(17.00 hodin)
(pokračuje Schillerová)

Dovoluji si ještě poznamenat, že na návrhu se podíleli tady zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu, Asociace malých a středních podniků a živnostníků a Komory daňových poradců.

Děkuji vám za pozornost a dovoluji si požádat o podporu tohoto návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Rozpočtový výbor, jemuž byl návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 830/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Kamal Farhan, informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.

 

Poslanec Kamal Farhan: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, většinu toho už tady paní ministryně sdělila. Já jenom se tedy pokusím stručně shrnout ještě jednou, o co v této novele jde.

S ohledem na skutečnost, že omezení hospodářské činnosti související se vznikem a rozšířením onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem nadále trvají, navrhuje se pokračovat ve zmírňování dopadů těchto omezení na osoby samostatně výdělečně činné prostřednictvím prodloužení období. Návrhem zákona dojde k vytvoření druhého bonusového období, za které je kompenzační bonus poskytován, a to od 1. května do 8. června 2020, tedy do dne, kdy je podle současných předpokladů očekáváno ukončení klíčových opatření.

S ohledem na nemožnost predikovat, jak dlouho bude ještě pokračovat tato část, je zde navrženo i třetí období a toto období se navrhuje upravit též; třetí období, v jehož případě bude stanoveno, respektive určeno, jeho přesné délky, ponecháno na úpravě nařízením vlády. Zákon nicméně v tomto ohledu stanoví časový limit do 31. srpna 2020, který nemůže být vládou při určení délky třetího bonusového období překročen. Ostatní parametry poskytování stávajícího kompenzačního bonusu, tedy zejména okruh osob, které na něj mohou mít nárok, jakož i jeho výše zůstávají zachovány.

A teď bych si vás dovolil seznámit s usnesením rozpočtového výboru z 37. schůze ze dne 21. dubna 2020 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovým opatřením v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, sněmovní tisk 830, projednávání ve stavu legislativní nouze.

Po úvodním slově paní ministryně financí Aleny Schillerové, zpravodajské zprávě poslance Farhana a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu

I. navrhuje Poslanecké sněmovně, aby se o návrhu zákona konala obecná rozprava;

II. navrhuje Poslanecké sněmovně, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;

III. navrhuje, aby Poslanecká sněmovna své jednání ukončila nejpozději do 24.00 hodin dne 22. dubna 2020;

IV. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění (zákon) č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru, vyslovila souhlas ve znění pozměňovacích návrhů přijatých Poslaneckou sněmovnou;

V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby vás s tímto seznámil a spolu s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.

Takže to je za mě usnesení výboru.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Ano, děkuji. To bylo úvodní slovo. A nyní tedy výbor navrhl, abychom postupovali standardním postupem, tedy, aby proběhla obecná rozprava. Pokud nikdo nenavrhuje jiný postup, tak já obecnou rozpravu otevírám, mám zde několik přihlášek a jako první je s přednostním právem pan předseda Kalousek a pak tam vidím další přednostní právo. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte mi, abych vás ve stručnosti požádal o podporu dvou pozměňovacích návrhů, oba dva předložila široká skupina poslanců. Jeden se týká příspěvků na fixní náklady a ten druhý se týká definice subjektů kompenzačního bonusu.

K oněm fixním nákladům jsem vás už dvakrát obtěžoval a dovolím si potřetí. Program Pětadvacítka, tedy kompenzační bonus, je poměrně rychlý a fungující - a tady je potřeba vyseknout poklonu Ministerstvu financí, na rozdíl od jiných programů tenhle funguje opravdu hbitě - který zajistí nějakou podporu na živobytí osobám samostatně výdělečně činným. Na živobytí. Neřeší však vůbec nic živnostem, kterým bylo zakázáno ze dne na den vydělávat, nebo jim to bylo výrazně omezeno, a ony ke svému provozu platí poměrně vysoké fixní náklady a teď se dozvěděly, že ten stav bude trvat tři měsíce. Řada z nich bude mít zavřeno až do 8. června. Je samozřejmě možné - a já to nepodrobuji kritice - nařízením vlády v této výjimečné situaci někomu nařídit, že musí zavřít svoji provozovnu, ale není možné necítit se odpovědný za fixní náklady, které po dobu zavření ten člověk musí platit, i když si nesmí vydělat ani korunu.

Diskutovali jsme o tom několikrát. Paní ministryně mnohokrát říkala, že nelze vyčíslit náhradu škody, a já tady s ní souhlasím, to by se vyčíslovalo poměrně velmi špatně, ale také se vůbec nepohybujeme v rozměru náhrady škody. Dokonce se nepohybujeme ani v rozměru úhrady celých těch fixních nákladů. Prosíme o příspěvek. O příspěvek na ty fixní náklady. Když jsme projednávali kompenzační bonus minule, navrhovali jsme 100 % nájemného těm, kteří mají zakázáno provozovat, kteří byli ze dne na den na nule, a 80 % těm, kteří mají omezeno. Chcete-li dva typické příklady, kadeřnictví, restaurace. Kadeřnictví musí mít zavřeno, restaurace musí být silně omezena. To neprošlo.

Nechceme se úplně vzdát té myšlenky, že byste byli úplně lhostejní k osudu, k těmto živnostem, a prosíme vás tedy alespoň o příspěvek na ten nájem ve třech kompromisních variantách. Již ne 100/80, ale 60/40 varianta první, 50/30 varianta druhá, 40/20 varianta třetí. Uvědomte si prosím, že někdo, kdo platí 100 tisíc korun nájem, k tomu ještě služby a pojištění, že pro něj ten kompenzační bonus opravdu není řešením, a že pokud mu nepřispějeme na ty fixní náklady, tak poměrně značné procento těch provozů už neotevře, protože je chiméra se domnívat, že má někdo více jak tříměsíční rezervy. Je chiméra se domnívat, že v ohroženém sektoru mu někdo půjčí. Dokonce všichni víme, že programy pana ministra Havlíčka, ať už je tam jakákoliv číslice Covidu, že právě ti z těch nejohroženějších sektorů, ať už je to gastro, nebo turismus, dostávají od bank: my víme, že jste v průšvihu, ale my vám nepomůžeme, protože jste v průšvihu a podnikáte v ohroženém sektoru. No to on ví taky, proto žádá o státní podporu a tu nedostane. A pokud těmhle živnostem a provozům nepřispějeme přímo na jejich fixní náklady, o spoustu z nich přijdeme.

Já pořád ještě chci věřit, že to není zlý úmysl, a moc vás prosím, abychom jim na ty fixní náklady alespoň přispěli. Tak to je ten jeden pozměňovací návrh, ke kterému se jistě přihlásí i pan poslanec Skopeček.***




Přihlásit/registrovat se do ISP