(16.50 hodin)
(pokračuje Richterová)

Potom tam bude část lidí, co jsou zdatní, a to jsou určitě ti, o kterých hovořil pan ministr, a sice pronajímatelé bytů a ti, co prostě teďka udělali živnosťák, mají živnosťák, mají všechno odpuštěné a jsou úplně v klidu. Neumím si představit člověka, který by zvládl pronajímat jeden dva byty a nezvládl by si zařídit živnostenský list, a tím si zařídit odpuštění zdravotního pojištění.

Takže tím eliminujeme tuhle obavu a logicky nám pak zbývá otázka, jestli není namístě to všem zjednodušit. Živnostenským úřadům, že snížíme nápor těch, co nepotřebují živnostenský list pro výkon své ne úplně moc placené, ale přece je živící práce - a to byl třeba příklad těch různých nárazových výdělků umělců, člověka, co půl roku něco vyřezává, dělá nějaké plastiky a obrazy, pak to nárazově prodá. To je typický příklad někoho, kdo vyžije s málem. A takovíhle lidé se mně ozvali, ozvali se mně ti navrátilci ze zahraničí, takže ti si teď půjdou zařizovat živnosťák. OK. Jestli to chceme, bude to tak.

Předložili jsme vám to ke zvážení, je to na úvaze Sněmovny. Nedává nám smysl na tuto skupinu zapomenout, když prostě ti zdatní z nich, ti administrativně zdatní, si zařídí živnostenský list za tisícikorunu a ušetří jedenáct tisíc, to mají čistej účet. A ti méně zdatní, tak část z nich půjde do exekucí a část z nich půjde do velkých problémů. Takhle to je. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Já se znovu musím zeptat, jestli jsou ještě nějaké přihlášky do obecné rozpravy. Pokud ne, obecnou rozpravu končím. Stejně tak se musím zeptat, jestli je zájem o závěrečná slova po obecné rozpravě, ale není tomu tak. V tom případě otevírám podrobnou rozpravu, do které mám jedinou přihlášku, a to je pan poslanec Třešňák. Prosím.

 

Poslanec Petr Třešňák: Děkuji. Já se přihlásím k pozměňovacímu návrhu 5024, který jsem odůvodnil v obecné rozpravě. Dále jsem k němu již nechtěl příliš vystupovat, pouze zareagovat na pana ministra, což už tedy udělal pan Stanjura a mí straničtí kolegové. Tak jenom znovu krátce ten argument.

Skutečně mezi těmi 60 tisíci plátci určitě není 60 tisíc rentiérů a vlastníků nemovitostí, kteří je pronajímají. Ty modelové příklady jsou uvedeny i v důvodové zprávě a je jich značný počet. Těch, kteří nejsou v takové situaci a skutečně se buď dostanou třeba do exekucí anebo skončí na těch živnostenských úřadech a ten systém takovýmto způsobem zatíží. Ale nebudu to dál rozebírat, padlo to v debatě přede mnou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. To byla v tuto chvíli poslední přihláška v podrobné rozpravě, takže pokud se do podrobné rozpravy již nikdo nehlásí, podrobnou rozpravu končím a ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova po podrobné rozpravě. Pokud tomu tak není, tak podle dohody v tuto chvíli končím druhé čtení a přerušuji projednávání tohoto tisku a bodu do projednání bodu 7 v druhém čtení. Děkuji.

 

Otevírám bod

 

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb.,
o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními
v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2
/sněmovní tisk 830/ - zkrácené jednání

Předtím bychom měli podle § 99 odst. 5 posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu ve zkráceném čtení. Já jsem svolal kolegy do sálu, nicméně otevírám v této věci rozpravu. Pokud se do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu končím.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, sněmovní tisk 830, ve zkráceném jednání." To byl tedy návrh usnesení. Všechny jsem vás již svolal. Myslím, že jsme měli dostatek času, abychom se shromáždili, ale ještě vidím přicházet poslance, tak ještě posečkám...

 

Pokud nikdo nic nenamítá, budeme hlasovat. Já zahajuji hlasování. Kdo je pro, že stále trvají podmínky pro projednávání ve zkráceném jednání? Kdo je proti? Já vám děkuji.

To bylo hlasování číslo 65, ve kterém bylo přihlášeno 101 poslanců a poslankyň, pro 92, proti nikdo. Konstatuji, že Poslanecká sněmovna konstatovala, že nadále existují podmínky, návrh byl schválen.

 

Přistoupíme k projednávání tohoto návrhu. Předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dobrý den. Dovolte mi, abych stručně připomenula cíl zákona o kompenzačním bonusu, který je teď navrženým zákonem měněn. Tento zákon byl Parlamentem schválen ve velmi operativním režimu před dvěma týdny a já bych ráda na tomto místě všem poděkovala za spolupráci při jeho projednání a schválení, neboť jsou to především podnikatelé v České republice, kterým jsme díky tomu mohli rychle a účinně pomoci.

Kompenzační bonus je poskytován osobám samostatně výdělečně činným s výjimkou těch, které jsou účastny na nemocenském pojištění jako zaměstnanci, a podmínkou jeho poskytnutí je skutečnost, že podnikatelská činnost žadatele byla zcela nebo zčásti znemožněna aktuálními událostmi souvisejícími s koronavirem. Kompenzační bonus je poskytován ve výši 500 korun za každý den v rámci bonusového období od 12. března do 30. dubna 2020, pokud osoba v daný den splňuje podmínky pro jeho poskytnutí. Celkově může tedy podnikatel v současnosti obdržet částku až 25 tisíc.

A jaká jsou aktuální čísla z Finanční správy? Do pondělí 20. dubna 2020 obdržely finanční úřady téměř 260 tisíc žádostí o vyplacení kompenzačního bonusu. Od minulého čtvrtka přikázaly finanční úřady vyplatit žadatelům částku v celkové výši více než 5,2 miliardy korun. První podnikatelé tak obdrželi peníze na účet již třetí den po účinnosti zákona, což považuji za důkaz toho, že tento projekt funguje velmi dobře.

S ohledem na skutečnost, že omezení hospodářské činnosti v souvislosti s koronavirem nadále trvají, navrhuji prodloužit období, za které může být poskytován kompenzační bonus, a tím pokračovat ve zmírňování dopadů omezení hospodářské činnosti na osoby samostatně výdělečně činné. A právě to je cílem předloženého návrhu zákona.

Návrh zákona vytváří druhé bonusové období od 1. května do 8. června 2020, tedy do dne, kdy je podle současných předpokladů očekáváno ukončení klíčových opatření, která omezují zejména činnost provozoven osob samostatně výdělečně činných. S ohledem na nemožnost zcela najisto predikovat, zda nebude nutné ponechat část omezujících krizových opatření v platnosti -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Paní ministryně, já si vás dovolím přerušit a požádám vaše kolegy v sále o větší klid. Děkuji. Prosím, pokračujte.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji, pane místopředsedo. - i po tomto datu, se navrhuje upravit též třetí bonusové období, v jehož případě bude určení přesné délky ponecháno na úpravě nařízením vlády za předpokladu, že omezující opatření budou nadále trvat, nejdéle však do 31. srpna 2020. Ostatní parametry poskytování stávajícího kompenzačního bonusu, tedy zejména okruh osob, které na něj mohou mít nárok, jakož i jeho výše, zůstávají zachovány. Dopady na státní rozpočet se předpokládají s ohledem na počet osob samostatně výdělečně činných v maximální výši 13 až 14 miliard za období poskytování kompenzačního bonusu, tzn. od 1. května do 8. června. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP