(19.10 hodin)
(pokračuje Kremlík)

Mýtné brány jsou ve vlastnictví České republiky. Na dálnicích a silnicích první třídy jich je přibližně 275. Zůstatková hodnota majetku státu, mýtného systému, je podle nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu přibližně 2,2 mld. korun. Společnost CzechToll a SkyToll využijí ze stávajícího systému 45 kontrolních bran na dálnicích a deseti silnicích I. třídy. Technické podmínky ukládají povinnost využít stávající konstrukce kontrolních bran v místech, kde byly navrženy kontrolní brány nového systému. Přesný plán využití konstrukcí mýtných bran, které nebudou po 1. lednu 2020 využívané pro výběr mýta, vzniká. Potom bude následně přesně možné odhadnout investice do nových technologií, které by byly instalovány na těchto konstrukcích. Některé z těchto mýtných bran potom chci, aby byly využity pro potřeby videotollingu. Asi si vzpomínáte, není to tak dlouho, když jsme tady schvalovali novelu zákona o pozemních komunikacích, která konečně umožní to, že si budeme moderním způsobem, elektronicky, kupovat dálniční známky a nebudeme je na konci roku odstraňovat žiletkou, řezat se a lepit nové. Takže to je jedna z funkcí, k čemu by nové mýtné brány měly pomoct.

Než odpovím na další otázky, musím se vrátit k panu poslanci Dolínkovi, k účasti ČSSD na problematice mýta. Nemůžu tam nepřipomenout, že odborníci z ČSSD se účastnili, a to zejména v tom, že navrhli zpoplatnit 850 až 3 000 km silnic I. třídy. Z tohoto rozptylu jsme dneska na částce asi přibližně 900 km. Takže odborníci z ČSSD tam již v té době byli.

Pokud jde o zpoplatnění jedniček, samozřejmě jedničky jsou zpoplatněny v rozsahu přibližně 900 km. Situace asi není úplně ideální, ale v rámci pracovní skupiny, kde řešíme důsledky zpoplatnění mýta na jedničkách, jsme připraveni, pokud se ukáže, že budou zpoplatněny jedničky objížděné po nezpoplatněných jedničkách, a jsem na to jako ministr dopravy připraven operativně reagovat a provést příslušnou změnu právního předpisu a rozšířit zpoplatnění i na případnou jedničku, která by byla objížděna. To pokud jde o jedničky.

Jaký je potom reálný praktický scénář? Já jsem o tom detailněji informoval na kontrolním výboru a následně na jednání vlády. S ohledem na dobu, kterou máme, 12 měsíců v zásadě plus 3 měsíce, pokud by stát byl neúspěšný, musíme připravit transparentní soutěž na službu provozu mýtného systému, který budeme mít v majetku České republiky. Jak jsem poznamenal, bude se jednat o informační systém veřejné správy, který budeme teď na podzim přebírat a který umožní to, že satelitní mýtný systém začne fungovat k 1. prosinci letošního roku. Budeme připravovat zadávací řízení na služby provozu tohoto systému, který bude v majetku České republiky. To je první věc. Ta doba na to bude nesmírně krátká. Takže my, jak tady poznamenal už i pan poslanec Dolínek, jsme vázáni právními předpisy, zákonem o zadávání veřejných zakázek, rozpočtovými pravidly, zákonem o majetku České republiky a řadou právních předpisů a v intencích těchto právních předpisů se budeme muset pohybovat. Takže se ukazuje, že pokud nestihneme přesoutěžit služby provozu, budeme muset využít mimořádných zadávacích způsobů, to znamená asi nejspíš jednacího řízení. Takže to je ta realita, ve které jsme.

Ale znovu chci ujistit, že zahájení výběru mýtného systému k 1. prosinci letošního roku není nijak ohroženo, smlouva je platná, nebyla zrušena, existuje pouze nepravomocné rozhodnutí, které odkládá zákaz plnění smlouvy až o jeden rok, a teprve v okamžiku, kdy by rozhodnutí ÚOHS nabylo právní moci.

Pokud jde o náklady na pořízení původního systému, o těch jsem hovořil, ta částka je přibližně 24 mld. ve srovnání s tím, že nový mýtný satelitní systém byl vysoutěžen za částku 10,7 mld. korun.

Pokud jde o zmiňovaný rakouský model, ano, může být ideální, ale ne v současném právním prostředí. Vyžadoval by změnu právních předpisů. A vy sami, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně, víte, jak dlouho trvá legislativně změnit právní předpis od té doby, než se kvalitně s příslušnými ministerstvy připraví, než projde legislativním procesem. Takže některé věci prostě nejde udělat hned.

Možná bych zmínil ještě jednu věc. V rezortu Ministerstva dopravy realizujeme změnu právní formy Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost. K příštímu roku budeme mít založenou akciovou společnost. Současně připravujeme změny právních předpisů, které umožní efektivní fungování této akciové společnosti. Já si tento podnět, který zde padl, samozřejmě vezmu za svůj a v rámci ministerstva jej přednesu a podíváme se na něj.

To je takto velmi stručně reakce k vám poslancům, k vašim dotazům. Závěrem bych chtěl skutečně říci, že si vážím zájmu o tuto věc, že chcete být informováni, a já jako ministr dopravy chci být vůči vám transparentní a chci, abyste byli informováni. Proto jsem se snažil být v úvodní řeči i podrobně podrobný. Další report budeme pravidelně dávat na kontrolní výbor.

Nemůžu neříct ještě jednu věc. Pokud budete mít čas, budete mít náladu, podívejte se na můj facebookový profil, máte tam spoustu informací o tom, jak nejenom pracujeme na mýtném systému, ale i o tom, jak budujeme dálnice, jak budujeme železnice a tak dále.

Děkuji za slovo a děkuji vám za vaši pozornost a trpělivost.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Mám tady dvě faktické poznámky. Předpokládám, že první je asi omyl - poslanec Přemysl Mališ, protože ten není přítomen v sále, takže ho odhlašuji, a pan poslanec Blaha. Do rozpravy se připraví pan místopředseda Pikal. (V sále je velký hluk a neklid!)

 

Poslanec Stanislav Blaha: Já tady chci zareagovat na opakované tvrzení pana ministra, že smlouva je platná. Ano, pane ministře, smlouva je doposud platná, protože prvoinstanční rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže doposud není právoplatné. Nicméně to, co obsahuje, to sdělení, které nám Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vysílá, něco naznačuje. Tak to prostě nezlehčujte, protože situace je opravdu vážná.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan místopředseda Pikal v rozpravě. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Vím, že jsme v obecné rozpravě. Já bych tu otázku chtěl trošku zobecnit. Vnímám tu situaci, která je spojena se situací na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Tento systém se dlouhodobě nedaří vysoutěžit, podobně jako jiné velké systémy ve státní správě, například Ministerstvo práce a sociálních věcí by mohlo vyprávět. Já jsem se na tuto situaci už ptal pana premiéra, který přislíbil, že to budete řešit.

V osobě ředitele úřadu je koncentrovaná moc, ředitel je vyšetřován i v souvislosti se situací kolem mýta. Chtěl bych se zeptat, jestli jste již tedy osobu pana ředitele na vládě řešili, jak bylo přislíbeno, nebo ne? (Veliký hluk a velmi špatná slyšitelnost!)

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji panu místopředsedovi za jeho vystoupení. Nevidím nikoho dalšího přihlášeného do rozpravy, tudíž obecnou rozpravu končím. Přečtu omluvu. Paní poslankyně Helena Válková se omlouvá dnes od 19.01 až do půlnoci z rodinných důvodů.

Zeptám se, jestli je zájem o případná závěrečná slova? Pan zpravodaj? Prosím.

 

Poslanec Jan Bartošek: Děkuji za slovo. Chtěl bych poděkovat všem poslankyním a poslancům, kteří jste vydrželi až do konce. Chtěl bych poděkovat panu ministrovi za jeho přístup. Jak jsem říkal, jsem rád, že kontrolní výbor se tomu bude pravidelně, věnovat včetně toho, že oceňuji přístup všech poslankyň a poslanců, že jsme byli ochotni tento bod zařadit bez ohledu na to, kdo je v opozici a v koalici, a projednat ho. Takže za to bych vám chtěl, kolegyně a kolegové, poděkovat, protože se jedná skutečně o zásadní věc s dopadem do státního rozpočtu a fungování státu. Děkuji vám. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP