(12.20 hodin)
(pokračuje Mihola)

Ještě poslední poznámka k pozměňovacímu návrhu pana kolegy Baxy z ODS. Ten velmi podporuji. Bohužel na školském výboru neprošel. A je to velká chyba. Víte, jaká byla napjatá situace ohledně přijímacích zkoušek na střední školy. Úplně zbytečně. Mohly být dva termíny. Podle mého názoru nic tomu nebránilo, ale bylo to vlastně jenom v rukách pana ministra školství. Víte, že v nouzovém stavu jsem předložil poslanecký návrh a ani nemohl být projednáván. A právě toto řeší kolega Baxa v tom svém pozměňovacím návrhu, aby k takovým situacím nedocházelo.

Já si myslím, že v tomto by měla být Sněmovna suverén, který by, když se situace nějak vyvíjí, tak jak se dobře vyvíjela na jaře, mohla změnit a mohli jsme se vystříhat úplně zbytečných nedorozumění, napětí. Už tak toho bylo na ty žáky, studenty i jejich rodiče hodně. Tak proč ještě to zesložiťovat tím, že jsme ubrali nebo že bylo ubráno těm žákům. Já jsem nechtěl ubrat, já jsem zásadně proti tomu. Ten termín přijímacích zkoušek a také možnost odvolání - úplně zbytečná věc.

Takže závěrem chci deklarovat, že tento vládní návrh podpořím, protože jsem pro to, aby online výuka byla součástí školského zákona. Napravíme toto legislativní vakuum. Je potřeba myslet ale na všechny stupně škol, nejenom na ty základní, a komunikovat i s těmi zřizovateli. A znovu se přimlouvám na závěr za ten pozměňovací návrh kolegy Baxy, prosím i o jeho podporu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S přednostním právem místopředseda Sněmovny Tomio Okamura. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, předložený zákon zavádí povinnost účastnit se distanční školní výuky. S tím SPD souhlasí. Je to v souvislosti s vládními opatřeními. Co k tomu ještě dodat?

Koronavir je fakticky mutace chřipky. A jak zmínil pan Prymula, tento vir zjevně oslabuje a průběh nemoci je stále lehčí. Ten vir už nikdy nezmizí, bude mutovat a postupně oslabovat, než se objeví další. Panika z tohoto koronaviru není namístě. Souhlasím s odborníky, že tu máme daleko větší a skutečně smrticí hrozby, které kupodivu s takovou panikou a razancí stát neřeší, jako je skutečná epidemie rakoviny, kterou onemocní v průběhu života každý třetí občan ČR a každý čtvrtý na ni umře. Patří dík českým zdravotníkům, že v posledních letech se jim daří lepšit výsledky léčení. Ale nic nemění na faktu, že masovou četnost rakoviny jak společnost, tak jako stát fakticky systémově neřešíme, a přitom prevence proti rakovině možná v mnoha oblastech našeho života možná je.

Výše řečené ovšem nic nemění na tom, že je správně, že tady jednáme o novele školského zákona, která zavádí pro děti povinnost účastnit se distanční výuky jako součást povinné školní docházky. A tím důvodem by třeba ani nemusel být covid, ale prostá logika, protože tu máme spoustu dětí, které mohou mít skutečně nebezpečné nemoci, jako je TBC nebo HIV, nebo tu máme děti, které jsou trvale upoutané na lůžko, a také máme děti v zahraničí a mnohé z nich se už léta v rámci individuální výuky učí přes internet ve spolupráci se školou v ČR. Takže víme, že některé školy to umějí.

Pokud někomu nařídím, aby se doma učil prostřednictvím počítače, musí stát zajistit, aby takový zákon mohl poslechnout. Musí zařídit nejen počítač, ale také připojení. Přičemž hlavně internet v každé domácnosti by měl být do budoucna samozřejmostí. A zdarma. Říkám už dlouho, že se stát neměl zbavovat svého telekomunikačního operátora. A když to už udělal díky neskutečné hlouposti jedné části politiků a díky velmi uvěřitelné prodejnosti další části politiků, měl by tuto chybu napravit. Už léta říkám, že by měl stát zajistit prostřednictvím vlastního operátora internet prostřednictvím celostátní Wi-Fi zdarma do každé domácnosti, do každého státního subjektu, ať jsou to úřady, nemocnice, policie či školy. Celostátní pokrytí není technický problém, není technicky problém, a přineslo by to stamilionové úspory nejen domácnostem, ale i státu, protože instituce, úřady a tak dále by mohly komunikovat zadarmo. Stačí se podívat, kolik kdo kde platí operátorům, a spočítat si, kolik by ušetřil. Navíc zisky za telekomunikace v řádu miliard dnes z velké části plynou do zahraničí. Doufám, že v dnešní situaci by vám, dámy a pánové, nevadilo, kdyby zůstaly v ČR v kapse našim občanům.

Státní telekomunikační firma by samozřejmě komerční služby, mezi něž v tomto případě neřadí výše uvedené, to znamená, by se občané a státní instituce mohli připojovat k internetu zdarma, tím pádem by měli i volání vzájemně zdarma, tak ty další komerční služby by mohla poskytovat s mírným ziskem a ten by mohl být dalším příjmem státního rozpočtu. Stát už nemůže zvyšovat své příjmy zvyšováním daní a odvodů a musí si najít vlastní zdroje. To snad pochopí i ti, co v boji za kapitalismus razili plošné privatizace ziskových státních firem. Vrátilo se nám to vše jako bumerang v podobě nezdravé závislosti na daních od občanů a firem.

Myšlenka internetu zdarma by se měla zalíbit i našim Bruselanům. Dokonce i EU podobný plán vybudování alespoň občasné Wi-Fi zdarma na šesti tisíci místech v Evropě schválila už v roce 2017. Samozřejmě jako vždy u Bruselu jde o nesystémový krok. Ale myslím, že k celoplošnému pokrytí zadarmo se během pár let dopracují i tam. V našem případě jde jen o to, zda budeme ještě pár let čekat, až nám to někdo nařídí, nebo to uděláme sami a tak, abychom z toho měli maximální prospěch jak stát, tak i občané.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Je zde faktická poznámka pana poslance Zdeňka Podala. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Podal: Děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, rád bych se vyjádřil k navrhovanému zákonu, a sice k bodu číslo 1. Školy jsou povinny dotčeným dětem, žákům nebo studentům zajistit distanční vzdělávání. K tomu však školy nemají dostatečně technické zázemí, finanční možnosti.

Dozvěděli jsme se, že peníze za učitelem půjdou až koncem října, ale začátek školy, jak známo, je tedy v září. A řada rodin a dětí v oblasti IT jsou negramotní. Současně ne každá rodina má přístup k internetu. To tady zmínil i pan Okamura, že řešení by bylo, ale v tuhle chvíli ho nemáme. Finanční prostředky uvolněné ministerstvem tuto negramotnost neřeší. A dále není řešen nedostatek vyučujících, pokud je výuka vedena oběma způsoby, jak distančním, tak přímým. Je omezena možnost věnovat se žákům přicházejícím z odlišného jazykového prostředí a celou věc navíc komplikuje inkluze, kde distanční způsob je více než diskutabilní.

K bodu 2. Tento odstavec je velmi vágní a dostatečně nespecifikuje požadavek ministerstva, například selekce vyučovaných předmětů distančním způsobem.

K bodu 3. Praxe ukázala, že toto ve skutečnosti nefunguje, aby se škola přizpůsobila podmínkám dítěte. Řada dětí i rodičů pojala toto vzdělávání jako pokračování prázdnin a škola nemá žádný nástroj, jak rodiče a žáky ke vzdělávání přimět. Většinou se učitelé věnují části žáků, kde je snaha rodičů i dětí a také technické možnosti se takto vzdělávat. Řešením by bylo nejdříve pracovat s rodiči, aby sami zvládli techniku distančního vzdělání, a potom tyto znalosti přenesli na své děti. Pokud mají příslušné technické vybavení samozřejmě. A pokud se nenajde řešení této situace, dojde k vyčlenění části žáků a studentů a zbytek bude prakticky nevzdělatelný.

Děkuji za poznámku.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. A nyní vystoupí řádně přihlášený do obecné rozpravy pan poslanec Dominik Feri, připraví se pan poslanec Martin Baxa. Máte slovo, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP