se muselo něco prodlužovat. Ten návrh, to usnesení výboru pro obranu, zní: "Do 90 dnů." Do 90 dnů. Pokud by pan ministr v tomto čase přišel s návrhem, že chce další prodloužení, tak znova si budeme absolvovat tuto stojedničkovou proceduru - obě komory, oba výbory.
Tady skutečně o nic Sněmovna nepřichází. Já jsem zmiňovala pouze ten svůj návrh změny zákona, který tady někde tři roky leží, který kdyby platil, tak jsme si vlastně ušetřili stojedničku, schvalovala to právě ta vláda, tak jak - (Upozornění na čas. Poslankyně se otáčí k předsedajícímu a mimo mikrofon říká: "Já jsem vystupovala s přednostním právem.")
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: S přednostním právem přihlášena spousta jiných věcí. To se plete s faktickou poznámkou.
Poslankyně Jana Černochová: Dobře. Myslím, že jsem kolegovi všechno snad vysvětlila.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Hlásí se ještě poslankyně Válková s faktickou poznámkou, předpokládám k nějaké reakci. Prosím, dvě minuty.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji. Je to jenom faktická poznámka a ulehčila mi to předřečnice. Jenom potvrzuji, že je to nejopatrnější a nejbezpečnější ústavně konformní forma, způsob vyjádření toho usnesení, a doporučuji ho v této podobě přijmout. Řekla to, co jsem chtěla říci i já. Já jenom potvrzuji, tam opravdu bylo: do 90 dnů. V případě, že by se to mělo překročit byť i o jeden den, tak se musí znovu tato procedura zopakovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Nyní se tedy vrátíme zpět do rozpravy a s přednostním právem vystoupí pan ministr zahraničních věcí Petříček. Prosím.
Ministr zahraničních věcí ČR Tomáš Petříček Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolil bych si také požádat o podporu tohoto materiálu, o podporu návrhu na vyslovení souhlasu s pobytem vojenských zdravotníků členských států NATO nebo EU za účelem zvládání pandemie. Jsem přesvědčen, že v této kritické situaci, kdy mohou být ohroženy životy našich spoluobčanů, je povinností vlády, respektive státu jako celku, jednat a urychleně přijmout potřebná opatření k jejich ochraně. V tomto smyslu se nakonec vyslovila i komise OSN pro mezinárodní právo ve svých článcích o ochraně osob pro případ katastrof, kde konstatovala povinnost dotčeného státu požádat o cizí pomoc, pokud určitá pohroma zjevně překročí kapacity daného státu ji zvládat. A obávám se, že tento scénář může nastat. A i proto vláda takto postupuje.
Krátce bych se ještě zaměřil na otázky statutu samotného. Chtěl bych uvést, že příprava tohoto materiálu byla jak pro Ministerstvo zahraničních věcí, i pro naše kolegy z Ministerstva obrany do značné míry novum pro Českou republiku, neboť Česká republika v posledních letech spíše vojenské zdravotníky či záchranářské týmy vysílala, než aby je přijímala na svém území. V této souvislosti jsme se zamýšleli skutečně nad tím, zda vůbec nabízení vojenští zdravotníci ze zahraničí, kteří na našem území nebudou ozbrojeni, nebudou tvořit samostatnou vojenskou jednotku a mají plnit pouze podpůrnou úlohu našim lékařům, vůbec spadají pod pojem "ozbrojené síly jiného státu", jak je používán v článcích 39 až 43 Ústavy. Ve snaze právě vyhnout se případným pochybnostem o právním statutu a právním základu pro jejich působení na našem území jsme se nakonec s kolegy z Ministerstva obrany rozhodli pro ústavně rigorózní řešení. Jak již bylo řečeno předřečnicemi, skutečně opatrné řešení a souhlas s pobytem těchto vojenských zdravotníků podřídili stejnému způsobu schvalování jako pobyt jakýchkoli jiných ozbrojených sil cizích států na našem území. A učinili jsme tak i s cílem umožnit Parlamentu se k této věci vyslovit.
Rád bych také v této souvislosti připomněl, pokud se odkazujeme na nějaké bilaterální úmluvy, tak naše Aliance má od roku 1951 takzvanou Dohodu mezi smluvními stranami Severoatlantické smlouvy o statusu jejich ozbrojených sil, tudíž existuje. Není to SOFA, jak zmiňoval předseda Fiala. Toto je ošetřeno a je na to myšleno. A myslím, že jako členové Severoatlantické aliance bychom měli přednostně využívat mechanismů, které nám naše spojenectví dává.
Na závěr bych rád požádal i jménem Ministerstva zahraničních věcí o podporu, o vyjádření souhlasu s pobytem vojenských zdravotníků členských států NATO a EU v ČR. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Požádám o větší klid v sále. Seznámím sněmovnu s další omluvenkou. Poslanec Pávek se nám omlouvá od 15 hodin z pracovních důvodů.
Nyní mám s přednostním právem přihlášeného poslance Bartoška, poté pan předseda Rakušan. Prosím. A prosím klid v sále. (Takřka bez odezvy.)
Poslanec Jan Bartošek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dnes bude Poslanecká sněmovna hlasovat o přijetí až 300 vojenských zdravotníků ze států NATO, případně Evropské unie. A není to poprvé, kdy nám byla poskytnuta pomoc v průběhu této covidové krize ze strany spojenců. Tato pomoc, jenom pro pořádek -
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Pane poslanče, já vás přeruším a požádám vaše kolegy a kolegyně, zejména v levé části sálu, zdali by ty debaty nemohli přesunout mimo jednací sál. Děkuji. Prosím, pokračujte.***