(14.50 hodin)
(pokračuje Ferjenčík)

A dále navrhuji pevně zařadit bod 36, to je vládní návrh zákona o pedagogických pracovnících, což je ve skutečnosti velice podstatná a užitečná norma, která umožňuje odborníkům z praxe učit na středních školách, zařadit tento návrh jako první bod odpoledního programu schůze 30. září ve středu. Je to bod 36.

Děkuji za podporu těchto návrhů.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Těch návrhů je tam víc, zřejmě je to takový oblíbený čas. Vypořádáme se s tím hlasováním, který projde, který ne.

Ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení. Pan předseda Stanjura byl nejrychlejší v tuto chvíli, poté pan poslanec Kaňkovský.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Nejprve krátká poznámka asi pro pana předsedu Faltýnka vaším prostřednictvím, pane předsedo.

Máme mimořádně sebevědomého ministra obrany. Pan předseda Faltýnek na grémiu navrhl, my ostatní jsme s tím souhlasili, abychom ve čtvrtek tento týden napevno zařadili dva body, z nichž ten druhý jsou velké mise - aspoň tak tomu říkají kolegové z výboru pro obranu. Jednáme v polovičním formátu. Nevím, jestli nás bude 102, 103 nebo 104, pokud přijdou všichni ve čtvrtek. Řečnická otázka pro pana předsedu Faltýnka vaším prostřednictvím, pane předsedo. Kolik je potřeba hlasů na schválení velkých misí? (Poslanec Faltýnek mimo mikrofon: Sto jedna) Sto jedna. Mimořádně sebevědomý ministr obrany. Jsem zvědav, jak se s tím ve čtvrtek Sněmovna vypořádá. To jenom na okraj. Dneska to zařadíme a příští týden vyřadíme...

Pane předsedo Vondráčku, já navrhuji, abychom o tomto bodu z návrhu grémia hlasovali samostatně. Protože na rozdíl od některých stran, z nichž jedna drží tuto vládní koalici, podporujeme zahraniční mise a jsem přesvědčen, že bychom v tomto počtu ty mise potopili, místo abychom je schválili a dělali jasnou čitelnou zahraniční politiku k našim spojencům. Takže z těchto důvodů navrhuji, abychom o tomto návrhu hlasovali zvlášť, a my jako občanští demokraté tento návrh nepodpoříme, protože pan ministr asi zapomněl, buď že potřebuje 101 hlasů, nebo zapomněl, že jednáme v polovičním formátu. Tak to bylo jenom na okraj.

Ale já jsem se přihlásil, abych navrhl do programu pevně zařadit na dnes po již pevně zařazených bodech - pokud mě paměť neklame, zatím máme dva body v té změti, máme historický rekord, kolegyně, kolegové, 494 bodů, takový chaos ve Sněmovně ještě nikdy nebyl, blahopřeji vládní většině - abychom jako třetí bod dnes pevně zařadili bod číslo 290 - pana zpravodaje jsem tu dneska viděl, pan poslanec Sklenák je zpravodaj. Je to náš návrh o prominutí pojistného podle § 90 odst. 2, a hned poté jako čtvrtý pevný bod dnes bod 292, sněmovní tisk 948, předtím byl bod 947. Ten sněmovní tisk 948 je úprava pojistného - opět schválit podle § 90 odst. 2.

Kdo si pamatuje na neschválený program mimořádné schůze z minulého týdne, tak si bezesporu vzpomene, že to byly body 1 a 2 toho neschváleného programu. Mýlil se pan předseda České strany sociálně demokratické, který to označil jako předvolební show opozice. Já už jsem to dneska říkal na grémiu, nebo tiskovce, už nevím, že jsme zvyklí, že nás občas počastuje nějakou urážkou vládní ministr. My to uneseme - kdyby se ten zákon nebo ty dva zákony netýkaly 1,5 milionu občanů České republiky, kteří v této chvíli chodí do práce a platí daně. Myslím si, že oni si nezaslouží, aby ministr vnitra říkal, že se jedná o předvolební show.

Ten první bod se týká programu, název je z dílny paní ministryně Maláčové, Antivirus C. Jak mnozí z nás vědí, možná všichni, máme tři programy A, B, C a A, B mají tu výhodu, že jsou pouze vládním nařízením, tzn. rozhodnutím vlády. Je to mnohem operativnější. Ten Antivirus C je z rozhodnutí Parlamentu jako celku, dolní a horní komory.

Kdo si vzpomene na projednávání tohoto návrhu zákona, tak mi jistě dá za pravdu, že jsme se neshodli v parametrech tohoto návrhu. Z naší strany padaly různé návrhy na rozšíření okruhu podpořených firem apod., nicméně vzali jsme jako fakt parametry, které Parlament jako celek schválil. Ten náš návrh se nevrací k debatě o parametrech tohoto návrhu zákona, pouze a jenom - ale v uvozovkách pouze a jenom - prodlužuje období, po které platí. Takže my vlastně navrhujeme prodloužení nebo novelu vládního návrhu zákona v parametrech, které si prosadila vládní většina, o ty čtyři měsíce.

Poslanecká sněmovna zřídila svým usnesením tzv. COVID komisi, nebudu opakovat dlouhý název, to bych tady mluvil dvě minuty jenom název té komise. A my jsme se obrátili na jednotlivá ministerstva, zdravotní pojišťovny, Českou národní banku, Českou správu sociálního zabezpečení a další instituce, abychom měli fakta, data a čísla a mohli jsme účinnost toho či onoho, ať už zákona, či vládního opatření, hodnotit. Musím poděkovat svým kolegům z té komise. Zatím jsme seděli dvakrát. Myslím si, že kdyby přišel nezaujatý pozorovatel, který by nevěděl, kdo z poslanců, který vystupuje, je členem vládní většiny a kdo je členem opoziční menšiny, tak z toho vystupování by to prostě nepoznal. Je to vždycky jednodušší, když máte čísla, data a fakta a nad těmi vedete konkrétní a podrobnou debatu, než takové dojmy - já jsem slyšel, já jsem četl, je to vynikající, nebo je to úplně na nic.

A mimochodem - ne mimochodem, my jsme postupovali metodou velkých čísel. Ministerstvo financí před několika měsíci v tom excelovském souboru, kdy publikuje výsledky státního rozpočtu za každý měsíc, zavedlo nový list v Excelu, který se jmenuje Covidová pomoc. Říkám před několika měsíci, takže už to bylo potřetí. A psali jsme si ty největší položky a na ty jsme se soustředili v první linii a jako první jsme je hodnotili.

Než se dostanu k Antiviru, tak možná i k tomu návrhu, který přednesla paní poslankyně Kovářová a poslanecký klub STAN, co se týče kompenzace krajům. Paní ministryně se vyjádřila ve sdělovacích prostředcích, že ta kompenzace dopadla pro obce dobře, že dostaly více na té kompenzaci, než kolik byla jejich ztráta údajně ze závislé činnosti díky kompenzačním bonusům pro OSVČ a s. r. o. V tom má paní ministryně pravdu. Nicméně chyba se stala v tom, že my jsme uvěřili číslům Ministerstva financí, které předkládalo ty návrhy zákonů. Kdo jiný by měl mít kvalifikovaný odhad? Takže pro první bonusové období Ministerstvo financí odhadlo náklady pro státní rozpočet, tudíž i pro kraje a obce, ve výši 16 miliard, pro druhé ve výši 14 miliard a pro s. r. o. ve výši 15 miliard, což je 45 miliard. Pokud si řekneme podle zákona o rozpočtovém určení daní, že zhruba 35 % končí v rozpočtech samospráv, tak 35 % z 45 miliard je vyšší částka, než byla kompenzace pro města a obce. Ukázalo se, že s každým dalším zákonem se Ministerstvo financí mýlilo více a více. V prvním bonusovém období odhad 16 miliard, plnění 13,1. Odhad naplněn na 82 %. V druhém bonusovém období odhadované náklady 14, skutečné přibližně 7 - 50 %.***




Přihlásit/registrovat se do ISP