(15.50 hodin)

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážený pane guvernére, vážené kolegyně a kolegové, já jsem chtěl nejprve mluvit k části, která se týká směnárenské činnosti, a poděkovat panu guvernérovi za tu spolupráci, kterou jsme měli i s kolegou Patrikem Nacherem v roce 2018, kdy jsme se skutečně zabývali dopodrobna touhle problematikou a ve spolupráci s Ministerstvem financí jsme navrhli novelu zákona o směnárenství. A chtěl jsem se zeptat pana guvernéra, jestli už jsou nějaké informace, že došlo ke poklesu počtu stížností v souvislosti s tímto opatřením, které jsme učinili v Poslanecké sněmovně, oproti tomu poměrně vysokému počtu asi 30 stížností, které byly v roce 2018 v souvislosti zejména s těmi neadekvátními kurzy, řekněme, v centru Prahy, kde postupně dochází k likvidaci těch problémových směnáren. To je první dotaz.

A můj druhý dotaz naváže na tu problematiku, o které mluvil pan kolega Patrik Nacher. Já mám bohužel také úplně špatnou zkušenost s prodejem těchto investičních produktů. Protože jsem dostal nějakou smlouvu o nějakém životním nebo podobném úrazovém pojištění a po pěti letech spoření, kdy jsem tam odvedl 72 tisíc, tak už tam mám naspořeno krásných 25 tisíc. No neberte to! Velmi výhodný. A nezlobte se na mě, já jsem, řekl bych, gramotný právník, to znamená, jsem schopen se prokousat tou smlouvou, ale nejsem úplně gramotný tak, že bych byl jako super ekonom, abych rozuměl do těch detailů. A aby to člověk pochopil, o co vlastně jde, tak musí být jak právník, tak ekonom. Ale takových lidí, kteří by tohle zvládli opravdu do detailů, to jsou jednotky lidí, maximálně desítky, řekl bych, v téhle republice. A soud, pokud by to řešil, tak to bude rozplétat měsíce a roky.

Takže je to velmi složitá problematika a domnívám se, že ta regulace státu ve vztahu k informovanosti -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane předsedo, i vás přeruším a znovu požádám sněmovnu o klid. Je tady nesmírný hluk, a když už si nevážíme jeden druhého, alespoň nechte pracovat stenografky. Děkuji, pokračujte.

 

Poslanec Jakub Michálek: Takže si myslím, že pokud nějakou oblast regulovat, a to ve vztahu k transparenci toho podnikání, tak si myslím, že to je právě uzavírání takovýchto smluv. Protože kdyby mi to skutečně bylo představeno ten produkt jako "tohle je skvělý výhodný produkt, 72 tisíc do toho dáte a budete tam mít 25 tisíc a ještě vás pojistíme na úrazy", tak bych si to asi rozmyslel a nějak bych si to kvalifikovaně srovnal.

Já bych tedy chtěl alespoň v rámci svého povrchního seznámení s moderními trendy v oblasti ekonomie odkázat na metodiku, která se jmenuje RECAP, o které píše Richard Thaler ve své knížce Šťouch, kde popisuje v podstatě, jaké mají být zákonitosti regulace takto dlouhodobých aktivit, jako je spoření. Hlásí se tam k tomu, že by to nějakým způsobem mělo být maximálně zjednodušeno tak, aby člověk, který vstupuje do takového vztahu, dostal prostě jeden papír s velkými písmeny, který bude ve standardizované podobě, na jehož tvorbě se bude podílet minimum úředníků, projde nějakým testováním na průměrném občanovi České republiky, který na základě jeho přečtení orientačně pochopí, jestli ten produkt je pro něj vhodný, nebo nevhodný. Protože ten způsob, jakým jsou sdělovány informace v současné době, je naprosto nedostačující. A musí to být prostě standardizované, musí to být vysvětlené pojmy, kterým ten člověk normálně porozumí, a ne že si je bude hledat na stránce 77 pojistných podmínek, které se ještě navíc v průběhu té smlouvy mění. Tak, aby tam byly ty základní finanční ukazatele, ty číselné parametry, které jsou podstatné pro rozhodnutí toho spotřebitele.

Takže já si myslím, že tady bychom měli naopak tu regulaci zpřísnit tak, abychom pomohli spotřebitelům dělat informovaná rozhodnutí, což se dneska evidentně neděje. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Michálkovi. Ještě, než dám slovo k faktické poznámce Patriku Nacherovi, tak konstatuji došlou omluvu z dnešního jednání. Od 16 hodin do konce jednacího dne se omlouvá Monika Jarošová.

Pane poslanče, máte nyní slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. Já bych tady nabídl svému kolegovi Jakubu Michálkovi, když říkal, že je gramotný právník, kurzy finanční gramotnosti. A jako první krok je, že mu dám, až tady odsud odejdu, knížku Konec finančních negramotů v Čechách, kterou jsem už v roce 2015 psal o tom produktu IŽP. Ten produkt vlastně, když se na to díváte, ani člověk finančně gramotný být nemusí. Tady bych se i ČNB zastal, protože to je takové tři v jednom. Ono se to prodávalo jako spoření, investice, pojištění, takový instantní produkt, který vám vlastně jako ulehčí cestu do pojišťoven, do banky, všude. Máte to všechno v jednom, jako když si dáte instantní kávu. Nemusíte si nic kolem připravovat, je to hrozně jednoduchý, ale nedá se to moc pít. Tak asi na tomto smyslu je to postaveno.

To znamená, že bohužel, když se podíváte do té historie, tak to bylo dáno tím, že ti poradci to prodávali častěji než třeba penzijní připojištění, protože tam třeba ta provize byla od začátku zastropovaná, zatímco tady nikoliv. To znamená, tohle všechno se naštěstí změnilo, nicméně problém je, a na tom se asi shodneme všichni a k tomu směřují ty dotazy na pana guvernéra, že byť se to dneska už v té podobě a v té intenzitě stát nemůže, tak se to prostě stávalo v minulosti a tady ty miliony smluv jsou. A teď je potřeba - skutečně je to ve vzduchu jako ten koronavir - to znamená, co se s tím bude dít a co dělá ČNB v té prevenci. Mně jde o tu prevenci, protože o té se bavíme a to je hlavní argument u toho zpřísnění u těch hypoték. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Do rozpravy se ještě hlásí guvernér České národní banky. Prosím, pane guvernére, máte slovo.

 

Guvernér ČNB Jiří Rusnok Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážená Sněmovno, já se omlouvám panu poslanci Nacherovi. Já jsem zapomněl tu část jeho dotazu. Ano, pokud jde o tu jím nazývanou prevenci, abych to nazval vpředhledící obezřetnost ohledně pojišťoven, tak to nás samozřejmě mimořádně zajímá a to je také náš hlavní úkol starat se o to, aby ty pojišťovny byly trvale udržitelné a nedostali jsme se do nějakého turbulentního vývoje. My to vyhodnocujeme průběžně.

My si nemyslíme, že riziko z těch potenciálně prohraných soudních sporů v těch jednotlivých případech je takové, že by mělo ohrozit solventnost pojišťoven. Zatím tomu nic nenasvědčuje. Pojišťovny samozřejmě také mají svoje vlastní kapitálové solventnostní plánování. Oni vytvářejí rezervy i na tyto špatně předvídatelné události a také se to v zásadě týká velkých pojišťovacích skupin s velmi silnými zahraničními akcionáři. Takže ten trh by tím rozhodně neměl být nějak zásadněji stresován. To bude věc, kterou my ale testujeme. My ji u těch pojišťoven testujeme nejméně dvakrát ročně a budeme ji testovat samozřejmě i nadále. To je jasné. Takže myslím, že se shodneme. Tady ta věc se skutečně vyvíjí v čase. My máme stejně tak jako vy zájem na tom, aby ten trh fungoval efektivně. Aby mohl fungovat efektivně, je třeba, aby všichni jeho účastníci byli pokud možno přiměřeně v rovnocenném, nebo regulací vyvažovaném rovnocenném postavení.

K panu poslanci Michálkovi. Ano, směnárny - zaměstnává nás to velmi. Nicméně si myslím, že jsme díky vám, ve spolupráci s vámi, udělali velký kus dopředu. Odebíráme licence. Bohužel správní právo je složité, trvá to nějakou dobu. Teď se ukazuje, že v těch dotčených vykřičených institucích v Praze největší problém je, že řada těchto skutečně až podvodně založených, nebo řekl bych podvodným business case založených směnáren sídlí v objektech hlavního města Prahy, tak je třeba taky, aby se postarali případně oni.

Protože my nejsme schopni vzhledem k obecné legislativě občanského zákoníku a korporátního práva vlastně zabránit tomu, aby oni se nějakým způsobem neustále recyklovali. Oni už vědí, že skončí, my jim odebereme licenci, ale oni už mají připravenou další schránku, to je s. r. o., na v podstatě nějaké "kmenové listy", něco jako akcie na doručitele, kde my nejsme schopni nikdy dohledat toho reálného vlastníka. Tam je bílý kůň s bydlištěm na Ukrajině nebo na východním Slovensku, a celý kolotoč začíná znovu. My samozřejmě hned jdeme na kontrolu, hned začíná to správní řízení, ale bohužel to bude zase měsíce trvat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP