(15.20 hodin)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji, pane poslanče. Pan poslanec Jelínek do obecné rozpravy.

 

Poslanec Pavel Jelínek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, v digitalizačním procesu státní správy se od zavedení Czech POINTu neudála žádná významná akce vstřícná k občanům v jejich komunikaci se státem. Zákon o právu na digitální službu, který jsme nedávno poslali do Senátu, umožní přes Portál občana komunikovat občanovi se státní správou. Do tohoto portálu je však nutné se přihlásit a přihlášeného řádně identifikovat. K tomu může sloužit elektronický občanský průkaz s čipem a čtečka připojená k počítači. Jelikož je doba, dokdy dojde k výměně občanských průkazů za nové s čipem, velmi dlouhá a popularizace využívání nového průkazu v podstatě žádná, nemluvě o tom, že proces využití všech možností nového občanského průkazu spojeného s vydáním celkem pěti PIN doslova odrazující, je následující novela zákona o bankách, jejíž je SPD spolupředkladatelem, přínosná pro občany a umožní více než 5 milionům stávajících uživatelů elektronického bankovnictví se přihlásit do Portálu občana přes své elektronické bankovnictví.

Pozměňovací návrh, který je součástí projednávaného tisku, jasně určuje, jaké údaje budou pro bankovní systémy přístupné. Jedná se ve sto procentech o údaje, které již banky mají. Nepotřebné údaje, jako třeba digitální fotografie klienta, která byla v původním návrhu novely, se pozměňovacím návrhem ze zákona vypouští. Takže občané nemusejí mít obavy, že by došlo k úniku údajů z banky nebo jakýchkoli nepotřebných pro identifikaci do Portálu občana.

Jelikož se jedná o službu pro občany, má tento zákon plnou podporu SPD. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. S přednostním nebo bez, stejně je na řadě pan předseda Bartoš.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Dobré odpoledne, dámy a pánové. Já bych chtěl vystoupit jednak i za klub Pirátů, protože se řada našich poslanců v rovině přípravné na zákonu podílela, i za výbor, pod jehož záštitou nebo jakousi patronací vznikají tyto důležité legislativní návrhy týkající se digitalizace České republiky. Nebudu vzpomínat, zaznělo to tady od mých předřečníků, právo občana na digitální službu nebo digitální ústavu, ale chtěl bych říct tři klíčové věci, nebo aspekty, které jsme řešili u tohoto návrhu zákona.

Prvním je dostupnost a pohodlí používání služeb. Skutečně i naši prarodiče dnes mají internetové bankovnictví, umějí se do něj přihlásit a díky tomu, že je těch účtů klientů přes 5 milionů, dojde skutečně k liberalizaci možnosti přístupu ke službám státu v digitální formě. Takže je to to pohodlí - aby občané mohli používat ty služby, musí se k nim pohodlně přihlásit. Opravdu, čtečka na kartu, kde na čipu jsou nahrané ty věci, není úplně ideální. Museli byste s sebou nosit spoustu věcí. Ale do elektronického bankovnictví se přihlásíte jednoduše i přes telefon.

Druhým aspektem, a ten je podle mne velmi důležitý a ukazuje i to, jak je podstatné sdílet zahraniční zkušenosti, a to je reciprocita služby, kterou poskytuje banka, a toho, co stát na oplátku poskytne bankám. Navíc v oblastech, které ty banky stejně musejí vykonávat, což je třeba kontrola praní špinavých peněz. Severské země jsou s digitalizací daleko dál než Česká republika. Finsko, kde jsme se byli na tento proces podívat, taktéž zavedlo bankovní identitu, ale na počátku si ten proces nastavili špatně - bylo to za úplatu. Tím, jak se digitalizace stala každodenním chlebem a vy se můžete přes bankovní identitu přihlásit x-krát denně do služeb státu, tak najednou rostl balík peněz, které musí platit bankám za to, že to poskytují. Já jsem rád, že jsme našli tuto reciprocitu v tom návrhu a vlastně ta druhá část, kdy jsme vyjednávali o komplexním pozměňovacím návrhu, skutečně šla přes jakousi tabulku informací, které ze základních registrů mohou používat banky pro výkon činností, které ve finále jsou po nich požadovány i třeba ve věci praní špinavých peněz nebo boje proti terorismu.

Takže tady se ze strany bankovní asociace, ale i ministerstev, ale i třeba služeb, které se zabývají bezpečností České republiky, vedl dialog, a myslím si, že ten poměr je ideální, tudíž, a to tu také zaznělo, občané skutečně nemusejí mít obavy, že dojde k nějakému vytahování informací komerčními subjekty z registrů. A to je ta třetí věc, která je důležitá. My jsme skutečně dbali na to, aby v tomto procesu z pohledu toho, že je komerčním subjektům umožněno přistupovat do registrů, byl kladen důraz na soukromí.

Já bych chtěl ještě jednou poděkovat členům pracovní skupiny, což jsou nejenom poslanci, ale zástupci z bankovního sektoru, jsou to lidé z ICT Unie a vlastně skupina dalších odborníků, včetně odborníků z ministerstev, která se do přípravy tohoto zákona zapojila. A já doufám, že tento zákon i s pozměňovacími návrhy, které dnes budou načteny ve třetím čtení, do Vánoc projde Poslaneckou sněmovnou. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Ptám se, za má ještě někdo zájem o vystoupení v obecné rozpravě. Jestliže tomu tak není, končím obecnou rozpravu. Je zájem o závěrečná slova ze strany navrhovatelů či zpravodaje? Není tomu tak. Návrh na vrácení zákona nezazněl, zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Jako první do podrobné rozpravy paní poslankyně Kořanová, poté pan poslanec Nacher.

 

Poslankyně Barbora Kořanová: Děkuji za slovo, dnes už naposledy. Já bych se ráda přihlásila ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu, najdete ho v systému pod číslem 3714, a týká se přístupu bank a poboček zahraničních bank do základních registrů, upravuje užitou terminologii, bankovní tajemství atd., atd.

Další pozměňující návrh, ke kterému jsem se hlásila, týkající se pojišťoven, je v systému nahrán pod číslem 3591. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Nacher.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pěkné odpoledne ještě jednou. Jak už bylo řečeno, já bych se přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který najdete v systému pod číslem 3789. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Pan poslanec Dolejš.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Ještě jednou dobré odpoledne. Já bych s vaší pomocí rád zrealizoval jednu věc, která umožní, aby naše úsilí padlo na úrodnou půdu. Protože v takřka adventní čas bude našlapaný náš diář parlamentní práce, tak je třeba trošku zrychlit postup, abychom zvládli i to třetí čtení. Protože před třetím čtením, jak je v kraji zvykem, a ukládá nám to i naše pravidlo, musíme ještě projednat pozměňovací návrhy před třetím čtením ve výboru, tak bych si dovolil využít dobrodiní § 95 jednacího řádu, který nám umožňuje navrhnout, a tedy schválit zkrácení oné lhůty třetí čtení na sedm dnů. Což bych byl rád, abychom učinili, protože výbor už je v lesklé zbroji připraven to projednat ještě tento čtvrtek. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Jestliže nikdo další se do rozpravy nehlásí, tak podrobnou rozpravu končím. Opět, zájem o závěrečná slova není. A jediný návrh, který padl v rozpravě, je návrh na zkrácení lhůty pro třetí čtení o sedm dnů tedy na sedm dnů.

Zavolám naše kolegy z předsálí a vyslyším žádost o odhlášení všech, což jsem právě učinil. Požádám vás, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami. Tak bych teď přečetl nějakou omluvu a zrovna mi žádnou nepřinesli. Ale dáme ještě čas kolegům, aby se mohli zúčastnit hlasování. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP