(10.10 hodin)
(pokračuje Profant)
O těch byrokratických procesech to je. Ona digitalizace se nestane, pokud nezměníme postupy. Když převedeme papír do digitální podoby, nezmění se téměř nic. Možná takový papír můžeme poslat datovou schránkou, ale to není digitalizace. Digitalizace je, když vezmeme celý proces a zamyslíme se nad tím, jak ho udělat moderně, jednoduše a bez komplikací. Myslím si, že jsme to krásně viděli u všech formulářů ohledně koronaviru, kdy žadatelé vyplňovali úplně nesmyslná, pro ně nepotřebná políčka, a přitom to šlo udělat jednoduše. Jak se pak i ukázalo, sama ministerstva dokázala udělat alternativy k formulářům, dokázala to zjednodušit. Pro všechny to bylo pohodlnější včetně ministerstva, které najednou dostalo reálně digitální data, nikoliv PDF, což je prostě bordel, nikoliv data.
Za Pirátskou stranu máme připraveno několik pozměňovacích návrhů. První je elektronický spis, který řešíme v oblasti justice. Řeší to kolega Jakub Michálek. Už to tady i několikrát představoval. Opět - je to místo, kde je možné ten proces velmi zjednodušit, zrychlit všechna řízení. Je to jak drahé pro stát, tak psychicky náročné pro účastníky. A to, že se všechno protahuje, že se všechno dneska předává fyzicky, je jenom pro všechny opravdu na škodu.
Já budu představovat pozměňovací návrh týkající se otevřených rozhraní, takzvaných API, u agendových informačních systémů veřejné správy, abychom zajistili lepší interoperabilitu, lepší komunikaci. A dále budeme prosazovat proaktivní přístup zveřejňování informací pomocí open dat.
Jak jsem již říkal, zaznamenal jsem i další pozměňovací návrhy. Já všem děkuji za to, že u těch digitalizačních zákonů byla vždycky velmi věcná debata, a doufám, že se nám to tady podaří opět. A těším se na spolupráci.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Ptám se, zda má ještě někdo zájem o vystoupení v rozpravě v prvém čtení k tomuto bodu? Nikdo se nehlásí, rozpravu končím. Nepadl ani návrh na vrácení, ani na zamítnutí, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Žádný takový návrh tady nevidím. Přivolal jsem kolegy z předsálí.
Přistoupíme tedy k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garančnímu výboru? Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 228 přihlášeno 175, pro 163, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh jinému výboru. Je zde nějaký návrh z pléna na přikázání jinému výboru? Jestliže žádný takový není, konstatuji, že jsme určili garanční výbor, a končím prvé čtení tohoto tisku. Děkuji.
Otevírám bod
217.
Návrh poslance Jana Hamáčka na vydání zákona, kterým se mění zákon
č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky
a o změně některých zákonů (zákon o hasičském záchranném sboru),
ve znění zákona č. 183/2017 Sb.
/sněmovní tisk 794/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Jak už zaznělo, upozorňuji, že je tady návrh, abychom vyslovili se zákonem souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 794/1. Pan místopředseda vlády a v tuto chvíli poslanec, protože je to poslanecký návrh, Jan Hamáček uvede svůj návrh. Prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček: Děkuji. Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, dovoluji si vám předložit jako poslanecký návrh návrh zákona, kterým se mění zákon č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 183/2017 Sb.
Tím základním důvodem změny je snížení - a to zásadní snížení - administrativní zátěže u Hasičského záchranného sboru České republiky, ale dá se říci i u jednotlivých pojišťoven, a zpřesnění právní úpravy spojené s úhradou nákladů vzniklých při zásahu jednotek požární ochrany u dopravní nehody. Návrh je předkládán na základě návrhu Ministerstva vnitra upraveného s Ministerstvem financí a částečně projednaného Českou kanceláří pojistitelů. Některé návrhy České kanceláře pojistitelů nebyly do textu zapracovány zejména z důvodu toho, že by měly být řešeny až v prováděcí právní úpravě.
Chtěl bych vás velmi požádat o to, abyste i vzhledem k tomu, jak se projednávání tohoto zákona posunulo v důsledku koronavirové krize, souhlasili s tím, že vyslovíme souhlas s tímto zákonem už v prvém čtení. Tím důvodem je, aby zákon platil od 1. ledna příštího roku v rámci rozpočtového roku a aby opravdu od Nového roku zásadním způsobem klesla zátěž hasičských jednotek, které teď jsou u technických zásahů zavaleny papírováním a administrativou. Toto jim zásadním způsobem ulehčí a místo papírování, dokazování a vyčíslování nákladů pojišťovnám se budou moci věnovat smysluplnější práci, popřípadě zdokonalování své kvalifikace.
Takže bych vás chtěl požádat, abyste s tímto návrhem vyslovili souhlas, a samozřejmě děkuji všem, kteří se na tomto návrhu podíleli.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Poprosím pana zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Pavla Růžičku, aby se ujal slova.
Poslanec Pavel Růžička: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předkladatel zákona, pan ministr a poslanec Jan Hamáček, uvedený zákon předložil Sněmovně 25. 3. 2020. Návrh byl vládě zaslán 30. 3. 2020 a vláda zaslala souhlasné stanovisko 21. 4. 2020. Organizační výbor návrh zákona projednal a doporučil 22. 4. Stanovil mě zpravodajem a navrhl výbor pro bezpečnost jako výbor garanční.
Chtěl bych zde zopakovat, že navrhovatel navrhuje, aby s tímto zákonem byl vysloven souhlas již v prvém čtení podle § 90. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Prosím, pan poslanec Žáček se do rozpravy přihlásil z místa.
Poslanec Pavel Žáček: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, v tomto volebním období se nám zde rozmohla praxe, kdy nám první místopředseda vlády a ministr vnitra předkládá poslanecké návrhy, a vyhýbá se tak standardnímu mezirezortnímu připomínkovému řízení. Takové jednání považuji principiálně za špatné a nepřijatelné. Obcházení standardních procesů je podezřelé a nevidím důvod, proč tento postup tolerovat, či dokonce aktivně podporovat, navíc když je navrhován zkrácený režim projednání. Vznáším proto veto dvou poslaneckých klubů, ODS a TOP 09, vůči tomuto postupu.
Můžeme se na výborech bavit o obsahu, ale návrh by měl být zamítnut zcela. Pokud nám ministr chce navrhovat zákony, měl by tak činit jako ministr, ne jako poslanec, a měl by se vypořádat s připomínkami rezortu dříve, než přijde s návrhem novely do Poslanecké sněmovny. Až u třetiny zásahů jsou dobrovolní hasiči, jednotky, které zřizují a platí obce. Dále jsou u dopravních nehod policisté, záchranka a tak dále. Plánuje pan ministr lomeno poslanec, že všem těmto skupinám budou pojišťovny platit veškeré náklady jako profesionálním hasičům? Kolik to bude? A pak je tu skutečná výše nákladů Hasičského záchranného sboru. Takové otázky návrh poslance a ministra Hamáčka neřeší a zaslouží si proto zamítnutí. Dávám návrh na zamítnutí návrhu zákona.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Eviduji námitku proti postupu dle § 90 a návrh na zamítnutí. S přednostním právem pan ministr.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan Hamáček: Já tedy musím říct, že jsem překvapen, protože jsem nezaznamenal takovýto odpor ze strany kolegů z ODS, když jsme se o tom bavili. Já samozřejmě respektuji to, co tady pan poslanec Žáček přednesl, akorát mě to mrzí a doufám, že profesionální hasiči poslouchali to, co jste tady říkal. ***