(16.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní pan předseda Kalousek se přihlásil z místa a to je v tuto chvíli poslední přihláška. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jen takovou velmi krátkou připomínku časového úseku, který není delší než rok. Je tomu právě rok - byl to březen 2019 - kdy jsem v televizní diskuzi oponoval paní ministryni Schillerové s jejím šíleným nápadem zrušit platby za státní pojištěnce. Jsou tomu čtyři týdny, konkrétně tedy 24. března, kdy jsme navrhovali zvýšit platby za státní pojištěnce a vláda to zamítla. Dnes vláda zvyšuje platby za státní pojištěnce. To vše během jednoho jediného roku. Člověka uklidní, když v tom má vláda jasno a má koncepci.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. To byla v tuto chvíli poslední přihláška do obecné rozpravy. Takže pokud se nikdo další nehlásí, tak obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Pan ministr má zájem. Prosím.

 

Ministr zdravotnictví ČR Adam Vojtěch Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za tu debatu a taktéž za všeobecnou podporu toho návrhu zákona. Myslím si, že je to naprosto vitální nejenom pro tento rok, ale právě i pro ten rok příští. Já tady odpovídám, proč je to důležité o tom rozhodnout dnes. Protože právě probíhá v této chvíli do června dohadovací řízení o úhradách pro příští rok, které musí být tedy dokončeno do června, tak aby na základě toho mohla být vytvořena úhradová vyhláška.

Je jasné, že pokud jsme dneska v nejistotě o výši zdrojů pro příští rok v rámci systému veřejného zdravotního pojištění, tak není o čem jednat. Zdravotní pojišťovny v takovém případě by musely všem poskytovatelům nabídnout v zásadě nulový nárůst úhrad. Pravděpodobně by možná došlo i ke snížení a to jsme nechtěli dovolit. Já si myslím, že musíme zajistit nějaký stabilní růst ve zdravotnictví, postupný. Ona i takto to nebude nějaká obrovská party. Bavíme se v rámci úhrad o nárůstu někde kolem 3 procent. Ale je to nějaký nárůst do budoucna, který nám zkrátka dává teď možnost toto rozhodnout, a dává tedy možnost se dohodnout mezi jednotlivými segmenty zdravotní péče a zdravotními pojišťovnami v právě probíhajícím dohadovacím řízení. A samozřejmě nevíme úplně přesně, jaké ty parametry budou, jaká bude nezaměstnanost, jaký bude počet státních pojištěnců. Takže je jasné, že je tam jistá míra nejistoty. Ale ta míra nejistoty by byla mnohem větší, pokud bychom toto nepřijali, a v zásadě by tedy nebylo vůbec o čem jednat v rámci tedy dohadovacího řízení mezi pojišťovnami a jednotlivými segmenty. Takže proto je nutné to připravit dnes, respektive schválit dnes, tak abychom postavili celou tu věc trošku víc najisto.

Pokud jde o OBZP, já s tím návrhem nemohu souhlasit. Myslím si, že ten návrh systém připraví zhruba o miliardu korun, a to bude tak jediný jeho přínos. Ti lidé, o kterých se bavíme, tak se samozřejmě můžeme bavit o nějakých teoretických případech spíše jedinců. Ale často jsou to chroničtí neplatiči, často jsou to pronajímatelé, rentiéři, kteří platí takovýto minimální odvod na pojistném. Vůbec nevím, co to má úplně společného s krizí. Skutečně si myslím, že u OBZP těch lidí, kteří jsou skutečně postiženi krizí, je minimum. Jsou to lidé, kteří většinou jsou doma, a skutečně se to nedá srovnávat s OSVČ, s lidmi, kteří byli skutečně postiženi krizí, tím, že museli zavřít svoji živnost, byli omezeni v rámci svého podnikání. U osob bez zdanitelných příjmů to tak skutečně není. Ano, mohou být některé případy, ale nemyslím si, že je to skutečně na to, abychom takto dělali zásek do systému, který bude minimálně jedna miliarda, možná i více.

Takže já skutečně tento návrh nepodpořím, nemyslím si, že je to namístě. My nemáme nějaké signály o tom, že by to byli lidé, kteří by, jak tady bylo řečeno, byly proti nim vedeny exekuce a tak dále. Jsou to často skutečně třeba i pronajímatelé, rentiéři, kteří se takto živí. Takže já si nemyslím, že to je na místě, a nemyslím si, že toto je spojeno jakkoliv s krizí. Takže za mě skutečně tento návrh podpořit nemohu a požádám vás, abyste schválili a podpořili tedy návrh zákona tak, jak byl předložen, protože si myslím, že ten návrh skutečně v tom znění a ve výši nárůstu odvodů za státní pojištěnce zajistí nejenom stabilitu v tomto roce, ale zejména stabilní růst i v roce příštím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan předseda Stanjura se hlásí s přednostním právem teď k odpovědi? (Ano.) Zpravodajka má zájem o závěrečné slovo? (Ne.) Nemá, takže v tom případě pan předseda Stanjura a pak budeme pokračovat v podrobné rozpravě. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Tisíc devět set sedmdesát - zaokrouhleno dva tisíce měsíčně, krát šest, dvanáct tisíc, krát 60 tisíc obyvatel, (nesroz.), kterých se to týká, je 720 milionů. To není miliarda anebo víc. To za prvé.

Za druhé, mně se nechce věřit, a neznám statistiku, že v České republice žije 59 tisíc rentiérů, kteří mají jenom nohy nahoře a platí minimální zdravotní pojištění. Z čeho, pane ministře, vycházíte, že to jsou rentiéři? Tady byly konkrétní případy, které uváděla paní poslankyně Richterová. Já souhlasím s tím, že jsou to velmi často lidé, kteří žijí velmi skromně s malými příjmy, a vy to otočíte, že jsou to rentiéři, ti nejbohatší, kteří nepotřebují žádnou úlevu v těchto měsících.

Tak ale fakt 12 tisíc krát 60 tisíc je 720 milionů. To není víc než miliarda, ale není to ani jedna miliarda. Neříkám, že to jsou malé peníze, ale v tom - a říkám, je to 28. zákon, co schvalujeme - to jsou malé peníze. To je taková částka v příjmu třeba státního rozpočtu - já vím, že to není příjem státního rozpočtu - která se nedá ani prognózovat procentuálně. Ani to vlastně není zajímavá částka v rámci celkových příjmů veřejného zdravotního pojištění, když to spočítáme procentuálně, co to je. Tak já nevidím důvod, proč zrovna tyhlety lidi označovat za rentiéry a za ty, kteří si žádnou pomoc nezaslouží.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan ministr chce vystoupit s odpovědí? (Ano.) Je to samozřejmě možné, tím otevřeme rozpravu. Prosím.

 

Ministr zdravotnictví ČR Adam Vojtěch Já nevím, kde se vzalo 60 tisíc lidí. Těch lidí je přes 250 tisíc. Tak jenom ať se bavíme skutečně reálně. Takovou informaci alespoň mám od svých kolegů z Ministerstva zdravotnictví, že to skutečně je těch 250 tisíc, ne 60 tisíc. Ale já si skutečně nemyslím, že toto jsou lidé, kteří jsou přímo postiženi krizí. Zkrátka ta struktura těch lidí je různá. Uznávám, že tam mohou být někteří jedinci, kteří jsou nějakým způsobem postiženi. V takovém případě ale se oni mohou přihlásit i na úřad práce, mohou se z nich stát státní pojištěnci, ale nemyslím si, že musíme v rámci této skupiny osob menšině lidí odpouštět ty pojistné odvody všem. Zkrátka si nemyslím, že to je v tomto směru systémové, a nemohu s tím souhlasit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan ministr svým vystoupením znovu otevřel obecnou rozpravu. Zaznamenal jsem nějaké přihlášky - paní poslankyně Richterové, pak pana poslance Ferjenčíka... pan poslanec Ferjenčík, prosím. Samozřejmě pět minut.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych chtěl jen stručně reagovat na pana ministra. Tam je přece podstatné to, že ti lidé jsou teď tlačeni k tomu, aby šli na živnostenský úřad, otevřeli si živnost, a tím získali ten bonus. Jediné, co to znamená, je, že je donutíme zaplatit tisícikorunový poplatek, aby dostali nějakých deset tisíc státní podpory. Vždyť to je celé úplně na hlavu. Pojďme jim dát stejnou podporu jako živnostníkům. Proč bychom se na ty, co jsou na tom hůř, měli vykašlat a podporovat jenom ty, co jsou na tom o něco líp, typicky? Mně to skutečně přijde na hlavu postavené.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pokud se... paní poslankyně Richterová ještě. Prosím. (V sále je velmi hlučno.)

 

Poslankyně Olga Richterová: Opravdu stručně. Jde mi čistě o to, že přijímáme plošná opatření, a když máme skupinu, kde velká část těch lidí je velmi chudých, a když to řeknu, administrativně opravdu ne zdatných, tak ta část z nich, co si to úředně nevyřídí, tak tam velká část půjde do exekucí kvůli zdravotnímu pojištění. Je to ta typická skupina samoplátci, kde je to těžko vymahatelné, to zdravotní pojištění. To říkají čísla zdravotních pojišťoven. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP