(17.50 hodin)
(pokračuje Fialová)
Pokud se budeme bavit o nákladech na jednotlivý audit, tak se jedná o základní poplatek 500 eur, který se opakuje každý rok, a při té auditorské zprávě záleží na domluvě podle náročnosti provedeného celého auditu. Společnost WEEELABEX dělá školení i pro auditorské firmy, jako je DEKRA, TUW, TERRA a mnoho dalších, které všichni známe a které certifikují nebo auditují společnosti podle ISO norem.
Z vyjádření ÚOHSu k pozměňujícímu návrhu vyplývá, že kontrola povinností zpracovatelů je přenášena na soukromou společnost a odnímá pravomoc Ministerstva životního prostředí a uděluje ji třetí osobě. Návrh toto neobsahuje - povinnost není přenášena na jedinou třetí osobu. Návrh stanoví podmínky subjektům, které budou kontrolu a ověřování provádět. Splnění podmínek posuzuje akreditační orgán založený vládou České republiky. Navržený sytém je otevřený, transparentní a nediskriminační. V případě, že by měl ÚOHS nějaké podezření na nezákonné provázanosti nebo na střet zájmů, je samozřejmě v jeho gesci takový případ prošetřit v rámci jemu daných zákonných opatření. Není však možné takový případ a priori předjímat. Důsledkem přijetí těchto pozměňovacích návrhů v pozměněné formě, kterou budu předkládat v podrobné rozpravě, kde se odkládá účinnost certifikace k 1. 7. 2023, naopak bude zkvalitnění procesu zpracování u těch všech zpracovatelů, kteří mají o zpracování skutečný zájem.
Co se týče dalšího sporného bodu, kterým je sběrná síť, původně v roce 2014 byla stanovena na 2 tisíce obyvatel a společnosti, které se již na toto připravily, jsou na tom teď vlastně bity, když se najednou rozšíří na 10 tisíc obyvatel. Přičemž naším cílem je, aby každý občan měl možnost odevzdat elektroodpad v jemu nejbližší dosažené vzdálenosti. Pokud menší obec projeví zájem spolupracovat s kolektivním systémem - není nejmenších pochyb, děje se to prostřednictvím hasičů, dalších jiných smluv a tak dále a je zajištěno i pro menší obce. Proto požadavek na 10 tisíc obyvatel mi přišel neadekvátní, nelogický z důvodu toho, že už tato hustá síť byla stanovena v roce 2014, a mým cílem je, aby každý občan nám odevzdal elektroodpad tam, kam patří, a neházel nám ho tam, kam nepatří, a dosáhli jsme maximální míry recyklace.
Fakta, která opět uvádí ÚOHS - o nastavení monopolní bariéry vůbec nemůže být řeč. Tato povinnost byla zavedena již v současně platném zákoně, o čemž jsem mluvila, a nikdo nedal ustanovení za celou dobu trvání této zákonné povinnosti přezkoumat. Ke specifikaci sběrné sítě vedla v roce 2014 skutečnost, že z tehdejších sedmi zmiňovaných šesti kolektivních systémů neměly, ani se nesnažily od té doby vytvářet, celorepublikovou sběrnou síť čtyři z nich, ač zastupovaly výrobce, jejichž výrobky byly prodávány celorepublikově. To jen potvrzuje jejich postoj k plnění povinností výrobců a i návrh na změkčení základních parametrů tomu nasvědčuje.
Pokud se budeme bavit o limitech pro výrobce, kteří mohou být provozovateli kolektivního systému, tak zde také předkládám pozměňovací návrh. Protože pokud někdo chce vytvořit kolektivní systém jenom specializovaný například na žárovky, světla, baterie a tak dále, tak limit byl vysoký a snižujeme ho na mnohem nižší částku. Tím pádem bylo vyhověno kolektivním systémům, které sbírají tento specifický druh.
Zároveň se zamezí negativním příkladům, které v minulosti chodily, kdy účelově vznikaly kolektivní systémy, kdy některý z výrobců nebo kolektivních systémů dovezl pár elektrozařízení ze zahraničí pod každou jinou společností a založil si kolektivní systém. Kolektivní systémy vlastně zcela marginálními či účelovými výrobci byly v minulosti v ČR zakládány, přičemž tito výrobci nebyli vedeni snahou o plnění zákona, ale především snahou o vlastní prospěch.
Já jsem nejdřív přemýšlela, jakým způsobem na to poukázat, že tu je společnost, která vyvolává takovou zášť k tomuto pozměňovacímu návrhu, a rozhodla jsem se nakonec, že ji zmíním. Jedná se o společnost REMA a možná jste si v médiích všimli, že uváděla ve svém rejstříku vágní výklad toho, co je veřejná sběrná síť. Tak kdybyste chtěli, tak do Státní opery můžete odvézt lednici, kulmu, a tak dále, protože tato společnost je uvádí na svém veřejném dostupném místě.
Kým je společnost REMA Systém tvořena? Podle zákona vzniká, pokud máme čtyři výrobce elektrozařízení. REMA Systém je tvořena - předseda představenstva je David Beneš, členové představenstva jsou Karel Beneš a David Vandrovec. Akcionáři jsou - společnost DITCOM, kde figurují jména jako Ladislav Dušek, Karel Beneš, David Beneš. Dále společnost DEWAREC, kde jsou jednateli opět Ladislav Dušek, Karel Beneš, David Beneš. A DELTASOFT, kde jsou jednatelé pan Dušek a Karel Beneš. Tyto společnosti založily tento kolektivní systém. Takže se budeme bavit o tom, komu chceme na tomto trhu pomáhat.
Posledním pozměňovacím návrhem, který se netýká této problematiky, je... (Nemůže najít podklady.) Ten já odůvodním v podrobné rozpravě, kde uvádíme do souladu poplatky. Ten, kdo vybírá, tak také podle zákona o odpadech zprocesovává celé pokuty. To je celé.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Já vám také děkuji a dalším v pořadí je pan poslanec Leo Luzar. Prosím máte slovo.
Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Dámy a pánové, já se pokusím v obecné rozpravě vysvětlit svoji motivaci ke třem změnám v návrhu tohoto zákona, který je před námi. Dopředu říkám, že o odpady jako takové se příliš nezajímám, nepovažuji se za odborníka v této oblasti. Je mi, řekněme, pouze vzdáleně blízká, protože město Ostrava, ve kterém žiji, má vlastní podnik, který sváží odpad. Byl jsem kontaktován i městem Frýdek-Místek, kde je městská skládka odpadu. A trošku tu problematiku z tohoto pohledu, mnozí z vás by řekli z rychlíku, ale ano, snažím se to trošku pochopit.
Jako člen hospodářského výboru, kde jsme projednávali tento návrh, jsem byl kontaktován ze svazu, nechci říct malého, zpracovatelů odpadu - ať jim neukřivdím, tak možná středních zpracovatelů odpadu - kteří mě upozornili na dle jejich názoru závažný problém spočívající právě v té určité certifikaci kvality zpracování toho odpadu. Přiznám se, nerozumím tomu, jsem příznivcem norem a závazných předpisů, které určují určité podmínky. Přesto jsem si osvojil jejich myšlenku a jejich návrhy, které v podrobné rozpravě potom číselně označím. ***