(15.30 hodin)
(pokračuje Stanjura)
Obávám se, že tady ta silácká slova, že když to dneska schválíme ve sněmovní verzi, hned se budou stavět desítky kilometrů, nebudou reálná. Nebudou reálná! A nezakrývejme, že největší státní investoři mají velké rezervy ve své činnosti. A není to dáno legislativou. Ale když jsme chtěli, aby byla fikce souhlasu u závazných stanovisek, tak se ministři jako jeden postavili proti v tak jednoduché věci, aby stát dodržoval zákonné termíny.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Zatím poslední přihlášku, resp. rozhlédnu se po sále, jestli se ještě někdo k tématu hlásí. Nikdo se nehlásí, takže já končím obecnou rozpravu - rozpravu končím a táži se, zdali je zájem o závěrečná slova. Pan ministr? Pan senátor? Pan ministr má zájem. Tak prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Já už jenom velmi krátce. Děkuji moc za všechny připomínky. Jenom tedy alespoň se budu snažit na dvě tři z nich argumentovat nebo odpovědět.
Co se týká strategické infrastruktury ve smyslu elektráren, ve smyslu jaderných elektráren, tak ten zákon je přece o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. A já nevím, co je více strategické než jaderné elektrárny, proto tam jsou uvedeny podobně jako celá řada dalších a jiných projektů.
Co se týče té soukromé a veřejné infrastruktury, tady se kloním k tomu, co zde říkal pan poslanec Adamec. Podstatné je přece to, k čemu to slouží, jestli je to veřejně využíváno, a to je rozhodující.
A co se týká toho roku 2018, tak novela, která byla tehdy schválena, byla podle našeho názoru dobrá a celá řada věcí se skutečně prakticky uplatňuje. My jsme k tomu dali hospodářskému výboru seznam toho, co funguje, co funguje lépe, co funguje hůře. To znamená, diskutuje se o tom. Je pravda, že za dva roky se asi neudělá žádná revoluce. Tady souhlasím s tím, že od příštího roku nedojde najednou k tomu, že se prostě mávnutím kouzelného proutku začne okamžitě stavět, ale co je podstatné, dneska na to máme zdroje, investujeme rekordně do výstavby dopravní infrastruktury. V tomhle roce to bude 124 miliard, v příštím roce 129 miliard, a pokud máme dneska zdroje, je třeba využít každé možnosti k tomu, abychom tu stavbu urychlili. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Hezké odpoledne, vážené paní poslankyně, páni poslanci. Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru průmyslu a obchodu a ministru dopravy Karlu Havlíčkovi. Ptám se, jestli ještě závěrečné slovo pan senátor. Není tomu tak. V tom případě přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu naší Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Přednesu návrh usnesení. Ještě jsem zagongoval, abych svolal kolegy z předsálí, a ano, na žádost z pléna vás ještě všechny odhlásím. Požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami. A já věřím, že kolegové, kteří mají zájem rozhodnout o této věci, zaplní sál.
Já přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 673/5, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 673/6."
Zahájil jsem hlasování číslo 245 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování číslo 245 z přítomných 169 pro 56, proti 4. Návrh byl zamítnut a konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem nepřijali.
Budeme tedy hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslanců. Potřebné kvorum je nastaveno.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 673/5."
Zahájil jsem hlasování číslo 246 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování číslo 246 z přítomných 174 poslanců pro 155, proti 5. Návrh byl přijat. (Potlesk zejména poslanců ANO 2011.) Konstatuji, že návrh zákona byl přijat.
Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru průmyslu a dopravy a ministru dopravy Karlu Havlíčkovi, děkuji panu senátorovi a končím bod číslo jedna. (V sále je silný hluk.)
Dalším bodem našeho jednání je bod číslo 442. Prosím? (Hlásí se posl. Balcarová.) Prosím o klid!
Poslankyně Dana Balcarová: Děkuji. Já jsem jenom chtěla na záznam, že v hlasování 245 jsem hlasovala proti, i když na sjetině mám pro. Tak jenom takhle na záznam. Nic tím nezpochybňuji. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano. Ve stenozáznamu bude poznamenáno.
Bodem číslo 442 našeho programu je
442.
Návrh na prodloužení doby působení Britského vojenského poradního
a výcvikového týmu v České republice na území České republiky
/sněmovní tisk 782/
Za ministra obrany Lubomíra Metnara podle usnesení vlády, které mám k dispozici dopisem předsedy vlády, je odpovědný za předložení tohoto návrhu místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček. Děkuji paní poslankyni Janě Černochové, která je už u stolku zpravodajů jako zpravodajka tohoto sněmovního tisku.
Ještě než dám slovo panu místopředsedovi vlády, požádám sněmovnu o klid! Pokud diskutujete ještě minulý bod, tak prosím v předsálí. Nyní tedy žádám místopředsedu vlády Karla Havlíčka, aby předložený návrh za ministra obrany uvedl. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Britský vojenský poradní a výcvikový tým působí na našem území v rámci Vojenské akademie ve Vyškově již od roku 2000 a jeho účelem je výcvik poddůstojníků Armády ČR, ozbrojených sil členských států NATO, EU, států zúčastněných v programu Partnerství pro mír a vybraných partnerských států. Za 20 let působení týmu na našem území absolvovalo jeho kurzy téměř 10 tisíc příslušníků našich i cizích ozbrojených sil. V uplynulých pěti letech byly v kurzech nejvíce zastoupeni naši vojáci, dále vojáci Gruzie, Ukrajiny.
Tým má charakter vojenské jednotky, a proto jeho pobyt na našem území podléhá souhlasu Parlamentu. Tento souhlas je na návrh vlády vždy časově omezen na pět let, a je tedy opakovaně prodlužován. Platnost stávajícího souhlasu Parlamentu z roku 2015 skončí dne 9. října tohoto roku. Na základě žádosti britské strany vláda v souladu s dosavadní praxí navrhuje, aby Parlament vyslovil souhlas s prodloužením pobytu týmu, a to na dalších pět let. Tak jako dosud bude počet členů týmu omezen na 30 příslušníků britských ozbrojených sil. Počet cizích vojáků v jednotlivém kurzu bude stejně jako doposud, a to maximálně 100 osob.
Pokračování činnosti týmu potvrzuje, že brexit nijak nenarušil bilaterální česko-britské vztahy v oblasti obrany, které zůstávají i nadále nadstandardní. Činnost týmu rovněž přispívá ke zvýšení prestiže naší země mezi státy, které vysílají své vojáky do kurzů pořádaných týmem na našem území.
Děkuji za pozornost a prosím o podporu předloženého materiálu. ***