(10.20 hodin)
(pokračuje Hamáček)
Já mám pocit, že jste ne úplně pochopil, nebo že jsme si nebyli schopni úplně vyjasnit, co je předmětem tohoto návrhu. Ten návrh má za cíl de facto otočit důkazní břemeno, aby hasiči, kteří zasahují u dopravních nehod, a jejich náklady jsou hrazeny z povinného ručení viníka nehody, tak místo toho, aby teď museli papírovat, aby museli papírovat jako doteď, že fotí všechno, dokazují, kolik tam vysypali sorbentu, proč tam byla dvě auta a ne jenom jedno, tak to důkazní břemeno otáčíme a pojišťovna v případě, že bude chtít tu částku rozporovat, tak ji bude muset dokázat ona.
Je to projednáno s Ministerstvem financí, je to projednáno s Českou kanceláří pojistitelů. Všichni s tím vyjádřili souhlas a de facto se těšili na ten nový zákon. A já vůbec nevím, proč do toho motáme policii a záchranku. Tady je nějaké jasné stanovení vyčíslování nákladů pro Hasičský záchranný sbor. Funguje to. Akorát je to prostě spojeno se šílenou administrativou.
Já jsem věnoval poslední rok tomu, abych toto znění zákona vyjednal, a vy to navrhnete zamítnout. Tak v pořádku, ale pak nechápu, proč tady vystupoval Zbyněk Stanjura a vyzýval mě k tomu, ať bojuji s administrativou. Tohle by zlikvidovalo obrovské stohy papírů u hasičů a místo toho, aby se hádali s pojišťovnami, tak mohli cvičit nebo odpočívat. A vy mi to teď navrhnete zamítnout. S tím já nic neudělám. Akorát mě to mrzí. Říkám, věřím, že hasiči to sledují.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Přečtu omluvu. Omlouvá se paní poslankyně Jana Pastuchová z dnešní schůze od 14. 30 do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů.
Faktická poznámka paní poslankyně Černochová, poté pan poslanec Kott.
Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, já se tady chci zastat pana poslance Žáčka, protože jsme v bezpečnostním výboru dva, pan poslanec Žáček a já, a s nikým z nás ta záležitost projednávána nebyla. Takže pan ministr nemá pravdu, když říkal, že to s námi bylo projednáváno. To zaprvé.
Zadruhé, kolegu Žáčka naštvalo to, že tady pan ministr říká, že kvůli covidu to musí tady projednávat ve zrychleném řízení. To není pravda. Ten návrh byl v devadesátce předkládán od samého začátku. Tak se prosím nevymlouvejte pořád na covid. Nemáte pravdu. Podívejte se do toho systému. Vy jste tady tu devadesátku předložil dávno před covidem.
Co se týče věcného obsahu zákona, předpokládám, že zamítnutí neprojde. Budeme se tomu věnovat na výborech. Budeme to diskutovat. Pan Hamáček je poslanec, který tady byl i v minulém volebním období, teď je vicepremiér, ale předtím jako poslanec, takže si i pamatuje, že podobné návrhy měl pan ministr vnitra Chovanec a tato Sněmovna tyto návrhy nepodpořila. Takže znova máme obavy a chceme s vámi diskutovat o tom, jestli se tam vypořádaly všechny ty argumenty, které tady zaznívaly, když se ten návrh projednával už jednou. Vy vlastně zkoušíte stejný návrh předkládat podruhé.
Takže prosím neházejte tady na ODS nějakou vinu za to, že tady může za nějaký stav, který je. To není pravda. Poslanecká sněmovna, kde vy jste měli většinu, se naprosto legitimně rozhodla, že nechce jít touto cestou. A teď to předkládáte znova. Tak pochopte naše obavy.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Zapomněl jsem zapnout časomíru, ale myslím, že paní poslankyně dodržela limit dvou minut. Teď pan poslanec Kott.
Poslanec Josef Kott: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vaším prostřednictvím bych se chtěl zastat pana ministra, protože samozřejmě ten zákon se podle toho, jak to prezentoval pan Žáček, skutečně netýká sboru dobrovolných hasičů. Týká se to integrovaného záchranného systému, profesionálních hasičů jako takových. A ta znalost tam asi trošičku chybí. A samozřejmě nevím, do jaké míry to poškozuje, nebo o čem tady chceme diskutovat, když pan ministr to tady myslím zcela zřejmě osvětlil. A snaha byla to tady jenom nějakým způsobem projednat tak, aby skutečně integrovaný záchranný systém, hlavně ti hasiči měli uvolněné ruce a nemuseli zbytečně papírovat. Děkuju.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Do rozpravy mám přihlášeného pana zpravodaje, poté pan poslanec Ondráček.
Poslanec Pavel Růžička: Já bych se pokusil ještě k tomu zákonu, jak tady obšírně a přesně vysvětlil ministr, říct takový příklad. Hasič je od toho, aby zachraňoval. Když přijede na místo zásahu, tak by měl myslet zejména na to, jakým způsobem efektivně a rychle zachrání lidi z dopravní nehody, v případě požáru, jakým způsobem rychle zamezí poškození životního prostředí. Tato novela umožňuje to, že ten hasič, ten velitel zásahu, který je na místě, může v prvním počátku pustit z hlavy to, jestli a jak rychle má udělat fotodokumentaci pro pojišťovnu, aby pojišťovna vůbec tyto náhrady proplatila.
Dám příklad. Jestliže spadne vozidlo do rybníka na návsi, přijedou hasiči, vozidlo vytáhnou, nevznikne škoda třetí osobě, tak to hasiči udělají za nulu, protože nedostanou od pojišťovny ani korunu. A tento návrh měl tyto věci eliminovat a udělat tak, aby pro Hasičský záchranný sbor jejich činnost byla komfortní a skutečně se zbavili jakékoli administrativní zátěže a to důkazní břemeno bylo na straně pojišťovny. Je škoda, že se to takovýmto způsobem vyřešilo, že se to nepustilo v devadesátce, protože opravdu hasičská veřejnost se na tento zákon od 1. ledna 2021 těšila, protože té administrativy by výrazným způsobem ubylo. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Pan poslanec Ondráček do obecné rozpravy.
Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedo. Vážená vládo, kolegyně, kolegové, já jsem si materiál sněmovní tisk 794 prostudoval ještě předtím, než vůbec byl zařazen do schůze a ještě než v podstatě dala vláda k tomu stanovisko. A ty sporné věci jsem zkonzultoval. Proto jsem bez problémů souhlasil s tím, že můžeme postupovat ve smyslu § 90 odst. 2, protože ty věci jsou pro Hasičský záchranný sbor, ale i pro sbory dobrovolných hasičů, nebo jednotky sborů dobrovolných hasičů, důležité.
Samozřejmě jsou věci, které bych i já chtěl zodpovědět, například jestli už vláda tuší, jaké budou paušální výše náhrad nákladů za každou započatou hodinu zásahu, jestli by tam neměla být spíš každá započatá půlhodina zásahu, aby to nebylo takové, že tam ještě tedy za chvilku budeme zametat o tři minuty déle, abychom započali tu hodinu. Jsou to vždycky věci, o které se pak vedou ty spory, když někdo řekne, uklízeli jsme tak, nebo tak. Ale to jsou věci... A jsou to malichernosti.
Takže akceptuji to, že bylo stanoveno veto, nebo bylo vysloveno veto pro projednání podle devadesátky. Dovolím si tedy navrhnout zkrácení lhůty pro projednávání. Po dohodě s předkladatelem panem poslancem Hamáčkem, ale i po projednání s předsedou výboru pro bezpečnost navrhuji zkrácení lhůty na 10 dní, abychom to mohli projednat už příští týden ve čtvrtek na výboru pro bezpečnost, tím pádem jsme schopni to ve druhém čtení zařadit na červencovou schůzi. A pak se samozřejmě uvidí. Tím bychom mohli docílit i toho požadovaného efektu, že projednáme, resp. schválíme tento návrh ještě do konce roku, resp. aby účinnost mohla nastat od 1. 1. 2021.
Takže navrhuji zkrácení lhůty na 10 dní i po dohodě s předkladatelem. A žádám, aby na jednání výboru, jestli pan předkladatel by byl schopen nám říct, jestli už vláda zvažovala, jaká bude výše paušálních náhrad. A poté bych se tedy ještě, když už o tom budeme diskutovat, tak jestli když teď už bude výše paušálních náhrad pro jednotky sborů dobrovolných hasičů nejen za výjezdy k dopravním nehodám, ale i k těm řekněme úmyslným jednáním, kde ten paušál tam bude dávat, tak jestli máme nějakou představu, jaký objem, byť vím, že samozřejmě záleží na každé jednotce, jestli to je JPO2, nebo JPO5 a kolik hodin tam odpracuje, ale jestli se zvažuje i právě to rozdělení podle těch jednotek, protože JPO2 má určitě jiné technické vybavení a provádí jiné technické zákroky než JPO4 nebo JPO5, tak jestli i tam bude nějaký rozdíl v paušálních náhradách. Ale to jsou věci, které můžeme v rámci diskuse vyřešit. Ale když už tedy nastala ta situace, kdy o věci nemůžeme rozhodnout podle devadesátky, tak tyto informace, pane předkladateli, jestli byste byl schopen příští týden už nám zodpovědět. Děkuji. ***