(19.50 hodin)
(pokračuje Plzák)
Můžeme si tedy zvolit: chceme více podporovat obnovu památek a našeho kulturněhistorického dědictví, které chceme zanechat našim dalším pokolením, anebo chceme podporovat tvorbu filmů, tvorbu seriálů, které sice vzniknou na našem území, ale Praha v nich často vystupuje ne jako Praha, ale jako Vídeň nebo jako Paříž? A navíc tato audiovizuální díla nakonec poté, co projdou kiny a televizemi, skončí někde v archivu. Já prostě volím první možnost, a proto můj pozměňovací návrh zní - v rámci rozpočtu kapitoly 334 Ministerstva kultury se převádějí finanční prostředky ve výši 400 mil. korun ze specifických ukazatelů Státní fond kinematografie a v tom dotace na filmové pobídky do specifických ukazatelů záchrana a obnova kulturních památek, veřejné služby muzeí a v tom programy na záchranu a obnovu kulturních památek, zákon o státním rozpočtu České republiky.
Děkuji vám. Doufám, že mé argumenty uznáte jako rozumné a že můj pozměňovací návrh podpoříte.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Pavlu Plzákovi. Nyní pan poslanec Lubomír Španěl, připraví se pan poslanec Lukáš Kolářík.
Poslanec Lubomír Španěl: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, já se tímto hlásím k našemu pozměňovacímu návrhu, který podávám společně se svou kolegyní Monikou Jarošovou a který je v systému zapsán pod číslem 3804. Navrhujeme vzít 10 mil. korun z rozpočtu Úřadu veřejného ochránce práv, kapitola 309, a přesunout tuto částku do rozpočtu Ministerstva vnitra, kapitola 314, kde by byla použita na prevenci kriminality. Nebudu číst celou důvodovou zprávu, čas už pokročil a máte ji v systému. Zkráceně jen představím náš pozměňovací návrh.
Prioritou veřejného ochránce práv je ochrana našich občanů před, řekněme, zvůlí úřadů. Podporou rovného zacházení a ochranou před diskriminací se zabývá již více státních institucí a neziskových organizací. Není třeba, aby se zbytečně utrácely peníze daňových poplatníků na stejnou činnost. Přesunutím těchto prostředků na prevenci kriminality budou peníze využity mnohem účelněji. Děkuji za pozornost a za případnou podporu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pan kolega Plzák se hlásí s faktickou poznámkou k doplnění svého návrhu.
Poslanec Pavel Plzák: Já se všem omlouvám, zapomněl jsem se přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, který jako sněmovní dokument číslo 3790 byl uložen do systému. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Lukáš Kolářík a připraví se Marek Novák. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Lukáš Kolářík: Děkuji za slovo, dobrý večer. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se chtěl přihlásit ke sněmovnímu dokumentu 3817, je to překvapivě pozměňovací návrh k vládnímu zákonu o státním rozpočtu. Tento můj návrh snižuje výdaje kapitoly 396 Státní dluh o 80 mil. a navyšuje peníze v kapitole 378 Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost rovněž o 80 mil. Podrobné odůvodnění je v tom sněmovním dokumentu, já možná jenom velice stručně řeknu, co mě k tomu vede.
Je to ze tří důvodů. První z nich je personální. Bez špičkových lidí samozřejmě kybernetická bezpečnost nemůže fungovat. Dnes se velice často stává, že nám ty nejlepší mozky, které máme, odcházejí do zahraničí za dobrými nabídkami, proto si myslím, že by bylo dobré tyto lidi ohodnotit, protože bez špičkových lidí to opravdu nejde.
Druhá věc, která mě k tomu vede, jsou investice. Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost je vcelku nový úřad a nemá vytvořené patřičné rezervy, dokonce nemá ani svoji infrastrukturu, kterou dodnes sdílí s Národním bezpečnostním úřadem, a proto je třeba posílit tento úřad, aby se mohl odtrhnout, aby opravdu ten svůj hardware mohl vybavit a tu svoji službu kybernetické bezpečnosti zajišťovat dobře.
Třetí z těch věcí, která mě k tomu vede, jsou náklady na služby. Úřad počítal s prostředky, které měly být určeny z Digitálního Česka, bohužel tyto prostředky nedostane. Není možné tedy v tuto chvíli postavit vzdělávací portál, scrubbingové centrum nebo antifishingové a testovací a vzdělávací aplikace, což je velice důležité. Sami víte, že třeba včera se ve zprávě BIS objevily různé informace. Opravdu si myslím, že v dnešní době už ty různé války neprobíhají klasickými puškami a zbraněmi konvenčními, ale jedná se opravdu o války v kybernetickém prostoru a důležitost našich vládních systémů a kritické informační infrastruktury je opravdu důležitá. Tento úřad by si toto drobné navýšení v podobě 80 mil. zasloužil. Děkuji vám za podporu tohoto pozměňovacího návrhu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji a dalším vystupujícím je pan poslanec Marek Novák, připraví se pan poslanec Roman Onderka.
Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, pane předsedající, hezký večer, vážené kolegyně, vážení kolegové. Dovolte mi, abych vám představil návrh na přesun prostředků ve státním rozpočtu, který jsem připravil ve spolupráci s kolegyní Monikou Jarošovou. Navrhujeme za prvé zvýšení výdajů v kapitole 314 Ministerstva vnitra, navýšení průřezového ukazatele program sociální prevence a prevence kriminality o 20 360 000 korun. Za druhé snížení výdajů v kapitole 314 Ministerstva vnitra, snížení průřezového ukazatele výdaje na výzkum, vývoj a inovace. Tento návrh je v systému evidován jako sněmovní dokument 3787 a tímto se k němu formálně hlásím.
V České republice existuje vysoká společenská a mediální tolerance návykových látek, jsou bagatelizována zdravotní, sociální a kriminogenní rizika. Z poslední evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách mimo jiné vyplývá, že v České republice je vnímána dostupnost návykových látek jako jedna z největších v Evropě. V České republice je největší prevalence užívání marihuany v Evropě. Meziročně se dle odhadu zvyšuje počet problémových uživatelů drog. Registrovaná kriminalita vykazuje za posledních šest let meziročně zvyšovaný počet pachatelů zjištěných drogových trestných činů. Velký vliv mají drogy i na ostatní kriminalitu, a to páchání pod vlivem drog, s motivací zajistit si drogy, případně prostředky na ně. Policie
České republiky se v oblasti všeobecné primární protidrogové prevence zaměřuje především na zvyšování právního povědomí cílových skupin. Za tímto účelem v minulých letech vyvinula a odborně garantuje návazný program To je zákon, kámo. Ten je přímou součástí koncepčního projektu Revolution train, který je zaměřený na prevenci rizik nakládání s návykovými látkami a který je dlouhodobě ze strany Policie České republiky podporován. S cílem vytvořit podmínky pro zvyšování právního vědomí na území celé České republiky v současné době Policie České republiky připravuje vlastní program, který bude policistům k dispozici v místech, kde nebude možné využít celkový koncept projektu Revolution train. V rámci tohoto programu se počítá nejen s přímou účastí preventistů z řad Policie České republiky, ale také s přímou spoluprací s městy a obcemi prostřednictvím městských a obecních policií. Převedené finanční prostředky tak bude moci využít Ministerstvo vnitra na koncept primární protidrogové prevence, který bude postaven na aktivitách Policie České republiky s tím, že bude mít přesahy na navazující aktivity samospráv a projektu Revolution train.
Závěrem mi dovolte konstatovat, že projekt To je zákon, kámo je velmi pozitivně vnímán z řad školních metodiků prevence, školních psychologů i učitelů základních škol. Tato zpětná vazba mě utvrzuje v přesvědčení, že finanční prostředky vložené do projektu primární prevence kriminality jsou takto efektivně využity. Tímto vás také žádám o podporu tohoto návrhu. Děkuji za pozornost.***