(15.00 hodin)
(pokračuje Vondráček)
Budeme postupovat dle schváleného pořadu schůze. Začneme blokem druhých čtení. Jako první otevírám bod
5.
Návrh poslanců Barbory Kořanové, Martina Kupky, Ivana Bartoše,
Pavla Jelínka, Pavla Kováčika, Jana Chvojky, Jana Bartoška,
Heleny Langšádlové, Věry Kovářové a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 554/ - druhé čtení
Předložený návrh uvede za navrhovatele poslankyně Barbora Kořanová, případně další z navrhovatelů. Paní poslankyně je zde. Prosím, máte slovo. (V sále je silný hluk.)
Poslankyně Barbora Kořanová: Děkuji za slovo, pane předsedo. Kolegyně, kolegové, už to zde bylo zmíněno. Navrhovaná právní úprava vytváří podmínky pro vznik takzvané bankovní identity. Ta představuje jednoduchou a bezplatnou formu přístupu ke službám nejen eGovernmentu, ale i on-line službám soukromého sektoru pro přibližně 5,5 milionu občanů, kteří používají internetové bankovnictví. Sami víte, že digitální zákony, ať už je to právo občana na digitální službu, nebo následuje digitální technická mapa, mají podporu napříč politickým spektrem. Má to velký úspěch a tyto zákony procházejí opravdu rychle a jsou velmi nekonfliktní. Navrhovaná úprava vytváří tedy podmínky pro omezený přístup bank a poboček zahraničních bank do základních registrů. To umožní bankám a pobočkám lépe předcházet legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu.
Já vám prozatím děkuji a pak načtu pozměňovací návrhy. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji za bleskurychlý úvod. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán rozpočtovému výboru. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 554/2 až 4. Pan poslanec Dolejš je už za řečnickým pultem a bude nás informovat o projednání návrhu ve výborech a případné pozměňovací návrhy odůvodní. Máte slovo.
Poslanec Jiří Dolejš: Děkuji za slovo, pane předsedo. Sice úvod paní poslankyně jako jedné z předkladatelek byl lapidární, ale já to také nechci extendovat, takže pouze pro ty, kteří tomuto tisku nevěnovali nějakou extra pozornost, si dovolím velmi hutné a stručné metodické shrnutí, a to v tom smyslu, že tento tisk je poslaneckým návrhem, ale jde napříč politickým spektrem, takže pokud si příslušní poslanci ve svých klubech odpracovali, co měli, tak by to nemělo narazit na politické bariéry.
Pokud jde o věcné bariéry, tak tím, že to není vládní, ale poslanecký návrh, tak samozřejmě primárně, a já jsem to avizoval už v prvním čtení, bylo potřebné se ve druhém čtení vypořádat s připomínkami zejména vlády, která dala souhlasné stanovisko, ale bylo jaksi podmíněné, má tam dikci za předpokladu - a teď tam je půl stránky určitých výhrad - čímž vznikl prostor pro to, aby se věci doladily. A tím, že byl zákon posunut do garančního výboru, výboru pro veřejnou správu, tak se věci odehrávaly zejména na půdě tohoto výboru, který - první čtení jsme měli koncem září - přijal usnesení ke druhému čtení až v polovině listopadu. Čili tam byl časový prostor, a jak hovoří klasik, například Suvorov, jak se říká "těžko na cvičišti, lehko na bojišti", takže si myslím, že v tomto případě snad osvědčili účastníci debaty svou kompetenci, protože připravili komplexní pozměňovací návrh, to musím zdůraznit, komplexní pozměňovací návrh, který prošel usnesením výboru pro veřejnou správu s tím, že výbor přijal ještě jedno drobné usnesení, které se k tomuto komplexnímu pozměňovacímu návrhu již váže, ale protože má jaksi charakter nikoliv vlamování se do přijatého textu, ale přidává k němu něco, tak tam nevzniká žádná kolize. A kdo máte tedy ambici ještě něco načíst, tak byste měli načítat k tomuto textu komplexního pozměňovacího návrhu.
Snad možná jenom pro orientaci, kdo se tím tedy skutečně zabýval. Komplexní pozměňovací návrh v usnesení výboru pro veřejnou správu má určité číslo. Jestli to dobře čtu bez brýlí, tak je to číslo 3659. Protože tam byl technický lapsus, tak bylo načteno ještě jednou, čímž se v logice automatu na evidenci pozměňovacích návrhů změnilo čísílko, takže je tam teď v podstatě číslo 3714.
Komplexní pozměňovací návrh, jistě o něm bude hovořeno, se v podstatě týká dvou zákonů, tedy zákona o bankovnictví, a pak zákona, který řeší ty špinavé peníze, ten anti-money laundering, čili to jsou dva zákony, plus účinnost od roku 2021. A ten apendix, čili ten druhý béčkový pozměňovací návrh, se pak týká další oblasti, a to je pojišťovnictví, případně odpovědnost za provoz motorových vozidel. A máte to v kostce. To je usnesení výboru pro veřejnou správu.
A když už jsem tedy tady, tak bych rovnou připomněl, že rozpočtový výbor se tímto zákonem také zaobíral, protože mu byl určen, ale v podstatě jaksi potěšen, že garanční roli převzal výbor pro veřejnou správu, tak ho pouze projednal a doporučil ke schválení bez vlastních připomínek. To je v tuto fázi, pokud jde o usnesení oněch dvou výborů a můj komentář jako zpravodaje, všechno.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které je jako první s přednostním právem přihlášen pan místopředseda Okamura.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, tato navrhovaná novela zákona o bankách, které je SPD spolupředkladatelem, a za nás to má na starosti IT specialista pan Ing. Pavel Jelínek, náš poslanec, má svůj nepopíratelný přínos - umožnit občanům vstup do portálu veřejné správy přes identifikaci v jejich elektronickém bankovnictví. Vzhledem k 5 milionům uživatelů elektronického bankovnictví je to vítaná alternativa elektronického občanského průkazu, který pro svoji plnou funkčnost vyžaduje pět PINů, což je pro běžného občana složité. A i tento návrh je plně v souladu s programem SPD, kde prosazujeme digitalizaci státu, prosazujeme moderní digitální stát. Tady bych jenom připomněl, že čtrnáct dní zpátky prošla novela zákona, kde jsme také spolupředkladatelem, a má to u nás na starosti IT specialista, náš poslanec, pan Ing. Pavel Jelínek, která velice zjednoduší služby občanům ze strany státu, a jedná se o zásadní digitalizaci služeb.
Samozřejmě že povolení přístupu komerčních subjektů do registru státní správy musí mít svá přísná pravidla. V pozměňovacím návrhu, který je součástí projednávání novely uvedeného zákona, jsou velmi přesně uvedeny údaje, ke kterým může mít komerční banka přístup. Jde pouze o údaje, které banka již k dispozici má, a může pouze ověřit jejich správnost. Tou komerční bankou nemyslím samozřejmě tu s názvem Komerční banka, ale myslím to ve významu privátní banka. SPD bude samozřejmě jako spolupředkladatel tohoto zákona, který usnadní služby občanům, bedlivě sledovat aplikaci zákona tak, aby nedocházelo k únikům informací o občanech a aby nedocházelo ke zneužívání těchto informací a aby novela zákona byla naplněna v jejím původním obsahu, a to je maximálně umožnit komunikaci občana se státní správou v návaznosti na zákon o právu na digitální službu, to je ten zákon, který tady již prošel ve spolupráci více politických stran. A jak jsem říkal, SPD bylo spolupředkladatelem tohoto zákona.
V systému elektronického bankovnictví, který je občan zvyklý používat, využije tento návrh zákona možnost identifikovat se do Portálu občana a vyřídit potřebnou komunikaci se státní správou bez složitého zřizování elektronické občanky. A jelikož i tento návrh zákona má podporu skrze politické spektrum, tak doufám, že projde a že se i touto formou naplní program SPD, to znamená digitalizace státní správy, což je náš důležitý programový bod. Děkuji. ***