(15.20 hodin)

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já chci říct, že žádné nadšení tady nepanuje. Řekněme si to na rovinu, to je prostě rarita, tak jak to je. Na druhou stranu, já si vzpomínám, když se mě zeptal redaktor, proč se v devadesátých letech nestavěly dálnice, proč jsme neudělali my ten zákon už tehdy, tak jsem říkal, když jste tehdy řekli někomu, že ho vyvlastníte, to bylo skoro, jako když ho zavraždíte. Ta doba, která byla předtím, to vyvlastnění evokovalo takovou zášť a takové reminiscence na tu budoucnost, že to prostě nešlo.

A tohle je skutečně to na hraně. Na druhou stranu pokud nebudeme postupovat podobným způsobem, tak fakt ty dálnice nepostavíme, ani ty železnice, ani vrtky, ani ty trubky dlouhý nepostavíme. Řekněme si to na rovinu. A souhlasím s vámi, že těch zákonů je víc, nejenom tahleta čtyřistašestnáctka, to je jen součást celé skupiny návrhu zákonů, které bychom měli předělat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak nyní na faktickou poznámku vystoupí pan poslanec Jan Birke a připraví se pan poslanec Ferjenčík. Prosím.

 

Poslanec Jan Birke: Děkuji moc za slovo, pane místopředsedo. Omlouvám se za to, že vás budu zdržovat, nicméně vyprovokoval mě k mému vystoupení kolega Ferjenčík.

Velmi krátce. Já samozřejmě nemám takovou historickou znalost jako můj kolega starosta a zároveň kolega poslanec Adamec z hlediska té historie, já mám pouze deset let. A musím říci, že za některé stavby, které jsou v okolí D11, stejně odpovídám, protože některé stavby spadají ještě před rok 1989, abychom si to tady řekli, což je, řekněme až k padesáti letům. Na druhou stranu od samého začátku jsme přece říkali, že čtyřistašestnáctka je součást komplexních zákonů, které je potřeba předělat, a jeden z nich je prostě 416. A souhlasím s tím, že neustále si o tom jenom povídat a bavit se a říkat si, že to je protiústavní, že není nárok na půdu a na vlastnictví, je přesně to, co říká pan kolega. Prostě v 90. letech, ale nejen v 90. letech, před deseti lety kdybyste řekli, že někomu něco vyvlastníte, tak vám rozmlátí okna. Prostě zkrátka a dobře ta situace je dneska úplně jiná a vidíme ty dlouhé kolony. Takže pokud se jich chceme zbavit, tak tohle je jediná cesta, jak začít něco stavět. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak nyní bude reagovat pan poslanec Mikuláš Ferjenčík a připraví se stále na faktickou pan poslanec Martin Kolovratník. Takže pane poslanče, vaše dvě minuty. Prosím.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající, stručně. Ale tady se skrz tento zákon bude vyvlastňovat i v rámci soukromých staveb. Tady se budou stavět stavby soukromých majitelů a stejně se kvůli nim bude vyvlastňovat. Tady je prostě typicky český odezdikezdismus. Začne se tím, že jakékoli vyvlastňování nepřichází v úvahu, a skončí to tak, že se vyvlastňuje i pro soukromé majitele. To je prostě strašně ode zdi ke zdi. Stejně tak se do zákona o liniových stavbách přidá jaderná elektrárna. To už je úplně na palici.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak nyní vystoupí zatím jako poslední přihlášený pan poslanec Martin Kolovratník na faktickou a ještě se hlásí pan poslanec Jan Birke, se připraví. Tak vaše dvě minuty.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Já musím reagovat. A budu reagovat na kolegu Ferjenčíka, který je jako já poslancem za Pardubický kraj. Nechám stranou tu energetiku, soukromé vlastníky apod., to vím, že to je konzistentní názor klubu Pirátů, a respektuji ho. Ale já vám dám, pane kolego, dvě konkrétní otázky, dva konkrétní případy, když závažně obviňujete manažery z ŘSD, jak špatně fungují.

Tak na naší dálnici D35, kterou celé východní Čechy a celá republika chtějí, probíhají na šesti úsecích územní řízení. Jsou to řízení s vysokým počtem účastníků. Stane se, že některý z nich umře během toho řízení. Čeká se na dědické řízení, než advokáti, právníci vyřídí, kdo je dědicem. A tak se čeká, prostě to trvá, než se vyřídí dědické řízení, tak to je v soudní soustavě. A než se tohle všechno stane, tak třeba lhůta pro to územko propadne, to ŘSD musí znovu žádat. My to tímto zákonem taky řešíme, máme tam institut tzv. hromadného obeslání.

Tak moje první otázka je, jak manažersky selhalo ŘSD v takto velkém počtu účastníků v územním řízení, jak by to podle pana Ferjenčíka měli udělat lépe.

A druhý dotaz je na Pardubice, na obchvaty Pardubic. Tak teď jsme tam ve sporu se spekulantem, já to řeknu takhle natvrdo, který napadl znalecký posudek. Má na to plné právo. Stát má jeden znalecký posudek, on má druhý a chce, aby nezávislý soud rozhodl, jak ten posudek dopadne, který je lepší. Čekáme na to rok a půl. Opět to nezpochybňuji, soud má právo - on se má právo odvolat atd. My jen a pouze říkáme, že stát ten obchvat města může postavit, majitel pozemku je dále majitelem a bude se moci soudit, nepřijde o ta práva. Třeba vysoudí tu částku, bude to trvat rok, dva, čtyři, pět, ale ta veřejná stavba bude sloužit lidem a auta nebudou jezdit centrem města.

Tak to je můj druhý dotaz, v čem je to manažerské selhání ŘSD, že zkrátka probíhá legitimní spor o výši znaleckého posudku. To bych prosil vysvětlit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak nyní vystoupí na faktickou pan poslanec Jan Birke a připraví se Mikuláš Ferjenčík. Prosím.

 

Poslanec Jan Birke: Děkuji mockrát. Tak znovu, ještě jednou. Já musím říci, že pokud bychom postupovali metodou pana poslance kolegy Ferjenčíka, vaším prostřednictvím, tak vám říkám, že nepostavíme vůbec nic. To je potřeba tady říct jednoznačně. Já se jenom modlím, že... No možná ne. Přeju si, aby se vám nedařilo politicky jako doposavad, protože jestli se vám takhle bude dařit jako doposavad, tak prostě v této zemi se nepostaví ani kilometr dálnice. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak nyní jenom přečtu, kdo je v pořadí faktických poznámek, pane poslanče, můžete klidně už jít k mikrofonu. Pan poslanec Ferjenčík, pan poslanec Adamec a pan poslanec Stanjura. Tak prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Tak tady jde o to, že ten zákon, jak je předložen, jak o něm dneska budeme hlasovat, je balík, ve kterém jsou věci, se kterými souhlasit můžeme, a věci, se kterými prostě nesouhlasíme. A za mě je ta červená čára vyvlastňování pro soukromou infrastrukturu. S tím já prostě nesouhlasím a nebudu hlasovat pro to, aby stát na své náklady vyvlastňoval věci pro soukromou infrastrukturu. To přece nedává žádný smysl. Stejně tak nesouhlasím s tím, aby se do zákona o liniových stavbách dávaly jaderné elektrárny. Stejně tak nesouhlasím s tím, aby se označovaly za naprosto prioritní vodní stavby, které nemají ekonomicky rozumnou rozvahu - typicky plavební stupeň Přelouč. A naopak souhlasím naprosto s panem Kolovratníkem, že D35 je prostě zásadní stavba, kterou je potřeba dostavět. Tady je ale nějaký balík a my si musíme vybrat buď všechno, anebo nic. A já říkám, jsou tam takové věci, že já pro to osobně hlasovat nemůžu. Toť vše.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak nyní přečtu omluvu. Omlouvá se mezi 15.30 a 19. hodinou dne 29. 9. z důvodu - pracovní důvody, pan poslanec Miroslav Kalousek.

Nyní na faktickou poznámku pan poslanec Ivan Adamec a připraví se pan poslanec Zbyněk Stanjura. Zatím mám dvě přihlášky na faktické. Prosím, vaše dvě minuty, pane poslanče.

 

Poslanec Ivan Adamec: Ano, děkuji, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, no tak já to nechci tady zbytečně excitovat ten souboj myšlenek, ale já si myslím, já jsem to řekl v tom svém úvodním vystoupení, že ten test ústavnosti tohohle návrhu zákona prostě bude. A pak buď se projeví ty obavy, které tady má kolega Ferjenčík, nebo se neprojeví.

Jen tak mimochodem k těm soukromým infrastrukturám a liniovým stavbám - tady je zásadní otázka, pro koho slouží. Slouží pro soukromé účely, nebo pro veřejné účely? Tu je taky potřeba si položit. Řada těch drátů a těch trubek dávno není státních přece, vždyť to víme. Tak potřebujeme ty trubky tady proto, aby ten stát fungoval? Potřebujeme. Nebo ty dráty. Takže já si myslím, že to není o tom, komu to patří, ale zda je vůbec ten investor schopen tu stavbu postavit. A to je celý problém.

Takže já jsem jenom chtěl říct, je tady nějaký návrh, budeme o tom hlasovat a myslím si, že ten test ústavnosti stejně proběhne, protože u Ústavního soudu už to je podáno. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak nyní vystoupí pan poslanec Zbyněk Stanjura, vaše dvě minuty. Zatím poslední přihláška na faktickou. Tak prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Tak já myslím, že je to takové déjà vu. Že to samé, co slyšíme dneska od těch nadšených příznivců, jsme slyšeli předloni, když jsme projednávali a schvalovali jinou novelu. Ten příklad, jak tady popsal pan poslanec Kolovratník, měl být řešen už podle staré novely bez problému. Tehdy jsme byli ujišťováni, že to takhle bude. Tak co se stalo za ty dva roky? Dneska jsme opět ujišťováni. Z toho, co vzniklo, místo abychom tam měli dvě priority nebo tři, tak je to opravdu obrovský balík, stavby, které dávají smysl a které jsou prioritní, a stavby, které nejsou tak prioritní. Tak si to řekněme. Kdyby měl pravdu pan poslanec Birke, tak můžeme zavřít ŘSD. Není pravda, že nepostavíme ani kilometr dálnice. Já vím, že Danu Ťokovi se povedly jenom čtyři. Ale i čtyři je mnohem víc než nula. Tak si tady neříkejme takové silné výrazy, které neodpovídají realitě.

Já jsem poměrně skeptický, protože doposud jsme neviděli žádné pořádné vyhodnocení minulé novely ze strany Správy železnic a ŘSD. A byli jsme ujišťováni, jak je to skvělé, jak se začne stavět, jak se to pohne. Dva roky jsou pryč, nová novela - kde máme vyhodnocení? Nemáme.

Opět nová naděje. Já ji úplně nesdílím. My podpoříme senátní i sněmovní verzi, to už říkal můj kolega pan poslanec Adamec. Ale zase si můžeme říct, že za dva roky ti, kteří tady budou sedět, by si měli nechat skutečně zpracovat pořádnou analýzu, zda to někam vedlo, nebo ne. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP