(19.30 hodin)
(pokračuje Pikal)
Seznámím vás s omluvenkami. Pan poslanec Pávek se omlouvá dnes od 19.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů, pan poslanec Antonín Staněk se omlouvá dnes od 18.45 do konce jednacího dne z pracovních důvodů a pan poslanec Králíček se omlouvá mezi 19.30 a 21.00 z rodinných důvodů.
Jako další bod jsme na dnešek pevně zařadili
43.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb.,
o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 530/ - prvé čtení
Z pověření vlády návrh uvede ministr zdravotnictví Adam Vojtěch. Prosím, ujměte se slova.
Ministr zdravotnictví ČR Adam Vojtěch Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte tedy, abych uvedl návrh novely zákona o ochraně veřejného zdraví. Hlavním důvodem předložení zákona je potřeba adaptace dvou unijních nařízení, a to nařízení Evropského parlamentu a Rady ze dne 15. března 2017 o úředních kontrolách a jiných úředních činnostech prováděných s cílem zajistit uplatňování potravinového a krmivového práva a pravidel týkajících se zdraví zvířat a dobrých životních podmínek zvířat, zdraví rostlin a přípravků na ochranu rostlin, a nařízení Evropského parlamentu a Rady ze dne 25. října 2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům. Nařízení o úředních kontrolách jako celek nabývá účinnosti 14. prosince 2019. Český právní řád je tak třeba adaptovat na uvedené nařízení v tomto termínu. Zákon o ochraně veřejného zdraví je jeden z několika zákonů, kterými je uvedená adaptace naplňována.
V souvislosti s implementací uvedených nařízení se zakotvují některé nové, zejména oznamovací povinnosti pro osoby dovážející nebo vyrábějící materiály a předměty určené pro styk s potravinami a dále pak také některé nové kompetence pro Ministerstvo zdravotnictví.
Nad rámec implementace byla v zákoně o ochraně veřejného zdraví a v zákoně o specifických zdravotních službách identifikována ustanovení týkající se státního zdravotního dozoru v oblasti ochrany veřejného zdraví, jejichž aplikace v praxi byla zhodnocena jako problematická. V oblasti ochrany zdraví při práci dochází k úpravám, jejichž cílem je především snížení administrativní a ekonomické zátěže podnikatelským subjektům. Zakotvuje se například možnost předložit v rámci kategorizace práce pro faktory fyziologie práce u prací, které jsou nerizikové, odborné hodnocení provedené autorizovanou nebo akreditovanou osobou místo nákladného měření. Dále se odstraňuje duplicitní a časově náročný postup vypracování a projednání textu písemných pravidel o bezpečnosti, ochraně zajišťující zdraví a ochraně životního prostředí. Současně jsou navrhovány změny navazující na probíhající legislativní úpravy pro oblast ochrany zdraví zaměstnanců, a to zejména při práci s chemickými látkami a směsmi, a to jak na národní, tak i mezinárodní úrovni.
Součástí navrhované právní úpravy je kromě jiného i související změna zákona č. 636/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. Podněty na úpravu jednotlivých ustanovení vzešly od krajských hygienických stanic, Státního zdravotního ústavu, zdravotních ústavů a odborných lékařských společností.
Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předložený návrh uvádí český právní řád do souladu s unijní úpravou. V případě jeho nepřijetí nesplní Česká republika své závazky vyplývající z členství v Evropské unii. Z tohoto důvodu vás žádám o jeho podporu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. Ještě seznámím sněmovnu s omluvenkou. Omlouvá se pan poslanec Špičák dnes mezi 19.30 a koncem jednacího dne z rodinných důvodů.
Hlásil se pan poslanec Rakušan, ale nevím, jestli chtěl v tuto chvíli využít přednostního práva. Prosím.
Poslanec Vít Rakušan: Děkuji. Vážený pane předsedající, my uplatňujeme právo veta spolu s poslaneckým klubem KDU-ČSL, tedy poslanecký klub STAN a KDU-ČSL, na projednání daného zákona v § 90 odst. 2. My se skutečně domníváme, že transpoziční normy, které jsou nám sem předkládány, jsou předkládány prostě pozdě, a potom jsme vystavováni pod nějaký časový tlak, kdy se k tomu musíme vyjadřovat zbytečně rychle. Tedy prosím, berte na vědomí, že uplatňujeme za tyto dva poslanecké kluby veto. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní prosím, aby se ujala slova zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Olga Richterová.
Poslankyně Olga Richterová: Dobrý den, vážení přítomní členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, jenom velice stručně mi dovolte uvést návrh novely zákona o ochraně veřejného zdraví. Už zaznělo, že důvodem předložení je potřeba adaptace dvou unijních nařízení. Současně je ale potřeba zdůraznit, že se právě v souvislosti s tou implementací zakotvují nové, zejména oznamovací povinnosti a že nad rámec implementace byla vlastně identifikována některá ustanovení týkající se zejména státního zdravotního dozoru v oblasti ochrany veřejného zdraví, jejichž aplikace nebyla úplně ideální, a proto se to bude měnit.
Nicméně jsou tam ještě další oblasti, které si zaslouží naši podrobnou pozornost. Proto je dobře, že na to nebude uplatněn § 90. Ráda bych upozornila opravdu při této pokročilé hodině a ve vší stručnosti na to, že tento tisk také přináší novinku do běžného chodu třeba letních táborů. Návrh nově zakládá povinnost oznámit přesně jeden měsíc před zahájením akce příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví, tedy krajské hygienické stanici, jméno a příjmení odpovědné osoby přítomné na škole v přírodě, která je delší než pět dní, nebo na zotavovací akci, a to pro každý běh, a telefon na tu osobu. Já chápu tuto povinnost v případě krajních situací. Ale zdá se, že to je přesně druh věci, která je spíš taková další šikana státu. Je opravdu otázka, jestli je to nezbytně nutné pro ty zotavovací akce a školy v přírodě. Jsme rádi, že třeba i o tomto se bude dále diskutovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. A otevírám obecnou rozpravu, do které v tuto chvíli nemám přihlášky, takže se táži, jestli se někdo hlásí. Pokud tomu tak není, obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova ze strany ministra nebo ze strany paní zpravodajky. Není tomu tak. Návrhy, o kterých bychom měli hlasovat, na vrácení, či zamítnutí nezazněly, takže se budeme zabývat přikázáním výborům k projednání.
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo jiný výbor? Není tomu tak. Svolám pro jistotu kolegy do sálu. Budeme hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro přikázání tohoto návrhu výboru pro zdravotnictví jako garančnímu. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování číslo 248 je přihlášeno 144 poslanců a poslankyň, pro 123, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že jsme tento návrh přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu.
Ptám se, jestli má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru. Organizační výbor žádný další výbor nenavrhl. Nevypadá to, že by někdo měl nějaký jiný návrh na další výbor. Tím jsme se vypořádali v prvém čtení s tímto tiskem a jeho projednávání v tuto chvíli končím a posuneme se dál. (Hluk v sále.)
Otevírám bod
49.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb.,
občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 120/2001 Sb.,
o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně
dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 545/ - prvé čtení
Z pověření vlády přednesený návrh uvede ministryně spravedlnosti Marie Benešová. Prosím, ujměte se slova.
Ministryně spravedlnosti ČR Marie Benešová Přeji hezký dobrý večer, vážený pane předsedající, dámy a pánové. Dovolte mi, abych představila vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů. ***