Středa 16. října 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Tomio Okamura)
8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb.,
o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 413/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.
Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, krátká rekapitulace. Na 27. schůzi Poslanecké sněmovny 5. března tohoto roku jste byli seznámeni s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, který budete mít projednávat.
Dovolte, abych nyní trošku zrekapituloval nejdůležitější body této novely, protože se jednalo o to uvést do souladu evropský a národní právní rámec v oblasti zvyšování energetické účinnosti. Úplně konkrétně se jedná o nápravu nesprávné transpozice směrnice o energetické náročnosti budov provedené v roce 2013 a adaptaci nařízení o štítkování výrobků spojených se spotřebou energie, které vešlo v platnost v roce 2017. Když to řeknu úplně česky, nesoulad spočíval v tom, že nebylo povinné štítkování.
Nad rámec uvedeného obsahuje tento předložený návrh úpravy ve vybraných oblastech s cílem zjednodušit a maximálně zefektivnit aplikační praxi, a to například v oblasti zpracování energetických auditů nebo činnosti energetických specialistů, čili z tohoto úhlu pohledu to není konfliktní materiál, je to materiál, který víceméně upravuje evropskou transpozici a současně zjednodušuje práci.
Ohledně nápravy nesprávné transpozice musím upozornit na to, že ještě 17. dubna 2019 byla České republice doručena žaloba podle článku 258 Smlouvy o fungování Evropské unie. Důvodem podání této žaloby bylo nedodržení deklarovaného harmonogramu přijetí novely zákona o hospodaření energií, které tedy řeší tento nesoulad. Časová prodleva vznikla především v důsledku dlouhého legislativního procesu způsobeného znovupředložením návrhu zákona.
Vnímám to tak, že předložený návrh byl projednán v hospodářském výboru, který přijal usnesení, v němž doporučuje návrh zákona projednat v Poslanecké sněmovně a schválit ve znění pozměňovacích návrhů. Ministerstvo průmyslu a obchodu s tímto vyslovilo souhlas, jelikož zpřesňuje znění návrhu zákona, a tím podle našeho názoru přispívá k jeho zkvalitnění. Děkuji moc za pozornost a žádám tímto zdvořile o podporu tohoto zákona na dnešním druhém čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 413/1 a 2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru poslanec Pavel Pustějovský a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Pavel Pustějovský: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, rád bych vás seznámil s usnesením hospodářského výboru z 27. schůze 2. května 2019 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 413.
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny po vyslechnutí výkladu náměstka ministra průmyslu a obchodu René Neděly a zpravodajské zprávě mé a po obecné a podrobné rozpravě
1. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit sněmovní tisk 413 ve znění schválených pozměňovacích návrhů - ohledně jejichž přesného znění si dovolím odkázat na sněmovní tisk 413/2, který vám byl elektronicky doručen;
2. zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona;
3. pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona v hospodářském výboru;
4. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
Možná ještě krátce osvětlím pozměňovací návrhy přijaté hospodářským výborem. Jedná se zejména o zvýšení výkonové hranice pro kontrolu systémů vytápění z 20 kilowatt na 70 kilowattů a klimatizací z 12 kilowattů na 70 kilowattů. Kontroly se budou nově vztahovat i na tepelná čerpadla nebo elektrické odporové vytápění, celkově však počet kontrolovaných zařízení významně poklesne. S ohledem na potřebu přípravy prováděcí vyhlášky navrhujeme provádět kontroly až od ledna roku 2020.
Dále zpřesňujeme některé definice v souvislosti s energetickou vztažnou plochou, které ovlivňují výpočet energetické náročnosti budov. Řeší například garáže, ochozy nebo mezipatra budov.
A nakonec reagujeme na skutečnost, že vládní návrh neúměrně rozšiřuje povinnost zpracovat průkaz energetické náročnosti budovy na všechny změny dokončené budovy, přitom podle směrnice o energetické náročnosti budov se má vztahovat pouze na větší změny definovaných dokončených budov.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášeného jednoho jediného poslance a je to paní poslankyně Dana Balcarová.
Já mezitím přečtu omluvu, než dojdete. Takže od 16 hodin do konce jednacího dne se ze zdravotních důvodů omlouvá paní poslankyně Andrea Brzobohatá.
Prosím, máte slovo, paní poslankyně.
Poslankyně Dana Balcarová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, cítím jako svoji povinnost, abych tady reagovala v souvislosti s touto novelou, protože vnímám, že v rámci EU i z hlediska hodnocení OECD jsme hodně kritizováni právě za energetickou účinnost, a tato novela by měla přispět k tomu, aby energetická účinnost byla v ČR více akcentována a aby při zřizování nových technologií a při rekonstrukci starých byl tento aspekt vnímán jako zásadní. A já se tam obávám dvou pozměňovacích návrhů. Jeden je pozměňovací návrh pana kolegy Dolínka, druhý pana kolegy Pustějovského, které vlastně míří tím směrem, že by při rekonstrukci zastaralých uhelných bloků elektráren, uhelných elektráren, nemuselo být dosaženo minimální účinnosti. To vnímám opravdu jako velký problém. Toto už jsem zaznamenala, že na jaře vlastně v této novele bylo obsaženo, a vláda odmítla to, aby vlastně staré uhelné elektrárny mohly dělat nějakou rekonstrukci bez dosažení minimální energetické účinnosti. Takže já bych ráda apelovala na kolegy, kteří předkládají tyto pozměňovací návrhy, aby tyto své pozměňovací návrhy stáhli. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní se hlásí o vystoupení pan poslanec a zpravodaj hospodářského výboru Pavel Pustějovský. Prosím, máte slovo.
Poslanec Pavel Pustějovský: Děkuji za slovo. Já bych rád zareagoval na svého předřečníka. Paní kolegyně tady hovořila o uhelných elektrárnách. Tady tato definice je velmi zavádějící, protože ten pozměňovací návrh se týká všech rekonstrukcí, všech kotelen, všech velkých elektráren, prostě všech zařízení nebo všech staveb, ve kterých je instalováno energetické zařízení. V podstatě by to znamenalo, pokud by někdo dělal stavební úpravu na blokové kotelně o výkonu 5 kilowattů a bylo tam nějaké zařízení, třeba kotel deset let starý, tak by musel kromě toho, že opraví střechu, ještě vyměnit veškeré technologické zařízení za nové. A toto, právě ta neurčitost a ta nesprávná definice nás vedla k tomu, že jsme podali s kolegou Dolínkem tenhle pozměňovací návrh.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. V tuto chvíli nemám dalších přihlášek do obecné rozpravy, takže obecnou rozpravu končím. Ptám se, jestli je zájem o závěrečná slova po obecné rozpravě ze strany navrhovatele nebo zpravodaje. Pokud tomu tak není, tak budeme... Nepadly žádné návrhy, které bychom nyní měli hlasovat, takže já zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací návrhy a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. A o slovo se mi v tuto chvíli nikdo nehlásí. Pan poslanec Dolínek? Prosím, máte slovo.
Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Asi se omlouvám paní kolegyni, že jsem špatně vyplnil ten formulář, takže mě tam nepřihlásila. Omluva. Jestli jsem tam udělal chybičku, tak se omlouvám. Nicméně se chci přihlásit tedy ke sněmovnímu tisku (dokumentu), který je pod číslem 3083. Zdůvodnění nemusím asi opět říkat. Pan předseda podvýboru Pustějovský ho zde řekl. Já, paní kolegyně Balcarová, očekávám, a tak jsem to i říkal, když se mě ptala média, že ten návrh bude ještě diskutován určitě na výboru. On ten návrh také nevznikl tak, že bych si ho já psal někde po nocích doma, ale vznikl na základě odborné žádosti Svazu průmyslu. To si myslím, že nejsou diletanti v tomto oboru, ale jsou to lidé, kteří se tím zabývají. Samozřejmě oni mohou možná více akcentovat tu funkčnost oproti třeba i ekologickému řešení. To i já jsem si vědom, že to není nejjednodušší, ale myslím, že pan kolega Pustějovský vysvětlil ten problém, kde tam je.
Co se týká uhlí, se asi všichni shodneme. Sice ten hon na uhlí je někdy až fanatický, ale je namístě často, to souhlasím, ale máme i jiné zdroje energií, kterých by se to dotklo. Takže proto jsem chtěl, aby ten prostor k tomu přišel, na výboru abychom se o tom pobavili. Doufám, že i vy se případně budete mít šanci zúčastnit hospodářského výboru. Ten termín je vždycky předem znám, i ta minuta nebo hodina, kdy je to projednáváno, abyste řekla svůj pohled. Bude to určitě cenné a uvidíme, jak se k tomu výbor postaví, potažmo poslanci.
Takže se hlásím k tomuto návrhu a doufám, že zde bude tedy řádně projednán. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Pan zpravodaj se hlásí. Prosím.
Poslanec Pavel Pustějovský: Děkuji za slovo. Vážení kolegové, kolegyně, já bych se rád přihlásil v rámci podrobné rozpravy ke čtyřem pozměňovacím návrhům, které jsou v systému zařazeny pod čísly 3247, 3528, 3533 a 3539. V odůvodnění se odkazuji na písemnou podobu všech návrhů.
A velmi obecně. První návrh omezuje riziko, kdy by se na žádost auditované organizace z energetického auditu mohl stát jen minimalistický dokument, který nepovede k účelu, pro který byl proveden, to znamená ke zvýšení energetické účinnosti.
Druhý návrh, v podstatě ten už jsem tady komentoval, podchycuje situace, kdy se vlastník rozhodne provést stavební úpravy na objektu, v němž je umístěna výrobna, a stavební úpravy nesouvisí s vlastní technologií výroby elektřiny nebo tepla, anebo se úpravy týkají technologických celků, které účinnost výrobny nijak neovlivňují.
Třetí návrh prodlužuje délku přechodného ustanovení o dva měsíce, tak aby MPO mělo čas připravit a vydat upravenou vyhlášku, podle které se bude postupovat při kontrolách systému vytápění, kombinovaných systémů vytápění a větrání, systémů klimatizace a kombinovaných systémů klimatizace a větrání podle nového znění zákona.
A čtvrtý návrh řeší účinnost. Vzhledem k dlouhému projednávání tohoto tisku se nestihne účinnost některých ustanovení od 1. ledna 2020, tuto výjimku tedy navrhuji vypustit a ponechat účinnost celého zákona 15. dnem po jeho vyhlášení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a ptám se, jestli ještě někdo další se hlásí do podrobné rozpravy. Pokud tomu tak není, tak podrobnou rozpravu končím. Ptám se opět, jestli je zájem o závěrečná slova ze strany ministra nebo ze strany zpravodaje. Není tomu tak. V tom případě nezazněly žádné návrhy, které bychom nyní měli hlasovat, a já končím druhé čtení tohoto návrhu. Takže děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji Pustějovskému.
A posuneme se k dalšímu bodu, což je
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.