(10.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Má někdo připomínku nebo změnu procedury? Není tomu tak.

Proceduru můžeme tedy schválit v hlasování číslo 98, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování 98. Z přítomných 173 pro 157, proti nikdy. Procedura byla schválena. Můžeme tedy přistoupit k prvnímu pozměňovacímu návrhu.

 

Poslanec David Pražák: Děkuji, pane předsedající. Prosím nechat hlasovat o pozměňovacích návrzích A1 až A5 jedním hlasováním en bloc. Jedná se o pozměňovací návrhy, které vycházejí z reálných poznatků z praxe a jsou v souladu s koncepcí Ministerstva zemědělství.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko výboru je doporučující. (Kladné.) Pan ministr? (Souhlas.)

Zahájil jsem hlasování číslo 99. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování 99. Z přítomných 173 pro 162, proti nikdo. Návrh byl přijat. Druhý návrh?

 

Poslanec David Pražák: Druhým návrhem je hlasování o pozměňovacím návrhu písmene B kolegy poslance Jana Pošváře, který víceméně chtěl udržovat hranici pozemků pro stát 100 tisíc hektarů, ale bohužel stát při vypořádávání s restituenty nemůže uplatnit peněžitou náhradu a Ústavní soud v roce 2018 zrušil takzvanou restituční tečku, tudíž není možné tomuto návrhu vyhovět. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko je tedy negativní. Pan ministr? (Negativní.)

Zahájil jsem hlasování číslo 100. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 100. Přihlášených 173, pro 38, proti 116. Návrh byl zamítnut.

 

Tím jsme vyčerpali pozměňovací návrhy a můžeme přistoupit k hlasování o zákonu jako o celku. Pan kolega Roman Onderka má náhradní kartu číslo 10.

 

Nyní přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 388, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahájil jsem hlasování číslo 101 a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 101. Z přítomných 175 pro 145, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu ministrovi zemědělství, děkuji panu zpravodaji a končím bod číslo 38.

 

Dále se budeme zabývat bodem číslo

 

39.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 409/ - třetí čtení

Děkuji panu ministrovi dopravy Vladimíru Kremlíkovi, že je u stolku zpravodajů. Požádám o totéž paní zpravodajku garančního výboru, hospodářského výboru, paní poslankyni Květu Matušovskou, aby zaujala místo u stolku zpravodajů. (Ruch v sále.) Konstatuji, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 409/3, který byl doručen dne 21. června 2019. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 409/4.

Ptám se pana ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, jestli má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Je tomu tak. A hned jak se Sněmovna uklidní, pane ministře, tak vám dám slovo. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Hlavním cílem předkládaného návrhu je změna způsobu úhrady časového poplatku za užití zpoplatněných pozemních komunikací, jakož i změna způsobu prokazování a kontroly této úhrady. Namísto známého dosavadního způsobu úhrady časového poplatku prostřednictvím zakoupeného dálničního kuponu, jehož díl se vylepuje na čelní sklo vozidla, bude nově úhrada, kterou bude možno provádět i bezhotovostně prostřednictvím internetu, mobilních aplikací, vázána na státní poznávací značku vozidla.

Úhrada časového poplatku bude evidována v nově zřízeném informačním systému provozovaném Státním fondem dopravní infrastruktury, v němž budou evidována i příslušná osvobození od zpoplatnění. Osvobození vozidel od zpoplatnění budou evidována na základě oznámení provozovatelů takovýchto vozidel adresovaných Státnímu fondu dopravní infrastruktury. (Hluk v sále.) U osvobození od zpoplatnění, které je vázáno na přepravu držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P, bude podle vládního návrhu umožněno oznámit osvobození až tří vozidel, přičemž bezplatně bude možné užít zpoplatněnou pozemní komunikaci nadále v okamžiku, kdy bude držitel průkazu ZTP nebo ZTP/P vozidlem skutečně přepravován. K tomu je vhodné dodat, že soubor pozměňovacích návrhů poslance Kolovratníka D1 ruší povinnost oznamování vozidel osvobozených od zpoplatnění z důvodu přepravy držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P nebo nezaopatřeného dítěte léčeného pro určitá onemocnění, s čím se Ministerstvo dopravy plně ztotožňuje.

Kontrola úhrady časového poplatku bude nově prováděna zejména prostřednictvím videodetekce, při níž bude s využitím kamerového systému podle státní poznávací značky vozidla ověřováno, zda má vozidlo uhrazený časový poplatek. V provozu tak budou zastavována a kontrolována primárně vozidla, u nichž došlo k neoprávněnému užití pozemní komunikace bez úhrady časového poplatku.

Návrh rovněž rozšiřuje okruh vozidel osvobozených od zpoplatnění, a to o ta vozidla, která využívají jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík nebo tato paliva v kombinaci s jiným palivem za podmínky, že emise CO2 nepřesahují v kombinovaném provozu hodnotu 50 gramů na kilometr. Zároveň je navrhováno zvýhodnění vozidel poháněných zemním plynem nebo biometanem, u nichž se stanoví maximální výše poplatku oproti ostatním vozidlům na nižší úrovni.

K návrhu byla uplatněna řada pozměňovacích návrhů. Ministerstvo dopravy nesouhlasí s pozměňovacím návrhem C poslance pana Sadovského, který zavádí osvobození historických vozidel od zpoplatnění, s pozměňovacím návrhem D2 pana poslance Kolovratníka, kterým má dojít k navýšení limitu ročního časového poplatku na 2 tisíce korun, s pozměňovacími návrhy E pana poslance Munzara, které se týkají změn v okruhu zvýhodněných vozidel s nižší sazbou časového poplatku, s pozměňovacím návrhem F pana poslance Kupky, který se týká umísťování vedení do pozemních komunikací, a s pozměňovacím návrhem písmena G pana poslance Skopečka, který se týká zrušení časového zpoplatnění pro rok 2020.

S ostatními pozměňovacími návrhy Ministerstvo dopravy souhlasí, přičemž z těch, které jsou ve vzájemné kolizi, preferuje komplexnější pozměňovací návrhy pana poslance Ferance B5 a pana poslance Kolovratníka D1, čemuž odpovídá i hospodářským výborem doporučená hlasovací procedura.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás tímto požádat o schválení předloženého návrhu zákona ve znění pozměňovacích návrhů, s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi za jeho úvodní slovo. Otevírám rozpravu. Ještě než dám slovo přihlášenému panu poslanci Leo Luzarovi, konstatuji omluvu paní ministryně spravedlnosti Marie Benešové z dnešního jednání od 9 hodin do konce jednacího dne.

Nyní tedy první přihlášený do rozpravy, pan poslanec Leo Luzar. Máte slovo, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP