(12.20 hodin)
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Tereza Hyťhová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Tereza Hyťhová: Tak dobrý den. Já bych chtěla reagovat na slova svých předřečníků a také slova paní ministryně. No, z toho tady vyplývá, že EET jako obecně není pro živnostníky vlastně tak easy, a není to žádná zátěž, jak tady bylo několikrát řečeno.
My za Trikolóru toto podpoříme, tento návrh v legislativní nouzi. Bohužel je nám líto, že tady není návrh na úplné zrušení EET, jelikož my bychom tento návrh podporovali. Ale vítáme, že alespoň do konce roku 2022 ten odklad EET bude. Jak říkám, projevuje se tady alespoň, že EET není tak jednoduchá záležitost a že našim živnostníkům to naopak práci přidělává. Věřím do budoucna, že najde se nějaký kompromis a vláda nakonec uzná, že EET není pro naše živnostníky nic dobrého. Takže jenom takhle za Trikolóru. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Ještě se hlásí do obecné rozpravy pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Prosím, máte slovo.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, my tento návrh pokládáme za férové řešení. Jsme rádi, že to vláda předložila, a jsme rádi, že je to na ty dva roky, takže se prostě o osudu EET rozhodne v příštích volbách, což je naprosto transparentní.
Co se týče našeho názoru, tak ten je takový, že třetí a čtvrtá vlna EET je omyl. To znamená, EET pro profese, kde to není možné reálně kontrolovat, prostě nedává smysl. To, že někoho donutíte mít elektronickou kasu, která umožňuje tu účtenku vydat, zdaleka nezajišťuje, že tu účtenku ve skutečnosti vydá. Z toho důvodu my prosazujeme řešení, kdy EET by mělo nějakou přidanou hodnotu pro své uživatele, ideálně bylo dobrovolné a firmy a živnostníci by to dobrovolně používali. Jinak podle nás ten systém nedává smysl. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy? Nikdo se nehlásí, obecnou rozpravu končím. Zájem o závěrečná slova nemá ani paní zpravodajka, ani paní ministryně. Otevírám podrobnou rozpravu. Do podrobné rozpravy je přihlášen pan poslanec Jan Hrnčíř. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych se chtěl přihlásit k svému pozměňovacímu návrhu pod číslem 6468 na trvalé zrušení EET. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Do podrobné rozpravy se nikdo nehlásí, podrobnou rozpravu končím. Zájem o závěrečná slova nemá ani paní ministryně, ani paní zpravodajka, takže končím druhé čtení tohoto návrhu. A opět přerušuji tento bod na přípravu třetího čtení.
Nyní se budeme zabývat bodem číslo
5.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 228/2020 Sb., o poskytnutí
státní záruky České republiky na zajištění dluhů Českomoravské záruční
a rozvojové banky, a.s., vyplývajících z ručení za dluhy z úvěrů v souvislosti
se zmírněním negativních dopadů způsobených virem SARS-CoV-2
/sněmovní tisk 1057/ - zkrácené jednání
My bychom měli nyní podle § 99 odst. 5 odhlasovat, nebo posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu ve zkráceném jednání. K tomu otevírám rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí, takže budeme hlasovat o následujícím návrhu usnesení:
"Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 228/2020 Sb., o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění dluhů Českomoravské záruční a rozvojové banky vyplývajících z ručení za dluhy z úvěrů v souvislosti se zmírněním negativních dopadů způsobených virem SARS-CoV-2, sněmovní tisk 1057, ve zkráceném jednání."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 64, přihlášeno 91 poslanců, pro 81, proti nikdo. Schválili jsme zkrácené jednání.
A já na základě toho požádám paní místopředsedkyni vlády, ministryni financí Alenu Schillerovou, aby se ujala slova. Prosím.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dovolte mi, abych stručně uvedla vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 228/2020 Sb., o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění dluhů Českomoravské záruční a rozvojové banky vyplývajících z ručení za dluhy z úvěrů v souvislosti se zmírněním negativních dopadů způsobených virem. Je to návrh, který schválila tato Poslanecká sněmovna na jaře. Reagoval, byl vlastně, vytvořil podmínky, nebo poprvé v historii státní... za možnost poskytnutí státní záruky na úvěry, které se poskytly podnikatelům a malým středním firmám zejména na provozní úvěry do 50 milionů. Víte, že ta záruka tam byla 90 % pro firmy do 250 zaměstnanců, 80 % pro firmy nad 250 zaměstnanců na provozní úvěry do 50 milionů. V tuto chvíli je zprocesováno asi 2 tisíc žádostí, zhruba za nějakých 13 miliard.
Nicméně ten program končí na konci tohoto roku. O tom, že bude potřebovat dál, si myslím, že tady asi nikdo nepochybuje. A ten návrh, ta novela, kterou teď předkládám, reaguje na skutečnost, že Evropská komise 13. října 2020, to je minulý, nebo tento týden, rozhodla o prodloužení platnosti dočasného rámce pro opatření státní podpory na podporu hospodářství při stávajícím šíření koronavirové nákazy COVID-19, na jehož základě byl notifikován záruční program COVID III. Pokud chceme využít nynějšího prodloužení dočasného rámce a umožnit, aby Českomoravská záruční a rozvojová banka poskytovala ručení za úvěry podnikatelům i v roce 2021, je nezbytné prodloužit příslušné období i v tomto zákoně o státní záruce, který celý program COVID III kryje.
Samotný dočasný rámec byl Evropskou komisí prodloužen pouze o půl roku, přestože Česká republika i některé členské státy apelovaly, že je potřeba podpořit úvěrování podnikatelů také v průběhu celého roku 2021. Věřím, že se v následujících měsících podaří Evropskou komisi přesvědčit a dojde k dalšímu prodloužení. Proto je návrh zákona předkládán v takovém znění, které vyhovuje nyní platnému časovému omezení dočasného rámce, ale současně nebude vyžadovat další legislativní změnu, pokud nakonec dojde k dalšímu prodloužení dočasného rámce až do konce roku 2021. My jsme jednali s paní komisařkou Vestager, ona slíbila, že se na jaře znovu vrátíme k jednacímu stolu, a my jsme přesvědčeni - protože netlačí na to jenom Česká republika, tlačí na to i další státy EU.
Dále návrh zákona reaguje na silnou poptávku podniků po rozšíření programu COVID III z provozních úvěrů také na úvěry investiční. V uplynulých dvou měsících proběhla opakovaná jednání Ministerstva financí jak se zástupci podnikatelů, tak bank,a všichni se shodují na tom, že je rozšíření programu COVID III na investiční úvěry žádoucí. Dočasný rámec Evropské komise neomezuje možnost poskytnutí ručení na specifický typ úvěru, tedy měli bychom toho plně využít k podpoře našich podnikatelů. Ostatně i řada jiných členských států připravila své programy tak, aby cílily jak na podporu financování provozu, tak také investic. ***