(11.10 hodin)
(pokračuje Zahradník)
My jsme možná mnozí z nás zaznamenali maily, kterými se různé skupiny lidí, kteří sebe považují za ochránce zvířat a kteří se angažují právě v provozování různých zařízení, která se dají nazvat útulky, a kteří vyvracejí vždycky a zpochybňují názory té skupiny druhé. Já si osobně myslím, že není na škodu udělat ve věci pořádek, a ten můj návrh směřuje jednak k samotnému procesu registrace nových útulků, ale také k tomu, aby byla možnost prověřovat fungování útulků stávajících a jejich případné porušování předepsaných náležitostí postihnout zrušením registrace.
Čili můj návrh, který je uvedený jako D1 a D2, sestává vlastně ze tří změn toho zákona.
První ta změna říká v § 42 - doplněná věta: Umožňující krajské veterinární správě neprovést registraci, pokud žadatel o ni nesplňuje požadavky stanovené tímto zákonem a příslušnými prováděcími právními předpisy vydanými k provozování útulku pro zvířata.
Druhý návrh se týká stejného paragrafu odst. 9, kam se doplňuje věta, která vlastně evokuje pak možnost kontrolovat stávající provozovatele a umožňuje krajské veterinární správě, pokud zjistí závažné nebo opětovné porušení povinností provozovatele, registraci danému útulku zrušit.
A konečně můj třetí návrh, který vlastně dává určitý rámec těm předchozím dvěma návrhům. Ten vlastně ukládá ministerstvu, aby vydalo prováděcí právní předpis, který by stanovil podmínky pro provozování útulku, jeho uspořádání a minimální velikost, prostor pro zvířata. Čili to je ten zmíněný v předchozích dvou návrzích právní předpis, který by měla veterinární správa kontrolovat ať už při ověřování splnění podmínek pro registraci, tak pak případně při ověřování určitých námitek proti tomu, že daný útulek nebo dané zařízení je provozováno v rozporu s požadavky, které stát klade na provozovatele útulku.
Čili jedná se o návrhy D1 a D2, a já vás tímto prosím o jejich podporu. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Zahradníkovi. Nyní pan poslanec Vlastimil Válek, připraví se Dominik Feri. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vlastimil Válek: Vážený... (Poslanec Faltýnek hovoří s ministryní Schillerovou.) Nesplnit prosbu dámy může jenom zvíře.
Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já nesmírně obdivuji vždycky ty poslance, co se orientují v tom zákoně, protože já si vždycky nastuduji ten zákon, pak si nastuduji pozměňováky a pak zjišťuji, že ty pozměňováky se ještě rozsekají, a vůbec nemám představu, když to projde v nějaké variantě, co to bude znamenat. Já bych tady třeba potřeboval se aspoň půl hodiny poradit o tom, jaké varianty mohou projít a co to bude finálně znamenat. A pokusím se to velmi stručně vysvětlit na dvou bodech.
Tak první je návrh prostřednictvím pana předsedajícího pana poslance Kováčika stran vzdělávání veterinářů, a principiálně, co bych to byl za lékaře, kdybych nepodporoval vzdělávání, protože atestace a zvyšování kvalifikace jsou důležité. Ale to vzdělávání má být dobrovolné, ale já to v tom zákoně nevidím. Takže bych rád měl jistotu, že opravdu se dá vyhláškou pak napsat, že něco, co je ze zákona, může být dobrovolné. Já to nevím a chtěl bych, aby to někdo, kdo to ví, tady jasně řekl. Navíc to vzdělávání, jak tady řekl prostřednictvím pana předsedajícího můj předřečník, které v současné době funguje, organizuje komora, a ano, je dobrovolné to vzdělávání. Ovšem toto vzdělávání bude organizovat vysoká škola, což je podle mě zase správně, protože obecně univerzity a lékařské fakulty tedy organizují vzdělávání lékařů a já to vnímám stejně.
To vzdělávání má být, tak jak jsem to pochopil na zemědělském výboru, dvoustupňové. To znamená, v prvním stupni se budou vzdělávat ti veterináři, řekněme, co se týče - já si to představuji jakoby zvlášť atestace z koňů, zvlášť atestace ze psů, zvlášť atestace z ptáků. A ve druhém stupni se pak budou vzdělávat oborově. To znamená zvlášť atestace z chirurgie, z interny. A pokud to bude dobrovolné, tak se jenom zvýší kvalifikace těch veterinářů, a tím pádem bude mít možnost ten klient si vybrat, zda půjde k atestovanému, nebo neatestovanému. Pokud by ovšem hrozilo riziko, jestli ti veterináři budou muset platit a opravdu si to budou muset dělat, a zvýšilo by to náklady třeba zemědělců na to, protože samozřejmě každý si zohlední vzdělání jaksi v těch platbách, které přijímá, tak by to byl problém.
Takže k tomuto bodu bych, abych se mohl jaksi seriózně postavit a podpořit něco, co emotivně, abych řekl jako lékař, podporuji rozhodně, tak bych potřeboval jasné vyjádření ministerstva, že ve vyhlášce bude napsáno, že je to dobrovolné, že to není potřeba a že v podstatě to bude takové jako udělám si nějaký kurz, ale de facto mně to k ničemu novému nezavazuje ani neopravňuje.
Druhá věc, která mně naprosto není jasná, a zase se mně ale třeba líbí, jakoby - teď se omlouvám, zase to bude v novinách - laikovi, je pozměňovací návrh prostřednictvím pana předsedajícího paní poslankyně Červíčkové, kde se mi líbí ten vztah obec - spolek. Všechno je to výborné, akorát mně není jasné, jestli si tedy můžu vybrat jakoukoliv obec v České republice, anebo to musí být nějaká konkrétní obec, kde ten spolek bude, třeba v jejím katastru. To znamená, řekněme, já si chci otevřít nějaký ten útulek u nás v Líšni, a protože v Ochozi je starosta za Zelené a on ty útulky podporuje, tak se domluvím s ním. S ním podepíši tu smlouvu a v Líšni budu mít ten útulek. Tak chtěl bych vědět, jestli je to takhle chápáno, nebo je to chápáno tak, že někde je napsané - já to tam nenašel a bezesporu to někde napsané bude, nebo pak ve vyhlášce, což by pan ministr mohl potvrdit, že tedy to musí být ta konkrétní obec v jejím katastru ten útulek je. A pak by mě tedy zajímalo, co udělá ten útulek, když ta obec řekne že ne, a já jsem proti. Toto mně úplně také není jasné.
Takových nejasností mám víc, a proto se mi velmi, velmi pak obtížně hlasuje o tom zákonu jako o celku, který, a tím končím, považuji za nesmírně, nesmírně dobrý z některých bodů, z nichž je pro mě klíčový ten - snaha konečně udělat pořádek v množírnách, v tom, kolik je tady zvířat, jak se s nimi obchoduje a co se s nimi vlastně děje. To je jeden z těch bodů, který si myslím, že se konečně začíná aspoň částečně řešit. Tak pokud bych získal odpovědi na svoje otázky a měl nějaký prostor si pak promýšlet varianty finálního znění, mně by to hrozně pomohlo v tom hlasování. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Válkovi. Nyní pan poslanec Dominik Feri, zatím poslední přihlášený do rozpravy. Prosím, máte slovo.
Poslanec Dominik Feri: Velmi za něj děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení přítomní členové vlády, už se všichni těšíme na daňový balíček, ale předtím bych chtěl, aby nebyl oslyšen náš názor k pozměňovacím návrhům paní kolegyně Červíčkové.
My vítáme pozměňovací návrh B2, který snižuje hranici pro čipování štěňat. Je to z naší pozice poměrně logické, protože právě boj s množírnami je něco, čemu se tu věnujeme, a tento návrh by mohl být další z nástrojů, kterými by se snad s množírnami dalo bojovat a dalo v tom boji i zvítězit.
S čím ovšem máme významný problém, a nejsem první, který to tu bude zmiňovat, je to zmiňované ustanovení k pozměňovacímu návrhu B3, a sice že provoz útulku pro zvířata bez spolupráce s obcí při zabezpečení péče o toulavá a opouštěná zvířata se zakazuje. Možná nejdřív na úvod, co se tady tím pozměňovacím návrhem může domněle tvrdit a jaký signál to může vysílat. Může to vysílat signál, že ty útulky, tzv. soukromé, dělají něco špatně, a proto bychom jejich činnost měli zakázat. To je po mém soudu pochybená úvaha. Podle mě bychom měli ty útulky naopak podpořit a tomuto tématu se více věnovat.
V dnešní době je registrovaných útulků 293. A bohužel, takovou zásadní systémovou změnu... takové významné omezení jejich fungování bych očekával s důslednou analýzou, která by jasně říkala, kolika útulků se to dotkne a kolika útulků, pro kolik útulků by to znamenalo konec jejich fungování. S tím se bohužel s ohledem na to, že to je pozměňovací návrh, který nemá náležitosti důvodové zprávy, ke kterému není zpracovávána RIA a má toliko odůvodnění, tak s tím se bohužel tento návrh nevypořádává a nejsou pro to sneseny patřičné argumenty. ***