(12.30 hodin)
Poslanec Dominik Feri: Děkuji velmi za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, se stanoviskem našeho poslaneckého klubu vystoupí můj ctěný kolega František Vácha, který je členem školského výboru. Já si dovolím zareagovat na stejnou agendu, podobnou agendu, související agendu, a sice na manuál. A to nikoliv konfrontačně, protože samozřejmě všichni víme, že by to mohlo být dříve, a tak dále, s tím už jsme se tady četněkrát potkali, ale spíš prakticky, protože od včerejška mi přišly již stovky dotazů, které se - samozřejmě kromě těch běžných otázek, jak to, že na chodbách máme nosit roušky a ve třídách nemusíme, to už bylo mnohokrát vysvětleno - týkají konkrétních věcí, které studenti řeší, a já se nedivím, že je řeší. Před pěti lety jsem je řešil taky a přikládal bych jim velkou důležitost.
Ale začnu něčím, co se týká samotného obsahu toho manuálu. V manuálu stojí, a je to doporučující ustanovení, že Ministerstvo školství nepočítá s konáním olympiád celostátního charakteru. A to bych prosil vysvětlit, jestli to skutečně znamená to, co tam stojí, a co znamená to doporučení, že ministerstvo jako kdyby samo sobě doporučovalo: nedělejme olympiády. Myslím, že olympiády jsou něco, čeho se velká část studentů účastní ráda, co rozvíjí různé obory, rozvíjí to i obory, které mnoho z nás považuje také za velmi důležité a kde cítí, že by se o ně mohlo zajímat víc studentů, přírodní vědy a tak podobně, a jestli tedy není nějaká varianta, že by se řeklo: plošně to tedy nepůjde, ale půjde to třeba nějak lokálně, nebo se podpoří například online nějaké olympiády, zkrátka budou se spíš hledat cesty než důvody, proč se s tím vypořádat takovýmto plošným zákazem. To je ta jedna častá otázka, možná, že to pan ministr zodpoví.
Další otázka se týká věcí, do kterých Ministerstvo školství nemůže přímo zasahovat, ale i tak u většiny těch opatření beztak spolupracovalo s Ministerstvem zdravotnictví, a to je záležitost maturitních plesů. Studenti nevědí, jestli je mají připravovat, jsou v tom velké peníze, školy nevědí, jestli je připravovat. Ty peníze jsou velmi často i školy, protože někde to zaštiťuje škola, někde to zaštiťují sami studenti. Chtěl bych se zeptat pana ministra, jestli ministerstvo zvažovalo nějakou variantu, jestli například nepřemýšlelo nad nějakými kompenzacemi za předpokladu, že by tedy ta škola do toho investovala peníze a přišla by o ně, nebo jestli je to něco, co bude řešit teprve v budoucnu. Zkrátka ať studenti vědí, na čem jsou.
A poslední související věc. Ministerstvo školství není jenom Ministerstvo školství, ale ministerstvo mládeže, a co studenti řeší, tak jsou hygienické podmínky u tanečních, které nás na podzim čekají, a jestli to bude nějakým způsobem řešeno. (Lehké pobavení vlevo.) Možná vám to přijde komické, ale já ti schválně ty dotazy prostřednictvím pana předsedajícího přepošlu. Jsou jich opravdu stovky. Děkuji předem za zodpovězení těchto dotazů.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan ministr Plaga bude reagovat faktickou poznámkou. Prosím, pane ministře.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji. Ačkoliv to není, tento příspěvek nebyl k tomu zákonu, tak si dovolím, abychom se mohli vrátit k tomu projednávanému zákonu, rychle reagovat.
Co se týká manuálu, myslím si, že reakce, i včerejší reakce, od ředitelů, které kontinuálně běží na ČT24, ta zpětná vazba, že je to dostatečně dopředu. Chápu, že je potřeba říkat, že to je pozdě, ale uvědomte si, že pokyny na přípravný týden - začíná ten příští týden a my jsme avizovali už v červenci, že ta opatření jsou nějakým způsobem strukturovaná a že nebudou nikterak nová, že budou stíhatelná ze strany ředitelů. Takže zpětná vazba ze strany ředitelů je, že to, co tam je popsáno, je realizovatelné. Každopádně plošné nošení roušek vychází a bude vycházet z mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví. A pokud je předepsáno do nějakých prostor, tak je tam předepsáno, a předepsáno tam asi epidemiologicko-hygienicky má být, byť to může být k debatě.
Každopádně k těm soutěžím, ač jsem velmi rychlý, mám minutu. Pokud to probíhá distančně, pořádány být mohou. To doporučení, že nebudou vyhlašována celostátní kola, nebo ta informace, že nebudou vyhlašována celostátní kola, tam je. Samozřejmě že pokud tomu nebrání ty hygienické standardy, to znamená, je to online, je to korespondenčně, což jsou i tyto typy soutěží, tak ty probíhat mohou. A u těch, které neorganizuje, nevyhlašuje Ministerstvo školství, tak je doporučeno, aby jejich konání bylo přesunuto na druhé pololetí tohoto školního roku. Neznamená to nějaký generální zákaz, ale jenom přizpůsobení situaci. Pokud se situace zlepší, je tam to doporučení do druhého pololetí a ty online běžet mohou.
Co se týká tanečních a dalších věcí, to skutečně, byť vzniká manuál, tak stejně jako hygienické standardy na školách v přírodě nejsou věcí Ministerstva školství. My pouze podporujeme ty mládežníky, kteří je pořádají. Takže standardy pro pořádání tanečních opravdu nestanovuje Ministerstvo školství, takže vám na to neodpovím.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane ministře. Nyní vystoupí poslanec Martin Baxa v obecné rozpravě. Připraví se poslanec Lukáš Bartoň. Prosím, máte slovo.
Poslanec Martin Baxa: Děkuji za slovo. Dobré popoledne. Vážený pane místopředsedo, pane ministře, dámy a pánové, dovolte mi, abych vystoupil nejenom k tématu návrhu zákona, který je zde předložen, ale vlastně k celkové situaci, která souvisí s tím, jak by měl být zahájen letošní školní rok. Dovolil bych si vyjádřit se k třem věcem, k manuálům, k vybavení škol a samozřejmě potom k vlastnímu návrhu zákona, k němuž jsem připravil pozměňovací návrh, který tady v podrobné rozpravě také načtu.
V argumentu, který souvisí s tím, za jakých podmínek budou otevřeny školy 1. září 2020, tady pan ministr říkal, že kritika toho, že byl manuál vydán pozdě, je zbytečná, že to bylo v termínech, které se řekly, a že dnes se ředitelé k tomu manuálu vyjadřují pozitivně. Přesto, pane ministře, jsem přesvědčen o tom, že ten manuál byl vydán pozdě a že několik týdnů byly nejenom školy, ale i rodiče vystavováni neklidu a nervozitě, protože prostě nemohli vědět, a to je podle mě ten klíčový argument, co v tom manuálu bude. Mohla být očekávána velmi razantní opatření, která by vyvolala veliké nároky na to, jakým způsobem bude organizace výuky zajištěna. Mluvíme třeba o příkladu Itálie v současné době, kde pravděpodobně bude školní rok zahájen tak, že bude každý žák sedět sám ve své lavici. Objevovaly se úvahy o tom, že bude výuka rozdělena do různých částí týdne, a to by na ty školy kladlo veliké nároky. Takže si myslím, že kritika toho, že Ministerstvo školství s vydáním manuálu váhalo, byla oprávněná, a není to jenom názor můj. Poukazovaly na to i řady názorů odborné veřejnosti, zabývala se tím například učitelská platforma sdružující učitele a ředitele škol, která i v prázdninové době poukazovala na to, že v této situaci zatím není zřejmé, jaké podmínky budou.
Nicméně musím podotknout, a chci to říct takto veřejně, že výsledek, to znamená manuály pro otevření škol od 1. září 2020, je dobrý a že ten manuál přináší pro školy převážně pozitivní zprávy, a chtěl bych to ocenit. Samozřejmě se i v tomto dokumentu najdou různé části, které jsou diskutabilní, některá opatření budou problematická ve vztahu, jak je zajistit. Ale ten manuál přináší podle mého názoru dvě základní dobré zprávy.
Tou první zprávou je to, že školní rok v českých školách 1. září 2020 začíná ve standardním režimu, tedy že se nechystají žádná speciální opatření, že začne prezenční výuka tak, jak jsou na ni žáci zvyklí. A proč je koneckonců důležité, aby v naší zemi prezenční výuka probíhala tak, jak jsme na ni zvyklí.
A ta druhá zpráva, dobrá zpráva, vychází také z mých zkušeností během boje s koronavirovou krizí, totiž to, že manuál neklade žádné povinnosti na školy a na jejich ředitele, aby sami vstupovali do kontaktu s krajskými hygienickými stanicemi. Z toho byla opravdu veliká obava. A to, že manuál je postaven na principu toho, že ředitelé škol nejsou těmi, kteří jsou zodpovědní za to, v jakém zdravotním stavu jsou jejich žáci, ve vztahu ke krajským hygienickým stanicím Že při různých výskytech, podezřeních na to, zda nějaký žák nemá příznaky Covid-19, nebude ředitel tím, kdo by měl kontaktovat krajskou hygienickou stanici, myslím, bylo pro školy velmi důležité a úlevné. Takže v tomto ohledu určitě si manuál v tuto chvíli zaslouží dobré hodnocení. Je to dobrá zpráva, jenom důvěřujme tomu, že situace bude taková, aby výuka mohla během školního roku probíhat tím způsobem, jak začne 1. září 2020.
Jako dobrou zprávu chci zhodnotit i to, že se vláda rozhodla uvolnit nemalé finanční prostředky na IT vybavení škol. Byl to veliký problém, který se ukázal během jarní koronavirové krize, ať už se týkal vybavení škol, nebo vybavení v rodinách. Data České školní inspekce ukazovala na to, že část žáků zůstala zcela mimo výuku, část žáků měla problémy s tím, aby mohla dlouhodobě výuku zvládnout, a vybavení škol hardwarem je určitě pozitivní, tak jak bylo řečeno, tedy příspěvek ve výši 20 tisíc korun na účet, ale i vytvoření fondu pro půjčování těchto prostředků žákům.***