(9.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Požádám, abychom brzdili případně ten jadrný slovník, aby nám to nevybočilo někam, kam nechceme.

Prosím pana poslance Munzara, který je další přihlášený.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Chtěl bych poděkovat panu poslanci Ferjenčíkovi vaším prostřednictvím za to, že na mě navázal.

Paní ministryně, vy vždycky máte úžasný dar převést tu debatu úplně někam jinam. Tady je prostě základní problém. Vy jste říkala celou dobu, že EET je nástrojem ke kontrole plnění daňových povinností. A tady Finanční správa dává jako na běžícím pásu pokuty za - jak to řekl pan kolega Ferjenčík - za drobná byrokratická pochybení, nikoliv za snahu obejít své daňové povinnosti.

A můžeme se bavit o pokutách, které jsem tady interpeloval, o kterých jsme se tady bavili několikrát. Můžeme se tady bavit o nepřiměřených pokutách, třeba za nepřeřízení času z letního na zimní nebo obráceně. Už si to tak nepamatuji. Nebo za minutový rozdíl mezi prodejem a zaevidováním tržby. Můžeme se tady bavit o velkém pochybení Finanční správy, jakým způsobem nepřiměřeně postupovala vůči jedné svatbě, vůči novomanželům a hostům, kdy je vyzývá. A můžeme se bavit právě proto o tom, jak jednotliví kontroloři chodí a provokují jednotlivé restauratéry a obchodníky a snaží se je za každou cenu nachytat. Nevím, aby si možná splnili nějaké kvóty, které na Finanční správě mají, co se týká pokut a podobně.

Vy se neustále opíráte o Ústavní soud. Chtěl bych vás znovu upozornit na to, že nesmíme zapomenout i na disentní stanovisko části ústavních soudců, kteří upozornili právě na tento problém, že je to velký zásah, elektronická evidence tržeb, do svobody podnikání, a upozorňovali na to, že tímto zákonem dostává Finanční správa, státní správa, do ruky velký nástroj, velkou moc, jakým způsobem může - já jsem to tady řekl lidsky - šmírovat, pokutovat a ztěžovat život jednotlivým podnikatelům.

Vy jste tady použila absurdní příklad, že pak by se mohly všechny platby udělat jednou částkou. Ale tady se bavíme o útratě jednoho stolu v jednom čase, a že těm hostům byla vydána jedna hromadná účtenka, a za to dostal ten restauratér pokutu. Nevím, kolegyně, kolegové, jestli z vás někdo chodí jednou za čas na pivo. Ale je to, jak řekl pan kolega Ferjenčík, úplně normální, že když se sejde pět deset kamarádů u jednoho stolu, dají si spolu pivo, že potom dostanou jednu účtenku a tu platbu si rozdělí. Proč za to proboha pokutovat? A paní ministryně, vy jste mi neodpověděla, jakým způsobem vydáním souhrnné účtenky obchází ten daňový subjekt své daňové povinnosti. Vždyť tu účtenku vydal, tu tržbu zaevidoval, tak jak obchází své daňové povinnosti?

Vy jste přešla, respektive odpověděla jste mi, na kontrolory, že je to vyhledávací činnost. No, já si opravdu nemyslím, že úkolem kontrol Finanční správy je sledovat jednání okolních hostů v restauracích a hospodách. Myslím, že skutečně toto není jejich úkolem. A pokud zjistí, že ten subjekt vydal účtenku, tak myslím, že tam jejich činnost končí a nemají dále nějakým způsobem sledovat jednání okolních lidí, kteří nejsou pro účely EET daňovými subjekty.

Takže to je moje poznámka. Já samozřejmě budu navrhovat, aby Sněmovna podle našeho jednacího řádu § 112 odst. 5 vyslovila nesouhlas s vaší odpovědí. Navrhuji to proto, abychom my jako Sněmovna ukázali podnikatelům a podnikatelskému prostředí, že nám není jedno, jakým způsobem Finanční správa a státní moc nakládá se svými svěřenými kompetencemi a jakým způsobem je využívá a zneužívá proti jednotlivým podnikatelům. Myslím si, že úkolem každého demokratického politika je brzdit moc státní správy, protože přirozeným charakterem státní správy je její roztahovačnost. Takže naším úkolem je brzdit a nacházet přiměřenost. Mělo by to být primárním úkolem pro člena vlády, ale pokud vy k tomu přistupujete - a já jsem to na konci svého vystoupení říkal, paní ministryně - nekriticky a všechno obhajujete, tak potom je na Poslanecké sněmovně, aby tento signál dala. A dala ho jak Finanční správě, tak našim podnikatelům. Proto navrhuji vyslovení nesouhlasu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Ten návrh jsem zaznamenal. Nyní se tedy do rozpravy hlásil pan poslanec Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Nejdřív obecná poznámka. Asi bychom si měli vyjasnit obecně postavení Finanční správy. Že pokud přijde podle mého názoru oprávněná kritika, nějaký příklad, tak zodpovědný politik, ministr financí řekne - já nic, nic nemůžu zjistit, to je podle zákona, co po mě chcete, já přece nebudu porušovat zákon. Takže Finanční správa si může dělat, co chce? Kdo nese politickou zodpovědnost za chybná a nezákonná rozhodnutí Finanční správy? Nikdo.

V dobách finančního džihádu, v době nechvalně proslulého šéfa Finanční správy pana Janečka jste, paní ministryně, byla náměstkyní ministra zodpovědná za oblast financí. I Finanční správy, pokud se nepletu. Co z té doby jste si odnesla do funkce ministra? Kdo z Finanční správy byl potrestán za nezákonná rozhodnutí, o kterých pravomocně rozhodl nezávislý soud? Nikdo podle mého. Nic se nestalo, vyšetřování skončilo, rozsudek padl, zapomeňte. To je přece neuvěřitelné. Pan bývalý generální ředitel byl na vlastní žádost uvolněn ze své funkce, pokud si pamatuji tehdejší oficiální zdůvodnění odchodu z funkce, a za to, co vyváděla pod ním nezákonně Finanční správa, byl "potrestán" s tím, že je šéfem Finanční správy v Jihočeském kraji. Neuvěřitelné! Opravdu neuvěřitelné.

Dnes a denně se z médií dozvídáme podivné, šikanózní, nezákonné praktiky Finanční správy, nic se neděje. Onehdá jsem četl smutný příběh člověka, kterému Finanční správa řekla, že nemá žádný dluh, aby ho po čtyřech letech přišla zkasírovat a řekla mu - promiňte, my jsme se spletli. My jsme se spletli, promiňte. Ten člověk přišel o rodinu, o peníze, o bydlení. Promiňte, my jsme se spletli. Neuvěřitelné. Tak to je obecná poznámka.

Teď k EET. Paní ministryně nám nabídla podrobné statistiky ve svém vystoupení. Za sebe a za náš klub říkám, že o ně máme zájem, abychom nad čísly mohli debatovat. Budeme velmi rádi, když je obdržíme. Pokud mě paměť neklame - kdyžtak se omlouvám za nepřesnost - tak se zavedením EET se současně zřídilo nových 600 míst ve Finanční správě na kontrolu EET. Paní ministryně, kromě té statistiky, kdybyste mohla posoudit náklady, které stálo Finanční správu, a tudíž daňové poplatníky těchto 600 pracovních sil. Andrej Babiš ve funkci ministra financí mluvil o tomtéž. Možná jich bylo přijato 300, 400, já nevím. Proto poprosím o tu informaci. Netvrdím, že je to pravda. Vycházím z veřejných vystoupení tehdejšího ministra financí, dnes ministerského předsedy.

A teď k EET. Já jsem očekával, že už budeme mít na stole návrh na další odložení třetí a čtvrté vlny. Není to, tak mám, paní ministryně, dobrou zprávu. My to příští týden podáme, nemusíte to psát. Věřím, že to podpoříte. Nebo si snad myslíme, že v lednu ti, na které má dopadnout třetí a čtvrtá vlna, nebudou mít jiné starosti, podstatnější starosti než zvládnout EET?

A pak, Finanční správa nám ruší a nařizuje vlastně, jak máme žít. Do dneška, ne do dneška, do té doby, než to můj kolega pan poslanec Munzar zveřejnil, jsem netušil, že z pohledu Finanční správy je nezákonné zaplatit útratu za stůl. Chtěl bych vidět, jak se chovají ti finanční úředníci, pokud mají například rodinnou oslavu, pozvou babičku, dědu, bratra, maminku, tatínka, děti, jejich partnery, třeba 20 lidí, protože mají narozeniny, tak je pozvou. Něco snědí, něco vypijí a pak podle Finanční správy musí přijít a říct - no, Pepa měl tři piva, jeden guláš a dva rohlíky - jeden účet. Jeho paní řídí, tak měla jeden birell, jeden džus, jedno kafe, taky ten guláš, to jsme měli všichni vlastně, ale ona nejí pečivo, tak rohlík neměla. Takhle dostane oslavenec dvacet účtů, takhle zaplatí a Finanční správa je spokojená, protože takhle se má postupovat dle zákona. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP