(16.10 hodin)
(pokračuje Bauer)
Pokud tento zákon bude přijat - a teď přiznávám, protože se jedná o nařízení, že kdybychom si chtěli stěžovat, nechtěli bychom ho přijmout, tak teď už je pozdě, protože na to jsme měli čas před třemi lety, teď už musíme pouze transponovat a implementovat. Ale pokud tento návrh zákona bude přijat, tak to může mít v podstatě dva efekty. Za prvé to může omezit aktivity mnoha zahraničních firem investovat na území České republiky, protože ony si vyhodnotí, že mohou být českým státem označeny za rizikové, proč ne. A na druhou stranu to může významně motivovat mnohé jiné zahraniční firmy, kde se tento projekt bude také realizovat, aby prostě považovaly Českou republiku za bezpečnostní, nebo ne bezpečnostní riziko, za zemi, kde ty problémy jsou vyřešeny.
Já jsem se chtěl zeptat, protože i na úrovni hospodářského výboru máme velmi často neblahé zkušenosti s tou - v uvozovkách - čistou implementací a čistou transpozicí, jestli - a ono se to z těch 130 stran nedá vyčíst - jestli náhodou buď chtěně, nebo nechtěně úředníci na příslušných ministerstvech buď čistě transponovali, anebo se do některých parametrů, já se na to samozřejmě ještě podívám, protože to bude předmětem diskuse na hospodářském výboru, jestli jsme si tam náhodou ještě něco navíc nepřidali, což se velmi často stává, když ty směrnice nebo nařízení transponujeme do naší legislativy. Takže to je spíše podnět pro pana ministra. Nevím, jestli to je odpověď teď, okamžitě, ale já už teď mám pocit, že v některých částech tohoto zákona možná můžeme jít i nad rámec té povinnosti transponovat do českého právního řádu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Janu Bauerovi. Kdo dál? Ano, pan poslanec Lipavský. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jan Lipavský: Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, vážení kolegové. Já jsem velice rád, že Poslanecká sněmovna se zabývá tímto zákonem, vládním návrhem zákona o prověřování zahraničních investic, protože to je i jedna z prioritních norem za naši stranu. Je to vlastně vládní návrh, který my velice vítáme a podporuje jej. A také jsme se aktivně zasazovali o to, abychom se o tomto návrhu bavili na plénu Poslanecké sněmovny co nejdříve. Toto téma je ve vzduchu již několik let, proběhla zde ve Sněmovně řada odborných seminářů a debat na toto téma. A je vlastně naprosto zásadní, aby česká vláda, která nějakým způsobem vykonává zahraniční a bezpečnostní politiku a také za ni nese odpovědnost, získala do rukou nástroj, kterým může tuto bezpečnostní politiku vykonávat i v oblasti byznysu. A není to o tom, že by nyní měla vláda jít a začít všechno kontrolovat, na všechno se dívat, ale jsou některé klíčové sektory, klíčová odvětví, kritická infrastruktura, je to armádní sektor, které jsou naprosto nezbytné pro existenci a fungování státu. Takže tímto směrem ta norma míří, a když se podíváme na různé příklady ve světě, tak ty případy vykrádání know-how nebo získávání kontroly ve strategických podnicích ze strany zahraničních aktérů zde jsou přítomny. A Česká republika vlastně je dneska vůči tomu bezbranná.
Takže my jsme za to velice rádi, za tuto normu, a těšíme se, že ji budeme moci projednávat ve výborech, kde případně se třeba objeví nějaké pozměňovací návrhy, ale to asi bychom úplně předbíhali. Každopádně z naší strany opoziční patří velké poděkování vládě, že to posunula do Parlamentu. Děkuji za slovo.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ptám se, kdo dál v obecné rozpravě. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Pan ministr? Pan zpravodaj? Není tomu tak. Budeme pokračovat tedy, protože nepadl žádný návrh na vrácení nebo na zamítnutí předloženého návrhu, a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázat jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak. Rozhodneme v hlasování číslo patnáct. Já nejdříve zagonguji a přivolám kolegy a kolegyně do sněmovny.
Opakuji, že v hlasování číslo 15 budeme hlasovat o přikázání tohoto tisku výboru hospodářskému jako výboru garančnímu. Zahájil jsem hlasování číslo 15 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování číslo 15 z přítomných 177 pro 125, proti 1. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalším výborům nebo výboru k projednání? Není tomu tak. Mohu tedy konstatovat, že byl tento návrh přikázán hospodářskému výboru jako garančnímu, a mohu ukončit první čtení tohoto tisku.
Budeme pokračovat, a to projednáváním tisku 910. Jde o
31.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní
a některé další zákony
/sněmovní tisk 910/ - prvé čtení
Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí Aleně Schillerové, že zaujala místo u stolku zpravodajů. O totéž požádám zpravodajku pro prvé čtení, paní poslankyni Miloslavou Vostrou. Jakmile se hluk ve sněmovně uklidní, požádám paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí Alenu Schillerovou, aby z pověření vlády tisk 910 uvedla, ale ještě tak učinit nemohu, protože je tady ještě velký hluk... Prosím, paní místopředsedkyně vlády, máte slovo.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, nebudu dlouhá. Dovolte mi, abych vám jako každoročně představila i letos návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony, takzvaný daňový balíček, tentokrát roku 2021. Zákon obsahuje změny zákonů v oblasti daní, dalších souvisejících zákonů procesního a kompetenčního charakteru, které jsou v gesci Ministerstva financí a ke kterým má dojít s účinností od 1. ledna 2021. Zařazení těchto změn do jednoho právního předpisu je v podstatě opakovaně a pro daňové subjekty se tím zvyšuje přehlednost, protože nejsou prováděny řadou samostatných zákonů, ale jsou obsaženy v návrhu jednoho předpisu.
A teď velmi stručně, které daňové zákony se novelizují. (V sále je hlučno.)
Za prvé, vezmu to postupně. Novela zákona o místních poplatcích obsahuje návrh - částečně změní stávající osvobození hospitalizovaných osob na vynětí z předmětu poplatku a v té souvislosti rozšíří toto vynětí také na průvodce pacientů, u kterých je nutná celodenní přítomnost u pacienta, pokud jim je pobyt hrazen z veřejného zdravotního pojištění, zejména jde o průvodce dětí do 6 let.
Novela zákona o dani z nemovitých věcí navrhuje rozšířit pravomoc obcím při stanovení místního koeficientu a umožní tím stanovit místní koeficient také pro jednotlivou část obce, především je to pro tu část obce, kde mají sídlo například podnikatelské subjekty, aniž by se to dotklo zvyšování daně pro občany.
Novela zákona o dani z příjmů, kterou já považuji za nejdůležitější v balíčku, obsahuje asi čtyři hlavní okruhy změn. Nejdůležitější a nejvýznamnější je takzvaný stravenkový paušál. Bylo o něm řečeno mnoho, vyvrátím jeden ze základních -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní ministryně, já vás ještě jednou přeruším a požádám sněmovnu o klid. Pokud někdo diskutuje jiné téma, než je tisk 910, tak prosím v předsálí. ***