(12.30 hodin)
(pokračuje Luzar)
Proto můj návrh mění jedno dvě slovíčka. V tom návrhu se hovoří o tom, že přejímací poskytovatel služby je oprávněn ověřit totožnost toho, koho převádí. Oprávněn. Ale nemusí. Je pouze oprávněn požadovat tuto totožnost, aby si ověřil, že ten, který chce převést, je opravdu on, že to není nějaký zprostředkovatel, popř. třetí osoba. A já tam zavádím to slovíčko, že není oprávněn, ale je povinen prokazatelně ověřit. Jinými slovy, že dostane povinnost ten, který to číslo dává, aby si ověřil, že opravdu ten člověk, který to chce převést, je ten člověk a není to nějaký zprostředkovatel, popř. šmejd. Protože samozřejmě z toho zákona ten člověk má potom možnost okamžitě toho operátora jakoby postihnout, žádat nápravu, že to nebyl on, že nedal ten pokyn, ale když si představíte praktickou realizaci, tak budete třeba měsíc bez telefonního čísla, než ti operátoři zareagují. A to, jak uznáte, může být docela silný tlak na to, jak se tomu vyhnout a jak získat tady tyto záležitosti.
Čili můj jednoduchý pozměňovací návrh směřuje k tomu, aby ti, kteří získávají, to znamená, začnou provádět tu službu pro zákazníka ve svůj prospěch, že k sobě začnou přivádět ty zákazníky a vyřizovat za ně tu administrativu, byli povinně nuceni prokázat, že opravdu pracují pro toho konkrétního člověka, kterého získávají. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já přečtu další omluvu. Jedná se o paní poslankyni Helenu Válkovou, dnes od 12.30 do konce jednacího dne z osobních důvodů.
Takže já další přihlášku do obecné rozpravy nemám, tak se rozhlédnu po sále, zdali někdo další - ještě do obecné rozpravy, pane poslanče? Tak prosím, pan zpravodaj Martin Jiránek. Prosím.
Poslanec Martin Jiránek: Paní zapisovatelka mi to zrovna odnesla, protože si potřebuje ofotit určitou formulaci. Kdybyste mi, pane místopředsedo, poradil s tím komplexním pozměňovákem. Je takový úzus, že bychom mohli přijmout ten komplexní pozměňovák za nosič, ale musíme o něm hlasovat. Nebo můžeme o něm hlasovat.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: No tak vy ho v rámci druhého čtení podáte, můžete ho podat i ústně, to není problém, můžete mi ho tady dát i ústně a napsat ho dokonce rukou a dát mi ho tady na stůl. To taky není problém. Pak je otázkou samozřejmě ta legislativní správnost. Přihlásíte se k němu ve druhém čtení a budeme o něm hlasovat potom ve třetím čtení. To není žádný problém. Můžete podat, i tady přímo v plénu můžete podat váš pozměňovací návrh ve druhém čtení. (Poslanec Jiránek: On je podaný.) Ano, takže se potom k němu přihlaste v podrobné rozpravě. Jak tak koukám pan poslanec Nacher je přihlášen, takže to proběhne.
Tak já se ještě zeptám, jestli je nějaká další přihláška do obecné rozpravy. Žádnou další přihlášku nevidím, takže obecnou rozpravu končím. Táži se na závěrečná slova. Pan zpravodaj? Pan ministr? Máte zájem? Nemáte zájem. Otevírám tedy podrobnou rozpravu a jako první do podrobné rozpravy je přihlášen pan poslanec Radek Koten. Tak prosím, máte slovo.
Poslanec Radek Koten: Děkuji, já bych se tedy přihlásil k pozměňovacímu návrhu, který je veden pod sněmovním dokumentem 3119. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já bych jenom připomenul - teď je tedy v pořadí pan poslanec Patrik Nacher - že během podrobné rozpravy můžete samozřejmě předkládat k návrhu zákona pozměňovací, popř. jiné návrhy, nejedná-li se o písemný návrh, popř. neobsahuje-li písemný návrh odůvodnění, odůvodní poslanec návrh v podrobné rozpravě dle § 94 odst. 1. Takže pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji za slovo. Jak jsem slíbil, tak tady načítám ta konkrétní čísla k těm pozměňovacím návrhům, tak jak jsem vysvětlil jejich obsah. Ten komplexní pozměňovací návrh najdete pod číslem 2788, ten základní komplexní pozměňovací návrh, který už přijal hospodářský výbor.
A pozměňovací návrhy už k tomu komplexnímu pozměňovacímu návrhu, ty pozměňovací návrhy už se dělají k tomu komplexnímu. Pod číslem 2892 je ten ověřovací kód, 3096 je prodloužení na 1. dubna a 3097 jsou ty sankce. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Nyní s přednostním právem tedy chce v podrobné rozpravě vystoupit pan zpravodaj poslanec Jiránek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Martin Jiránek: Tak já taky v rychlosti. Už jsem odůvodnil ty dva své pozměňovací návrhy, teď se k nim tedy přihlašuji, a je to pozměňovací návrh 3108 a 3109. Je to to rozšíření pravomocí Českého telekomunikačního úřadu a ta služebnost, jak jsem před chvílí představoval. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Ano, to by mělo být dostačující. Nyní tedy pan poslanec Leo Luzar, připraví se pan poslanec Radim Fiala. Prosím, máte slovo.
Poslanec Leo Luzar: Děkuji. Já se také chci přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu evidovanému v systému pod číslem 3068. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Nyní tedy předseda poslaneckého klubu SPD Radim Fiala, připraví se předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek. Prosím.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, dle jednacího řádu se chci také přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu, který je již načten do systému pod číslem 2887. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy vyzývám pana poslance Jakuba Michálka, kterého mám - ano, prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Já bych chtěl, nebo navrhuji doprovodné usnesení k tomuto tisku a týká se trošku jiné materie, než kterou jsme tady řešili, nicméně týká se materie, která je taky v zákoně o elektronických komunikacích v § 97 odst. 3 a 4 a nedávno ji posuzoval Ústavní soud, a to otázky plošného uchovávání údajů. To znamená, že všichni, jak máme mobilní telefony, jak máme počítače, tak se o nás ukládá u telefonních operátorů, kde se zrovna nacházíme a komu píšeme. Já si myslím, že to není normální. Soudní dvůr si myslí taky, že to není normální v této plošné podobě, a z toho důvodu tu evropskou směrnici, která platila, Soudní dvůr Evropské unie zrušil v roce 2014 v rozhodnutí Digital Rights Ireland C-293/12, C594/12. A následně Soudní dvůr uvedl v rozhodnutí Tele2/Watson, že plošné sledování té komunikace je tedy v rozporu s evropskou směrnicí o soukromí v podmínkách elektronické komunikace. To je C-203/15, C-698/15.
Tuto otázku taky posuzoval náš Ústavní soud, nicméně ten ji posuzoval pouze z hlediska souladu s Ústavou a dospěl k závěru, že to neodporuje Ústavě, byť my se domníváme, že to odporuje evropskému právu a že ta úprava, kterou dneska máme v zákoně o elektronických komunikacích, je zastaralá a Ministerstvo vnitra a další orgány, vláda, by měly zvážit, jestli není čas tuto úpravu aktualizovat i s ohledem na základní práva občanů v digitálním věku.
Takže já navrhuji doprovodné usnesení, které zní: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby v návaznosti na zrušení směrnice o plošném uchovávání údajů ze strany Soudního dvora Evropské unie a související judikatury Soudního dvora Evropské unie zvážila potřebu aktualizovat ustanovení § 97 odst. 3 a 4 zákona o elektronických komunikacích za účelem uvedení do souladu se základními právy občanů.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Další přihlášku do podrobné rozpravy nemám, takže se rozhlédnu. Podrobnou rozpravu tedy končím. Táži se zpravodaje i navrhovatele, zdali mají zájem o závěrečná slova. Zájem o závěrečná slova není, takže já končím projednávání, končím druhé čtení tohoto návrhu.
Nyní se tedy vrhneme na další tisk a je to
24.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/1995 Sb.,
o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 408/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr zemědělství Miroslav Toman. Ano, prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr zemědělství ČR Miroslav Toman Dobrý den, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh novely zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. O vypracování a předložení novely lesního zákona v souvislosti se současnou kalamitou v lesích bylo Ministerstvo zemědělství požádáno Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky a k předložení návrhu novely lesního zákona bylo ministerstvo vyzváno také usnesením zemědělského výboru Poslanecké sněmovny.
Potřeba urychlené dílčí novelizace lesního zákona vyvstává zejména v souvislosti s rozsáhlou kalamitou, která zasáhla lesy na velké části území České republiky. Zkušenosti z praxe poslední doby, poznatky orgánů státní správy lesů na všech úrovních včetně České inspekce životního prostředí a dále zájmových sdružení vlastníků lesa svědčí jednoznačně o tom, že je v zájmu lesů a lesního hospodářství nečekat na komplexnější novelu lesního zákona. S ohledem na naléhavost problému je třeba lesní zákon novelizovat dílčím způsobem, pokusit se odstranit ty nejpalčivější problémy, s nimiž se v praxi v současné době potýkáme.***