(15.40 hodin)
(pokračuje Kopřiva)
Jde mi o to, že dnes v Hospodářských novinách se objevil článek, jehož obsah následně potvrdilo samotné Ministerstvo financí, že paní ministryně se nezúčastnila ani jedné ze sedmi videokonferencí ministrů členských států EU, což je za současné situace trochu alarmující v tom smyslu, že Česká republika stále patří mezi čisté příjemce a z těch prostředků, z těch balíčků, které se tam projednávají, můžeme čerpat poměrně nemalé prostředky. A už se vlastně domluvily půjčky na kurzarbeit, což by mělo být nějakých 350 mld. eur, které se rozdělí mezi členské státy, a ještě se bude tento měsíc jednat o fondu, o kterém my detaily nevíme, ale právě paní ministryně by vědět měla jako gesční ministryně.
Podle informací z Evropské komise by se mělo jednat o 1 až možná 2 bil. eur, což rozhodně není zanedbatelné, a myslím si, že česká ekonomika toto oživení, nebo že by to pomohlo k oživení české ekonomiky. A vlastně my jako poslanci nemáme o tom jednání příliš informací. Rádi bychom paní ministryni důvěřovali, ale když ona se neúčastní, jak i sama potvrdila, tak se trochu obávám, jaký vliv tam Česká republika vlastně má na to přerozdělování, a obávám se, aby vládě nechyběly všechny potřebné informace. Takže z tohoto důvodu navrhuji Informaci ministryně financí o vyjednávání prostředků pro oživení české ekonomiky na úrovni EU.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. K pořadu schůze je dále přihlášen pan poslanec Lipavský.
Poslanec Jan Lipavský: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení členové vlády, navrhuji zařadit jako první bod této schůze Informaci vlády k plánované záchraně společnosti Smartwings. Již jsem to tady navrhoval minule na plénu Poslanecké sněmovny a navrhuji to znova, protože se bavíme o 2,5 mld. českých korun z peněz daňových poplatníků a z našeho pohledu zcela nemravnou záchranu jednoho podnikatelského subjektu s prapodivnou majetkovou strukturou, která vede do Číny nebo do daňového ráje v Nizozemí, nad rámec všech ostatních podpor, které dostávají české firmy. Pravidelně je opakováno, že Smartwings jsou strategickou firmou. Tak to rozhodně strategickou firmou nejsou, je to určitý zbytek zašlé slávy Československých aerolinií, nebo ČSA, a charterové aerolinky do dovolenkových destinací.
Já jsem podával poměrně rozsáhlou interpelaci na pana ministra dopravy a průmyslu a obchodu, podával jsem interpelaci na ministryni financí, podával jsem interpelaci na premiéra, nicméně tyto odpovědi přijdou za dlouho a my víme, že současná finanční krize vytváří určitý tlak na to, aby tato záchrana přišla velice brzo. Takže se domnívám, že jedinou cestou, jak se reálně pobavit o tom, jak bude nakládáno s 2,5 mld. českých korun ze státního rozpočtu, je zde na plénu.
Abych vyjmenoval ty důvody, proč by tato společnost neměla nad rámec veškerých ostatních podpor dostat tyto peníze nebo záruky nebo jiný kapitálový vstup, tak jenom uvedu, že se prostě nejedná o strategickou firmu. Praha z hlediska ČSA není žádným přestupným hubem, neprovozuje žádnou klíčovou vnitrostátní dopravu, není tam v současné době majetkový podíl České republiky a většina těch letů, největší množství, jsou lety na dovolenou. Tohle je velice citlivá záležitost, ale letectví je velice konkurenceschopné a tržní prostředí, takže rozhodně vyvolávat v občanech strach, že se nedostanou na dovolenou, je naprosto falešné. Není tam strategický význam pro Českou republiku.
Pan ministr, nepřítomný ministr průmyslu a obchodu, vicepremiér vlády pan Havlíček uvedl, že Smartwings jsou vizitkou České republiky. To je naprostý nesmysl. ČSA jako takové se objevují na konci kvality všech těch žebříčků a Smartwings se tam neobjevují vůbec.
Paní ministryně Benešová měla výborný výrok - ona říkala, že každý podnikatel by měl mít určitou vatu, a když se podíváte, komu patří Smartwings, tak já si říkám, že tam ta vata je. Ta česká část, která to má ještě vyvedené do Nizozemí, aby optimalizovali příjmy, tam jsou hobbymarkety, nějaké pozemky, nemovitosti, no a druhá polovina patří čínskému státu. To opravdu z českého rozpočtu budeme dotovat firmu z poloviny vlastněnou zemí, která má 1,5 mld. obyvatel?
Takže tohle si myslím, že je naprosto namístě, aby zde představitelé vlády vysvětlili. Já bych si velice přál, aby zde byl pan premiér, aby nám vysvětlil své vazby na pana Šimáněho, protože to není jenom o tom, že byl někde na svatbě vyfocen, do toho asi nikomu nic není. Ale letadla Smartwings jsou servisovaná ve společnosti Avia Prime, kterou z poloviny vlastní fond Hartenberg. Tak si asi nemusíme říkat, kdo je koncovým beneficientem tohoto fondu. A dále by mě třeba zajímalo, jestli když teda se bude z českých peněz zachraňovat Smartwings, jestli tam půjde i těch šest byznys jetů, které Smartwings provozuje, jestli to je ta strategická infrastruktura, provozovat malá trysková letadla.
Mně je samozřejmě trošku stydno, když tady musím vyvolávat nějakou jakoby závist vůči bohatství, ale tou krizí trpí úplně všichni a je dobré si klást tyto otázky. A bavíme se o penězích českých daňových poplatníků. Takže já navrhuji tento bod a věřím, že ho podpoříte, abyste nám mohli vysvětlit, jak to tedy bude. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. S přednostním právem pan předseda Kalousek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Prosím, dovolte mi, abych podpořil návrh pana poslance Lipavského. Tohle je opravdu vážná věc a dovolím si to říct jako ministr vlády, která v roce 2011 stála před stejným problémem, před kterým dnes stojí akcionáři Smartwings. Tenkrát ještě ČSA byly státní. My jsme měli tři možnosti - buď do toho dát 2 mld. ze svého, tedy ze státního, protože to bylo státní, což jsme vyhodnotili jako vyhazování peněz, nebo to dát do konkurzu, nebo tomu najít investora. To byly tři možnosti, žádné jiné nebyly. Byli jsme rádi, že jsme našli investora a že jsme to nemuseli dát do konkurzu, protože investovat do toho 2 mld. státních peněz by bylo prostě neodpovědné plýtvání penězi daňových poplatníků.
Dnes jsou akcionáři Smartwings v úplně stejné situaci. Buď do toho dají 1,5 až 2 mld. ze svého, a ne že by neměli odkud brát, nebo to dají do konkurzu, nebo najdou investora. Ale oni nechtějí ani jednu z těchto tří variant, které my jsme tenkrát měli k dispozici. Oni do toho chtějí zatáhnout státní peníze.
Promiňte, to je loupež! A měli bychom o tom mluvit.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. K pořadu schůze je přihlášena paní poslankyně Richterová jako další.
Poslankyně Olga Richterová: Vážené kolegyně a kolegové, já pro vás mám návrh nového bodu této schůze, návrh hovořit o řešení pro ty skupiny lidí, na které se při současné krizi zapomnělo. Je to něco, co tady za Piráty zmiňujeme opakovaně. Jediné, co tato Sněmovna přijala, byla podpora pro lidi, kteří pracovali na dohody, platili pojistné, odváděli pojistné, a tak dostali ošetřovné. Ale stále tady zůstávají desítky a desítky tisíc lidí, kteří pracovali na dohody, odváděli pojistné a nedostali ani malý kompenzační příspěvek a jsou v dost velkém průšvihu, mnozí z nich.
Stejně tak tato vláda bohužel zapomněla řešit složitější skupinu, a sice lidí pracujících na živnostenský list, kteří mají zaměstnanecký úvazek. Bohužel, pan poslanec Onderka načetl pozměňovací návrh, který tak složitě se snažila jeho strana alespoň trošku napravit tím, aby kompenzační bonus pro osoby samostatně výdělečně činné byl alespoň možný, když je člověk zaměstnaný např. dohodou o pracovní činnosti jako učitel, když na malý úvazek učí. Ale zase, ačkoliv jsem ráda, že toto zmínění tohoto příliš tvrdého opatření se i nám jako Pirátům povedlo prosadit, tak pořád to neřeší celou tu širokou skupinu osob samostatně výdělečně činných, které jako hlavní příjem měly tu samostatnou činnost, mohly by prokázat, že o ni přišly, ale protože mají maličký zaměstnanecký úvazek, tak mají smůlu.***