Pátek 12. července 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Vojtěch Filip)
39.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 409/ - třetí čtení
Děkuji panu ministrovi dopravy Vladimíru Kremlíkovi, že je u stolku zpravodajů. Požádám o totéž paní zpravodajku garančního výboru, hospodářského výboru, paní poslankyni Květu Matušovskou, aby zaujala místo u stolku zpravodajů. (Ruch v sále.) Konstatuji, že pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 409/3, který byl doručen dne 21. června 2019. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 409/4.
Ptám se pana ministra dopravy Vladimíra Kremlíka, jestli má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Je tomu tak. A hned jak se Sněmovna uklidní, pane ministře, tak vám dám slovo. Prosím.
Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Hlavním cílem předkládaného návrhu je změna způsobu úhrady časového poplatku za užití zpoplatněných pozemních komunikací, jakož i změna způsobu prokazování a kontroly této úhrady. Namísto známého dosavadního způsobu úhrady časového poplatku prostřednictvím zakoupeného dálničního kuponu, jehož díl se vylepuje na čelní sklo vozidla, bude nově úhrada, kterou bude možno provádět i bezhotovostně prostřednictvím internetu, mobilních aplikací, vázána na státní poznávací značku vozidla.
Úhrada časového poplatku bude evidována v nově zřízeném informačním systému provozovaném Státním fondem dopravní infrastruktury, v němž budou evidována i příslušná osvobození od zpoplatnění. Osvobození vozidel od zpoplatnění budou evidována na základě oznámení provozovatelů takovýchto vozidel adresovaných Státnímu fondu dopravní infrastruktury. (Hluk v sále.) U osvobození od zpoplatnění, které je vázáno na přepravu držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P, bude podle vládního návrhu umožněno oznámit osvobození až tří vozidel, přičemž bezplatně bude možné užít zpoplatněnou pozemní komunikaci nadále v okamžiku, kdy bude držitel průkazu ZTP nebo ZTP/P vozidlem skutečně přepravován. K tomu je vhodné dodat, že soubor pozměňovacích návrhů poslance Kolovratníka D1 ruší povinnost oznamování vozidel osvobozených od zpoplatnění z důvodu přepravy držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P nebo nezaopatřeného dítěte léčeného pro určitá onemocnění, s čím se Ministerstvo dopravy plně ztotožňuje.
Kontrola úhrady časového poplatku bude nově prováděna zejména prostřednictvím videodetekce, při níž bude s využitím kamerového systému podle státní poznávací značky vozidla ověřováno, zda má vozidlo uhrazený časový poplatek. V provozu tak budou zastavována a kontrolována primárně vozidla, u nichž došlo k neoprávněnému užití pozemní komunikace bez úhrady časového poplatku.
Návrh rovněž rozšiřuje okruh vozidel osvobozených od zpoplatnění, a to o ta vozidla, která využívají jako palivo výlučně elektrickou energii nebo vodík nebo tato paliva v kombinaci s jiným palivem za podmínky, že emise CO2 nepřesahují v kombinovaném provozu hodnotu 50 gramů na kilometr. Zároveň je navrhováno zvýhodnění vozidel poháněných zemním plynem nebo biometanem, u nichž se stanoví maximální výše poplatku oproti ostatním vozidlům na nižší úrovni.
K návrhu byla uplatněna řada pozměňovacích návrhů. Ministerstvo dopravy nesouhlasí s pozměňovacím návrhem C poslance pana Sadovského, který zavádí osvobození historických vozidel od zpoplatnění, s pozměňovacím návrhem D2 pana poslance Kolovratníka, kterým má dojít k navýšení limitu ročního časového poplatku na 2 tisíce korun, s pozměňovacími návrhy E pana poslance Munzara, které se týkají změn v okruhu zvýhodněných vozidel s nižší sazbou časového poplatku, s pozměňovacím návrhem F pana poslance Kupky, který se týká umísťování vedení do pozemních komunikací, a s pozměňovacím návrhem písmena G pana poslance Skopečka, který se týká zrušení časového zpoplatnění pro rok 2020.
S ostatními pozměňovacími návrhy Ministerstvo dopravy souhlasí, přičemž z těch, které jsou ve vzájemné kolizi, preferuje komplexnější pozměňovací návrhy pana poslance Ferance B5 a pana poslance Kolovratníka D1, čemuž odpovídá i hospodářským výborem doporučená hlasovací procedura.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si vás tímto požádat o schválení předloženého návrhu zákona ve znění pozměňovacích návrhů, s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi za jeho úvodní slovo. Otevírám rozpravu. Ještě než dám slovo přihlášenému panu poslanci Leo Luzarovi, konstatuji omluvu paní ministryně spravedlnosti Marie Benešové z dnešního jednání od 9 hodin do konce jednacího dne.
Nyní tedy první přihlášený do rozpravy, pan poslanec Leo Luzar. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážený pane ministře, dámy a pánové, dovolte mi jenom krátce v rámci třetího čtení okomentovat některé pozměňovací návrhy, které jsou před vámi a které by zasloužily vaši pozornost.
Chtěl bych se zastavit mimo jiné u pozměňovacího návrhu C, který hovoří o tom, že by se osvobození tohoto poplatku mělo týkat historických vozidel. Chtěl bych vás, kolegyně a kolegové, upozornit na to, že se jedná o vozidla se speciální registrační značkou starší 25 let, která si lidé, kteří mají rádi techniku, opečovávají a snaží se je zachovávat pro budoucí generace. Tito lidé jistě nejsou ti, kteří by těmito vozidly běžně jezdili po dálnicích a zpoplatněných komunikacích v nějak masivní enormní míře, spíše se přesouvají z jednoho srazu na druhý mnohdy ne po vlastní ose, protože se o ty své miláčky velice bojí. Zpoplatňovat je se zdůvodněním, že se nemá zavádět další okruh výjimek, tuto specifickou skupinu, která určitě není ta, která zatěžuje tyto komunikace, považuji za chybné a myslím si, že by stálo za to právě tady ten technický rozvoj historických vozidel trošku podpořit i tady touto formou. Všichni víme, jak jsou obce rády, když přijede sraz historických vozidel, jaká je to atrakce, jaké jsou to emoce z těchto historických aut. A oni se nějak musí na ty akce připravit a takhle se vyhýbají dálnicím, byť by jim to zkrátilo cestu, mnohdy náklady na dopravu převyšují to, co třeba obdrží jako startovné, popř. účastnický poplatek v těchto akcích. Čili tady bych se přimlouval za vaši shovívavost u této konkrétní specifické skupiny vlastníků historických vozidel se speciálním erzetem, což jsou vozidla starší 25 let jako historická vozidla.
Druhá věc, která tady je a na kterou jsem již upozorňoval na výboru v rámci diskuse, je zvýhodňování tzv. alternativních pohonů. Tady se chci zastavit u toho, že v návrhu - a my to v zákoně máme - je zvýhodnění elektromobilů, a teď jsme ještě slyšeli vodíkových pohonů automobilů. Chci upozornit na jednu věc - k čemu slouží toto zpoplatnění. Uvědomme si, že toto zpoplatnění má svoji symboliku v budování nových komunikací, nových dálnic a slouží jako hlavní příjem fondu rozvoje silničního systému a nemá sloužit jako zvýhodňování a podpora těchto záležitostí. Jestliže se to tam dává, a upozorňuji, že ta elektrovozidla a vozidla na vodík jsou jedna z nejdražších vozidel, která je možno si dneska zakoupit, jinými slovy odběratelé, kteří tato vozidla kupují, jistě nemají hluboko do kapsy, aby si takováto vozidla koupili a ještě si za 1 500 korun koupili případnou dálniční známku, popř. tu elektronickou vinětu, tak my je osvobozujeme, podporujeme je. Dobře. Ale potom nevylučujme z této podpory ostatní, kteří také mají zájem na ekologizaci, ale nemůžou si koupit tak drahý elektromobil a jdou do systému plynu, jdou do systému LPG, CNG. A oni to zvýhodnění už tak velké nemají, tady se navrhuje zvýhodnění myslím tisíc korun, jestli jsem se správně díval do toho návrhu. Ale obecně v tom principu to považuju za nespravedlnost. Čili ti, co si ušetří 30-40 tisíc, zaplatí si přestavbu svého vozidla na ekologický pohon, který má nízké limity, jsou z toho vyňati, ti, kteří hluboko do kapsy nemají, ti to naopak dostanou. Proto se přikláním k tomu, abychom podpořili pozměňovací návrhy jdoucí v duchu zrovnoprávnění té ekologické dopravy na komunikacích. A pokud tam má zůstat toto zvýhodnění, tak je podpořme všechny.
Jinak doporučuji Ministerstvu dopravy, aby opravdu uvažovalo o tom, k čemu slouží základní poplatek na dálnici jako sazba za elektronickou vinětu, popř. známku, a nedávalo to jako výhodu k ekologické dopravě a tu řešilo jinak, např. zvýhodněním při nákupu, daňovým zvýhodněním apod. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Leo Luzarovi. Dalším vystupujícím je pan poslanec Jan Skopeček. Ještě než mu dám slovo, přečtu omluvu pana ministra vnitra, místopředsedy vlády Jana Hamáčka od 10.30 do konce jednacího dne. A požádám kolegy a kolegyně o klid, aby v rozpravě bylo možné vyslechnout jednotlivé řečníky. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Jan Skopeček: Děkuji pěkně za slovo. Dobré dopoledne. Já budu krátký. Chtěl bych vás jenom poprosit o podporu svého pozměňovacího návrhu pod písmenem G, který jsem tu načetl při druhém čtení.
Jde o to, že opětovně navrhuji přerušit zpoplatnění užívání pozemních komunikací silničními motorovými vozidly, a to konkrétně na rok 2020. Ten argument je stále stejný. Zejména D1 je ve stavu, kdy jak v zimních, tak v letních měsících tam řidiči tráví v kolonách spoustu času, stojí je to nemalé finanční náklady. Když uvážíme, že motoristé platí do státního rozpočtu zejména spotřební daň z benzinu, podnikatelé silniční daň, tak od motoristů už stát vybírá za veřejný statek, který není schopen poskytovat v odpovídající kvalitě, poměrně značné množství peněz a mně se jeví alespoň jako symbolická úleva odpustit motoristům na příští rok poplatek 1 1500 korun, než dojde k nějakému zlepšení. Ve chvíli, kdy v roce 2021 bude mít Poslanecká sněmovna dojem, že naše páteřní silniční síť je v pořádku a že je v kvalitě, která zasluhuje, aby za ni motoristé platili nad rámec spotřební daně a DPH z benzinu ještě poplatek za dálniční známku, tak samozřejmě může, aniž by se Poslanecká sněmovna k čemukoli usnesla, znovu v roce 2021 ten poplatek za užívání naběhnout.
Co se týče případného výpadku, tak když se podíváme na objem prostředků, se kterým hospodaří Státní fond dopravní infrastruktury, kam peníze za prodej dálničních známek směřují, tak objem... (Odmlčuje se pro velký hluk v sále.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já vám rozumím, pane poslanče. Já opět upozorním sněmovnu, že je potřeba vést debaty, které se netýkají předmětu jednání, mimo jednací sál! A každý, kdo se chce přihlásit ke konkrétnímu bodu programu, může samozřejmě dostat slovo v pořadí, jak byl přihlášen. Ale respektujme jeden druhého. Prosím, pokračujte.
Poslanec Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Čili objem prostředků, které plynou z dálničních známek do Státního fondu dopravní infrastruktury, je pouze dílčí, menší částí prostředků, se kterými tento fond hospodaří. Koneckonců stát tam posílá dotaci. Pokud bude chtít, aby kryl Státnímu fondu dopravní infrastruktury výpadek z dálničních známek, tak pouze převede více peněz ze státního rozpočtu. Když si uvědomíme, že vláda tlačí daňový balíček, který má zvýšit spotřební daně, čili počítá vyšší inkaso kolem 20 miliard korun, tak si myslím, že ten výpadek z dálničních známek Státnímu fondu dopravní infrastruktury může vykrýt právě to zvýšení daní, které tu zejména hnutí ANO tlačí.
Čili na rozdíl od kolegy Kolovratníka si myslím, že naše silnice a dálnice nejsou v takovém stavu, že je korektní za jejich užívání vybírat vedle spotřební daně za benzin a DPH za benzin ještě navíc poplatek za dálniční známku. A prosím vás, abychom alespoň na příští rok ulevili našim motoristům a alespoň symbolicky jim vrátili část peněz, které je stojí stání v kolonách, a to jak v zimních, tak v letních měsících, kdy se zejména na té nejdůležitější silnici, dálnici D1, tvoří. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Skopečkovi. Nyní pan poslanec Kupka, připraví se pan poslanec Dolínek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovoluji požádat o stažení svého pozměňovacího návrhu označeného písmenem F pod číslem 2951. Směřoval ke zjednodušení a zrychlení výstavby elektronických sítí nové generace. Nicméně je možné teď nachystat komplexní pozměňovací návrh, ucelenější, k jinému zákonu a rád bych se vydal touto cestou. Takže si dovolím navrhnout stažení tohoto pozměňovacího návrhu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře, jistě si to poznamenala paní zpravodajka, budeme o tom tedy hlasovat v proceduře. Další vystupující je pan poslanec Petr Dolínek, připraví se pan poslanec Bláha.
Poslanec Petr Dolínek: Dobré dopoledne, vážení kolegové. Nejprve chci poděkovat panu poslanci Kupkovi, protože já jsem zde právě chtěl hovořit o tom, že to, co pan poslanec navrhuje, je principiálně správně, ale to provedení, jak to pan poslanec Kupka navrhl, do tohoto zákona nebylo ideální. Takže velmi děkuji. Já jsem chtěl právě požádat o zvážení o stažení a přepracování. Takže jsem rád, že pan poslanec s tím sám přišel.
Za sociální demokracii bych chtěl říct, že samozřejmě jsme si vědomi, že osvobozovat, a tím podporovat některá vozidla je poměrně složité. Na druhou stranu já za sebe mohu říct, že jsem příznivcem spíše více malých podpor než velkých dotací. A když jsme schopni podpořit automobily, jako jsou elektromobily nebo další na jiné pohony, a v parkování ve městech jsme schopni udělat právě úlevu třeba v rámci dálniční sítě a dáme řadu jiných menších podpor, je to smysluplnější, než ty velké deseti- a statisícové dotace na pořizování vozů. Ukazuje se, že to funguje, myslím, že Praha je toho příkladem. A naopak vidíme, že v některých zemích, kde se dávaly velké dotace, si s tím neumějí poradit. To přirozené nabývání vozů díky malým podporám je smysluplnější a tento zákon tomu jde vstříc. Takže proto my podporujeme to, co je tam obsaženo.
Já sám jsem měl trošičku malinké problémy kolem podpory CNG. Na druhou stranu když jsem si právě srovnal LPG a CNG, tak jednoznačně CNG mi až tak nevadí dočasně, nicméně určitě za příští roky bude načase se bavit o tom, zda to bude pořád namístě, ta podpora. Ale nyní myslím, že stále to patří do té skupiny podporovat je. LPG já nejsem schopen podporovat z jednoho prostého důvodu. Plyn není obnovitelný zdroj. To znamená, to už jsme zase v jiné kategorii. A navíc, kdo má přestavbu, může jezdit i na spalovací motor bez nějakého ovlivnění. Takže tam bychom ničemu nepomohli v oblasti životního prostředí.
Ale proti čemu bych se chtěl nejvíce ohradit za sociální demokracii, jednoznačně pozměňující návrh pana poslance Kolovratníka. My v tuto chvíli nevidíme důvod, proč by se za dálniční známku mělo platit o 500 korun víc. My si myslíme, že 1 500 korun je dostatečný poplatek každého řidiče jako taková spoluúčast na tom, že existuje dálniční síť a rozvíjí se. Ale není zde, a není to vinou stávajícího pana ministra, ale je to vinou více faktorů, nerozvíjí se bezesporu dálniční síť takovým tempem, jako bychom si všichni představovali, a proto asi by nebylo dobré lidem říkat "nám to nejde tak, jak bychom si přáli" - a na vině můžou být legislativní, majetkové a jiné problémy - a říct "ale vy plaťte přesto více". Takže proto my jsme zásadně proti tomuto návrhu a budeme hlasovat proti tomuto návrhu na zdražení dálniční známky. Nelíbí se nám to. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Dolínkovi. Nyní pan poslanec Bláha. (Správně Blaha.) Připraví se pan poslanec Munzar. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Stanislav Blaha: Pane místopředsedo, už poněkolikáté si dovoluji upozornit na to, abyste četl mé příjmení správně. (Mpř. Filip: Ano, já se omlouvám.) Ta čárka nad a je v této sněmovně dost zásadní, upozorňuji. (Pobavení v lavicích.)
Já chci říct, že vítám to, že Ministerstvo dopravy přichází se zavedením elektronické dálniční známky. Zdůrazňuji, že tím tak trošku opět s velkým zpožděním dobíháme okolní svět. Zdůrazňuji, že ta dálniční známka nám byla původně slibována od 1. ledna letošního roku. Teď je to od 1. ledna roku 2021. To by nemělo zapadnout.
A myslím, že by neměly zapadnout ani některé otázky, které v souvislosti s tím vyvstávají. Kdo ten systém elektronických dálničních známek bude provozovat, jsme se dozvěděli z úvodního slova pana ministra. Bude to SFDI. Já se ptám ale, jakým způsobem a na jakých principech ten provoz bude probíhat. Zároveň bych se chtěl zeptat, jakou roli v tom systému budou sehrávat státem vlastněné mýtné brány, protože znovu zdůrazňuji, stát je majitelem stávajících mýtných bran. Chci vědět, jakým způsobem budou do té evidence elektronického mýta zapojeny.
Otázka na pana ministra vyplývající s včerejším verdiktem Krajského soudu v Brně: Bude vůbec Ministerstvo dopravy po těch průšvizích s mýtným systémem, resp. tendrem na provozovatele mýtného systému schopno celý ten systém zvládnout?
A poslední neméně důležitý dotaz: Jak to tedy je? Poslanec vládního hnutí ANO, mimochodem předseda podvýboru pro dopravu, načetl svůj návrh na zvýšení poplatku z dálnic v ČR, což v této chvíli zvýšení poplatku o 500 korun z 1 500 na 2 000 v době, kdy dálnice jsou v takovém stavu, v jakém jsou. Mě osobně dnes odpoledne čeká cesta po dálnici D1 domů a už teď se tedy velmi děsím toho, jak ta cesta bude probíhat. Takže tady tento návrh považuji za nehorázný. Pan ministr se od něj sice distancoval. Ale jak to tedy je? Expert na dopravu vládního hnutí ANO navrhuje zvýšení. Podle mě na základě reakcí mnohých z nás došlo k přehodnocení tohoto návrhu, nebo spíše zaleknutí se toho, s čím vlastně přišel, proto se od toho ministerstvo nyní distancuje. Nicméně balonek byl vypuštěn, a já tedy říkám, asi za všechny kolegy z ODS, že my takovouto nehoráznost nepodpoříme do té doby, než budou dálnice v ČR ve stavu odpovídajícím 21. století. Děkuji. (Slabý potlesk zprava.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Blahovi. Ještě jednou se mu omlouvám.
S faktickou poznámkou pan poslanec Leo Luzar. Potom poslanec Vojtěch Munzar. Máte slovo, pane poslanče k faktické poznámce.
Poslanec Leo Luzar: Děkuji. Já jenom opravdu krátkou faktickou, spíše pro stenozáznam. Byl jsem upozorněn veteranisty, že už jsem také trošku starší a zapomínám, protože ten limit pro veterány je dokonce třicet let. Takže berme prosím, kolegyně, kolegové, auto starší třiceti let a zkusme zvážit, kdy jsme jej podpořili. Děkuji. A omlouvám se za tu chybu.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan poslanec Vojtěch Munzar, poslední přihlášený do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já bych vás chtěl poprosit o podporu jedné z variant svého pozměňovacího návrhu, které najdete pod označením E. Chci vám vysvětlit, co mě vedlo k jeho předložení. Já stejně jako pan kolega Luzar vaším prostřednictvím úplně nejsem ztotožněn s tím, že zrovna zrušení poplatku za dálniční známku, nebo dokonce jenom snížení o pár set korun na dálniční známku je tou opravdu motivací, která přispěje k tomu, aby si někdo koupil drahý elektromobil nebo drahé jiné vozidlo. Nicméně na ty elektromobily ten můj návrh nemíří, protože tam aspoň Ministerstvo dopravy zvolilo technologicky neutrální řešení a váže to na emisní limit, na emise z tohoto vozidla. Nicméně kde to neváže na emisní limit a zvolilo nikoliv technologicky neutrálně nyní řešení, ale zvolilo preferenci pouze té jedné technologie, tak tam je to snížení časového poplatku pouze na 1 000 korun, a to je u vozidel na plyn a biometan. A mně se skutečně nelíbí, že se tady preferuje pouze ta jedna technologie, protože buď nám jde o snižování emisí, nebo nám jde o preference jedné technologie na úkor ostatních.
Proto jsem si dovolil předložit pozměňovací návrh, který má tři varianty. V první variantě se jedná o to - a snažím se o co nejširší pojetí technologií a navrhuji do toho zvýhodnění doplnit i vozidla poháněná zkapalněným ropným plynem, to znamená LPG, a rovněž vozidla, u nichž hodnota v kombinovaném provozu nepřesahuje hodnotu 95 gramů CO2 na kilometr. Ta hodnota je zvolena podle nové směrnice, resp. nařízení Evropského parlamentu, které předpokládá tento průměr, že musí dosahovat nová vozidla.
Pokud z nějakých důvodů, možná jeden z důvodů, který tady řekl pan kolega Dolínek vaším prostřednictvím, vás povede k tomu, že nepodpoříte tuto první variantu, ke které hospodářský výbor nepřijal stanovisko, tak pak navrhuji druhou variantu - abychom skutečně zvolili čistě technologicky neutrální řešení. Nevázali to na technologie, ale vázali pouze to zvýhodnění na nový emisní limit, a tím podpořili aspoň symbolicky ty majitele vozidla, kteří se snaží přispívat ke snižování emisí.
A pokud z nějakých důvodů ani tento druhý návrh se vám nebude líbit, tak ten třetí je zrušení této výhody pro ty majitele vozidla pouze na plyn, protože skutečně se mi nelíbí preferovat pouze jednu jedinou konkrétní technologii na úkor ostatních, protože nám nemá jít o podporu technologií, ale má nám jít o podporu snižování emisí. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Vojtěchu Munzarovi. To byl poslední přihlášený do rozpravy. Ptám se, jestli se někdo hlásí. Ještě v rozpravě, pane ministře? Do závěrečného slova? Vidím pana poslance Ivana Adamce s faktickou poznámkou. Jsme stále v rozpravě. Prosím, pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Ivan Adamec: Ano, děkuji, pane předsedající. Pane ministře, dámy a pánové, já bych chtěl kolegu Munzara uklidnit. Ano, jde o preferenci technologií. Protože když se nad tím zamyslíte, tak i u těch elektroaut je to úplně jinak. Přece elektroauto vyrábí ty emise někde úplně jinde. Protože spotřebovává proud, který se vyrábí v elektrárnách, a ne všechny elektrárny prostě jsou dneska, řekl bych, nízkoemisní.
Takže si to řekněme na rovinu. Je to tak, nezastírejme to, je to způsob podpory. Mimochodem dostaneme se k tomu i v budoucnu podle mě, protože aby elektroauta zaplnila trh a vyhovělo se požadavkům Evropy na počet elektroaut, tak budeme muset udělat některé úpravy další, třeba daňové apod. A rozhodně to ty emisní limity moc nezlepší. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času. Vyvolalo to další dvě technické poznámky, faktické poznámky. Je to paní poslankyně Langšádlová a pan poslanec Vojtěch Munzar. Máte slovo, paní poslankyně, k faktické poznámce.
Poslankyně Helena Langšádlová: Děkuji za slovo. Elektroauta mají smysl. Mají smysl nejenom v centrech měst, kde zkrátka snižují emise a neznečisťují tolik prostředí, ale mají především ten energetický smysl, protože na stejný výkon ty emise jsou poloviční. To znamená, že ta efektivita je tam výrazně větší. A zkrátka elektroauta mají smysl nejenom v Evropě, ale podívejte se i do Číny, kde s mnoha věcmi nemusím souhlasit, ale dnes už tam jezdí jeden milion elektroaut. Zkrátka Evropa začala zaostávat a vy to svým přístupem jenom prohlubujete.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní pan poslanec Vojtěch Munzar s faktickou poznámkou a ještě jedna faktická poznámka poslance Ivana Adamce. Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji. Já si dovolím zareagovat na paní kolegyni Langšádlovou vaším prostřednictvím. Já tady souhlasím se svým kolegou Ivanem Adamcem. Ono je to skutečně tak, že ta elektromobilita má výfuk v elektrárně. A dneska si musíme uvědomit, jaký je energetický mix České republiky. Takže podle toho se taky musí určit emise. A můžeme se bavit o těch technologiích, o těch lithiových bateriích, jejich likvidaci. Takže celková emisní stopa, když si vezmete výrobu elektromobilu až po likvidaci těch baterií, tak třeba v našich podmínkách to tak moc příznivé není.
Nicméně já jsem nenapadal, resp. nechtěl jsem mluvit o příspěvcích elektromobility či vodíku, což se také objevuje v tom návrhu, což mně osobně přijde jako lepší technologie, ale chtěl jsem mluvit o tom, že bohužel v jednom případě se to váže na emise a v druhém se ten návrh váže pouze na jednu konkrétní technologii. A to se mi nelíbí, takové zvýhodňování jedné technologie. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní faktická poznámka pana poslance Adamce, poté pan poslanec Václav Klaus, také s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji, pane předsedající. Já bych chtěl paní kolegyni Langšádlovou uklidnit vaším prostřednictvím. Nikdo tady není proti elektroautům obecně. Já si myslím, že to co říkala, že ve městech to má ten pozitivní efekt, zabývám se tím už dlouhou dobu. Ale je potřeba to říkat celé, nevěřit tomu, že to prostě funguje automaticky, že se najednou všechno změní a klima bude báječné, emise nebudou. Prostě je to tak, elektroauto má výfuk v elektrárně, co si budeme říkat. Tak to je, řekněme si to na rovinu. Těžko se to počítá, kolik vlastně emisí z toho vznikne. Ale skutečně je potřeba hledat nové technologie a já věřím tomu, že do budoucna ta e-auta budou tak technologicky zdatná, že nakonec nebudeme muset nic dotovat. Podle mě to je cíl, protože když to budeme dotovat, tak je to špatně, a hlavně do budoucna.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní faktická poznámka pana poslance Václava Klause. A znovu žádám sněmovnu o klid. Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Václav Klaus: Já bych si také dovolil zareagovat na paní Langšádlovou vaším prostřednictvím. Co říkali tady kolegové z ODS, to přesně sedí, to je vždycky takové to svaté nadšení pro ty nové věci. Já si dobře pamatuji, jak pan poslanec Kalousek zavedl přimíchávání těch biopaliv, té řepky, do nafty. Taky jste pro to horovali, teď zase chcete dotovat elektroauta. Ono to má i jiné dopady, kromě toho, že to má výfuk v elektrárně, tam je také problém s těmi bateriemi. To také zatěžuje životní prostředí. Čili cokoli dotovat je nesmyslné. Až ta elektroauta dojedou 800 km bez načerpání, budou stát stejnou cenu, všichni si je budou vesele kupovat a i s radostí, abychom chránili životní prostředí. Do té doby, když je to ještě takový politický aktivismus, který se musí dotovat, tak je to špatně. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Další faktická poznámka - poslance Vlastimila Válka, potom Petr Dolínek. Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.
Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Jsem muž z TOP 09, třikrát padlo jméno mé kolegyně Heleny Langšádlové, nezbývá mi, než se také ozvat s technickou poznámkou. Já bych těm argumentům rozuměl a taky jim rozumím, nic není černobílé, vždy je to komplexní, a pokud by mi někdo dokázal, že tím, že se začaly používat elektromobily, postavilo se pět deset nových elektráren, tak s tím budu souhlasit. Ale já prostě nevěřím tomu, když přestaneme používat elektromobily, že zavřeme současně několik elektráren. Kdyby to takhle bylo a existovala pro to nějaká data, tak pak klobouk dolů před tím, kdo je dá dohromady a zveřejní a budu za to bojovat. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní faktická poznámka pana poslance Dolínka. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Petr Dolínek: Těší mě velký zájem o toto téma. Myslím si, že je to ideální téma pro podvýbor pro dopravu, kde myslím odborný seminář, a ne jeden, ale více, by byl pro tuto chvíli namístě. Protože zde mícháme spoustu věcí a zaznívají z různých projevů, ale v souhrnu mají pravdu. My jsme se k něčemu zavázali v rámci Evropy. Musíme to nějak naplnit. Teď si musíme říct, jaká je ta cesta. A proto já jsem ve svém předchozím projevu řekl: Nejsem nyní příznivec dotací, nejsem příznivec toho, aby si někdo odepisoval z daní statisíce, že si pořídí něco, co nemáme v nějakém komplexu vyřešeno. Ale jsem příznivec drobných opatření, která mohou vést k tomu, že se někdo rozhodne pořídit si vůz, který se zdá být v tuto chvíli vstřícnější k životnímu prostředí. Proto podporujeme v tuto chvíli opatření navržené Ministerstvem dopravy, přestože netvrdíme, že je samospásné. Ale mohlo by vést k tomu, aby napomohlo o rozhodování někoho, jaký vůz si koupí v příštích měsících nebo letech. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Ještě faktická poznámka paní poslankyně Langšádlové. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Helena Langšádlová: Já už jenom velmi krátce zareaguji. Tady velmi často padá: zavázali jsme se vůči Evropě, Evropa po nás chce, Evropa po nás požaduje, a pořád se to opakuje. Já jsem přesvědčená o tom, že pokud máme něco dělat ve vztahu k našemu životnímu prostředí, tak to neděláme kvůli Evropě, ale kvůli nám, kvůli našim dětem a kvůli těm generacím, které po nás přijdou.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času. To byla poslední faktická poznámka. Nikdo se do rozpravy nehlásí, rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova. Pane ministře? Prosím.
Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Děkuji moc. Já bych si dovolil zareagovat pouze na dvě zásadní věci, které zde padly. Tou první věcí je zdražení dálničního kuponu na 2 000 korun. Já za Ministerstvo dopravy jsem několikrát řekl, a stále to platí, nepřipustím zdražení dálničního kuponu na 2 000 korun. Bylo by to nefér vůči řidičům. Já naopak bych chtěl poděkovat řidičům za trpělivost, kterou musí snášet při modernizaci D1. Ale chci říct jednu věc. V roce 2010 se tady spousta staveb zastavila. My musíme dořešit tuto situaci, a proto musíme dokončit i modernizaci D1. Plán dokončení modernizace je rok 2021. Já jsem ochoten diskutovat o případné úpravě dálničního kuponu až po dokončení modernizace D1. To je první věc. Takže zásadně odmítám zdražení dálničního kuponu a konstatuji, že je to nefér vůči řidičům.
Druhá věc, kterou jsem chtěl říci. Padla tady otázka kolem mýta a včerejší rozhodnutí krajského soudu. Za Ministerstvo dopravy jednoznačně konstatuji, že včerejší rozhodnutí, které vydal Krajský soud v Brně, nemá žádný vliv na stávající postup Ministerstva dopravy. My postupujeme podle uzavřené platné účinné smlouvy se SkyToll a s CzechToll a k 1. prosinci spustíme mýtný systém s novým dodavatelem. Od 1. 1. 2020 pak předpokládáme rozšíření zpoplatnění i na jedničky. To jsou dvě základní věci, nic se na postupu nemění. Příští týden budu absolvovat kontrolní den v sídle společnosti SkyToll a CzechToll a budu kontrolovat přípravy na spuštění mýtného systému. Z tohoto setkání, z této kontroly bude mediální výstup.
To jsou dvě základní věci, na které jsem musel reagovat a které jsem tady musel říci. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Paní zpravodajka nemá zájem o závěrečné slovo. Přesto ji vyvolám, protože ji požádám, aby jako zpravodajka garančního výboru nás seznámila s procedurou hlasování, přednášela jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělila stanovisko garančního výboru. Paní zpravodajko, prosím o proceduru.
Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Tak já vám sdělím proceduru. Takže první, co bychom hlasovali, budou legislativně technické úpravy. Mám tady legislativně technickou úpravu pozměňovacího návrhu pana poslance Skopečka, potom vysvětlím, o co jde.
Další, co bychom hlasovali, bude pozměňovací návrh pod písmenem A1. Poté bychom hlasovali pozměňovací návrh pod písmenem A2 a A3 dohromady, poté bychom hlasovali pozměňovací návrh hospodářského výboru A10 až A12. Poté bychom hlasovali pozměňovací návrh pana poslance Ferance pod písmenem B1, dále pozměňovací návrh pana poslance Ferance pod B2, další hlasování by bylo hlasování o pozměňovacím návrhu pana poslance Ferance pod písmenem B3, potom poslanec Feranec B4. Další hlasování by bylo pan poslanec Feranec B5 - a tam upozorňuji, pokud by byl přijat B5, je nehlasovatelné A13. Pokud by nebyl přijat, hlasovali bychom o A13. Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Sadovského pod písmenem C. Poté jsou tam pozměňovací návrhy pana poslance Kolovratníka pod písmenem D1 - tady opět upozorňuji, pokud bude přijat, jsou A4 až A9 a A14 nehlasovatelné. Pokud nebude přijat, budeme právě hlasovat o písmenech A4 až A9 a také o pozměňovacím návrhu A14.
Poté budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Kolovratníka D2. Poté přijdou pozměňovací návrhy pana poslance Munzara pod písmenem E, který má tři varianty. Nejdříve budeme tedy hlasovat o té první variantě. V případě odhlasování té první varianty jsou varianty dvě a tři nehlasovatelné. V případě neodhlasování této varianty budeme hlasovat variantu dvě. V případě neodhlasování této varianty bude varianta tři nehlasovatelná a v případě, že ji neodhlasujeme, tak budeme hlasovat variantu pana Munzara E3, nebo variantu tři.
Dále jsme na hospodářském výboru schválili, že pozměňovací návrh pana poslance Kupky pod písmenem F - ale ten vlastně v rozpravě stáhl tento pozměňovací návrh, tak nevím, jestli necháme rozhodnout v hlasování nebo -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní zpravodajko, musíme ho hlasovat hned po legislativně technických, že souhlasíme se stažením. Jako druhé hlasování.
Poslankyně Květa Matušovská: Dobře. Jako druhé hlasování. Potom je tam pozměňovací návrh pana poslance Skopečka pod písmenem G a potom budeme hlasovat návrh zákona jako celek.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: K proceduře hlasování? Pokud ne, tak bychom hlasovali, pokud souhlasíte, nejdříve stažení pozměňovacího návrhu pana poslance Kupky. Pak od legislativně technické si to zjednodušíme tak, jak to bylo přečteno. Ano? Má někdo výhradu?
Pokud ne, tak rozhodneme v hlasování 102, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.
Hlasování pořadové číslo 102. Ze 177 přítomných, 170 pro, nikdo proti. Procedura byla schválena.
Děkuji a předávám řízení schůze.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Můžeme pokračovat, paní zpravodajko. Schválili jsme proceduru. Nejprve, pokud jsem to dobře sledoval, budeme hlasovat o stažení pozměňovacího návrhu pana poslance Kupky. Je to tak? (Ano.) Dobře.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 103. Přihlášeno je 176 poslanců, pro 170, proti nikdo. Návrh byl přijat. Můžeme pokračovat.
Poslankyně Květa Matušovská: Jako další bude hlasování o legislativně technické úpravě. Je to legislativně technická úprava pozměňovacího návrhu pod písmenem G pana poslance Skopečka. Tam se "užití zpoplatnění" nahrazuje slovy "užití zpoplatněné". Byla tam chyba ve stenozáznamu. Hospodářský výbor doporučuje.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, čili budeme hlasovat o legislativně technické úpravě.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 104. Přihlášeno je 176 poslanců, pro 165, proti nikdo. Návrh byl přijat a nyní se budeme věnovat pozměňovacím návrhům.
Poslankyně Květa Matušovská: Pozměňovací návrh hospodářského výboru pod písmenem A1 zavádí osvobození od zpoplatnění pro držitele průkazu ZTP, postižení úplnou nebo praktickou hluchotou. Hospodářský výbor doporučuje.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Stanovisko pana ministra? (Souhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 105. Přihlášeno je 176 poslanců, pro 172, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Poslankyně Květa Matušovská: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu hospodářského výboru pod písmenem A2 a A3. Tyto dva pozměňovací návrhy jednají o elektrovozidlech, které od 1. 4. 2019 umožňují přidělit elektronickému vozidlu registrační značku EL. Toto vozidlo by mělo být osvobozeno od zpoplatnění, nepodléhá oznamovací povinnosti.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Stanovisko výboru? (Doporučuje.) Děkuji. Pan ministr? (Souhlas.)
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 106. Přihlášeno je 176 poslanců, pro 172, proti nikdo. Návrh byl přijat. Prosím, pokračujme.
Poslankyně Květa Matušovská: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu hospodářského výboru A10 až A12. Tyto pozměňovací návrhy spolu souvisejí, protože je to přístup do evidence údajů o mýtném za účelem automatizovaného rozlišení, zda vozidlo podléhá časovému poplatku či mýtnému. Přístup by měly mít celní orgány při kontrole a nově ještě Státní fond dopravní infrastruktury.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Prosím stanovisko výboru. (Doporučuje.) Pan ministr. (Souhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 107. Přihlášeno je 176 poslanců, pro 172, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Poslankyně Květa Matušovská: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Ferance pod písmenem B1. Pan poslanec zavádí třísložkovou strukturu mýtných sazeb, je tam větší návratnost nákladů, a rozlišuje je na zpoplatnění pozemních komunikací, dále na vyvolaných znečištěním ovzduší z provozu vozidel a vyvolaných hlukem a provozem. Je to taková teď třísložková struktura mýtné sazby. Hospodářský výbor doporučuje.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Souhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 108. Přihlášeno je 176 poslanců, pro 146, proti 1. Návrh byl přijat.
Poslankyně Květa Matušovská: Dále budeme hlasovat pozměňovací návrh pana poslance Ferance pod písmenem B2. Ten stanovuje jednotkovou kauci na takzvané OBU jednotky. A je tam dílčí upřesnění, že kauce se vrací vždy provozovateli vozidla. Hospodářský výbor doporučuje.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Souhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 109. Přihlášeno je 176 poslanců, pro 172, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Poslankyně Květa Matušovská: Dále budeme hlasovat pozměňovací návrh také pana poslance Ferance pod písmenem B3. Tento pozměňovací stanovuje postih za poskytnutí nesprávných údajů pro zaevidování vozidla v systému elektronického mýtného. Hospodářský výbor doporučuje.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Souhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 110. Přihlášeno je 176 poslanců, pro 173, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Poslankyně Květa Matušovská: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Ferance pod písmenem B4. Je to vlastně rozšíření účelu získávání údajů k přístupu z registru vozidel a možnost získávat i údaje o stupni plnění emisní úrovně. Hospodářský výbor doporučuje.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Souhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 111. Přihlášeno je 176 poslanců, pro 151, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Poslankyně Květa Matušovská: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Ferance pod písmenem B5 a připomínám, že pokud bude přijat B5, je A13 nehlasovatelný, pokud přijat nebude, budeme hlasovat o A13. Pozměňovací návrh B5, je to vlastně zakotvení přímého přístupu k referenčním údajům ze základního registru obyvatel, základního registru jak právnických osob, fyzických osob podnikajících a orgánů veřejné moci a k údajům z agendových informačních systémů evidence obyvatel i informačního systému cizinců pro silniční správní úřady, Státní fond dopravní infrastruktury a pro provozovatele systému elektronického mýtného, které právě podle zákona o pozemních komunikacích vykonávají kompetence, k nímž je přístup nezbytný. Hospodářský výbor doporučuje.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Souhlas.)
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 112 přihlášeno 176 poslanců, pro 129, proti 1. Návrh byl přijat.
Poslankyně Květa Matušovská: Připomínám, že tím pádem není hlasovatelné A13.
Dalším pozměňovacím návrhem, který budeme hlasovat, je pozměňovací návrh pana poslance Sadovského pod písmenem C. Je to, jak už tady o tom bylo řečeno, rozšíření okruhu vozidel osvobozených od zpoplatnění pro historická vozidla. Hospodářský výbor - bez stanoviska.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Nesouhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 113 přihlášeno 176 poslanců, pro 87, proti 25. Návrh nebyl přijat.
Je zde žádost o kontrolu hlasování. Prosím, počkáme s dalším pozměňovacím návrhem. Pan poslanec Gazdík k hlasování, prosím máte slovo.
Poslanec Petr Gazdík: Já se velmi omlouvám pane předsedající, ale na sjetině mám ano a chtěl jsem se zdržet. Moc se omlouvám a zpochybňuji tímto hlasování. Děkuji. (Smích v sále.)
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, zpochybňujete hlasování proto, že výsledek na sjetině je jiný, než jak jste hlasoval. Rozumím, dám hlasovat o námitce o zpochybnění hlasování. Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Omlouvám se, je zde žádost o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásil, hlasování je neplatné, prosím, přihlaste se znovu svými hlasovacími kartami.
Tak, nyní jsme připraveni, budeme znovu hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? (Dotaz z pléna, zda se jedná o hlasování o námitce. Předsedající přikyvuje.) Kdo je proti?
Hlasování číslo 115 přihlášeno 172 poslanců, pro 166, proti nikdo. Námitku jsme přijali.
Budeme znovu hlasovat o pozměňovacím návrhu pod písmenem C. Je to tak paní zpravodajko? (Zpravodajka souhlasí.)
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 116 přihlášeno 171 poslanců, pro 95, proti 31. Návrh byl přijat. (Potlesk vpravo.) Můžeme pokračovat.
Poslankyně Květa Matušovská: Tak, dále budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích pana poslance Kolovratníka pod písmenem D1. Já jen připomínám, že pokud bude přijat, budou nehlasovatelné pozměňovací návrhy A4 až A9 a A14. (Předsedající žádá klid.) Pokud přijat nebude, budeme právě hlasovat o pozměňovacích návrzích A4 až A9 a A14.
Takže teď necháváme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Kolovratníka D1. Je to upuštění od oznamovací povinnosti pro držitele ZTP a ZTP/P nebo nezaopatřeného dítěte léčeného pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoplastózou, budou moci i nadále bezplatně užívat dálnici. Hospodářský výbor doporučuje.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Souhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 117 přihlášeno 173 poslanců, pro 148, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Poslankyně Květa Matušovská: Tím pádem připomínám, že jsou nehlasovatelné pozměňovací návrhy pod písmenem A4 až A9 a A14.
Dále bychom se měli zabývat poslaneckým návrhem pana poslance Kolovratníka. Pozměňovacím návrhem D2, je to už zde zmíněný i panem ministrem pozměňovací návrh o navýšení dálničních poplatků z 1 500 na 2 000 korun. Hospodářský výbor nedoporučuje.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Zásadní nesouhlas.) Děkuji. (Smích v levé části sálu.)
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 118 přihlášeno 173 poslanců, pro 1, proti 169. (Potlesk vpravo.) Návrh nebyl přijat.
Dámy a pánové, prosím o klid. Budeme pokračovat v hlasování o pozměňovacích návrzích.
Poslankyně Květa Matušovská: Teď tu máme pozměňovací návrhy pana poslance Munzara pod písmenem E. Jsou tam tři varianty, v případě odhlasování varianty jedna nemůžeme hlasovat o variantě dvě a tři. Pokud nebude varianta jedna schválena, budeme pokračovat v hlasování o variantě dvě.
Pozměňovací návrh pana poslance Munzara pod písmenem E varianta jedna. Tento pozměňovací návrh směřuje k rozšíření okruhu zvýhodněných vozidel o vozidla na LPG, dále o vozidla na jakýkoliv pohon, pokud mají hodnotu CO2 nejvýše 95 gramů na kilometr. Hospodářský výbor je bez stanoviska.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Nesouhlas.)
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 119 přihlášeno 174 poslanců, pro 67, proti 78. Návrh nebyl přijat.
Poslankyně Květa Matušovská: Protože návrh nebyl přijat, budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Munzara pod písmenem E variantu dva. Pokud tato varianta nebude schválena, budeme pak dále hlasovat o variantě tři.
Takže teď bude pozměňovací návrh pana poslance Munzara E varianta dva. Je to varianta směřující k zavedení technicky neutrálního přístupu ke zvýhodnění vozidel, nižší sazba poplatku, jak už tady bylo řečeno, které by nezáviselo na druhu paliva, ale pouze na hodnotě emisí CO2, která by nepřesáhla 95 gramů za kilometr. Hospodářský výbor bez stanoviska.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Nesouhlas.) Děkuji.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 120 přihlášeno 174 poslanců, pro 74, proti 66. Návrh nebyl přijat.
Poslankyně Květa Matušovská: Nyní tedy budeme hlasovat poslední pozměňovací návrh pana poslance Munzara pod variantou tři. Je to pozměňovací návrh, kde má dojít ke zrušení zvýhodnění vozidel poháněných na zemní plyn nebo biometan, ale naráží to, jak už zde bylo řečeno, na Národní akční plán mobility a pozměňovací návrh hospodářský výbor doporučuje.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Nesouhlas.)
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 121 přihlášeno 174 poslanců, pro 61, proti 72. Návrh nebyl přijat.
Poslankyně Květa Matušovská: Nyní tedy budeme hlasovat poslední pozměňovací návrh pana poslance Munzara pod variantou tři. Je to pozměňovací návrh, kde má dojít ke zrušení zvýhodnění vozidel poháněných na zemní plyn nebo biometan, ale naráží to, jak už tady bylo řečeno, na Národní akční plán mobility. Pozměňovací návrh hospodářský výbor doporučuje.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pan ministr? (Nesouhlas.)
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 121, přihlášeno 174 poslanců, pro 61, proti 72. Návrh nebyl přijat.
Poslankyně Květa Matušovská: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu pana poslance Skopečka pod písmenem G. Je to pozměňovací návrh, který ruší pro rok 2020 zcela časové zpoplatnění na celé dálniční síti pro vozidla do 3,5 tuny. Je to výpadek Státního fondu dopravní infrastruktury 5,2 miliardy korun. Hospodářský výbor nedoporučuje.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan ministr? (Nesouhlas.)
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování č. 122, přihlášeno 174 poslanců, pro 53, proti 80. Návrh nebyl přijat.
(Hlásí se poslanec Klaus.) K hlasování? Prosím, pane poslanče.
Poslanec Václav Klaus: Dobrý den. Já jsem hlasoval pro a chtěl jsem hlasovat pro. Ale myslím si, že zpravodaj nemá žádné právo říkat, co to přinese za výpadek ze státního rozpočtu. To je prostě ovlivňování poslanců. Máte říct, jaké je stanovisko výborů, a nazdar! Vládní většina odmítne a hlasujeme dál. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Pane poslanče, v této fázi je možné vystupovat pouze k hlasování, což v tomto případě tak nebylo. Pan poslanec chce vystoupit - vyjádřit se k hlasování.
Poslanec Petr Vrána: Dobrý den. Já se omlouvám, já jsem u hlasování číslo 118 hlasoval pro, chtěl jsem hlasovat proti. Nezpochybňuji hlasování. Děkuji.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, informace pro stenozáznam. Děkuji. Vyrovnali jsme se se všemi pozměňovacími návrhy, takže nyní přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 409 ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 123, přihlášeno 173 poslanců, pro 171, proti nikdo. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji paní zpravodajce, děkuji panu ministrovi a končím projednávání tohoto bodu.
Nyní se budeme zabývat bodem číslo 22. Jde o
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.