(16.10 hodin)
(pokračuje Jarošová)
Ráda bych vám představila své dva pozměňovací návrhy, které zmírňují tvrdost tohoto návrhu zákona a zohledňují nelehkou práci našich řidičů. V prvním pozměňovacím zákonu navrhuji oproti původnímu návrhu zákaz jízdy v levém jízdním pruhu na vybraných úsecích, a to pro vozidla až od 7,5 tuny, aby se to dotýkalo pouze kamionů a ne aut s karavanem či dodávek. Ovšem ne po celý den, zákaz předjíždění by platil od 6 do 17 hodin, kdy je větší provoz. Původní poslanecký návrh počítá se zákazem celoplošně, já navrhuji vybrat úseky dálnic, kde bude zákaz předjíždění platit, to znamená například úseky stoupání do kopce, úseky, kde hrozí kalamita, nebo úseky, kde je zúžení.
Můj druhý pozměňovací návrh je naprosto shodný s prvním, až na malou změnu. Zde měním časové rozmezí. Zákaz jízdy v levém jízdním pruhu na vybraných úsecích by platil od 6 do 18 hodin. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji poslankyni Jarošové. Nyní poslankyně Zuzana Ožanová, připraví se paní kolegyně Květa Matušovská. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já jsem před chvílí nahrála do systému návrh pod číslem 3799 a sdělím vám nyní důvody, proč jsem tak učinila.
Stěžejní změnou předložení návrhu je úprava doby zákazu jízdy na dálnici a na silnici I. třídy nákladním a speciálním automobilům a zvláštním vozidlům o maximální přípustné hmotnosti převyšující 7,5 tuny a nákladním a speciálním automobilům, zvláštním vozidlům o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3,5 tuny s připojeným přípojným vozidlem, a to v neděli a ostatních dnech pracovního klidu, tak, že se tato doba prodlužuje z původních 13 hodin na 0 hodin, tedy na půlnoc. Nově tedy bude zákaz jízdy platit v neděli a v ostatních dnech pracovního klidu od půlnoci do 22 hodin. Důvodem je zejména sjednocení doby zákazu jízdy se sousedními státy, zejména se Slovenskou republikou, Rakouskou republikou a Spolkovou republikou Německo. Současný rozdílný okamžik začátku doby, ve které platí zákaz jízdy uvedených vozidel, totiž vede k tomu, že řidiči využívají nedělní noční, ranní a odpolední hodiny k tomu, aby přejeli přes Českou republiku a v okamžiku začátku zákazu jízdy na území České republiky, to je ve 13 hodin, zůstali stát až těsně před hranicemi. Kapacity odpočívek před hranicemi však nestačí obrovský počet těchto vozidel pojmout. Vozidla jsou pak odstavována na naprosto nevhodných a z hlediska bezpečnosti silničního provozu velmi nebezpečných místech, jako například v odstavném pruhu, v připojovacích pruzích či na nájezdech a sjezdech z dálnic. Sjednocením doby, po kterou je zakázána jízda uvedených vozidel, s okolními státy se předejde těmto negativním důsledkům. Řidiči nebudou motivováni odstavovat vozidla až těsně před hranicemi a hustota provozu bude rovnoměrněji rozvrstvena.
Předkládaný pozměňovací návrh současně umožňuje, aby v době, kdy platí zákaz jízdy, mohla vozidla přepravující zboží naložené mimo území České republiky toto zboží vyložit na území České republiky nebo provést jízdu bez nákladu související s touto jízdou. Po provedené vykládce tak například může ještě řidič v době zákazu jízdy dojet na místo, kde je vozidlo obvykle odstavováno, například do areálu dopravce. Touto výjimkou se docílí uvolnění míst na odpočívkách, umožní se řidiči dojet domů a zahájit denní nebo týdenní odpočinek a zároveň se též eliminuje riziko krádeže zboží ve vozidle odstaveném na odpočívce nebo před místem vykládky. Možnost dojetí do místa vykládky i v době zákazu jízdy není v Evropě ničím ojedinělým, existuje například na Slovensku, v Polsku či Itálii.
Jelikož porušování doby zákazu jízdy představuje závažný problém z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a stávající výše sankcí neodrazují řidiče před porušováním tohoto zákazu, navrhuje se dále, aby sankce za porušení doby zákazu jízdy byly navýšeny tak, že v rámci správního řízení bude možné nově uložit pokutu v rozmezí od 5 tis. korun do 10 tis. korun. Současná výše je od 2,5 tis. do 5 tis. korun. A příkazem na místě bude možné uložit pokutu do výše 5 tis. korun. Nyní je tak možné učinit do výše pouze 2,5 tis. korun.
Zbývající změny mého návrhu jsou pouze legislativně technické, jež souvisejí s přečíslováním odstavců v § 43 zákona o silničním provozu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji poslankyni Zuzaně Ožanové. Nyní vystoupí poslankyně Květa Matušovská, připraví se poslankyně Kořanová. A požádám znovu sněmovnu o klid. Pokud debatujete něco jiného, než je silniční provoz, prosím v předsálí. Máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající. Já bych také ráda odůvodnila svůj pozměňovací návrh a zároveň vysvětlila, proč tento pozměňovací návrh podávám. Oproti původnímu návrhu, který tady projednáváme, se zákaz jízdy v levém jízdním pruhu omezuje pouze na nákladní vozidla a jízdní soupravy s hmotností převyšující 12 tun. Jsem přesvědčena o tom, že zákaz jízdy na dálnicích by se neměl vztahovat na vozidla kategorie N1 a N2, a když už, tak pouze na vozidla N3. To znamená, na vozidla s nejvyšší přípustnou hmotností nad 12 tun, což nám potvrdili odborníci z praxe i zástupci dopravců.
Tímto pozměňovacím návrhem chceme zamezit šikaně řidičů a dopravců a zajistit, aby vozidla kategorie N1 a N2 mohla bezpečně předjíždět právě zmíněné kamiony nad 12 tun, aniž by na nezbytně dlouhou dobu blokovaly levý jízdní pruh. Dále chceme předejít zbytečnému zvětšování dopravních kongescí, respektive tvorbě dlouhých kolon, které se obzvlášť v opravovaných úsecích dálnice tvoří, jsou s tím obrovské problémy a vznikají tak nebezpečná místa. Tam právě dochází k těm dopravním nehodám.
Obecně je naším cílem zajistit větší plynulost silničního provozu, a to nejen na dálničních úsecích. Podobný názor zastává například i Hospodářská komora a Svaz průmyslu a dopravy, které upozorňují, že zákaz předjíždění nákladních vozidel nezvýší plynulost a bezpečnost provozu na dálnicích, naopak způsobí na silnicích nové problémy i řidičům osobních vozů. Rychlost v pravém i levém pruhu na dálnici totiž bude určovat nejpomalejší vozidlo. Pokud budou kamiony celý pravý jízdní pruh blokovat, řidičům osobních vozidel se zároveň ztíží možnost a zvýší nebezpečnost zařazování na dálnicích jak z připojovacích pruhů, tak i při sjíždění z dálnice, tak jak to tady uváděl kolega Adamec. Dále dodávají, že současná legislativa už umožňuje, aby byla souběžná jízda kamionů zakázána. Mohou být využity značky zákazu předjíždění, které už na některých úsecích jsou, a kamiony mají zákaz vjezdu do třetího jízdního pruhu. Jsou stanovena pravidla pro objíždění kolony stojících vozidel.
Dále v tom pozměňovacím návrhu, který předkládám, dochází rovněž ke zkrácení doby, v níž má zákaz platit, a navrhuje se, aby platil pouze v době od 6 do 19 hodin, neboť v pozdějších večerních hodinách již nebývá provoz tak intenzivní.
V podrobné rozpravě se přihlásím k pozměňovacímu návrhu, který je nahrán v systému. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji poslankyni Matušovské. Nyní poslankyně Barbora Kořanová, připraví se poslankyně Jana Mračková.
Poslankyně Barbora Kořanová: Děkuji za slovo. Ráda bych okomentovala svůj komplexní pozměňovací návrh, který již v hospodářském výboru byl, a dokonce byl přijat. Oproti původnímu návrhu se tedy zákaz jízdy v levém jízdním pruhu omezuje na nákladní vozidla a jízdní soupravy s hmotností převyšující 7,5 tuny. Zákaz se tedy nebude nedůvodně vztahovat na dodávky a podobné typy vozidel, ale bude dopadat zejména na kamiony a jiná těžká nákladní vozidla. Dále se zákaz již nenavrhuje vztáhnout i na jízdní soupravy, jejichž délka přesahuje 7 metrů, neboť by se právě vztahoval i na již zmiňovaná osobní vozidla táhnoucí například karavan, což jistě není žádoucí.