(19.40 hodin)
(pokračuje Mihola)
Pátý pozměňovací návrh je vložen v systému pod číslem 3781. Týká se Ministerstva kultury, nebo i kultury jako takové, chcete-li. Ve vládním návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2020 se navrhuje provést změny spočívající v přesunu ve výši 100 mil. Kč v rámci specifických ukazatelů výdajů z ukazatele Státní fond kinematografie, dotace na filmové pobídky, a to ve prospěch specifického ukazatele záchrana a obnova kulturních památek, veřejné služby muzeí - programy ochrany a péče o kulturní statky ve výši 60 mil. Kč a ve prospěch specifického ukazatele podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálních kulturních zařízení ve výši 40 mil. Kč.
Krátce opět k tomu odůvodnění. Ukazatel veřejné služby nestátních muzeí je spojen s ukazatelem pro obnovu kulturních památek a alokace 761 mil. tak působí důstojně. Ale i zde je meziroční pokles o 7 % na obnovu památek. Nicméně pro standardizaci služeb muzeí, ochranu movitého kulturního fondu a tvorbu výstav a expozic, tedy programy ochrany a péče o kulturní statky, je reálně alokováno pouhých 75 mil. Kč. O tyto prostředky se má v případě zájmu o účast na dotačních řízeních podělit asi 250 muzeí a galerií se sbírkami zapsanými v centrální evidenci sbírek, protože tady tento zápis opravňuje k podání žádosti v dotačních programech Ministerstva kultury ČR.
Takže ty podpory, já to velmi zestručním. Nebo o které ty dotační programy se jedná. Podpora standardizovaných veřejných služeb muzeí a galerií, podpora expozičních a výstavních projektů, podpora výchovně vzdělávacích aktivit muzejnictví - to bych chtěl zvláště zdůraznit, tu motivaci k tomu, podpora tzv. muzeální pedagogiky, když to shrnu do několika slov. Dále integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví. A dále se domnívám, že by bylo namístě navýšit ukazatel podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálních kulturních zařízení, konkrétně podprogram 134D221, podpora reprodukce majetku regionálních kulturních zařízení, církví a náboženských společností, kde je navrženo 260 mil. Kč a v samotném komentáři konstatováno, že alokovaná výše finančních prostředků neumožní uspokojit požadavky v oblasti přípravy a realizace projektu velkého rozsahu. Navrhuji proto navýšit alokaci o 40 mil. Kč. Z výše uvedených důvodů navrhuji přesun v rámci kapitoly směrem k rovnoměrné podpoře nestátních kulturních institucí napříč republikou a k rozvoji kvalitní regionální kultury a vzdělávacích programů muzejních institucí. V rámci přesunu navrhuji zkrátit výdaje určené pro dotace na filmové pobídky, jejichž financování nepokládám za tak naléhavou záležitost jako zajištění řádné funkce a rozvoje regionálních kulturních institucí.
A konečně můj poslední pozměňovací návrh najdeme v systému pod číslem 3894. Týká se Akademie věd ČR. V kapitole 398 Všeobecná pokladní správa se specifický ukazatel vládní rozpočtová rezerva v původní výši 4 mld. 870 mil. 471 tis. 508 Kč snižuje o 100 mil. Kč na 4 mil. 770 mil. 471 tis. 508 Kč. A v kapitole 361, tedy Akademie věd ČR, se souhrnný ukazatel výdaje celkem navyšuje o 100 mil. Kč na 6 mld. 613 mil. 390 tis. 450 Kč a specifický ukazatel infrastruktura výzkumu navyšuje o 100 mil. na 6 mld. 613 mil. 390 tis. 450 Kč. Toto zvýšení se promítne do příslušných ukazatelů kapitol v návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2020.
A k odůvodnění stručně. Víme všichni, nebo zdůrazňujeme, že podpora vědy je jednou z těch cest, kde může ČR prorazit a kde je ten její silný potenciál, proto jej potřeba podporovat a zejména získávat tou podporou také nové mladé talenty, mladé vědce a vědkyně, tak aby neodcházeli z vědy na lukrativnější, finančně lukrativnější pozice. Takže už jen stručně dodám, že navýšení prostředků Akademie věd využije zejména na posílení potenciálu strategie AV21, usnadňování přenosů výsledků výzkumu do aplikační sféry, rozšiřování spolupráce s institucemi veřejného sektoru a státní správy, užší propojování ústavů Akademie věd ČR a veřejných vysokých škol, hodnocení činnosti pracovišť Akademie věd ČR odrážející se v diferencovaném financování. Dále na získávání a udržení nejlepších mozků pro českou vědu, podporu talentovaných mladých vědců, obnovu přístrojového vybavení a další.
Takže vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení zástupci vlády a pane předsedající, to jsou moje pozměňovací návrhy. Chtěl bych všechny, i momentálně zde nepřítomné, poprosit o podporu těchto pozměňovacích návrhů. A ještě jednou děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To byl pan poslanec Jiří Mihola. Dovolte mi ještě přečíst omluvu. Od 19 hodin do konce jednacího dne se ze zdravotních důvodů omlouvá pan poslanec Rostislav Vyzula.
Pokračujeme vystoupením pana poslance Pavla Plzáka, připraví se Lubomír Španěl. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Pavel Plzák: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, můj pozměňovací návrh se týká tématu, které zde již dnes několikrát bylo zmíněno, a naposledy mým ctěným předřečníkem. Týká se záchrany a obnovy kulturně historických stavebních památek. Měl jsem připraveno zdůvodnění tohoto návrhu, ale byl jsem požádán, abych se omezil na suchou řeč čísel, i když z těch čísel se mi už trošku motá hlava, co jsem tady všechno dnes vyslechl.
Takže stručně k číslům. V rozpočtové kapitole Ministerstva kultury je na záchranu a obnovu kulturních památek vyčleněna částka 681 mil. Zároveň v té samé kapitole v rozpočtu Státního fondu kinematografie je na filmové pobídky rozpočtována částka 800 mil. korun a podle informací, které mám, z rezerv by měla být navýšena o dalších 500 mil. korun, jestli je to pravda. Pokud to pravda je, pokud to pravda je, pak by se celková suma na filmové pobídky pohybovala v částce 1 mld. 300 mil. korun, a to bych chtěl ještě zmínit, že vlastní filmové pobídky mají i jednotlivé kraje a hlavní město Praha.
Já jsem se chtěl zabývat činností Státního fondu kinematografie a jeho hospodařením, které jsme s kolegou ekonomem rozebrali na základě studia jednotlivých výročních zpráv. Jenom suchá čísla. Ten fond si nevede vůbec špatně. Stav běžného účtu k 31. prosinci jednotlivých let, tady mám rozebrán. V roce 2012 to bylo 230 mil. V roce 2018 je již na účtu 2 mld. 209 mil., přičemž hospodářský výsledek kumulace v roce 2012 minus 51 mil., k loňskému roku k 31. prosinci 428 mil. Takže máme zde 681 mil. na obnovu památek a máme zde miliardu 300 mil. na tvorbu audiovizuálních děl, přičemž zastánci těchto filmových pobídek často argumentují tím, že filmaři přinášejí do naší země pracovní příležitosti a utrácejí tady peníze za zboží a služby. Já bych chtěl říct, že i obnova památek s sebou přináší řadu pracovních příležitostí a že budoucí návštěvníci těchto památek jistě budou utrácet za služby a zboží. ***