(13.40 hodin)

 

Poslankyně Olga Richterová: Děkuji za slovo. Současně bych ráda upozornila, že v té oblasti, které jsem se věnovala, jsem mluvila o něčem zcela jiném, než na co reagovala paní ministryně. Paní ministryně neopomenula zdůraznit, co vše dokázala vláda, jejíž je členkou, ale už jste, vážená paní ministryně, zapomněla reagovat na to, že vaše vláda neřeší dosahování strategických cílů.

Předkládáte nám tady účet - státní závěrečný účet. Já jsem upozornila na citace Nejvyššího kontrolního úřadu, že konkrétní ministerstvo neplní třeba hlavní strategický cíl, který souvisí s nastavením dlouhodobě udržitelného systému dostupných sociálních služeb. A to moje téma, o čem jsem hovořila, bylo udržitelnost. Čemu jsem se věnovala, bylo - máme nějaký demografický vývoj. Jasně vidíme každý, kdo jsme schopen interpretovat nárůst počtu lidí 65+ z 20 % obyvatelstva na 30 % obyvatelstva, že za deset až patnáct let máme vážný problém v celé oblasti. To není jenom oblast sociální. (Řečnice se odmlčela pro velký hluk.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Poprosím vážené kolegy a kolegyně o klid v sále. Děkuji.

 

Poslankyně Olga Richterová: Ale samozřejmě jde i o zdravotnictví. Vůbec to není jenom věc samotných důchodů. A paní ministryně namísto toho, aby řekla, jakým způsobem bude ona jako ministryně financí přispívat k dosahování strategických cílů dlouhodobé udržitelnosti a počítání efektivity, protože sociální služby jsou různě drahé - terénní, pobytové a tak dále -, namísto toho se jenom pochválila. A to mi přijde, že není namístě.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Pan poslanec Ferjenčík - faktická poznámka, poté pan poslanec Munzar.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Chtěl bych poděkovat paní ministryni, že vystupuje v rozpravě. Já si toho vážím, že je možné vést debatu. A pokusím se samozřejmě, abychom to stihli dneska dohlasovat.

Každopádně chtěl jsem upozornit, že těch 18,6 miliardy, tam se vede totiž spor o to, že to byly nějaké jednorázové peníze, které nebyly v rozpočtu v roce 2018, takže tam je jednorázový nárůst příjmů. A my máme za to, že takovéto jednorázové příjmy je lepší používat skutečně účelově vázaně, na což byly původně zamýšleny, to znamená především na výstavbu infrastruktury, odstraňování starých ekologických zátěží a případně na řešení problémů důchodového systému. A tady se prostě jednorázově zvedl příjem státního rozpočtu. Nicméně rozhodně se těch 18,6 miliardy nedalo například do těch dálnic. A to je ta základní výhrada především v tom, že je pak obtížné porovnávat ty dva rozpočty 2018 a 2019, když v jednom je 18,6 miliardy navíc, které v předchozím rozpočtu nejsou. A podle nás by se s nimi mělo nakládat jako s jednorázovým příjmem.

Druhá věc. Mrzí mě, že jste se nevěnovala té struktuře rozpočtu, kde podle mě to, že spotřební daně klesají, podíl daně z příjmu právnických osob na rozpočtu je velmi nízký a i v nominální hodnotě je to méně než v roce 2008 a zdanění práce razantně roste, jsou vážné problémy rozpočtové politiky České republiky.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Munzar - faktická poznámka, pro tuto chvíli poslední.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Chtěl bych paní ministryni především poděkovat, že vystoupila ještě v rozpravě, že můžeme na sebe reagovat, a ne až v závěrečném slově. Nicméně chtěl jsem se vyjádřit ke dvěma věcem v rámci času, který mám, které tady řekla.

První věc je to srovnání zadlužení v době ekonomického růstu, a porovnávat to s hypotékou, když roste HDP. No, to srovnání, paní ministryně, kulhá na obě nohy. Já vám nabídnu srovnání jiné. Je to, jako kdybyste v životě... vám zaměstnavatel, paní ministryně, zvýšil plat, a přesto vám rostly výdaje víc, než vám rostlo zvýšení platu, takže byste se museli zadlužovat na to, že jdete do restaurace, na vaše životní náklady. To je určitě lepší přirovnání než srovnávat to s hypotékou, a že vy máte schopnost splácet, protože roste HDP. Musíme to srovnávat s příjmy státního rozpočtu. To je první věc.

Druhá věc. Říkala jste o rozpouštění Fondu privatizace. Ano, je pravdou, že když byl deficit v rámci důchodového účtu, tak se využívaly tyto jednorázové příjmy na dorovnání deficitu. Ale minulý rok jsme přece byli v úplně jiné situaci. Nebyl deficit důchodového účtu. Byl přebytek. Přesto jste ty peníze z rezerv vzali a rozpustili jste je ve státním rozpočtu. A teď nám chybí! Teď nám v letošním roce chybí! To je druhá věc.

A třetí věc, když mám ještě čas, tak jste mluvila o zadlužení a znovu jste mluvila o relativním vyjádření. Ale vy jste - vaše vláda - skutečně nepřispěli ani korunou ke snížení celkového objemu státního dluhu. Vy jste ho jenom navyšovali. A díky tomu, že byla celosvětová ekonomická konjunktura a prosperita, tak se vám to... v relativním poměru to vypadá jako snížení. Přesto jste dluh navyšovali.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Váš čas, pane poslanče. (Děkuji.) Děkuji. Ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v rozpravě v tuto chvíli. Nikoho v sále nevidím. Rozpravu končím. Přistoupíme k rozpravě podrobné, do které je přihlášen nejprve pan poslanec Ferjenčík.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já tu načtu to usnesení, které jsem představoval již v obecné rozpravě. Poprosím paní zpravodajku, jestli by ho mohla ideálně nějakým rozumným způsobem včlenit do toho usnesení, jak je vkládáno. To bych s dovolením nechal na ní. Myslím, že to určitě zvládne, a budu se věnovat čistě jenom obsahu.

Jde o doplnění těchto čtyř bodů. Prosím, abychom je hlasovali samostatně.

"Poslanecká sněmovna dále po projednání státního závěrečného účtu

a. konstatuje, že řízení veřejných výdajů je nepřehledné především z důvodů nejednotnosti dílčích závěrečných účtů jednotlivých kapitol, a žádá vládu k sjednocení podkladů v příštích letech;

b. upozorňuje, že chybějící manažerský pohled na veřejné výdaje podkopává důvěru v racionální řízení veřejných výdajů;

c. připomíná, že poměr kapitálových výdajů vůči celkovým výdajům státního rozpočtu zůstává nízký i přes dílčí zlepšení v minulých letech;

d. vyzývá vládu k urychlenému řešení závislosti příjmů veřejných rozpočtů na zdanění práce."

Děkuji za podporu těchto návrhů.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Holomčík.

 

Poslanec Radek Holomčík: Děkuji za slovo. Z důvodů, které jsem objasnil v obecné rozpravě, si dovoluji načíst usnesení: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby pověřila ministerstva financí a zemědělství vytvořením plánu finanční stabilizace státního podniku Lesy ČR a představila tento plán Poslanecké sněmovně do 1. 12 2020."

Děkuji za podporu.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Ještě v rámci obecné rozpravy se hlásil pan poslanec Černohorský. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Lukáš Černohorský: Děkuji za slovo, pane předsedo. Já tady donačtu, aby paní zpravodajka taky nějakým způsobem včlenila toto usnesení do toho připraveného - za římská tři, čtyři, to už uvidíme, to číslování: "žádá Ministerstvo financí, aby ve spolupráci s kontrolním výborem Poslanecké sněmovny a Nejvyšším kontrolním úřadem připravilo změny příslušných právních předpisů, které povedou k využívání akruálních údajů v závěrečných účtech při přípravě rozpočtu a střednědobého výhledu tak, aby byla dodržena zásada pravdivosti a reálnosti navrhovaných státních rozpočtů."

Děkuju.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Ptám se, zda ještě někdo do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím. Podrobnou rozpravu končím. Ptám se, zda je zájem o závěrečné slovo. Není. V tom případě jsem přivolal kolegy z předsálí a poprosím paní zpravodajku, aby nás provedla hlasováním. Už v tisku 843/3 je několik návrhů na doprovodná usnesení a další zazněla v podrobné rozpravě, tak bude možná vhodné si to odsouhlasit, jakou procedurou budeme postupovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP