(16.20 hodin)
(pokračuje Kořanová)

Návrh zákona se bude týkat pouze dálnic se dvěma jízdními pruhy, protože na dálnicích s pruhy třemi obdoba takového nařízení již v platnosti je a pod poměrně tvrdými sankcemi. Pozměňovací návrh současně umožňuje daným vozidlům užít levý jízdní pruh, avšak pouze pokud je to nutné k objíždění. Pozměňovací návrh dále obsahuje úpravu pamatující na vozidla s právem předností jízdy, a uvedený zákaz řadí mezi pravidla, která tato vozidla nemusí při zapnutých výstražných světlech dodržovat.

Dále pozměňovacím návrhem dochází rovněž ke zkrácení doby, v níž má zákaz platit, a navrhuje se, aby platil pouze v době od 6 hodin ráno do 20 hodin, neboť v pozdějších večerních hodinách již nebývá provoz tak intenzivní. Tímto pozměňovacím návrhem se snažím tedy přispět ke snížení dopadů na řidiče těch nákladních aut, která tolik nekomplikují provoz na silnicích. Zároveň se snažím o zkrácení doby, po kterou bude návrh platit. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Kořanové. Nyní paní poslankyně Jana Mračková v obecné rozpravě. Připraví se pan kolega Válek. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já si dovolím dnes načíst pozměňovací návrh k zákonu o provozu na pozemních komunikacích, a to z jednoho prostého důvodu. Všichni víte, že od 1. ledna 2020 dojde k rozšíření mýtného systému na silnicích první třídy zhruba o 860 kilometrů. Velmi to trápí města, obce a kraje, protože se bojí, že se nákladní a kamionová doprava přesune ze silnic prvních tříd na silnice nižších tříd, to je na silnice, které jsou právě ve vlastnictví měst, obcí a krajů, to znamená, silnice druhých a třetích tříd. Poopravím se, silnice druhých a třetích tříd jsou pouze v majetku krajů.

My jsme jako Asociace krajů a především i Svaz měst a obcí velmi intenzivně komunikovali s Ministerstvem dopravy, jak tento problém do budoucnosti vyřešit, a inspirovali jsme se z modelu slovenského, kde již dnes je zákaz vjezdu nákladních automobilů nad 12 tun na všechny silnice druhých a třetích tříd. A v tom spočívá ten pozměňovací návrh, který budu pak v podrobné rozpravě předkládat a ke kterému se budu hlásit. To znamená, že by byl zákaz veškeré tranzitní dopravy na silnicích druhé a třetí třídy.

Dnes to bylo také možné, ale bylo to možné stanovit pouze místní úpravou provozu, to znamená prostřednictvím dopravních značek a podle § 77 zákona o silničním provozu, ale vydávalo se takzvané opatření obecné povahy, k jehož souhlasu se musel vyjadřovat dotčený orgán, což byla Policie České republiky. A během toho řízení se tam mohla dávat řada námitek a muselo se to zveřejňovat na úředních deskách obecních úřadů jednotlivých správních obvodů. Proto toto řešení je jednodušší, stanovilo by se to zákonem, a platilo by to tedy přímo ze zákona.

Samozřejmě jsou tam dané i sankce, protože je jasné, že pokud by tedy nákladní vozidlo s větší hmotností než 12 tun vjelo na silnici druhé a třetí třídy, tak při porušení tohoto zákona - a to je také v tom pozměňovacím návrhu - se navrhuje pokuta od 5 do 10 tisíc. Pokud by to bylo přímo na místě, tak by ta pokuta byla 5 tisíc, ve správním řízení by pak ta pokuta mohla být vyšší. Pokuta pro provozovatele vozidla, ta už je dneska v zákoně stanovena, ta by se neměnila a může tam být až do částky 100 tisíc.

Postihování porušení tohoto zákona ale bude možné až v případě, pokud kraje budou mít silnice druhých a třetích tříd označené značkami, protože řidič a i provozovatel toho vozidla nad 12 tun musí vědět, že v tuto chvíli jede na té silnici druhé a třetí třídy. Proto tedy je v pozměňovacím návrhu jasně uvedeno, že pokud bude ten pozměňovací návrh schválen, tak bude platný a účinný prvním dnem osmého kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení, a to právě i z toho důvodu, že bude nutné osadit silnice druhých a třetích tříd dopravními značkami. A my velmi intenzivně jednáme s Ministerstvem dopravy, aby popřípadě na to byl pro kraje vypsán dotační titul, kde by získaly na nákup těch značek finanční prostředky.

Je jasné, že v tom pozměňovacím návrhu jsou i výjimky z tohoto zákazu. Je to pro nákladní automobily či jízdní soupravy nad 12 tun, aby mohly samozřejmě naložit či vyložit - znovu říkám, je to tranzitní - nebo aby mohly jet do sídla provozovny či bydliště atd. Ty výjimky jsou tam uvedené a samozřejmě jsou tam i výjimky, které jsou nezbytné pro plnění úkolů ozbrojených sil České republiky nebo ozbrojených sil jiného státu, jízdy vozidel složek integrovaného systému a jízdy prováděné za účelem výkonu činnosti v rámci správy pozemních komunikací.

Byla bych velmi ráda, abyste všichni ve třetím čtení tento pozměňovací návrh podpořili, pomůže městům, obcím i krajům. Myslím si, že to je určitě dobré řešení, které jsme s Ministerstvem dopravy společně našli. Zároveň bych si dovolila, pane místopředsedo, v obecné rozpravě také dát návrh na zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením, a to na sedm dnů. Je to z toho důvodu, že velmi intenzivně potřebujeme, aby tento zákon byl schválen a aby bylo jasné, že i když mýtný systém bude spuštěn od 1. ledna, tak že toto bude schváleno a i kraje budou počítat s tím, že za pár měsíců tranzitní doprava a automobily nad 12 tun nemohou vjíždět na silnice druhých a třetích tříd.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Janě Mračkové. (Poslanec Faltýnek tleská.) A ještě než udělím slovo panu poslanci Válkovi, přečtu došlé omluvy. Od 16 do 19 hodin se omlouvá pan poslanec Jiří Bláha a od 15.30 do konce jednacího dne pan poslanec Ondřej Veselý.

Nyní pan poslanec Válek. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Je to zhruba tři čtvrtě roku, možná i víc, co s námi cloumaly emoce, když nasněžilo. Vytvořila se kolona na D1, nešlo jet ani jedním směrem, neprojela sanitka, neprojel nikdo a všichni tam dlouho stáli. Rozumím tomu, že tuto situaci chceme řešit, a rozumím tomu, že zákon, který je nevymahatelný, chceme přijmout.

Proč si myslím, že je nevymahatelný? Podobně jako prostřednictvím pana předsedajícího pan poslanec Juříček jsem se rozhodl jít na všechno tak jak on pomocí auditu, já prospektivní metodou, oslovil jsem zhruba dvacet kolegů, kteří jezdí pravidelně z Brna do Prahy. Ti mně dávali záznamy ze svých kamer, které mají v autech. Já jsem požádal dva doktorandy, aby ty záznamy zpracovali, a nechal jsem si udělat analýzu toho, jak se chovají gentlemani dálnic, kteří řídí tyto kamiony, v běžném provozu. Na jedné cestě z Brna do Prahy v průměru 28 dopravních přestupků, které spočívaly v překročení rychlosti, kdy kamion, který překročí rychlost, předjížděl jiný kamion, který tu rychlost překročil ještě více. Pravidelně na každé jízdě nejméně dva kamiony, které předjížděly v místech, kde je značka zákaz předjíždění. Naprosto běžné bylo omezení provozu, což jsem ani mezi dopravní přestupky nepočítal.

Tak bych čekal, že dostanu - a to je důvod, proč prostřednictvím pana předsedajícího nepodpoříme stažení jako TOP 09, ale posuneme tento zákon do třetího čtení, tak bych čekal - podpoříme posunutí do třetího čtení - tak bych čekal vyjádření ministra vnitra, když já, prostý lékař a poslanec, zachytím na jedné cestě zhruba 30 přestupků kamionů, že policie, která bděle tuto dálnici hlídá a musí těchto přestupků zachytit podstatě více, jistě má nějakou databázi těchto přestupků, jistě nám dokáže říct, kolik kamionů dostalo pokutu, řekněme, za poslední tři měsíce za překročení rychlosti, kolik jich dostalo pokutu za předjíždění v místech, kde je zákaz předjíždění. Pokud nikdo, já mohu záznamem z kamery ve svém autě a v dalších dokladovat, že toto se běžně děje. Mohu dokladovat, že běžně porušují kamiony dopravní předpisy, současný zákon, a v podstatě nikdo, nikdo za toto nepokutuje. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP