(10.00 hodin)
(pokračuje Pekarová Adamová)
Nicméně vraťme se od komunální politiky k dotačním programům, které jsou pro zemědělce. Ty stoprocentně musejí motivovat k udržitelnému hospodaření, k tomu, aby se zbytečně nepoužívaly všechny herbicidy, pesticidy, které ničí život v půdě a které také oslabují retenční schopnost půdy.
Dále se pojďme také bavit o zákonech, kterých se bohužel v tomto volebním období naše vláda zalekla, totiž omezení podpory biopaliv. Už v minulém roce jsme spolu s dalšími stranami tady předložili návrh, který by biopaliva první generace omezoval. Ale bohužel vládní poslanci byli proti a návrh přijat nebyl. Já za TOP 09 mohu slíbit, že ještě v tomto volebním období se tuto iniciativu pokusíme oživit a nevzdáme to. Protože i to je zásadní pro řešení problému, který tady dnes máme na stole.
Návrh na stavbu desítek přehrad, se kterými v posledních týdnech vláda přichází, už tady bylo také komentován. Snažíme se řešit sucho zabetonováním krajiny. My si skutečně nepřejeme, aby lidé museli brát vodu z cisteren místo ze svých vlastních studní. Ale ani zabetonovat krajinu a vytvořit desítky nových přehrad, což mimochodem stejně by trvalo mnoho let, spíše desítek let, by nepomohlo řešit zásadní problém.
V posledních týdnech a měsících jsme samozřejmě řešili mnoho věcí s koronavirem spojených, ať už přímo se samotnými zdravotními hledisky, tak také s dopady do ekonomiky, které tato krize má a bude mít, a rozhodně ještě nejsme ani zdaleka v části, jsme teprve na začátku celého problému.
Tím zásadním problémem, zásadní krizí, která tady ale probíhá, a probíhá už mnoho let a rozhodně bude probíhat i dál, je právě krize klimatu, krize, která je spojena s našimi přírodními zdroji, a tomu musíme věnovat zásadní pozornost, ochraně vody, ochraně půdy, a obecně přístupem k naší krajině, k našim lesům, polím atd.
Odpovědná politika ochrany životního prostředí tedy není otázkou jednoho volebního období, ale řeší udržitelnost, čistotu krajiny na dlouhá léta dopředu. Samozřejmě nejen pro nás, ale pro naše děti a vnoučata. A já jsem přesvědčena o tom, že toto téma má být tím stěžejním, které budeme řešit a které se stane i největším politickým tématem těchto let. Jako TOP 09 jsme tedy přesvědčeni, že schůze, jejíž program dnes budeme schvalovat snad velice brzy, má velký přínos pro to řešení. Proto si vás jménem svých kolegů dovoluji požádat o to, abychom její program schválili, abychom měli příležitost jednotlivé návrhy diskutovat a posunout se s nimi dál. Protože to je předpoklad toho, abychom řešení skutečně uvedli v praxi, a nikoli o nich vedli pouze diskusi.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám také děkuji. Přečtu tři omluvy: pan předseda vlády Andrej Babiš se omlouvá dnes z dopolední části jednání z pracovních důvodů, pan poslanec Jiří Kobza se omlouvá dnes mezi 11.00 a 23.42 z důvodů pracovních. Paní poslankyně Tereza Hyťhová dnes po celý jednací den ze zdravotních důvodů.
Pan poslanec Mikuláš Ferjenčík bude hlasovat s hlasovací kartou číslo 22.
A já poprosím pana místopředsedu Poslanecké sněmovny Filipa, aby se ujal slova. Prosím.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane předsedající, členové vlády, paní a pánové, budu stručný. Dne 13. 6. loňského roku, tedy před rokem a čtyřmi dny, předložil klub KSČM ústavní zákon o ochraně vody a za celý rok jsme se na něj nedostali. Máme to dnes jako součást bodů této schůze. Vzhledem k tomu, že je svolána podle § 51 odst. 4 zákona o jednacím řádu, nemůžeme dodržet skutečnou ústavní hierarchii, tzn. nejdříve projednat Ústavu, její znění, a potom podle toho i měnit zákony o vodách a ostatní, které s tím souvisejí. Ale je dobře, že se k tomu dostaneme. Stejně tak KDU-ČSL předložila návrh Ústavy, novely ústavního zákona, a také je to téměř rok už, co to bylo.
Jsem přesvědčen, ač vláda přijala k oběma návrhům negativní stanovisko, že jsme za ten rok dospěli minimálně k tomu, jak by novela Ústavy měla vypadat, a jsem přesvědčen, že k tomu můžeme pomoci na této schůzi. Důležité bude po projednání prvních čtení všech návrhů zákonů, abychom našli časovou hierarchii. To znamená, že nejdříve přijmeme novelu Ústavy, abychom věděli, jaký bude ústavní rámec. Podle toho budeme muset prodloužit lhůty k projednání ve druhém čtení u ostatních zákonů tak, abychom teprve z ústavního rámce vycházeli pro přijetí konkrétního textu zákona, ať už jde o vládní návrh zákona o vodách, který je tady jako první, nebo od ostatních kolegů, ať už od klubu STAN, nebo od dalších.
Jsem přesvědčen o tom, že jednání má smysl. Má smysl právě proto, že je i naší odpovědností, abychom v ochraně naší vody v České republice pokročili dál. Jsme na evropském rozvodí, všechna voda od nás odtéká do tří různých moří a my musíme jak pro své vlastní potřeby, tak ale i s ohledem na naše sousedy hospodařit s vodou tak, aby zůstala nám, dalším generacím, ale i našim sousedům. Je to naše odpovědnost a jsem rád, že se k tomu dostáváme. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám rovněž děkuji za vaše vystoupení a poprosím pana ministra Richarda Brabce. Připraví se pan ministr Miroslav Toman. Dávám vám slovo a předám řízení. Prosím.
Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. No, kdyby to bylo tak horké téma, jak i většina opozice tvrdí, tak by sál nevypadal ani z opoziční strany tak, jak vypadá. Čest tedy výjimkám! To je možná trošku i střelba do našich řad, ale schůzi svolala opozice. Já tady nevidím moc lidí z opozice. Některé tady vidím, ano. Takže to také o něčem svědčí.
A vážení, kdybych řadu z vás, kteří jste tady vystupovali, a zase na výjimky, slyšel o tom tématu hovořit před několika lety takhle intenzivně, tak bych se na to taky koukal jinak. Ten rozdíl mezi řadou z vás a mnou je ten, že já jsem se tím suchem, o kterém teď všichni tak mluvíte, začal intenzivně zabývat v únoru 2014 poté, co jsem na konci ledna 2014 nastoupil na Ministerstvo životního prostředí. Ne proto, že bych byl tak geniální a vizionářský, ale proto, že jsem začal poslouchat odborníky, kteří říkali, že my jsme desítky let řešili povodně, ale úplně stejně už jsme měli desítky let řešit sucho. Protože povodně a sucho, jak už jsem tady několikrát říkal, jsou jenom dvě strany stejné mince. A ta mince se jmenuje dopad klimatické změny na Českou republiku.
V tu chvíli by to bylo samozřejmě, řekněme, asi spravedlivější. Ale věřte mi, že my nasloucháme všem, kteří přicházejí s nápady. Protože čelíme soupeři - příroda není soupeř, ale je to výzva, řekněme - tak čelíme výzvě, která je možná největší v moderních dějinách lidstva. Na tom se všichni shodneme. A kdybychom se ještě měli hádat mezi sebou prostě o tom, jestli tohle je potřeba udělat dřív, nebo za měsíc, nebo jestli je to ideologická záležitost, jako že to není ideologická záležitost, o tom jsem hluboce přesvědčen, tak nemáme ani tu malou šanci, kterou stále ještě máme, abychom se adaptovali. Protože to zmírnění změny klimatu, to jako Česká republika máme v rukou velmi, velmi, velmi omezeně, kdežto tu adaptační strategii máme v rukou do značné míry. A proto taky ta adaptace je pro mě daleko důležitější téma.
A my za těch šest let nebo šest a půl roku dneska, v podstatě si troufám říct, že byť nemám ty transparenty tady a nemám ty tvrdé desky, ale naše projekty jsou vidět v přírodě a jsou vidět v krajině. Řada z nich tedy vidět není, to je reakce na pana předsedu Bartoše, protože řada z nich je pod zemí. To je ten problém. Říká: Kde ty peníze jsou? No jsou zakopané pod zemí. Ne v nějaké skrýši, ale jsou ve vodovodech, kanalizacích, to jsou desítky miliard korun, které samozřejmě dneska tak vidět nejsou, protože to považujeme za samozřejmé. ***