Středa 22. dubna 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Pikal)

4.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb.,
o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními
v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2
/sněmovní tisk 830/ - zkrácené jednání

Předtím bychom měli podle § 99 odst. 5 posoudit, zda jsou podmínky pro projednání zmíněného návrhu ve zkráceném čtení. Já jsem svolal kolegy do sálu, nicméně otevírám v této věci rozpravu. Pokud se do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu končím.

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna konstatuje, že nadále existují podmínky pro projednání vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, sněmovní tisk 830, ve zkráceném jednání." To byl tedy návrh usnesení. Všechny jsem vás již svolal. Myslím, že jsme měli dostatek času, abychom se shromáždili, ale ještě vidím přicházet poslance, tak ještě posečkám...

 

Pokud nikdo nic nenamítá, budeme hlasovat. Já zahajuji hlasování. Kdo je pro, že stále trvají podmínky pro projednávání ve zkráceném jednání? Kdo je proti? Já vám děkuji.

To bylo hlasování číslo 65, ve kterém bylo přihlášeno 101 poslanců a poslankyň, pro 92, proti nikdo. Konstatuji, že Poslanecká sněmovna konstatovala, že nadále existují podmínky, návrh byl schválen.

 

Přistoupíme k projednávání tohoto návrhu. Předložený návrh uvede místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, dobrý den. Dovolte mi, abych stručně připomenula cíl zákona o kompenzačním bonusu, který je teď navrženým zákonem měněn. Tento zákon byl Parlamentem schválen ve velmi operativním režimu před dvěma týdny a já bych ráda na tomto místě všem poděkovala za spolupráci při jeho projednání a schválení, neboť jsou to především podnikatelé v České republice, kterým jsme díky tomu mohli rychle a účinně pomoci.

Kompenzační bonus je poskytován osobám samostatně výdělečně činným s výjimkou těch, které jsou účastny na nemocenském pojištění jako zaměstnanci, a podmínkou jeho poskytnutí je skutečnost, že podnikatelská činnost žadatele byla zcela nebo zčásti znemožněna aktuálními událostmi souvisejícími s koronavirem. Kompenzační bonus je poskytován ve výši 500 korun za každý den v rámci bonusového období od 12. března do 30. dubna 2020, pokud osoba v daný den splňuje podmínky pro jeho poskytnutí. Celkově může tedy podnikatel v současnosti obdržet částku až 25 tisíc.

A jaká jsou aktuální čísla z Finanční správy? Do pondělí 20. dubna 2020 obdržely finanční úřady téměř 260 tisíc žádostí o vyplacení kompenzačního bonusu. Od minulého čtvrtka přikázaly finanční úřady vyplatit žadatelům částku v celkové výši více než 5,2 miliardy korun. První podnikatelé tak obdrželi peníze na účet již třetí den po účinnosti zákona, což považuji za důkaz toho, že tento projekt funguje velmi dobře.

S ohledem na skutečnost, že omezení hospodářské činnosti v souvislosti s koronavirem nadále trvají, navrhuji prodloužit období, za které může být poskytován kompenzační bonus, a tím pokračovat ve zmírňování dopadů omezení hospodářské činnosti na osoby samostatně výdělečně činné. A právě to je cílem předloženého návrhu zákona.

Návrh zákona vytváří druhé bonusové období od 1. května do 8. června 2020, tedy do dne, kdy je podle současných předpokladů očekáváno ukončení klíčových opatření, která omezují zejména činnost provozoven osob samostatně výdělečně činných. S ohledem na nemožnost zcela najisto predikovat, zda nebude nutné ponechat část omezujících krizových opatření v platnosti -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Paní ministryně, já si vás dovolím přerušit a požádám vaše kolegy v sále o větší klid. Děkuji. Prosím, pokračujte.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji, pane místopředsedo. - i po tomto datu, se navrhuje upravit též třetí bonusové období, v jehož případě bude určení přesné délky ponecháno na úpravě nařízením vlády za předpokladu, že omezující opatření budou nadále trvat, nejdéle však do 31. srpna 2020. Ostatní parametry poskytování stávajícího kompenzačního bonusu, tedy zejména okruh osob, které na něj mohou mít nárok, jakož i jeho výše, zůstávají zachovány. Dopady na státní rozpočet se předpokládají s ohledem na počet osob samostatně výdělečně činných v maximální výši 13 až 14 miliard za období poskytování kompenzačního bonusu, tzn. od 1. května do 8. června.

Dovoluji si ještě poznamenat, že na návrhu se podíleli tady zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu, Asociace malých a středních podniků a živnostníků a Komory daňových poradců.

Děkuji vám za pozornost a dovoluji si požádat o podporu tohoto návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Rozpočtový výbor, jemuž byl návrh zákona přikázán rozhodnutím předsedy, jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 830/1. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Kamal Farhan, informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.

 

Poslanec Kamal Farhan: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, většinu toho už tady paní ministryně sdělila. Já jenom se tedy pokusím stručně shrnout ještě jednou, o co v této novele jde.

S ohledem na skutečnost, že omezení hospodářské činnosti související se vznikem a rozšířením onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem nadále trvají, navrhuje se pokračovat ve zmírňování dopadů těchto omezení na osoby samostatně výdělečně činné prostřednictvím prodloužení období. Návrhem zákona dojde k vytvoření druhého bonusového období, za které je kompenzační bonus poskytován, a to od 1. května do 8. června 2020, tedy do dne, kdy je podle současných předpokladů očekáváno ukončení klíčových opatření.

S ohledem na nemožnost predikovat, jak dlouho bude ještě pokračovat tato část, je zde navrženo i třetí období a toto období se navrhuje upravit též; třetí období, v jehož případě bude stanoveno, respektive určeno, jeho přesné délky, ponecháno na úpravě nařízením vlády. Zákon nicméně v tomto ohledu stanoví časový limit do 31. srpna 2020, který nemůže být vládou při určení délky třetího bonusového období překročen. Ostatní parametry poskytování stávajícího kompenzačního bonusu, tedy zejména okruh osob, které na něj mohou mít nárok, jakož i jeho výše zůstávají zachovány.

A teď bych si vás dovolil seznámit s usnesením rozpočtového výboru z 37. schůze ze dne 21. dubna 2020 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovým opatřením v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, sněmovní tisk 830, projednávání ve stavu legislativní nouze.

Po úvodním slově paní ministryně financí Aleny Schillerové, zpravodajské zprávě poslance Farhana a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu

I. navrhuje Poslanecké sněmovně, aby se o návrhu zákona konala obecná rozprava;

II. navrhuje Poslanecké sněmovně, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;

III. navrhuje, aby Poslanecká sněmovna své jednání ukončila nejpozději do 24.00 hodin dne 22. dubna 2020;

IV. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění (zákon) č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru, vyslovila souhlas ve znění pozměňovacích návrhů přijatých Poslaneckou sněmovnou;

V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby vás s tímto seznámil a spolu s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.

Takže to je za mě usnesení výboru.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Ano, děkuji. To bylo úvodní slovo. A nyní tedy výbor navrhl, abychom postupovali standardním postupem, tedy, aby proběhla obecná rozprava. Pokud nikdo nenavrhuje jiný postup, tak já obecnou rozpravu otevírám, mám zde několik přihlášek a jako první je s přednostním právem pan předseda Kalousek a pak tam vidím další přednostní právo. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte mi, abych vás ve stručnosti požádal o podporu dvou pozměňovacích návrhů, oba dva předložila široká skupina poslanců. Jeden se týká příspěvků na fixní náklady a ten druhý se týká definice subjektů kompenzačního bonusu.

K oněm fixním nákladům jsem vás už dvakrát obtěžoval a dovolím si potřetí. Program Pětadvacítka, tedy kompenzační bonus, je poměrně rychlý a fungující - a tady je potřeba vyseknout poklonu Ministerstvu financí, na rozdíl od jiných programů tenhle funguje opravdu hbitě - který zajistí nějakou podporu na živobytí osobám samostatně výdělečně činným. Na živobytí. Neřeší však vůbec nic živnostem, kterým bylo zakázáno ze dne na den vydělávat, nebo jim to bylo výrazně omezeno, a ony ke svému provozu platí poměrně vysoké fixní náklady a teď se dozvěděly, že ten stav bude trvat tři měsíce. Řada z nich bude mít zavřeno až do 8. června. Je samozřejmě možné - a já to nepodrobuji kritice - nařízením vlády v této výjimečné situaci někomu nařídit, že musí zavřít svoji provozovnu, ale není možné necítit se odpovědný za fixní náklady, které po dobu zavření ten člověk musí platit, i když si nesmí vydělat ani korunu.

Diskutovali jsme o tom několikrát. Paní ministryně mnohokrát říkala, že nelze vyčíslit náhradu škody, a já tady s ní souhlasím, to by se vyčíslovalo poměrně velmi špatně, ale také se vůbec nepohybujeme v rozměru náhrady škody. Dokonce se nepohybujeme ani v rozměru úhrady celých těch fixních nákladů. Prosíme o příspěvek. O příspěvek na ty fixní náklady. Když jsme projednávali kompenzační bonus minule, navrhovali jsme 100 % nájemného těm, kteří mají zakázáno provozovat, kteří byli ze dne na den na nule, a 80 % těm, kteří mají omezeno. Chcete-li dva typické příklady, kadeřnictví, restaurace. Kadeřnictví musí mít zavřeno, restaurace musí být silně omezena. To neprošlo.

Nechceme se úplně vzdát té myšlenky, že byste byli úplně lhostejní k osudu, k těmto živnostem, a prosíme vás tedy alespoň o příspěvek na ten nájem ve třech kompromisních variantách. Již ne 100/80, ale 60/40 varianta první, 50/30 varianta druhá, 40/20 varianta třetí. Uvědomte si prosím, že někdo, kdo platí 100 tisíc korun nájem, k tomu ještě služby a pojištění, že pro něj ten kompenzační bonus opravdu není řešením, a že pokud mu nepřispějeme na ty fixní náklady, tak poměrně značné procento těch provozů už neotevře, protože je chiméra se domnívat, že má někdo více jak tříměsíční rezervy. Je chiméra se domnívat, že v ohroženém sektoru mu někdo půjčí. Dokonce všichni víme, že programy pana ministra Havlíčka, ať už je tam jakákoliv číslice Covidu, že právě ti z těch nejohroženějších sektorů, ať už je to gastro, nebo turismus, dostávají od bank: my víme, že jste v průšvihu, ale my vám nepomůžeme, protože jste v průšvihu a podnikáte v ohroženém sektoru. No to on ví taky, proto žádá o státní podporu a tu nedostane. A pokud těmhle živnostem a provozům nepřispějeme přímo na jejich fixní náklady, o spoustu z nich přijdeme.

Já pořád ještě chci věřit, že to není zlý úmysl, a moc vás prosím, abychom jim na ty fixní náklady alespoň přispěli. Tak to je ten jeden pozměňovací návrh, ke kterému se jistě přihlásí i pan poslanec Skopeček.

Druhý pozměňovací návrh, za který chci prosit, je pozměňovací návrh, který také předložila skupina poslanců, a týká se jedné věci, kterou pokládám za opomenutí. A nesmyslím si, že to bylo úmyslem vlády a ani zákonodárce. V okamžiku, kdy Sněmovna přijala definici subjektu kompenzačního bonusu, kde jasně řekla, že na ten kompenzační bonus nemá nárok nikdo, kdo má nějaký pracovní úvazek, ze kterého mu plyne nemocenské pojištění, tak se v zoufalé situaci ocitlo několik tisíc, ne desítek tisíc, ale několik tisíc osob samostatně výdělečně činných, které z dobré vůle chodí na pár hodin učit svoji specializaci do té či oné školy. Týká se to fyzioterapeutů, kteří pracují jako OSVČ a chodí do zdravotních škol na pár hodin měsíčně. Týká se to IT specialistů, kteří pomůžou kamarádovi na gymnáziu, který nemá učitele na IT, tak mu tam chodí učit pár hodin měsíčně. Týká se to hudebníků, kteří se nechali umluvit a chodí na pár hodin měsíčně učit do lidušky. To jsou lidé, kteří to dělají jako charitu za mnohem nižší hodinovou mzdu v té škole, než kolik je jejich hodinovka osoby samostatně výdělečně činné. Učí mladou generaci prostě proto, že mají pocit, že to má nějaký smysl, to, co se naučili v praxi tam, kde jsou experti, přenášet do odborných nebo uměleckých škol. Tak ti všichni za tohle svoje, promiňte, dobráctví byli po zásluze potrestáni tím, že nejsou subjektem kompenzačního bonusu.

Myslím, že pokud máme vzdělání jako prioritu, pokud si přejeme, aby lidé z praxe byli ochotni vůbec přenášet do škol svůj um a kompetenci, pokud chceme, aby jim záleželo na vzdělání a výchově mladé generace, tak je prostě nemůžeme hodit přes palubu. A tady velmi prosím, abychom podpořili jednoduchý pozměňující návrh, který říká, že pokud OSVČ se vedle toho věnuje činnosti pedagogické - pedagogické, žádné jiné - tak je subjektem kompenzačního bonusu a má nárok na tu Pětadvacítku. Uvědomte si, že z té nemocenské, z toho částečného úvazku na škole dostane částku, která leckomu nevystačí na kadeřníka, na týden. Za to nemůže žít celý měsíc. A bylo by to mimořádně nefér, kdybychom ho o to připravili. Takže prosím o podporu tohoto pozměňovacího návrhu, ke kterému se jistě přihlásí i pan profesor Válek.

Děkuji, že jste mě vyslechli.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a s dalším přednostním právem mám přihlášeného pana předsedu Jurečku, ale předpokládám, že... Tak potom, dobře, tak prosím pan předseda Jurečka.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji, pane předsedající. Členové vlády, kolegyně, kolegové, já bych chtěl k tomuto sněmovnímu tisku zmínit několik důležitých priorit skupin lidí, kteří si v této složité situaci zaslouží podporu státu a stále na ni čekají. Už jsme o některých těchto skupinách tady mluvili před třemi týdny. Jsem rád, že začínají prosakovat informace, že vláda podporu některých těchto ohrožených skupin zvažuje.

Já jsem vlastně zhruba před měsícem mluvil jako jeden z prvních o tom, že v tom sítě opatření propadají nejenom OSVČ na vedlejší činnost, ale malá eseróčka, případně lidé na dohody. Už tady někteří moji kolegové a předřečníci mluvili o tom, že ve svých návrzích také pamatují na tyto skupiny, které zatím přímou pomoc a podporu, přestože řádně platí závazky vůči tomuto státu - já jsem měl opravdu stovky reakcí na sociálních sítích i do mailu, kdy mně lidé psali své konkrétní životní příběhy. Patnáct, dvacet let podnikají, nikdy o žádnou korunu stát nežádali, ani v žádných dotačních titulech. Nyní jim prakticky ze dne na den vypadly veškeré jejich příjmy z podnikání a mají velký problém ve svých domácnostech, takže v tento okamžik by čekali, že ta vládní podpora, státní podpora přijde rychle a efektivně.

Dával jsem tady také včera srovnání s tím, že mi píšou podnikatelé, že v Německu, nebo v Anglii nebo v Kanadě jednoduchým formulářem dokážou získat finanční prostředky. Řádově do dvou dnů např. na základě kvartálního obratu jsou ty peníze, a daňových přiznání, uvolněny a až následně, v dalších týdnech, měsících, stát řeší, jestli ta pomoc bude ve formě bezúročné půjčky, nebo část těch peněz bude ponechána přímo jako přímá nevratná dotace.

Myslím si, že toto nám tady stále chybí, aby tady byl nějaký jednoduchý princip, že nějaká částka tak jako v případě Pětadvacítky bude vyplacena a pak bude třeba řešeno až na základě vyhodnocení činnosti toho podnikatele, třeba podle jeho historie z daňových přiznání, jestli to bude tedy bezúročná pomoc apod. Za to bych se velmi přimlouval. A jsme připraveni takovou podporu podpořit, protože tak jak lidé kritizují program COVID a Antivirus z toho, že je tam pomalá odezva a případně vysoké procento zamítnutých žádostí, tak mám reakce, a za to chci poděkovat, že např. právě Pětadvacítka je vyplácena velmi rychle, že lidé poslali žádost a třeba do tří čtyř dnů měli peníze na účtu. Ale to jsou finance, které nedokážou vyřešit zásadní problémy.

Proto já ve svých pozměňujících návrzích také spolu s ostatními kolegy, jak jsme se dohodli, dávám návrh, abychom pamatovali opět na ty skupiny, jako jsou OSVČ na vedlejší činnost, formou podpory 250 korun na den, tzn. poloviční částka proti té Pětadvacítce, abychom pamatovali také na lidi, kteří jsou na dohodách, to tady také budou rozvíjet kolegové od Pirátů. A také tady vkládám nově podporu pro pendlery. Na pendlery se stále ještě zapomíná. Musím říci, že je to také skupina lidí, kteří vlastně z rozhodnutí vlády přišli o možnost vycestovat do zahraničí za svou prací. Tak bych byl velmi rád, abychom ani tuto skupinu lidí nepomíjeli, protože i oni mají své rodiny, své závazky, děti a bojují o to, jak zaplatit své výdaje, jak zaplatit střechu nad hlavou.

Bylo tady zmíněno nájemné, které tady komentoval pan kolega Kalousek. Samozřejmě jeho variantní návrhy za nás, za KDU-ČSL, budeme podporovat. Myslím si, že to je správný vějíř i různých alternativ. Já si dovolím u nájemného dát ještě jednu variantní úpravu v pozměňujícím návrhu, která říká, aby stát byl připraven kompenzovat nájemné do výše 70 %, nejvýše však 3 000 korun denně. Tak jak jsem měl možnost toto konzultovat i s podnikateli tady v Praze, kteří podnikají v gastrosektoru, v cestovním ruchu apod., tak vnímají, že by především malým a středním firmám tyto parametry vyhovovaly a dokázaly by je vytrhnout z té největší bryndy, ve které teď jsou.

Takže to je jedna skupina pozměňujících návrhů. Potom bych chtěl taky ještě uvést jednu formu podpory, po které volají i velké nevládní organizace, jako je Svaz průmyslu a dopravy či Hospodářská komora, a to je možnost odložení platby DPH podnikatelů, živnostníků, firem vůči státu. Jsme v situaci, kdy v těchto dnech nabíhá i povinnost u kvartálních plátců za první kvartál, a myslím si, že by bylo fér, aby tady stát transparentně řekl: Podnikatelé, my vám v letošním roce jako stát dáváme možnost odkladu DPH až o 12 měsíců. Není to odpuštění, ale je to možnost odložení ze zákona, nikoliv z toho, jestli finanční úřad uzná za vhodné žádosti daného podnikatele vyhovět. A co je také důležité, navrhujeme, aby v okamžiku, kdy by takové opatření bylo přijato, aby ta částka nebyla úročena. A pokud by tento pozměňující návrh neprošel, tak mám samostatný pozměňovací návrh, který v případě, že je těmto podnikatelům vyhověno v současném režimu, tak aby se jim to, co neodvedli státu, neúročilo osmi procenty, jak se to úročí dnes.

A pak samozřejmě také dávám návrh na odpuštění silniční daně v letošním roce. Ti, kteří už to zaplatili za první kvartál, tak by se jim to převedlo do příštího roku. Protože si myslím, že není v pořádku, a považuji to za nemravné, aby stát v této situaci, kdy navíc většina aut a prostředků, za které platí podnikatelé silniční daň, jim dost často stojí na dvorech, nejezdí, tak abychom jako stát vybírali silniční daň. A je to jednoduchá, v obou případech velmi efektivní a rychlá podpora bez složité administrativy, bez kontroly nějakých žádostí apod. Ten stát tyto peníze okamžitě kešově ponechává u těch podnikatelů, kteří to nejvíce potřebují.

Takže to jsou některá opatření, která k tomuto tisku si dovoluji navrhnout, některá jenom za KDU-ČSL, některá po dohodě s kolegy z opozičních stran. Myslíme si, že by stát a vláda mohly zvážit podporu této věci, protože jak jsem se to snažil odůvodnit, ta opatření jsou velmi rychlá, efektivní, plošná a pomohou těm nejmenším, středním, ale i třeba těm větším firmám.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní pan místopředseda Kubíček s procedurálním návrhem, předpokládám.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji, pane předsedající. Ano, krátký procedurální návrh. Navrhuji omezení vystoupení pro poslance na pět minut v obecné i v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Ano. Děkuji. Takže to je omezení řečnické doby na pět minut. Já jsem kolegy svolal do sálu. (Zní gong.) Nicméně počkám, až nás dorazí více. Pro ty, kteří přicházejí, zopakuji, že budeme hlasovat o zkrácení řečnické doby na pět minut v obou rozpravách. Je zde žádost o odhlášení, takže vás odhlásím. Přihlaste se prosím znovu svými kartami. Až se nám počet ustálí a současně vyšplhá na dostatečnou míru, tak budeme moci hlasovat. (Prozatím je přihlášeno jen 58 poslanců.)

Já mám teď několik možností. A ještě přicházejí další poslanci, tak třeba se to povede. Nicméně pokud se nám dostatečně nenaplní počet, tak budu muset vyhlásit pauzu, nebo bude muset pan místopředseda svůj návrh stáhnout. A vypadá to, že již dorazil dostatek poslanců, takže nebudu přerušovat schůzi. Ale prosím všechny, aby se přihlásili.

 

Než zahájím hlasování, tak pro ty, kteří dorazili až teď, zopakuji, že budeme hlasovat o zkrácení řečnické doby v obou rozpravách u tohoto bodu na pět minut.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

hlasování číslo 66 je přihlášeno 76 poslanců a poslankyň, pro 58, proti 5. Omezení řečnické doby bylo přijato.

 

Takže nyní řečníci bez přednostního práva, na které se nyní dostala řada, budou mít omezenou dobu. Jako první je paní poslankyně Šafránková a připraví se paní poslankyně Kovářová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové. Dovolte mi, abych krátce představila pozměňovací návrhy, které za SPD předkládám.

Počínaje druhým bonusovým obdobím, to znamená od 1. května 2020, navrhuji, (aby) pro osoby samostatně výdělečně činné, které musely svou samostatnou výdělečnou činnost v období počínajícím 12. března 2020 zcela přerušit v důsledku krizových pandemických opatření vlády, činila výše kompenzačního bonusu 800 korun za každý kalendářní den druhého a případného třetího bonusového období. Hlavním důvodem navrhované úpravy je posílení a spravedlnost a adresnost účinnosti pomoci určené osobám samostatně výdělečně činným, jejichž podnikání bylo ochromeno či pozastaveno a které musely uzavřít své provozovny.

Dámy a pánové, cílem mého druhého pozměňovacího návrhu je odstranit diskriminaci zaměstnanců, zejména osob pracujících na dohody o provedení práce, o pracovní činnosti a také na kratší částečné zaměstnanecké úvazky, v přístupu k čerpání kompenzačního bonusu. Tyto osoby už byly až dosud vyloučeny z čerpání mimořádného ošetřovného a jsou na tom, co se týče pomoci v krizové době od státu, jednoznačně a bezdůvodně nejhůře. Proto tedy navrhuji, aby kompenzační bonus mohli čerpat i zaměstnanci s hrubým měsíčním příjmem nižším, než je 14 600 korun, což je i hranice minimální mzdy, aby bylo jasné, že míříme na ty OSVČ, pro něž je zaměstnání z nejrůznějších důvodů nutným přivýdělkem, podobně jako pro studenty, starobní či invalidní důchodce, kteří již zaslouženě možnost čerpat tento bonus mají. Čím budou mimořádná opatření delší, tím musí být pomoc adresnější a mířit k těm nejvíce postiženým a potřebným. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní prosím paní poslankyni Kovářovou a připraví se pan poslanec Munzar.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych představila dva pozměňovací návrhy, které předkládáme za klub STAN společně i s jinými kolegy.

První pozměňovací návrh rozšiřuje okruh subjektů, které mají nárok na kompenzační bonus. Vládní návrh totiž zcela opomíjí OSVČ, které samostatně výdělečnou činnost vykonávají jako vedlejší a zároveň jsou zaměstnanci, tedy mají pracovní poměr a ten mají jako činnost hlavní. To, že jsou zaměstnanci a zároveň vykonávají samostatnou výdělečnou činnost jako vedlejší, neznamená a neurčuje činnost, ze které mají vyšší příjem. Často se tak může stávat, že vyšší příjem plyne z vedlejší samostatné výdělečné činnosti. V důsledku vyhlášení nouzového stavu a dalších mimořádných opatření se mohlo stát a mohlo dojít k situaci, kdy tito živnostníci přišli jak o příjem z pracovního poměru, tak ze své živnosti. A to jsou samozřejmě lidé z oblasti sportu, umělců, z řad akademické sféry, gastronomie a z řady jiných oborů. Z výše uvedených důvodů je neakceptovatelné, aby z působnosti zákona o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními byly vyňaty a zcela opomenuty osoby samostatně výdělečně činné, které svoji živnost provozují jako činnost vedlejší při výkonu zaměstnání. Tímto návrhem se napravuje to, že by se tyto osoby mohly dostat do vážných finančních problémů, jelikož jejich příjem se výrazně sníží pouze na příjem ze zaměstnání. To je první pozměňovací návrh.

A druhý pozměňovací návrh upravuje bonusové období. My jsme podobný návrh předkládali již do sněmovního tisku 808, kde jsme konstatovali, že to bonusové období by mohlo trvat až do konce mimořádných opatření, tedy dalo by se říct, že šlo o takový klouzavý bonus. Paní ministryně říkala, že nechce chodit dále do Poslanecké sněmovny. Kdyby se bývala tehdy přijala ta naše úprava, tak paní ministryně by skutečně nemusela znova předkládat tento tisk. V současné době navrhuje bonusové období do 8. června, což se nám jeví jako nedostatečné. A také se nám nejeví zcela správné, aby případné prodloužení bonusového období bylo činěno nařízením vlády. Čili upravujeme ustanovení, kde říkáme, že bonusové období bude trvat do doby, pokud budou fungovat mimořádná, popřípadě krizová opatření. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní pan poslanec Munzar. Připraví se pan poslanec Ferjenčík. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Ještě jednou dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, vážená paní ministryně. My vítáme prodloužení kompenzačního bonusu pro OSVČ, avšak namístě je otázka, zda je to pomoc dostatečná ve své výši, ve své šíři. Proto opozice přichází s mnoha společnými pozměňovacími návrhy. A já si dovolím představit k tomu ještě další dva návrhy za sebe a za klub ODS.

Živnostníci. Ekonomické subjekty se dnes potýkají s nedostatkem finančních prostředků. Jako skutečně zmáčknutím tlačítka jim vláda vypnula podnikání, a mnozí proto nemají ani příjmy, protože nemají otevřené provozovny, ale mnozí také z důvodu výrazného poklesu poptávky klientů mají minimální příjmy. Mnohé náklady a povinné platby plynoucí z podnikání jim ale zůstaly. Třeba povinnost odvádět státu DPH i z nesplacených faktur. Mimořádná opatření vlády ale nejsou klasickým rizikem podnikání, proto jsou nutná další opatření a další dostatečné mimořádné kroky ze strany státu, aby za prvé tyto ekonomické subjekty ekonomicky přežily nouzový stav, a za druhé, aby po skončení krize pouze neplatily vzniklé dluhy a závazky, ale také mohly nakupovat, zaměstnávat a opět investovat do rozvoje podnikání. Jedině tak se naše ekonomika opět rozeběhne. Naše společnost a naše hospodářství potřebuje, aby těch subjektů, které přežijí a budou fungovat, bylo co nejvíce.

A jsou ještě další dva akutní problémy, které je nutné řešit. Je to dostatek disponibilních finančních prostředků a prevence proti druhotné platební neschopnosti a také určitá, řekněme, administrativní náročnost a byrokracie spojená s dosavadními programy, jako je přímá podpora Antivirus, pro kterou také potřebují firmy dostatek prostředků, a COVID, která je ale podporou nepřímou, která mnohdy vede k tomu, že po skončení mimořádných opatření může dojít ke kumulaci dluhu na straně podnikatelských subjektů.

Na ten první problém reaguje můj pozměňovací návrh, který je alternativou, pokud by neprošel společný návrh na odsun splatnosti DPH, jak to tady předkládal pan kolega, vaším prostřednictvím, Jurečka, a tím je varianta odložit splatnost DPH za březen až červenec do konce tohoto roku. To znamená, že by se výpadek neprojevil v celkové bilanci státního rozpočtu za rok 2020, ale zabezpečil by více finančních prostředků v těch nejbližších měsících na účtu podnikatelských subjektů a pomohl by v jejich cash flow. Odklad DPH jako efektivní opatření doporučuje mnoho ekonomů včetně například KoroNERVu. Mnohdy je totiž efektivnější lidem peníze nechat, než je složitě vybírat a přerozdělovat. A v dnešní situaci je to pro mnohé otázka bytí i nebytí.

Můj druhý pozměňovací návrh rozšiřuje možnost kompenzačního bonusu i na mikropodniky, drobné podniky, které mají do devíti zaměstnanců včetně, tedy včetně třeba jednočlenných eseróček. Jsou to mnohdy malé rodinné podniky, na kterých je závislé živobytí celé rodiny, nebo jsou to třeba malé hospody, kavárny, malé butiky a podobně. Je nutné si uvědomit, že kompenzační bonus nenahrazuje plat, ale je to pomoc pro podnikání, pro OSVČ, aby mohly platit své základní náklady. Podobné náklady mají i tyto malé mikropodniky a potýkají se i s podobnými problémy a z důvodu administrativní náročnosti, nebo i třeba nedostatku aktuálních prostředků na výplatu zaměstnanců nemohou prakticky žádat z programu Antivirus. A i kdyby podporu získaly, stejně musí mít prostředky na ostatní náklady. Smyslem podpory nemá být hnaní ekonomických subjektů do dluhů, ale umožnit jim jejich přežití a rozvoj jejich činnosti po skončení mimořádných opatření. Proto navrhuji podporu rozšířit i na tyto mikropodniky. Je to logické. Pokud je chceme udržet naživu, chceme, aby zachovaly pracovní místa, aby co nejrychleji znovu fungovaly, je to pro stát a daňového poplatníka ve finále levnější než dlouhodobě platit armádu nezaměstnaných na úřadech práce a nemít z nich žádný daňový příjem, žádný příjem do sociálního a žádný příjem do zdravotního pojištění. Je efektivnější dnes něco oželet než mít dlouhodobou zátěž a výpadky státního rozpočtu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pěkný podvečer, vážené kolegyně, vážení kolegové. Další v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, my za prvé jako klub Pirátů velmi vítáme, že vláda předložila tento návrh. Škoda, že nepodpořila už návrhy opozice, aby ten bonus automaticky trval déle, nicméně i tohle je řešení, které nakonec těm potřebným pomůže. Takže rozhodně vítáme ten tisk jako celek a určitě ho podpoříme i za předpokladu, že neprojdou naše pozměňovací návrhy, přestože si myslíme, že by tomu tisku prospěly.

Podáváme čtyři pozměňovací návrhy, některé z nich spolu s dalšími stranami a dalšími poslanci.

Za prvé podporu lidí, co dělali na dohodu o provedení práce nebo na dohodu o pracovní činnosti a současně odváděli odvody, to znamená DPP nad 10 000 a DPČ nad 3 000 korun měsíčně. A tady je potřeba zdůraznit, že ten základní protiargument sociální demokracie proti tomuto tisku už dneska neplatí, protože už uplynuly lhůty, dokdy musí společnosti za tyto zaměstnance peníze odvést. Takže už 20. dubna vypršela lhůta a už žádné smlouvy zpětně uzavřít nelze. Takže základní protiargument, co zněl ať už z KSČM, nebo z ČSSD, že by bylo možné zpětně uzavírat fiktivní smlouvy, tak tím, jak už čas pokročil, tento argument totálně neplatí. My si uvědomujeme, že tato skupina by neměla dostávat tak velkou podporu jako živnostníci, a proto navrhujeme 300 korun na den oproti pětistovce na den, kterou dostávají živnostníci. Takže toto je jeden pozměňovací návrh, kde vás žádám o podporu.

Dále navrhujeme podporu pro jednočlenná eseróčka za určitých podmínek.

Dále navrhujeme podporu pro lidi, co mají souběh živnostenského oprávnění a zaměstnání. Chceme to vrátit před ten nešťastný pozměňovací návrh, který přijala Sněmovna minule, když jsme toto projednávali. Myslíme si, že i lidé, kteří podnikají na vedlejší činnost, ale je to pro ně dominantní zdroj příjmů, mají mít nárok na podporu. V rámci tohoto jsme podali společně s řadou dalších poslanců aspoň kompromisní návrh, který aspoň pro lidi, kteří mají to zaměstnání vedlejší jako pedagogickou činnost, tak aby aspoň ti dostali podporu, aby lidé, kteří se živí jako profesionálové v různých oborech a pak jdou na malý úvazek učit, typicky na střední nebo na vysoké školy na několik hodin týdně, kvůli tomu malému úvazku nepřišli o celou Pětadvacítku, což se dnes bohužel děje. Doufám, že aspoň tahle drobnost by mohla projít, přece jenom to budou tisíce lidí, co dík tomu získají nárok na podporu.

A poslední pozměňovací návrh, který podávám, je upřesnění toho, že lidé mají skutečně nárok na podporu, pokud v panice v tom březnu přerušili živnost, nicméně už nečerpali podporu v nezaměstnanosti, a pak ji zase obnovili poté, co jim byly odpuštěny zálohy a minimální vyměřovací základ a současně se rozjel tento program, takže pro lidi, kteří přerušili živnost mezi 13. březnem a 9. dubnem, kdy začal tento zákon účinkovat, aby měli skutečně nárok na ten bonus v plné výši. Na mě se obracejí lidé s tím, že jim to Finanční správa zamítá. My jsme to řešili s paní ministryní osobně. Ona tvrdí, že nárok mají už dnes. (Ministryně od stolku zpravodajů souhlasí.) Tak prosím aspoň o to, aby prověřila ten podnět, co jsem jí poslal, případně aby podpořila i tento pozměňovací návrh, ať je to zcela explicitní.

Děkuji. (Potlesk z lavic Pirátů.)

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Do rozpravy je přihlášen pan předseda Stanjura.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Paní ministryně, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vám představil dva pozměňovací návrhy. Jeden se jmenuje navýšení a jeden se jmenuje rozšíření. Myslím, že už z toho názvu je jasné, o co se jedná.

První pozměňovací návrh, ke kterému se pak přihlásím, a je to sněmovní dokument č. 5040, vlastně zvyšuje odměnu ve druhém a třetím bonusovém období. V tom druhém období, což je vlastně od 1. května do 8. 6., na 700 korun za den a v období od 9. 6. do 31. 8., pokud bude potřeba, na 900 korun na den. Tento návrh vlastně reaguje na to, že s rostoucí délkou omezení činností vzrůstají finanční ztráty a zatížení OSVČ roste jinak než lineárně. Není to pořád stejné. S čím delší dobou to finanční zatížení, finanční ztráty jsou prostě vyšší. Z hlediska dopadu na rozpočet vzhledem k tomu, že se vláda rozhodla postupně uvolňovat restriktivní opatření, tak je předpoklad, že o to bude postupně žádat menší počet OSVČ. To je první.

Druhý pozměňovací návrh, který se jmenuje rozšíření, a je tady několik, v této oblasti tady padlo několik pozměňovacích návrhů. Budeme mít celou paletu, ze kterých si můžeme vybrat, a je to vlastně rozšíření těch, kteří by mohli žádat z OSVČ. Jako podpůrný argument, než vás seznámím s parametry toho pozměňovacího návrhu, našel jsem na stránkách Finanční správy upozornění na nejčastější chyby při žádosti o kompenzační bonus. Nejčastější chyba je ta, že lidé, kteří mají i zaměstnání, o to žádají, a Finanční správa tam vysvětluje, že pokud se účastní nemocenského pojištění, to znamená, pokud mají finanční příjem vyšší než 3 tisíce korun, jsou z této žádosti vyloučeni. Je to oficiální zpráva Finanční správy a odpovídá to vlastně dikci současně platného zákona. Ten pozměňovací návrh navrhuje změnit tuto situaci, a to ve dvou případech. A zejména ten druhý vás poprosím, abyste zvážili, zda ta restrikce u těchto lidí je opravdu potřebná, správná a morální.

Za prvé navrhuji, aby na ten bonus dosáhly i osoby, resp. že za zaměstnance se podle tohoto návrhu nepovažuje ten, jehož příjem ze zaměstnání nepřekročí částku 10 tisíc měsíčně, ale b) v zaměstnání, u něhož vzniká účast na nemocenském pojištění pouze z důvodů uvedených v § 5 písm. a) bodu 12 a 13 nemocenského pojištění.

Zkusím přeložit ty paragrafy do srozumitelné řeči. Komu také vzniká z toho, že je nemocenské pojištění, právě podle těch paragrafů zákona o nemocenském pojištění? Jsou to osoby, které jsou pojištěny jako dobrovolní pracovníci pečovatelské služby, jako osoby pečující o dítě a osoby, které jsou vedeny v evidenci osob, které mohou vykonávat pěstounskou péči na přechodnou dobu, je-li těmto osobám vyplácena odměna pěstouna podle zákona o sociálně-právní ochraně dětí. Nerozumím tomu, když tyto osoby, které vykonávají bezesporu veřejně prospěšnou činnost, i když to není takhle definováno, ale z hlediska obsahu, to znamená dobrovolní pracovníci pečovatelské služby a osoby, které mohou vykonávat pěstounskou péči na přechodnou dobu podle zákona o sociálně-právní ochraně dětí, tak vyřazení zejména těchto OSVČ skutečně my považujeme jako nesprávné, ale i nemorální.

K oběma pozměňovacím návrhům se pak přihlásím v podrobné rozpravě tak, abychom o nich mohli ve třetím čtení hlasovat.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. V obecné rozpravě nemám nikoho přihlášeného. S přednostním právem pan předseda Rakušan. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vít Rakušan: Pane místopředsedo, dobrý den. Děkuji vám za slovo. Dámy a pánové, naše pozměňovací návrhy už okomentovala paní kolegyně Věra Kovářová. Dovolte mi ještě tady před podrobnou rozpravou za klub Starostů a nezávislých říci, že my samozřejmě podpoříme návrh, se kterým přichází ministerstvo, podpoříme i řadu pozměňovacích návrhů, a jenom mi dovolte ještě říct jednu poznámku ve věci, která mě mrzí.

Jsme tady stále vyzýváni k tomu, abychom táhli za jeden provaz, protože nám jde o občany České republiky, abychom si neházeli klacky pod nohy. Opozice je k tomu dlouhodobě vyzývána. Byli jsme vyzýváni vládními představiteli, panem premiérem, paní ministryní Schillerovou, abychom přicházeli s vlastními konstruktivními návrhy, a my jsme tak učinili. Před čtrnácti dny klub Starostů a nezávislých navrhl, aby po 30. 4. tady existovala tzv. klouzavá podpora 500 korun denně po dobu uzavření jednotlivých živností. Toto jsme navrhovali před čtrnácti dny a stanovisko tehdy paní ministryně k našemu návrhu bylo negativní, toto nebylo schváleno. Po čtrnácti dnech paní ministryně přijde do Poslanecké sněmovny s obdobným návrhem, pouze tedy časově omezeným do 8. nebo 9. června, teď prosím si nejsem jistý tím konkrétním dnem. My si stále myslíme, že je lepší ta klouzavá podpora, která by prostě byla po dobu uzavřených provozoven, ale je nám skutečně trochu líto, že paní ministryně, která nás vyzývá k té spolupráci, tak po čtrnácti dnech přijde s tím samým návrhem. Rozdíl je ten, paní ministryně, že my vám ten návrh i po těch čtrnácti dnech podpoříme, protože my už si delší dobu myslíme, že je prostě správný.

Prosím, pojďme už se chovat jinak. Pokud vy budete mít pocit, že opozice přichází s nějakým návrhem, který dává smysl, což tento evidentně dává, když s ním sama přicházíte, prosím, podpořte nám ho také. Opravdu není čas na to, abychom se tady prali o autorství nějakých konkrétních návrhů. Je tady čas na to, abychom pomohli lidem v České republice, a to co nejrychleji; podnikatelé už mohli mít jistotu před čtrnácti dny, před čtrnácti dny, že i po datu 30. 4. jim bude ta podpora 500 korun denně, kdyby prošel pozměňovací návrh ODS, tak 600 korun denně, vyplácena, protože oni si ten svůj život prostě musí plánovat. Čtrnáct dnů žili v nějaké nejistotě, teď s tím přicházíte vy, my to rádi podpoříme, ale prosím, pojďme se k sobě navzájem chovat trochu jinak. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Do obecné rozpravy nevidím nikoho přihlášeného, tudíž končím obecnou rozpravu. Zeptám se na případná závěrečná slova. Paní ministryně má zájem. Prosím.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já budu velmi stručná, protože my jsme to včera podrobně debatovali na rozpočtovém výboru, debatovali jsme i o tom před těmi čtrnácti dny nebo třemi týdny, kdy se schvaloval kompenzační bonus. Já se nebudu hádat. Já myslím, že občany to nezajímá, naše hádky, že je zajímá výsledek, takže já jsem vděčná za to, že jste dali najevo, že to podpoříte. Snažila jsem se vysvětlovat, proč je to pojetí. Ten případ, o kterém mluvil pan poslanec Ferjenčík, tak ten určitě nárok na kompenzační bonus má. Já jsem mu to potvrdila. Hned jsem volala Finanční správu. Potvrdili můj názor, odpovědí pánovi. Prostě nerozumím tomu, tam žádný problém není. Pokud nepobíral podporu v nezaměstnanosti a jenom přerušil a zase obnovil, tak samozřejmě dostane celý kompenzační bonus.

A jenom pro vaši představu, já jsem v pátek měla brífink s paní generální ředitelkou a tam jsem uváděla kromě těch chyb a počtu případů a vyplacených částek, jsem říkala, průměrný vyplacený kompenzační bonus je nějakých 24 tisíc, teď nevím přesně, ale téměř dvacet pět. To znamená, že téměř každý dostane celých 25 tisíc. Takže my sledujeme i tento parametr, takže těch případů, kdy dostávají částečný kompenzační bonus, je velmi málo. Ty případy jsem jmenovala.

Pan předseda Stanjura - tam prostě musíte zaujmout nějaký postoj k zaměstnávání, protože Finanční správa to není schopna, pokud to má - skutečně vezme čestné prohlášení, vyplácí peníze. Nemá čas prověřovat. A to reaguji na další pozměňovací návrhy, které nepodpořím, pro nějaké ty částečné úvazky. Není možno to ověřit, není to v evidencích. Nemají nikde v evidencích, že je tam nějaký částečný pracovní úvazek. A jestliže máme Antivirus pro zaměstnávání a kompenzační bonus pro OSVČ, který naopak - já ještě budu citovat zase další případy. Vy jste tady citoval zákon o nemocenském pojištění. Máte pravdu, já budu citovat, že na to dosáhnou všichni ti, kteří mají vedlejší činnost, ať už jsou to invalidní důchodci, starobní důchodci, ať už jsou to maminky na mateřské, rodiče na rodičovské dovolené, studenti atd. Takže prostě ten záběr je skutečně velký, ale to se muselo nějak vymezit. Takže pokud je to skutečně nepatrný pracovní poměr, takový ten zanedbatelný, jak uvádí zákon, možná to říkám nepřesně, do 3 tisíc, a k tomu je OSVČ, tak má nárok. Pokud má dohodu do 10 tisíc a OSVČ, má nárok, ale pak samozřejmě to není možné a znamenalo by to nějaké prověřování, které jsme nechtěli, a prostě každá ta skupina patří do jiné formy podpory.

O dohodářích jsme tady mluvili. To znamená, na dohodáře včera se schválilo ošetřovné, malá eseróčka tento týden, myslím, že zítra bude paní ministryně Dostálová předkládat program na vládě pro ta jednočlenná eseróčka. Pracovali jsme na tom všichni tři - MPO, MMR, Ministerstvo financí, protože tam se musely samozřejmě vymezit nějak ty podmínky a výše. Bavili jsme se, je to pětistovka na den také, ne? Teď paní ministryni tady nevidím. Pětistovka na den. To znamená, to jsou věci, které jsme slíbili, že dotáhneme, až vyřešíme tyto velké skupiny.

Že jdeme podruhé. My jsme nevěděli v té době, kdy jsme schvalovali kompenzační bonus - a já jsem z tohoto místa řekla, já jsem řekla, že pokud bude pokračovat i po 30. dubnu, řekla jsem to tady, že prostě budeme to řešit dát. Ale my jsme nevěděli, jestli ta opatření skončí, nebo neskončí. Proto si tady říkám v té novele i o tu možnost vydat nařízení vlády a pokračovat vlastně vyplácením, aniž bych už musela chodit do Poslanecké sněmovny pro ty, kteří budou vlastně pokračovat, pokud by, nedej bože, po 8. červnu měli ještě omezenou činnost. A může se stát, že takoví budou.

To navýšení peněz říkáte, že to musí růst lineárně, jestli jsem tomu rozuměla, nebo progresivně. Také zohledněme to, že postupně představil pan ministr Havlíček na vládě, a vláda to odhlasovala, a společně samozřejmě s panem ministrem Adamem Vojtěchem, ten plán rozvolňování. To znamená, bude celá řada živnostníků, kteří už nebudou třeba čerpat v celém tom období, protože tu živnost si otevřou, obnoví obchůdek atd., takže ono to bude mít nějaký náběh, teď prostě asi částečný. Zase pojedeme ve stejném režimu, Finanční správa to nebude v této fázi nijak prověřovat, to prostě nejde. Pokud chcete okamžitě platit peníze, tak jediné, co se ověří, je, aby tam bylo to formálně správně čestné prohlášení s podpisem, a prostě vyplácejí se peníze.

My jsme včera debatovali - pan předseda Kalousek navrhl tu úhradu fixních nákladů. No, ono to není vůbec jednoduché, protože tak jak ten pozměňovací návrh je formulován, a my jsme na něj dívali podrobně, tak tam není vlastně uvedeno, jak jsou propojeny ty fixní náklady, které konkrétně by to byly, aby se prostě nedublovaly. A já jsem si nechala vytáhnout i... (Jde si ke stolku pro materiály.) Já jsem si nechala i vytáhnout od kolegů, včera tam padl příklad severského modelu, že...

Tak ten model úhrady v těch severských státech, co mně byl dáván za příklad včera na rozpočtovém výboru, já jsem nebyla schopna reagovat, protože jsem samozřejmě... my jsme jenom rychle ho tam našli, ale to bylo příliš narychlo, tak já jsem si to dneska nechala zpracovat, tak ono to není tak, ono vždycky se řekne to A, tak je potřeba poctivě říct B. On je založen na velmi administrativně náročném poskytování dotací. Zatím my ten náš, ten český bonus, vůbec ta jejich podpora představuje bonus s jednoduchým systémem správy. To znamená, tam je to velice, velice, tam musí skutečně prokázat... Norsko, Dánsko (nesrozumitelné) poklesem tržeb 40 %. Vzpomeňte si, když jsem dala pokles tržeb 10 % v prvním návrhu, tak jsem tady byla málem ukřižována. A ustoupila jsem. Uznala jsem to, ustoupila jsem. Přišli jsme s novým návrhem. Tam je 40. Pak je tam velice složité vyčíslování náhrady. Používá se s vydáním podrobné metodiky, nařízení, které náklady jsou, nejsou kompenzované atd. Takže neplatí se to plošně. Je tam nějaká podpora, ale pak musí prokazovat celou řadu prostě složitých administrativních úkonů. Takže ono to není tak, že řeknete: v severských státech to dávají. Oni to nedávají jak na běžícím pásu.

Takže byl jste ministr financí, pane předsedo, tak si vzpomeňte jak tedy... třeba bychom se mohli poučit z toho období, kdy jste byl ministrem financí.

Takže proto říkám, že nikdy jsme neřekli, že nebudeme uplatňovat náhradu škody, ale řekli jsme, že tam musí být vznik škody, příčinná souvislost a samozřejmě způsobená nařízením vlády a bude to muset být prostě skutečně prokázáno. Takže... Já neříkám, že takové případy nebudou. Netvrdím to. A určitě se jimi budeme zaobírat a určitě prostě takové případy budou podávány, a možná už jsou podávány, na Ministerstvo vnitra. Ale prostě není možné to udělat způsobem, jaký navrhujete ve vašem pozměňovacím návrhu. Samozřejmě mám to tady podrobně, podrobně zpracované.

K zaměstnancům jsem se vyjádřila. A myslím si, že to je zhruba všechno. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo? Nemá. Otevírám podrobnou rozpravu. Zazní-li návrh na omezení řečnické doby v podrobné rozpravě - to už jsme odhlasovali, takže připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny.

O slovo se přihlásili poslanci v pořadí - paní poslankyně Šafránková. Prosím, máte slovo. (Hlásí se též poslanec Stanjura.) Tak pan předseda Stanjura. Dobře. Paní Šafránková.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Tak já ještě jednou děkuji za slovo. Ráda bych se přihlásila ke svým dvěma pozměňovacím návrhům, které jsem podrobně odůvodnila v obecné rozpravě. První má číslo sněmovního dokumentu 5026 a navrhuje, aby na kompenzační bonus měly nárok i OSVČ, které pracují zároveň na dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti a zkrácené úvazky do 14 600 korun hrubého.

Druhý pozměňovací návrh je pod číslem sněmovního dokumentu 5017. Je to zvýšení kompenzačního bonusu na 800 korun za den v důsledku krizových opatření pro OSVČ, které musely zcela přerušit nebo uzavřít své provozovny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. S přednostním právem pan předseda Stanjura. A připraví se paní poslankyně Věra Kovářová. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Nejdřív formálně. Hlásím se k pozměňovacímu návrhu sněmovní dokument 5040 a k druhému pozměňovacímu návrhu, sněmovní dokument 5041.

Pokud jsem dobře pochopil vystoupení paní ministryně, vlastně říká, pěstoun, který je současně OSVČ, nemá nárok na podporu. A člověk, který je dobrovolník v pečovatelské službě a je současně OSVČ, nemá nárok na podporu. Já tomu opravdu nerozumím, abych nepoužíval oblíbený výraz pana poslance Ferjenčíka "mně to hlava nebere". Protože mně to ani moje hlava nebere, ale je to jeho výraz, tak mu nebudu přebírat jeho slovník, aby neřekl, že ho kopíruji. Ne že bych ho kritizoval.

Ale já se chci vyjádřit k tomu, jak paní ministryně vždycky přijde a řekne: Tak ty lidi nezajímá, že se tady hádáme. Takové to "jsme na jedné lodi". Opozice něco navrhne, vláda to zamítne. A pak - podle gusta. Piráti říkají: vláda se inspirovala. Já říkám, že nám to ukradla a přepsala. Někdo říká, že použila control+ins, shift+ins a vložila svůj návrh. Přijde a řekne: To je náš návrh! Ježíš, nebuďte tak malicherní, vždyť je to jedno! Ty občany to nezajímá. - To prostě není férové jednání. Není. Ukrást to, podepsat se pod to, prezentovat to jako svůj návrh a současně říkat: Tak nebuďte tak malicherní.

Tak jsme tak malicherní. Kdybyste alespoň přišla, paní ministryně, a řekla: Měli jste pravdu. Vy říkáte, že jste 8. dubna nevěděla, kdy skončí nouzový stav, jestli náhodou neskončí 30. dubna. Jak to, že jste hlasovala s žádostí o prodloužení nouzového stavu do 11. května? Necítíte ten rozpor? Já jsem chtěla prodloužit nouzový stav do 11. května, ale současně jsem nevěděla, jestli 1. května nouzový stav bude. Přitom vládní strany mají většinu v Poslanecké sněmovně. To je prostě vymyšlený argument. Vás naštvalo, že jsme to vymysleli my, a ne vy. A teď přicházíte pozdě. A lidi to zajímá. Nebojte se.

A já jsem říkal - a vy jste to potvrdila, jako byste polemizovala. Já jsem říkal, že navrhujeme to zvýšení, že ty náklady nejsou lineární. A vy jste říkala, a vždyť jich bude méně. Já jsem to říkal, že to bude méně, že díky tomu ty dopady na rozpočet nebudou tak velké. O tom rozvolňování teprve budeme mluvit, takže nechci teď zatěžovat debatu tím, co budeme mít v bodě 363. Já nevím, jak jste to počítali, jaké jsou argumenty. To si řekneme. Ale logicky, pokud někdo bude mít uvolněnou živnost a podnikání, tak nemůže žádat o kompenzační bonus.

A k těm seveřanům a Skandinávcům. Možná je to administrativně náročnější. To já netvrdím. Také jsme neříkali, že to je plošné opatření. Mají i jiné podpory než tohle. Paní ministryně, víte, kdy to schválili? Přibližně? Kolem 20. března. A naše milá vláda o měsíc a tři dny později říká, jak ti to mají složité. A přitom dneska pan ministr Havlíček řekl, a já jsem ho za to pochválil, že vlastně připravuje něco podobného. Jmenuje se to jinak. Týká se to nájemného. Je to také podílení fixních nákladů. A říká, že navrhne, aby vláda platila třetinu těch fixních nákladů v oblasti nájemného. A já jsem ho za to pochválil. Je to dobře. Tak jako... když to udělá MPO tak je to dobře. Když to navrhne opozice v jiném zákoně, tak je to špatně? Tak co platí? Chce se vláda podílet na úhradě nájemného tam, kde se nemůže podnikat, nebo nechce? Pan ministr Havlíček, vicepremiér vlády říká, že chce. A dostal za to pochvalu od nás. A paní ministryně financí, také vicepremiérka té samé vlády, nám tady říká, že nechce. A pak se nedivte, že říkáme, že funguje chaos.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Další v pořadí je paní poslankyně Věra Kovářová, připraví se pan poslanec Vojtěch Munzar. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, ráda bych se přihlásila k pozměňovacím návrhům, které jsem představila v obecné rozpravě. Týká se to bonusového období. Tento pozměňovací návrh je veden pod sněmovním dokumentem 5013. Druhý pozměňovací návrh, který rozšiřuje subjekty žadatelů o kompenzační bonus, podáváme společně s kolegou Ferjenčíkem a je veden pod sněmovním dokumentem 5014. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Vojtěch Munzar, připraví se pan poslanec Jan Hrnčíř. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Já se přihlásím ke dvěma pozměňovacím návrhům, které jsem tady avizoval. Pod číslem 5038 najdete rozšíření kompenzačního bonusu pro mikropodniky a pod číslem 5044 je alternativa, kdyby neprošel ten společný návrh na odklad DPH, tak je to také odklad DPH s trošku jinými parametry. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Jan Hrnčíř, připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych se chtěl přihlásit ke sněmovnímu tisku (dokumentu) číslo 5027. Jedná se o pozměňovací návrh, který v podstatě přiznává daňový bonus nejen osobám samostatně výdělečně činným, ale i malým a středním podnikům a družstvům, akorát s tou podmínkou, že vlastně na to mají nárok jenom ty podniky, jejichž skutečným majitelem je daňový rezident České republiky, to znamená, že nechceme, aby peníze českých daňových poplatníků končily v zahraničí. Děkuji za podporu.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Mikuláš Ferjenčík, připraví se pan poslanec Válek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já se hlásím k pozměňovacím návrhům pod čísly 5037 - ten řeší případy souběhu mezi živnostenským podnikáním a zaměstnaneckým úvazkem; dále 5039 - ten řeší podporu pro jednočlenná s. r. o., to kromě kolegy Tomáše Martínka dávám ještě s kolegyní Věrou Kovářovou.

Dále k pozměňujícímu návrhu pod číslem 5043 - to je návrh, který rozšiřuje podporu i pro lidi, kteří pracovali na dohody. Jedná se o dohody o provedení práce nad 10 tisíc korun a dohody o pracovní činnosti nad 3 tisíce korun. Tento návrh podávám spolu s řadou dalších kolegů z opozice. Zdůrazňuji, že tento návrh vypořádal hlavní výhradu klubu ČSSD, která proti němu zazněla minule, protože dnes už uplynuly všechny lhůty pro zaplacení odvodu z těch dohod, takže rozhodně už není možné uzavírat ty dohody zpětně. Apeluji především na sociální demokraty, aby to tentokrát podpořili, protože ta jejich hlavní výhrada už dávno padla. Stejně tak zdůrazňuji, že jsou to lidé, kteří odvody řádně odváděli, protože je to pouze omezená skupina dohodářů.

Potom pozměňovací návrh 5049. Tam se jedná o zvýšení právní jistoty. Ohledně toho přerušení velmi vítám, že paní ministryně na mikrofon potvrdila, že lidé, kteří v panice přerušili živnost, tak za předpokladu, že nečerpali podporu v nezaměstnanosti, mají za ty dny, kdy mají přerušenou živnost, nárok na podporu. Samozřejmě mají nárok na zbytek období přerušení v případě, že čerpali.

Poslední návrh, který podporuji, načte kolega Válek. To je návrh, který zajišťuje výjimku alespoň pro souběh se zaměstnáním, pokud jde o pedagogické činnosti. Velmi se přimlouvám za to, aby tato Sněmovna podpořila lidi, kteří jsou profesionálové ve svém oboru, ale na vedlejší úvazek učí na vysokých školách, na středních školách a kvůli tomu, že měli ten malý zaměstnanecký úvazek, nyní přišli o podporu. Myslím, že bychom tuto skupinu měli podpořit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Válek, připraví se pan poslanec Skopeček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Vaším prostřednictvím, kolega Ferjenčík již řekl, já se přihlašuji k pozměňovacímu návrhu číslo 5036, který je de facto drobnou změnou, která by měla napravit - a snad ho tedy podpoříte, já v to pevně věřím - kouzlo nechtěného, nešťastné kouzlo nechtěného, které se tam dostalo pozměňovacím návrhem kolegy Onderky, který byl veden v dobré vůli, v dobré víře, on to jistě vysvětlí, ale neuvědomili jsme si tehdy, když jsme o tom hlasovali, že může být opačná varianta, než jak byl ten pozměňovací návrh zamýšlen, to znamená, že člověk, který se věnuje na celý úvazek profesi, kterou teď nemůže vykonávat, a prostě se nechal zlákat, tak jako můj kolega, aby učil pár hodin měsíčně biomedicínské inženýry, a teď tedy kvůli tomu nemůže dostávat podporu. Myslím si, že je to špatné, a nikdo jsme to asi nechtěli. Tak vás velmi prosím o shovívavost a o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. Je to opravdu drobnost, která se týká sice relativně malé skupiny lidí, ale skupiny lidí, kteří si tuto podporu jistě zaslouží.

Děkuji mnohokrát.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Jan Skopeček, připraví se pan poslanec Roman Onderka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Skopeček: Děkuji za slovo. Já se hlásím ke dvěma pozměňujícím návrhům. První je pod číslem 5046. To je pozměňující návrh, který rozšiřuje okruh podporovaných na všechny OSVČ, a to s tou podmínkou, že ti, jež původní návrh opomíjel, nyní dostanou podporu v poloviční výši.

Druhý pozměňující návrh, ke kterému se hlásím, je návrh v systému pod číslem 4995. Mluvil tady o něm kolega Kalousek. Je to společný opoziční pozměňující návrh, nebo pozměňující návrh vycházející ze společných priorit opozičních stran. Jedná se především o to, aby byly kompenzovány fixní náklady, a tento pozměňující návrh přichází s variantním řešením kompenzace těchto fixních nákladů.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Roman Onderka, poslední přihlášený do podrobné rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Roman Onderka: Děkuji, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, chci se přihlásit k pozměňovacímu návrhu 5036 s kolegou Válkem a dalšími poslanci.

Můj pozměňovací návrh, který jsem načítal před 14 dny, byl opravdu myšlen tím způsobem, aby zaměstnanci, kteří si trochu přivydělávají jako následně OSVČ, nečerpali ze dvou kapitol najednou, to znamená na jedné straně z Ministerstva financí a na druhé straně z Ministerstva práce a sociálních věcí, to znamená z Antiviru. Pro většinu těchto lidí právě ten Antivirus byl jako pro zaměstnance nastaven. Tento pozměňovací návrh řeší to, co jsem nedomýšlel, když jsem ho podával, to znamená, že existuje i obrácený gard, to znamená, že máme převážně OSVČ, to znamená osoby samostatně výdělečně činné, které si další svou činností, třeba na úvazek nula jedna, nula jedna a půl, nula dva, nula tři, přivydělávají způsobem, že své zkušenosti a schopnosti uplatňují právě v pedagogické činnosti, to znamená například univerzitách. Jediný příklad, který zde asi dnes ještě nepadl, je například - vezmu to konkrétně z mého města - když některý z umělců, to znamená například herců či filharmoniků, vyučuje, nebo svou činností přispívá právě na Janáčkově akademii múzických umění. Proto bych vás chtěl požádat, abyste podpořili tento pozměňující návrh. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan předseda Jurečka v podrobné rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Já bych se chtěl v podrobné rozpravě přihlásit k pozměňujícím návrhům, které už jsem tady v obecné rozpravě částečně vysvětloval. Chci se tedy přihlásit k pozměňujícímu návrhu číslo 4977, který se týká právě podpory skupin, na které se bohužel stále ještě nedostalo z hlediska podpory, a jsou to OSVČ na vedlejší činnost, pendleři, dohodáři, a je to i otázka nájemného, podpory nájemného ve výši 70 %, nejvýše však 3 tisíce korun denně.

Dále bych se chtěl přihlásit k pozměňujícímu návrhu pod číslem 4976, který se týká odložení DPH o 12 měsíců z hlediska splatnosti a prominutí silniční daně v letošním roce.

A dále k pozměňujícímu návrhu 5029, který bych velmi poprosil, kdybyste, paní ministryně vy a i koaliční poslanci, zvážili podpořit. Protože jestliže v dnešní době v tom režimu, který už je možný dnes, se promine firmám, nebo odloží splatnost DPH, tak jak jste vy říkala, že se snažíte v tom být vstřícní a progresivní, tak mi ale nepřijde úplně férové to těm podnikatelům úročit. Tak prostě slyším to, dneska promíjíme z důvodů, že jsou v těžké situaci, tak propánajána, proč jim to stát úročí? Tak kdyby aspoň na tomhle mohla být ze strany koalice shoda a vstřícnost, tak bych to velmi přivítal. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Nevidím nikoho dalšího přihlášeného k podrobné rozpravě, končím podrobnou rozpravu. Zeptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Paní ministryně? Ne. Pan zpravodaj také ne. Končím druhé čtení tohoto návrhu a vrátíme se k němu na závěr, aby byl prostor zpracovat přípravu na třetí čtení.

 

Budeme pokračovat bodem číslo

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP