(12.50 hodin)
Poslanec Marek Benda: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové, je trochu škoda, že tady není přítomen ministr vnitra, ale chápu, že se nedá nic dělat.
Já v podstatě sdílím výhrady, které tady byly doteď řečeny. Pokládám zvolené řešení vládou za úplně to nejnešťastnější možné, které jste mohli vymyslet. Vůbec nechápu, proč se do článku 16 dává, že územní vymezení volebních obvodů pro volby do Senátu stanoví ústavní zákon. Naprosto nerozumím, proč to vůbec děláme. Tak ústavní zákon můžeme přijmout podle Ústavy. Pokud ho chceme přijmout. Pokud to uděláme takhle a náhodou nepřijmeme ten ústavní zákon, tak jsme Senát zřejmě zrušili. (Nesouhlasné reakce v plénu.) No ne, jako v realitě věci bychom došli do situace, kdy není, jakým způsobem do Senátu volit. Pokud si řekneme, že podmínka je přijmout ústavní zákon, a víme, jak je složité přijmout ústavní zákon. Vůbec nechápu, proč to tam dáváme. Tak máme, jestli chceme mít zvláštní ústavní zákon o volebních obvodech do Senátu, já to pokládám za zbytečné, já myslím, že stačí, když je to čtyřicítkový zákon, běžný volební. Souhlasím s tezí, že se má zafixovat na delší čas, ale nevím, proč by to muselo být nutně v Ústavě. Ale dát to sem - jenom vytváříme neřešitelný problém.
To samé, proč do Ústavy píšeme podrobnosti. Víme, jaké jsou s tím špatné zkušenosti. Článek 17, prezident republiky vyhlásí volby do deseti dnů po rozpuštění Poslanecké sněmovny a zároveň nejpozději 80 dnů před jejich konáním. To znamená, že v reálu má jenom dva víkendy, na které ty volby může vyhlásit. Vycházíme z toho, že zřejmě prezident republiky je nesvéprávný. Ale co se nám stane, když těch 80 až 90 dnů nám bude spadat na Vánoce? Budeme volit na Vánoce nebo na Nový rok? To jsou prostě - proč píšeme do Ústavy věci, které podle mého názoru do ní nepatří, jsou zbytečné? Vycházejme z toho, že ústavní činitelé se nechovají, jako někteří se dnes chovají, že jsou svéprávní, a že když řekneme: konají se volby do 90 dnů, tak nemusíme fixovat, že musí být nejpozději do 10 dnů vyhlášeny a nejdéle za 80 dnů. (V sále je hluk.)
A poslední poznámka. Pokud bychom se něčím podle mého názoru měli zabývat z hlediska fixace volebního období, tady je dobře, že se fixují ty kraje a Senát, to já pokládám za správné, tak největší problém přece dneska máme v prezidentských volbách. Ještě dvoje, a budeme zase volit na Vánoce nebo nejpozději jako někdy před Vánocemi, tak jak to máme (nesrozumitelné). Tím se zřejmě komise vůbec nezabývala, jestli bychom také nemohli mít náhodou pevné prezidentské volby. Jestli bychom nemohli říct, že prostě prezident republiky se volí v únoru, v lednu, to je jedno, v jakémkoliv měsíci. No a holt když se úřad prezidenta republiky uvolní, tak máme přece ústavní mechanismy, které mi dostatečně fixují, jakým způsobem se vykonává, kdo co vykonává. Takže i kdyby to náhodou se stalo, tak tři čtvrtě roku budeme bez hlavy státu. Podle mého názoru se nic tak strašného nestane.
Takže já nenavrhuji ten návrh zákona zamítnout, ale myslím si, že ta debata ve výborech bude muset být velmi důkladná. Myslím si, že do článku 16 se nemá sahat vůbec a ty další věci jenom velmi opatrně.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Mikuláš Ferjenčík, zatím poslední přihláška do rozpravy. Vaše dvě minuty. Prosím, máte slovo.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo. Já jsem chtěl jenom, aby to tady zaznělo. Podle mě velmi důležitá věc je nefixovat ty senátní obvody trvale, protože prostě ten pohyb obyvatelstva je poměrně značný. Já myslím, že bychom se měli domluvit třeba na dvanácti letech, kde to dává smysl, že jsou to dva volební cykly. Ale dát to trvale si myslím, že povede k systému podobnému jako v Británii, kde je obrovský rozdíl mezi váhou jednotlivých volebních obvodů podle počtu obyvatel na mandát.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Nyní se rozhlédnu, zdali ještě někdo další je přihlášen do rozpravy. Nikoho dalšího nevidím. Končím tedy obecnou rozpravu. Táži se na zájem o závěrečná slova. Pan ministr, pan zpravodaj? Nemáte - máte zájem. Prosím, pan ministr.
Ministr kultury ČR Lubomír Zaorálek Já děkuji za rozpravu, ale slyšel jsem, že nikdo zamítnutí nenavrhl. Takže chápu to tak, že všechno, i co tady zaznělo kritického, bude debatováno v dalším čtení.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. A já se táži, jestli navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu. Žádný jiný návrh nevidím, takže já zagonguji, abych svolal poslance do jednacího sálu.
Tak já zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 98: přihlášeno 133 poslanců, pro 112, proti žádný. Konstatuji, že tento návrh přikázat k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru byl schválen. (Před řečnickým pultem se hlásí o slovo poslankyně Valachová.)
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Ano. Pan poslanec Kupka, prosím. Ano, ještě paní poslankyně Valachová. Tak kdo byl dřív? Tak dámě dáme přednost. Tak prosím, paní poslankyně Valachová.
Poslankyně Kateřina Valachová: Děkuji, pánové. Já bych navrhla Sněmovně přikázat stálé komisi pro Ústavu z hlediska zvyklostí. Jde o změnu Ústavy.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Pan poslanec Kupka.
Poslanec Martin Kupka: Já si dovolím navrhnout výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, protože dopad do obcí, měst a krajů je významný.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Tak. Má ještě někdo nějaký další návrh?
Další návrh nevidím, takže budeme nejprve hlasovat o návrhu paní poslankyně Kateřiny Valachové, aby byl návrh přikázán také k projednání do stálé komise pro Ústavu.
Já zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 99: přihlášeno 133 poslanců, pro 117, proti 1. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán stálé komisi pro Ústavu k projednání.
Dále tady budeme hlasovat návrh pana poslance Kupky, který navrhuje, aby návrh byl přikázán také výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
Já zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování pořadové číslo 100: přihlášeno 133 poslanců, pro 107, proti 4. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako dalšímu výboru. Tímto končím první čtení tohoto návrhu.
Přistoupíme k dalšímu tisku a jedná se o
25.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé volební zákony
/sněmovní tisk 529/ - prvé čtení
Z pověření vlády opět uvede návrh místo místopředsedy vlády a ministra vnitra Jana Hamáčka ministr kultury Lubomír Zaorálek. Pane ministře, prosím, ujměte se slova. Přečtu ještě tedy jednu omluvu. Pan poslanec Jiří Běhounek se omlouvá od 13.30 hodin do konce jednacího dne z osobních důvodů. Prosím, máte slovo. (V sále je hlučno.)
Ministr kultury ČR Lubomír Zaorálek Dobře. Takže kolegové, další z trojice návrhů s volební tematikou. Tímto návrhem je tedy sněmovní tisk 529 a je to návrh zákona, kterým se také mění některé volební zákony. Účelem je primárně promítnout změny, které se navrhují na ústavní úrovni do těch jednotlivých volebních zákonů. Ony se ty úpravy týkají zejména stanovení pevného termínu konání řádných voleb do Senátu a zastupitelstev obcí a krajů, a to na první celý týden měsíce října i prodloužení předvolebního období v případě předčasných voleb do Poslanecké sněmovny. Dále se navrhuje zohlednit, že územní vymezení volebních obvodů pro volby do Senátu má nově stanovit ústavní zákon. Řekl jsem to přesně...?
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Jan Farský. Prosím, pane poslanče, máte slovo.***