(16.00 hodin)
(pokračuje Adamec)

Já musím říct, že mě překvapil rozporuplný postoj vlády jako celku k tomuto návrhu zákona, postoj tehdejšího pana ministra dopravy. A když jsem četl, řekl bych, rozbor toho neutrálního stanoviska, tak jsem došel k závěru, že to neutrální stanovisko nemělo být neutrálním stanoviskem, ale mělo být stanoviskem záporným. Já vám schválně přečtu některé pasáže z toho vládního usnesení, protože si myslím, že je dobré je vědět. Vláda jako celek v souladu s doporučením Legislativní rady vlády schválila neutrální stanovisko, nicméně ve svém zdůvodnění, jak jsem už říkal, je poměrně kritická. A teď mi dovolte citovat pár bodů z toho vládního usnesení.

Plošný zákaz užití levého jízdního pruhu pro stálé skupiny vozidel jako zřejmá reakce na kalamitní situaci loňského roku na D1 v prosinci 2018 - jak jsem říkal - nemusí být adekvátním opatřením, které by nejen mohlo zabránit případné další obdobné kalamitní situaci, ale které by zároveň nevyvolalo nezamýšlené a nežádoucí důsledky ve zcela běžném provozu na všech dálnicích a silnicích pro motorová vozidla.

Další: Současná právní úprava § 77 zákona o silničním provozu umožňuje pomocí nastavení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích prostřednictvím značek omezit jízdu některých kategorií silničních vozidel pouze na vymezené jízdní pruhy. Na rozdíl od obecné úpravy s plošným dopadem je takové omezení možné přizpůsobit stavu konkrétního úseku pozemní komunikace, aktuální dopravní situaci a klimatickým podmínkám, a to kdykoliv, nejen ve vymezené době. Navíc je srozumitelnější pro zahraniční řidiče.

Současné, stávající znění zákona o silničním provozu, § 12 odst. 4 zákona o silničním provozu, zakazuje předmětným vozidlům jízdu ve třetím a případně dalších jízdních pruzích na dálnici. (V sále je velký hluk.)

Já bych poprosil kolegy, které to nezajímá, ať neruší. Prosím pana předsedajícího, ať mi zjedná pořádek -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já vám rozumím, pane poslanče. Samozřejmě, je důležité, aby každý, kdo vystupuje v obecné rozpravě, komu udělíme slovo, mohl to svoje slovo přednést v důstojném prostředí. Pokud máte jiné téma, než je provoz na pozemních komunikacích, prosím v předsálí. Ještě chviličku počkáme, pane poslanče, protože ne všichni uposlechli mé výzvy. Děkuji. Můžete pokračovat.

 

Poslanec Ivan Adamec: Ano. Já děkuji, pane místopředsedo.

Další bod. Plošný zákaz předjíždění nákladních vozidel na dálnici - a teď dobře poslouchejte - může mít za následek nejen zpomalení pravého jízdního pruhu a vytvoření souvislých kolon, které budou zatěžovat přejezdy do odbočovacího pruhu z levého jízdního pruhu a naopak najíždění na dálnici vozidlům z připojovacího jízdního pruhu, ale v konečném důsledku i zpomalení levého jízdního pruhu, neboť i řidiči některých pomaleji jedoucích osobních automobilů se nebudou chtít, nebo se budou přímo obávat zařadit do souvislého proudu kamionů. To samozřejmě může vyvolávat nepochybně nežádoucí rizikové situace.

Další problémy se mohou objevit, když bude jízdní souprava složena z motorového vozidla o hmotnosti do 3,5 tuny s nebrzděným přívěsem o hmotnosti do 750 kg. Nejvyšší povolená rychlost je 130 kilometrů. Kromě toho tato navrhovaná úprava neobsahuje výjimku pro vozidla s právem přednostní jízdy, zejména vozidel složek integrovaného záchranného systému.

A na závěr z vládního prohlášení: Návrh vykazuje legislativně technické chyby. Nedostatečné je i jeho zdůvodnění. Zcela absentuje hodnocení dopadu na podnikatelský sektor a především na sektor kamionové přepravy. A v rozporu s § 3 odst. 3 zákona číslo 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv, pak není náležitě odůvodněno navrhované nabytí účinnosti návrhu zákona dnem jeho vyhlášení.

A teď mi dovolte ještě můj postřeh k tomuto problematickému návrhu. Víte, všichni, co jezdíme po dálnici, tak víme, že jsou úseky, kde je zákaz předjíždění kamionů už dnes. Ale co je horší: Já jsem tam za celou dobu ježdění po dálnicích nepotkal jedno označené auto policie, které by stíhalo předjíždění kamionů na těchto úsecích. Potkal jsem tam neoznačené auto Policie České republiky, které měřilo rychlost účastníků silničního provozu. Tady asi něco bude špatně. Teď to uděláme plošně. Někdo možná říká, že na Slovensku to funguje. Tak tomu nevěřte, protože jsem tam zažil předjíždění kamionu ve dne bez problému a navíc na řadě těch úseků není taková hustota a intenzita provozu jako na některých dálnicích v České republice. Takže co chceme řešit? My řekneme, že to zakážeme ve dne, kamiony tedy budou jezdit v noci, nebo budou jezdit o víkendu. O víkendu to taky moc nechceme. To už tady bylo, že kamiony o víkendu na dálnici nepatří, anebo patří.

Takže já musím říct, že navrhovaná úprava, tak jak ji mám před sebou, je navrhovaná špatně systémově, a pokud ji budeme opravovat, tak nevyřešíme základní problém, a to je to, co deklarují předkladatelé, to je plynulost a bezpečnost. Prosím vás, jak se budete cítit v kolonii těch kamionů? Jak budete zajíždět z toho bočního pruhu do mezery mezi kamiony? Já to tedy nechci riskovat v žádném případě.

Takže si myslím, že je potřeba říci, že tento návrh zákona je nadbytečný, a znovu říkám pro klid svůj, mám obavy z toho, co se stane, až si to koalice schválí, v případě, že si to schválí. Co se na těch dálnicích bude dít.

A možná bych řekl ještě jednu myšlenku, která je vlastně ocitována i v tom usnesení vlády České republiky, že plošné zákazy nejsou příliš vhodné. Ony nic neřeší. Já připomenu jeden plošný zákaz, který byl v Americe ve dvacátých letech. Byla to prohibice. Tehdy také ti politici říkali pod tlakem amerických žen, že muži přestanou pít a že to bude super, že bude bezpečnost v Americe - a co se stalo? Pilo se ještě víc a vznikla navíc mafie.

Tady já mám obavu, že prostě ten zákon se dodržovat nebude a bezpečnost a plynulost se výrazně zhorší. Proto mi dovolte za mne i za náš klub Občanské demokratické strany navrhnout zamítnout tento návrh zákona ve třetím čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ivanu Adamcovi. Návrh si pan zpravodaj poznamenal. A protože není hlasovatelný ve druhém čtení, až ve třetím, tak budeme pokračovat. Ještě než dostane další slovo paní poslankyně Jarošová, s faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Kobza. Máte slovo.

 

Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové dobré odpoledne. Já si musím přiznat, že za sebe ten návrh považuji taky za velmi nešikovně konstruovaný, protože vlastně všichni řidiči, kteří pojedou na dovolenou s karavanem, anebo jako já, který občas stěhuje koně s vlekem, tak vlastně už bychom padali do té kategorie vozidel nad 3,5 tuny a v případě většího karavanu i nad těch 7 metrů. Přitom když si uvědomíme, že třeba jenom těch koní je v České republice zhruba 300 tisíc, kteří se musí dřív či později někam přesunout, tak samozřejmě přiděláváme poměrně velké problémy všem jejich majitelům. Takže já bych před touto konstrukcí tohoto zákona velmi důrazně varoval. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní paní poslankyně Jarošová, připraví se paní poslankyně Ožanová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Monika Jarošová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobrý den vážené dámy a pánové. Ráda bych se zde vyjádřila k poslanecké novele zákona, kterou navrhlo hnutí ANO, o zákazu předjíždění nákladních aut. K tomuto návrhu zákona jsem se vyjadřovala na jednání Sněmovny už v březnu, a to tak, že nesouhlasím s tímto celoplošným zákazem. Bohužel neprošel zde návrh na zamítnutí a brzy můžeme všichni pocítit důsledky tohoto horkou jehlou šitého zákona v praxi.

Myslím, že řešit kalamitní situaci celoplošným zákazem předjíždění je nesmysl. V původním poslaneckém návrhu hnutí ANO se zákaz jízdy v levém jízdním pruhu omezuje na nákladní vozidla převyšující 3,5 tuny a na jízdní soupravy přes 7 metrů. Tímto by se týkal i osobních vozidel s karavanem a dodávek. A navíc by zákaz předjíždění platil celoplošně, to znamená na všech úsecích dálnic. Řidiči kamionů se už nyní obávají, že nová pravidla nebude možné za všech okolností dodržet kvůli plynulosti dopravy, a po logickém nárůstu pokut se může stát, že odejdou k jiné profesi. Jsme tranzitní zemí. Navíc přibylo, rok od roku přibývá velké množství osobních vozidel a velkou chybou byla nedomyšlená stavba dvouproudových dálnic. Tam vidím největší problém, na který je třeba se zaměřit. Pokud tento návrh projde, všichni řidiči zažijí pravý jízdní pruh zaplněný kamiony a levý jízdní pruh zaplněný osobními automobily jedoucími rychlostí auta před nimi, klidně i 90 km/hod.***




Přihlásit/registrovat se do ISP