(17.30 hodin)
(pokračuje Polanský)
Druhý dodatek spočívá ve formulaci ustanovení v novelizačním bodě 60. Je to objektivní odpovědnost za splnění kritérií, která nemusí být po celou dobu existence kontraktu mezi zprostředkovatelem a dopravcem pod jeho kontrolou. Proto se Ministerstvu dopravy ukládá zpřístupnit dálkově přístupné rozhraní, pomocí kterého bude moci zprostředkovatel zmíněnou povinnost ověřit před každou jízdou v reálném čase.
Děkuji vám za pozornost. K číslu dokumentu se potom přihlásím v podrobné rozpravě.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Dobrý podvečer. Jsme v obecné rozpravě. Dalším v pořadí je pan poslanec Martin Kolovratník, kterému dávám tímto slovo. Prosím.
Poslanec Martin Kolovratník: Dobrý podvečer. Děkuji za pozornost s vědomím toho, že druhé čtení tohoto zákona není zřejmě až tak atraktivní. Při pohledu do lavic i na mé tři blonďaté kolegyně (v levé části sálu), které nedávají pozor, budu při svém vystoupení velmi stručný. (S úsměvem.)
A teď už vážněji. Okomentuji svůj pozměňovací návrh, který se, kolegové a kolegyně, překvapivě netýká taxislužeb na rozdíl od všech mých předřečníků. Já chci svým pozměňovacím návrhem v tomto zákoně pomoci dopravním podnikům, a to v problematice vymáhání pohledávek u nezletilých osob, tedy u dětí, u mladistvých, kteří ještě nedosáhli plnoletosti 18 let věku a jsou revizorem přistiženi, tedy chyceni při jízdě načerno. V kostce jde o to, že současná úprava naší legislativy a navazující zákony, ať již občanský zákoník, legislativa týkající se ochrany osobních údajů, neumožňují dopravním podnikům a policii, a to na ploše celé České republiky, chtít po nezletilých osobách kontaktní osobní údaje zákonného zástupce, rodičů, a nemohou tak na to dosáhnout a informovat rodiče o tom, že mládežník jel načerno a že například má nějakou pokutu. Víte, že tuhle problematiku jsme tady několikrát řešili, a váže se i na ony exekuce u nezletilých, u mladistvých, kdy pokud děti nedají svým rodičům vědět, tak potom do života, do plnoletosti mohou vstoupit s nějakým skrytým nebo několikaletým dluhem, který se hromadí a kupí.
Já jsem tuto věc projednával se zástupci takzvaného Sdružení dopravních podniků. Společně jsme připravili pozměňovací návrh, který nemá žádné rozpočtové nároky. Z naší analýzy vycházíme z toho, že je v souladu s evropskou i naší legislativou, a tento pozměňovací návrh pouze upravuje ustanovení o vztazích mezi cestujícím a dopravcem veřejné linkové dopravy. V jedné větě tedy doplňuje, že dopravce na výzvu pověřené osoby může žádat po nezletilé osobě právě osobní údaje zákonného zástupce v rozsahu jméno, příjmení, datum narození a adresa pro doručování. Technicky ještě upřesňuji, že dopravní podniky provozují také takzvanou drážní dopravu, typicky tramvajovou nebo trolejbusovou, proto stejné ustanovení, stejné znění navrhujeme jak do tohoto zákona č. 111 do § 18a, tak také do zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, konkrétně do § 37. Na hospodářském výborům samozřejmě kolegům svůj záměr ještě znovu vysvětlím a vás poprosím o podporu tohoto návrhu.
Děkuji všem za pozornost.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. S přednostním právem pan předseda klubu Pirátů Michálek. (Námitka.) Faktickou?
Poslanec Jakub Michálek: Je to standardní vystoupení na konci rozpravy. (Předsedající: Hlásil jste se do rozpravy?) Ano, děkuji za slovo.
Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já moc děkuji, že projednáváme tento zákon. Já tento zákon podporuji. Myslím si, že je to správná věc, na které jsme se podíleli s panem Ťokem. Mám tam dva krátké pozměňovací návrhy.
První pozměňovací návrh se týká odlišení standardního poskytování taxislužby v podobě profesionálních řidičů, kteří to dělají na plný úvazek, ti by měli mít jeden režim, a druhý režim by měli mít lidé, kteří to dělají takzvaně v rámci sdílené ekonomiky. Navrhuji, aby to bylo vymezeno deseti hodinami za posledních 14 dnů, které odjezdí řidič. Pokud má do 10 hodin za 14 dní, tak by nemusel procházet žádnou složitou registrací, prostě by se akorát přihlásil na nějaký portál, který to zprostředkovává. Pokud má víc a dělá to na plný úvazek, pak by tam měly zůstat aspoň nějaké základní registrační povinnosti, aby se vůbec o lidech vědělo.
Druhý pozměňovací návrh se týká toho, že tady máme tisíc cizinců ročně, kteří se na pražském magistrátu přihlásí, že budou jezdit s taxíkem. Nikdo nekontroluje, jestli mají rejstřík trestů, jestli mají pracovní povolení a tak dále. Takhle by to asi opravdu fungovat nemělo. Proto druhý pozměňovací návrh, který budu načítat, se týká toho, aby v případě cizinců existovala povinnost doložit základní dokumenty, jako je rejstřík trestů ze státu původu a pracovní povolení, respektive aby byla možnost tyto dokumenty vyžadovat, protože jinak se samosprávy potýkají, zejména hlavní město Praha, s velkým náporem cizinců, kde absolutně neexistuje žádná regulace a taxikářem v podstatě může být úplně kdekdo.
A nemyslím si, že bychom to měli s regulací přehnat. Jsem zastáncem spíše volného obchodu, fungování trhu. Myslím si, že řada problémů s problémovými taxikáři by se vyřešila volnějším trhem, ale tohle je asi věc, kterou bychom v rámci projednávání mohli zvážit.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Není nikdo další přihlášen do obecné rozpravy. Podívám se, jestli se nehlásí nikdo z místa. Pokud se nehlásí, končím obecnou rozpravu. Zeptám se na případná závěrečná slova jak pana předkladatele, tak zpravodaje? Není zájem. Zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Prvním přihlášeným je pan poslanec Pavel Staněk. Prosím, máte slovo.
Poslanec Pavel Staněk: Děkuji za slovo. Já se tedy u pozměňovacího návrhu jenom formálně přihlásím k umožnění získat taxi licenci i mimo trvalé bydliště, ke sněmovnímu dokumentu č. 3481. Podrobné zdůvodnění jsem řekl v obecné rozpravě a samozřejmě je uvedeno v předmětném pozměňovacím návrhu.
Stejně tak u pozměňovacího návrhu k umožnění evidenci jízd v aplikaci se přihlašuji ke sněmovnímu dokumentu č. 3513 a taktéž jsem odůvodnil návrh v obecné rozpravě a je i obsažen v předmětném dokumentu. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Dalším v pořadí je pan poslanec Milan Feranec. Připraví se pan poslanec Jan Bauer. Prosím.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Tímto se hlásím k pozměňovacímu návrhu, sněmovní dokument č. 3535. Co se týká odůvodnění, odkazuji se na to, co jsem přednesl v obecné rozpravě, a na písemné odůvodnění, které je součástí tohoto sněmovního dokumentu. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Jan Bauer. Připraví se pan poslanec Leo Luzar.
Poslanec Jan Bauer: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, já bych se tímto chtěl přihlásit k pozměňovacímu návrhu, který byl načten do systému pod č. 3472. Samozřejmě jeho nedílnou součástí je i podrobné odůvodnění. Nicméně v jedné větě, jedná se o zpřesnění sankcí za přestupky spáchané zprostředkovatelem taxislužby. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. Pan poslanec Leo Luzar. Připraví se pan poslanec Polanský. Prosím, máte slovo.
Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo. Jenom se formálně přihlásím k již odůvodněnému sněmovnímu dokumentu č. 3363 týkajícímu se alkohol taxi. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji vám. Pan poslanec Polanský. Připraví se pan poslanec Kolovratník.
Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji za slovo. Já se tímto formálně přihlašuji k pozměňovacímu návrhu ve sněmovním dokumentu č. 3532, který jsem odůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Pan poslanec Martin Kolovratník.
Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Hlásím se k podanému pozměňovacímu návrhu pod číslem sněmovního dokumentu 3404. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Pan předseda Michálek.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Hlásím se k pozměňovacím návrhům č. 3541 a 3542.
Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: V tuto chvíli nemám v podrobné rozpravě přihlášeného žádného poslance nebo poslankyni. Končím podrobnou rozpravu a končím druhé čtení tohoto návrhu. ***